handdator

Visa fullständig version : Gamla människors mat


skaparn
2004-10-19, 08:42
I denna artikel står att läsa om hur äldre mått bättre när de fått ett extra tillskott av smör och grädde i en doktorsavhandling gjord av en dietist. Det är inte utan att jag börjar fundera. Vad hände med rekommendationerna om att på äldre dar se till att få i sig bra fetter för att minska risken för hjärt-kärl-problem? Jag är med på att de självklart ska se till att få i sig tillräckligt med energi men jag förstår inte varför man inte kan hämta den energin från oljor etc.

Det skulle ju kunna vara så att äldre har ganska svårt för att äta i allmänhet och att de då behöver extra motivation i form av den extra goda smak som en klick smör ger. Men är inte det bara ett resultat av att man inte orkar tillhandahålla god mat med bättre sammansättning av fetter?

DN om mat till äldre (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=333139&previousRenderType=6)

Smör och grädde för en krona extra om dagen kan förbättra livet för äldre. De gamla på sjukhem som fick den extra smörklicken klarade sitt dagliga liv bättre än de som fick vanlig mat. Det visar en doktorsavhandling som läggs fram på torsdag.

Grahn
2004-10-19, 08:47
Tja tar du tex äldre kvinnor så är det ju mer ofta än sällan väldigt magra och har en enormt katabol situation i kroppen. Det svåra är att få dem att äta nog inte att få dem att äta nyttigt.

Varför ska man svälta äldre om det inte föreligger speciella medicinska orsaker?!

Vad är så farligt med smör och grädde?!

King Grub
2004-10-19, 08:53
Hjärt- och kärlsjukdomar på grund av felaktig fettsammansättning tar lång tid att utveckla. Här är det frågan om att få i gamla och undernärda personer näring och energi.

skaparn
2004-10-19, 11:08
Tja tar du tex äldre kvinnor så är det ju mer ofta än sällan väldigt magra och har en enormt katabol situation i kroppen. Det svåra är att få dem att äta nog inte att få dem att äta nyttigt.

Varför ska man svälta äldre om det inte föreligger speciella medicinska orsaker?!
Och vart påstod jag att man skulle svälta nån? Jag funderade bara på ifall det fanns anledning att se till att energin kom från bra fettkällor istället för smör och grädde.

Vad är så farligt med smör och grädde?!
Detta kanske?
SLV om mättade fetter (http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_NewsPage____9634.asp)

Men om det är som King Grub skrev, att sådana sjukdomar tar lång tid att utveckla, kan man gissa på att det på ålderns höst inte kommer vara en hälsoavgörande faktor. Horisonten för de som ligger på sjukhem, som studien omfattade, är knappast länge bort än 10 år.

Grahn
2004-10-19, 11:13
Jepp det tar tid och lite smör och grädde är såvitt jag vet ingen katastrof för någon beroende på hur din kost i övrigt ser ut.

Makk
2004-10-19, 11:21
Min farmor går på "smör och grädd"diet.. därför man alltid har lite ångest när man ska käka hos henne :)
Alltid gräddsås m.m... fast gott är det ju :D

morbror_sven
2004-10-19, 11:24
Hjärt- och kärlsjukdomar på grund av felaktig fettsammansättning tar lång tid att utveckla. Här är det frågan om att få i gamla och undernärda personer näring och energi.
Visst, men som det tidigare nämdes kunde gamlingarna lika gärna ha fått nötter/oljor/andra bra fettkällor?

King Grub
2004-10-19, 13:06
Visst, men som det tidigare nämdes kunde gamlingarna lika gärna ha fått nötter/oljor/andra bra fettkällor?

Enklare om det kan ingå i matlagningen och ge god smak, när det inte har negativa effekter. Nötallergiker.

Tolkia
2004-10-19, 13:19
Plus att det, om man har en undernärd (vilket det i detta sammanhang förmodligen är fråga om), gammal, i de felsta fallen tämligen vanekonservativ (är vi ju alla; skillnader handlar väl mest om att man har olika vanor att vara konservativ i) människa som inte vill äta kanske inte det mest effektiva sättet att få i personen lite mer energi är att bjuda cashewnötter och Omgea-3-oljor ... poängen är, som skrivits ovan, att få i tanterna och gubbarna så mycket energi att de orkar leva lite gladare och må lite bättre JUST IDAG, inte att påverka deras framtidsutsikter på tio-tjugoårsbasis (så länge kommer många av dem i alla fall förmodligen inte att leva, av helt andra orsaker än dåliga kostvanor).

z_bumbi
2004-10-19, 13:30
poängen är, som skrivits ovan, att få i tanterna och gubbarna så mycket energi att de orkar leva lite gladare och må lite bättre JUST IDAG, inte att påverka deras framtidsutsikter på tio-tjugoårsbasis (så länge kommer många av dem i alla fall förmodligen inte att leva, av helt andra orsaker än dåliga kostvanor).

Och även om de lever så länge så tvivlar jag lite på att fett man stoppar i sig vid kaloriunderskott eller däromking har så stor betydelse för deras hälsa.

King Grub
2004-10-19, 13:41
Många av dagens åldringar är uppvuxna i 20- och 30-talets bondesamhälle, med allt vad det innebär av klassisk svensk (fet) husmanskost. Att tvinga dem att byta till någon hälsosam och trendig oljebaserad medelhavskost på ålderns höst vore nog inte särskilt uppskattat och lär inte tjäna något hälsosyfte i det här fallet heller.

Klein
2004-10-19, 13:43
Smör och grädde är ypperliga fettkällor och dessutom smakar de förträffligt. Det är en myt att smör och grädde ger hjärt&kärl problem. Studier har visat att det är storleken på LDL-partiklarna och inte mängden som har inverkan. Smör och grädde ger stora, ofarliga LDL-partiklar.

Är man ute efter optimal hälsa så bör man undvika oljor i största möjliga mån då de torkar ut kroppen. Pröva en vecka på bara oljor och kör sedan på en vecka med bara smör och jämför skillnaden.

Prankie
2004-10-19, 13:44
Vänta tills killen som älskar mättade fetter kommer och förespråka rå ister till alla. ;)

miapia
2004-10-19, 17:02
jag har jobbat inom äldrevådren flertalet år nu och tro mig - det finns inga praktiska sätt att tugga nötter med löständer... ;)

det är som tidigare nämnts både svårt och dyrt att ersätta berikad mat med nötter och andra fetter. förmodligen spelar detta heller ingen roll för oldiesarna, och varför inte göra deras sista tid i livet till en bra period där de får god mat och ett värdigt leverne istället för att låta dem svälta ihjäl?

det är bara att tänka på hur man vill ha det själv. visst, om 60 år när vi sitter där själva kanske attityden har förändrats så att det är de nyttiga fetterna som erbjuds, men idag när varken vanan, pengarna eller viljan finns så är det svårt.

en boende på ett äldreboende idag får mat för 70 kronor om dagen, det är mindre än vad man kan äta lunch ute för. ändras attityderna kan allt hända.

adde
2004-10-19, 17:36
Smör och grädde är ypperliga fettkällor och dessutom smakar de förträffligt. Det är en myt att smör och grädde ger hjärt&kärl problem. Studier har visat att det är storleken på LDL-partiklarna och inte mängden som har inverkan. Smör och grädde ger stora, ofarliga LDL-partiklar.

Är man ute efter optimal hälsa så bör man undvika oljor i största möjliga mån då de torkar ut kroppen. Pröva en vecka på bara oljor och kör sedan på en vecka med bara smör och jämför skillnaden.

De små, täta LDL (small, dense LDL) härstammar från de stora fettrika VLDL1 partiklarna (Thomas Demant, Chris Packard mfl 1995, riktigt trevlig studie faktiskt). Hurvida VLDL1 produktionen regleras av tillgången på fett (och arten av fettsyrorna) vet jag inte men jag vet att kommer/finns studier (Jason Gill et. al.). Olivolja, omega-3 etc. har i kinetikstudier visat sig förbättra HDL/LDL kvoten (har ingen studie i huvudet men har sett det på konferanser).


För övrigt så regleras VLDL1 produktionen (och alltså indirekt small dense LDL) av insulin (Malmström et. al. 1998, 1999?, samt Adiels et. al. opubl. :thefinger ) vilket antaligen är anledningen till att diabetiker lättare får hjärt- och kärlsjukdommar.

/adde

Klein
2004-10-19, 18:19
De små, täta LDL (small, dense LDL) härstammar från de stora fettrika VLDL1 partiklarna (Thomas Demant, Chris Packard mfl 1995, riktigt trevlig studie faktiskt). Hurvida VLDL1 produktionen regleras av tillgången på fett (och arten av fettsyrorna) vet jag inte men jag vet att kommer/finns studier (Jason Gill et. al.). Olivolja, omega-3 etc. har i kinetikstudier visat sig förbättra HDL/LDL kvoten (har ingen studie i huvudet men har sett det på konferanser).


För övrigt så regleras VLDL1 produktionen (och alltså indirekt small dense LDL) av insulin (Malmström et. al. 1998, 1999?, samt Adiels et. al. opubl. :thefinger ) vilket antaligen är anledningen till att diabetiker lättare får hjärt- och kärlsjukdommar.

/adde

Jag betvivlar inte något av det du tar upp. Jag skulle dock gärna vilja se data som direkt länkar intag av mättat fett till hjärt och kärl-sjukdomar.

adde
2004-10-20, 11:06
Jag betvivlar inte något av det du tar upp. Jag skulle dock gärna vilja se data som direkt länkar intag av mättat fett till hjärt och kärl-sjukdomar.


Du har en poäng i att de flesta tidigare studierna länkade mättat fett till kolesterol, eller i bästa fall LDL-kolesterol - som visserligen är en indikator på risk för hjärt- och kärlsjukdommar. Small dense LDL vet jag är kopplat till Trans-fetter, men kan inte påminna mig att jag sett varesig en negativ eller positiv koppling till mättat/omättat (har visserligen inte letat heller...).

Har inte själv tid att rota i saken just nu. Ville (med mitt första inlägg) bara påpeka att traditionella mått (höga plasma TG-värden mm) fortfarande korrelerar med small, dense LDL som riskfaktor för CVD.

/adde

Tolkia
2004-10-20, 11:22
Och sedan kan jag ju inte låta bli att - än en gång - påpeka att inget fett är något problem om det förbränns ... Västvärldens diverse vällevnadssjukdomar är nog i betydligt lägre grad kopplat till exakt vad vi äter än till att vi (obs. som grupp betraktat) äter ALLDELES FÖR MYCKET av allt vi äter.

Big_Vik
2004-10-20, 14:22
Jag sommarjobbade på ålderdomshem i somras och la märke till hur jäkla dåligt det stod till med maten! möjligt att jag överdriver nu och mina tankar är lite väl ur byggarsynpunkt. Men mat 2 gånger om dagen + egen frukost, som säker suger ut näringsinnehåll. samt fika efter lunchen. Alltså tänk om man bytt ut kakorna mot tonfiskburkar och frukt eller iaf något grovt bröd med messmör. Tänk att få tvångsmata dem små liven med gröt på morgonen :)
och sen byta ut deras feta, gammelmodiga s.ka. "husmanskost" mot kyckling , fisk och sånt. ni tycker säkert jag vekar knäpp nu, men inte fan kommer jag överge mina proteindrinkar då jag hamnar på hem! :D

aliquis
2004-10-20, 17:37
Smör och grädde är ypperliga fettkällor och dessutom smakar de förträffligt. Det är en myt att smör och grädde ger hjärt&kärl problem. Studier har visat att det är storleken på LDL-partiklarna och inte mängden som har inverkan. Smör och grädde ger stora, ofarliga LDL-partiklar.

Är man ute efter optimal hälsa så bör man undvika oljor i största möjliga mån då de torkar ut kroppen. Pröva en vecka på bara oljor och kör sedan på en vecka med bara smör och jämför skillnaden.
Än en gång vore det ju trevligt om du inte bara postade sådana påståenden. Du har ju majoriten emot dig.

Klein
2004-10-20, 21:03
Än en gång vore det ju trevligt om du inte bara postade sådana påståenden. Du har ju majoriten emot dig.

Om det stör dig så är det ju bara att motbevisa det jag sagt. Det borde ju vara enkelt om "majoritetens" uppfattning är den bäst underbyggda.

Tolkia
2004-10-20, 21:12
Klein: Hur torkar oljor ut kroppen? Obs att jag inte bara vill käfta utan faktiskt undrar, både hur det förklaras och vem som säger det. F.ö. fortsätter jag att hävda att det inte är något fel på smör och grädde (frånsett möjligen ur ett världsekonomiskt och -ekologiskt perspektiv) så länge man förbrukar energin. Om animaliskt fett hade varit så farligt som det ibland påstås skulle bondebefolkningen i Norrlands inland ha dött ut för sekler sedan p.g.a. hjärt-kärlsjukdom i epidemisk omfattning. Fett som förbränns försvinner, det lämnar inte kvar något slags ondskefullt fettspöke som får blodkärlen att sätta igen.

Frantic
2004-10-20, 21:46
Om det stör dig så är det ju bara att motbevisa det jag sagt. Det borde ju vara enkelt om "majoritetens" uppfattning är den bäst underbyggda.
Jag undrar varför det är upp till alla andra att skaffa bevis? Du som kom med det första uttalandet skulle ju kunna visa de där studierna som du pratade om...

Lizard
2004-10-20, 21:52
Och sedan kan jag ju inte låta bli att - än en gång - påpeka att inget fett är något problem om det förbränns ... Västvärldens diverse vällevnadssjukdomar är nog i betydligt lägre grad kopplat till exakt vad vi äter än till att vi (obs. som grupp betraktat) äter ALLDELES FÖR MYCKET av allt vi äter.

På pricken! (Eller med tanke på fortsättningen -Touché!)
Ett av de västländer som förbryllande nog inte uppvisar samma feta befolkningsgrupp (ännu) som övriga västvärlden är Frankrike.
Trots att trottoarserveringarnas kyldiskar är fullastade med allehande gauteauer och bakverk som man nästan tvingas snubbla över och trots att det franska cuisine traditionelle inte direkt snålar med grädde och smör och trots att frukostvanorna består av ett dekokt på alluminium och garvsyra (café) med tillhörande croissant så håller sig fransmännen smärta och elegant vältrimmade.
Det kallas för den franska paradoxen och, tror man, beror på att för franmännen är maten en källa till njutning och gemenskap och inte uteslutande ett sätt att bli billigt mätt. Portionsstorlekarna är inte av "SupersizeMe" storlek och att välja mat (olika kvaliteter på kyklingfileérna t ex) och att slutligen äta den är en ritual som inte behöver skyndas på.
Jag vet att frågan "vilken mat gillar du mest" ställdes till ett antal barn i Sverige och parallellt i Frankrike till en tidningsartikel för några år sedan. Svenska barn svarade, inte oväntat "Pizza och Hamburgare" medans franska svarade "Jordärtskockor i senapsvinegrette".

Lizard

Klein
2004-10-20, 22:05
Klein: Hur torkar oljor ut kroppen? Obs att jag inte bara vill käfta utan faktiskt undrar, både hur det förklaras och vem som säger det. F.ö. fortsätter jag att hävda att det inte är något fel på smör och grädde (frånsett möjligen ur ett världsekonomiskt och -ekologiskt perspektiv) så länge man förbrukar energin. Om animaliskt fett hade varit så farligt som det ibland påstås skulle bondebefolkningen i Norrlands inland ha dött ut för sekler sedan p.g.a. hjärt-kärlsjukdom i epidemisk omfattning. Fett som förbränns försvinner, det lämnar inte kvar något slags ondskefullt fettspöke som får blodkärlen att sätta igen.

Jag har ingen aning om *hur* oljorna torkar ut kroppen. Jag har blott erfarit att dom gör det. Just därför använder jag dom inte längre. Prova själv får du se. Testet förutsätter dock att du inte maskerar huden och hårets tillstånd med krämer och hårvårdsprodukter etc. Upphettad mat tenderar att grisa ner håret och hyn en del också så det kan vara svårt att uppmärksamma sakers tillstånd om man inte eliminerar alla dessa faktorer.

Klein
2004-10-20, 22:14
Jag undrar varför det är upp till alla andra att skaffa bevis? Du som kom med det första uttalandet skulle ju kunna visa de där studierna som du pratade om...

Det har varit uppe i en äldre tråd som jag inte orkar söka rätt på. Vidare så är mitt uttalande inte mer ogrundat än all lovsång man kan höra om hur nyttigt fettet är i nötter, olivolja och linfröolja och hur onyttigt fettet är i exempelvis mjölk och fläsk. Så länge ingen annan säger "jag tror" innan de sätter igång att babbla om fett hit och fett dit så kommer inte jag att säga det heller.

Trance
2004-10-20, 22:19
På pricken! (Eller med tanke på fortsättningen -Touché!)
Ett av de västländer som förbryllande nog inte uppvisar samma feta befolkningsgrupp (ännu) som övriga västvärlden är Frankrike.
Trots att trottoarserveringarnas kyldiskar är fullastade med allehande gauteauer och bakverk som man nästan tvingas snubbla över och trots att det franska cuisine traditionelle inte direkt snålar med grädde och smör och trots att frukostvanorna består av ett dekokt på alluminium och garvsyra (café) med tillhörande croissant så håller sig fransmännen smärta och elegant vältrimmade.
Det kallas för den franska paradoxen och, tror man, beror på att för franmännen är maten en källa till njutning och gemenskap och inte uteslutande ett sätt att bli billigt mätt. Portionsstorlekarna är inte av "SupersizeMe" storlek och att välja mat (olika kvaliteter på kyklingfileérna t ex) och att slutligen äta den är en ritual som inte behöver skyndas på.
Jag vet att frågan "vilken mat gillar du mest" ställdes till ett antal barn i Sverige och parallellt i Frankrike till en tidningsartikel för några år sedan. Svenska barn svarade, inte oväntat "Pizza och Hamburgare" medans franska svarade "Jordärtskockor i senapsvinegrette".

Lizard

Myt?

http://www.washtimes.com/world/20040823-093432-7922r.htm

Styx
2004-10-20, 23:43
Lizard>> Man har ju även anledning att tro att den höga konsumptionen av rött vin i Frankrike bidrar till den franska paradoxen (som jag skulle vilja utveckla definitionen av, nämligen att fransmännen har låg frekvens av hjärt-kärl sjukdomar trots deras höga intag av mättat fett).

Klein>> Baserar du oljornas uttorkande effekt bara på din egna "studie"? Det lät i ditt tidigare inlägg som att det var något självklart. Att du upplever uttorkad hud och skyller det på olja är inte precis vetenskapligt. Tycker du att jag är orättvis får du gärna utveckla vad du menar.

Lizard
2004-10-21, 05:52
Myt?

http://www.washtimes.com/world/20040823-093432-7922r.htm

Den kan du lätt avliva själv med en t/r biljett med nåt lågprisbolag till Paris tror den går på runt femhundringen) och sätta dig på ett brasseri och äta en omelette au naturel och dingla med benen på trottoaren.
Räkna sen antalet överviktiga du ser och jämför med hur många du sett på samma tid där du bor.
Just den där artikeln handlar till stora delar om att den franska paradoxen håller på att avta bland yngre till förmån för snacks och snabbmat - ett universellt problem som oftast drabbar de allra fattigaste.

Styx: frågan är vad som har haft störst betydelse; rödvin eller små portioner? Min erfarenhet av fransmän (som inte är ringa) är att det dricks betydligt mer sällan (i alla fall i storstäderna) och i avsevärt mindre mängder än vad vi svenskar har klart för oss. Det motsätter inte att rödvinet har en kraftig inverkan - tvärtom - just den mer modesta användningen av rödvin tycks skapa den mest hälsobringande effekten.

Lizard

Tolkia
2004-10-21, 06:32
Faktum är att den här "franska paradoxen " - låt oss med tanke på följande kanske kalla den "den kontinentala paradoxen" är något jag även noterade när jag pluggade i Tyskland (oaktat den svenska sanningen att alla tyskar är feta, håriga, gapiga och heter Otto Meier), påfallande "smalt genomsnitt" trots bratwurst, ostar och öl.

Klein
2004-10-21, 14:33
Baserar du oljornas uttorkande effekt bara på din egna "studie"? Det lät i ditt tidigare inlägg som att det var något självklart. Att du upplever uttorkad hud och skyller det på olja är inte precis vetenskapligt. Tycker du att jag är orättvis får du gärna utveckla vad du menar.

Jag har själv lyckats reproducera resultatet varje gång jag introducerat olivolja på min matmeny. De övriga parametrarna har hållits konstanta eftersom jag alltid äter uniforma måltider bestående av otillagat kött och jag tvättar mig blott med vatten. Jag är övertygad om att experimentet är fullt reproducerbart men jag har tyvärr ingen annan att experimentera på.

Kan tillägga att andra har gjort liknande erfarenheter men det finns naturligtvis inget abstract från pubmed som jag kan klistra in. Jag har dock lite kuriosa för den historie-intresserade:

Under första värdskriget antecknade en rysk general i sin log att tre månader efter att trupperna gjort slut på smörbeståndet och istället börjat konsumera olivolja så torkade männens hår, hy och naglar ut. Loggen säger också att åtskilliga veckor efter att dom lyckats få tag på mejeriprodukter igen så blev hår, hy och naglar åter smidiga och välsmorda.

skaparn
2004-10-21, 17:28
De övriga parametrarna har hållits konstanta eftersom jag alltid äter uniforma måltider bestående av otillagat kött och jag tvättar mig blott med vatten.

Jisses!
Ursäkta att jag frågar. Är det en ideologi du tillämpar med ditt leverne? Kallas den något? Det verkar onkeligen vara paleolitsim draget till sin spets.
Förstå mig rätt - jag tycker det är riktigt kul med folk som ägnar sig åt extremism som inte skadar andra, och du verkar ju enligt dig själv må bra.

Klein
2004-10-21, 17:48
Jisses!
Ursäkta att jag frågar. Är det en ideologi du tillämpar med ditt leverne? Kallas den något? Det verkar onkeligen vara paleolitsim draget till sin spets.
Förstå mig rätt - jag tycker det är riktigt kul med folk som ägnar sig åt extremism som inte skadar andra, och du verkar ju enligt dig själv må bra.

Det sätt på vilket jag lever är väl lite av ett eget ihopkok men om du googlar på "primal diet" så hittar du liknande material.

Tolkia
2004-10-21, 18:52
Förlåt att jag nu hamnar totalt off topic, men jag gjorde just det ("googlade" på "pimal diet" alltså) och upp kommer denna (sanskrit.gde.to/hindi/dict/eng-hin.ps ) länk ... :D
(om den inte fungerar är det alltså en länk till något slggs pdf-verion av ett lexikon engelska-hindi)