handdator

Visa fullständig version : tappa muskler? tid? sjukdom!!


Jejje
2004-10-18, 22:44
hur fort tappar man muskler egentligen? jag har varit sjuk nu under 3 dagar.. varit hemma.. inte rört mig nämnvärt.. missade 2 träningspass =(

hur mycket förlorar man på detta egentligen? tror mig ha läst nånstans att det tar minst 2veckor innan man börjar förlora muskler!? drömt eller tar det så lång tid? men man är väl inte "Pumpad" som man kan vara om man håller igång sin träning under veckorna.. har käkat över 3gram protein per kg varje dag. så mitt proteinintag är det inge fel på. men som sagt.. missat lite träning. och mest suttit vid datorn eller sovit och legat i sängen..

hur länge bör man vänta efter att man känner att alla symptomten är borta innan man börjat träna igen? har haft ont i halsen bara.. inte haft feber eller nåt i den stilen.. tror jag inte iaf. känt mig bra idag. lugnt att träna imorrn tro? ger träning INGENTING om man har "lite" sjukdom i sig. fan man har väl ALLTID bakterier och skit i sig? man är ju inte direkt steril i kroppen.

nu i efterhand vetefan varför jag la detta under kost & näring. ber verkligen om ursäkt då inlägget inte alls kom att handla om varesig kost eller näring. nån moderator kan ju flytta den till ett mer lämpligt ställe.

Rataxes
2004-10-18, 23:49
Vänta tills du verkligen känner dig helt frisk, och sen ytterligare några dagar till innan du börjar träna. Blossar halsontet upp igen för att du var för snabb så tappar du garanterat mer än om du hade varit försiktig och väntat någon dag extra. Har också hört att det tar minst 2 veckor innan det sker nån muskelnedbrytning om du ligger på +0.

Fast varför det skulle ske någon muskelnedbrytning överhuvudtaget så länge man inte ligger på kaloriminus får någon gärna förklara för mig. Fattar inte varför kroppen någonsin skulle börja plocka energi från musklerna så länge man förser den med tillräckligt med ny energi hela tiden?

Beast
2004-10-19, 00:08
Jejje: Om du känner dig bra idag, eller "ok" så hade iaf jag tränat imorrn.

Rataxes: Kroppen vill inte bära runt på nåt den inte behöver helt enkelt. Muskler väger och om du inte använder dom har kroppen ingen nytta av dom.... kroppen strävar alltid efter att precis klara av det den används för. VÄLDIGT lätt förklarat.

Lizard
2004-10-19, 06:54
Främsta anledningen till att man snabbt rasar i muskelmassa vid träningsuppehåll vill jag påstå är att man slutar äta som om man tränade.
Visst förlorar man en del tonus ("pumpad") och visst får man vara försiktig så man inte lägger på sig för mycket energi i form av fett, men att hålla måltidsfrekvensen och näringsbalansen (läs jämt tillflöde av kvalitetsprotein) bromsar upp den oundvikliga nedbrytningsprocessen radikalt.

Lizard

Styx
2004-10-19, 07:11
Du kommer säkert att märka att du tappar i styrka men det är bara "neurologisk styrka" som du tappat. Som Lizard skriver kommer du också tappa tonus mycket pga att dina glykogenlager i musklerna sjunker.

Ja, bakterier har du alltid i kroppen. Vi har 10x fler bakterier i kroppen än vi har egna celler men de flesta är ofarliga under normala förhållanden.
Tränar du med en infektion i kroppen är det troligt att du förvärrar infektionen.

Zozza
2004-10-19, 10:41
Borde det inte vara någon forskarrapport här (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi) som säger hur lång tid det tar innan musklerna bryts ned? Så vi vet lite mer säkert.

Jag hittade inte, men det finns nog om man skriver in rätt sökord bara, så någon annan får gärna försöka :cool:

morbror_sven
2004-10-19, 11:22
Borde det inte vara någon forskarrapport här (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi) som säger hur lång tid det tar innan musklerna bryts ned? Så vi vet lite mer säkert.

Jag hittade inte, men det finns nog om man skriver in rätt sökord bara, så någon annan får gärna försöka :cool:
Min sjukgymnast säger att det är en accelerarande process som kommer krypande. Det är inget som utbryter exakt 250 timmar efter det senaste träningspasset, vilket iofs är ganska enkelt att förstå med viss eftertanke.

Styx
2004-10-19, 11:41
Precis, räkna med att det börjar ske i princip direkt efter att proteinsyntesen efter ditt senaste pass dalat ner (även om det inte är detekterbart). Sen är det ju så mycket annat som spelar in, som kost, muskelmassa, energiförbrukning bla bla...

Pez
2004-10-19, 12:15
Man brukar ju säga att det tar 3-4 veckor innan muskelmassan nämnvärt börjar brytas ner, såtillvida du äter ok - före det är det bara glykogen, pump och nervsystemet som går ner och ger intrycket av att du "tappat" muskler.
Att börja träna "för tidigt" är värre än "för sent" - att träna sjuk är bara puckat och heller inte schysst mot dina medtränande som, beroende på bacill/virus, löper risken att smittas av ditt "sorry ass". :nono:

Ta det lugnt och se det som lite välbehövlig vila. :)

King Grub
2004-10-19, 13:08
Är man så sjuk att man är helt sängliggande inleds processen mycket tidigare än om man orkar vara uppe och leva ett någorlunda normalt hemmaliv.

William
2004-10-19, 14:00
Det beror även på hur sjuk man är och vad man lider av. Vid allvarliga infektioner och inflammationer kan man bli väldigt katabol väldigt snabbt. Ofta leder sjukdomen även till nedsatt aptit och ökad energiförbrukning vilket vilket gör det omöjligt att förbli i energibalans.

Mvh

William

HenrY
2004-10-19, 15:11
Tycker inte du ska tänka så mycket på det...Låt kroppen vila och bli frisk!
Ät och drick mycket vatten. Se till att du får i dej vitaminer med.
Sen är du tillbax, starkare än någonsin!! :thumbup: :hbang:

PDS
2004-10-19, 15:31
själv så slarvar jag med maten under semestern och på dom 4-5 veckorna semestern varar tappade jag 11kg i år! Dom kilona brukar vara tillbaka i slutet av december så det tar för mig nästan 5 månader att få tillbaka vikten! har fått tillbaka 5kg hittills :eating: likadand varje år, men i år var det extra många kg som försvann

Jejje
2004-10-19, 15:41
TAPPADE under semestern.. ofta hör man om hur folk äter lite godare när de är lediga under semestern..

tränade idag iaf.. kände mig ju fan helt frisk igår.. och har bara haft ont i halsen i 2dagar.. och aptiten och så har det inte varit någe fel på. och som sagt kände mig bättre idag.. tränade.. och handlade lite ny "builder" mat.. så ska jag ta mig till jobbet imorrn också.. jobbet är en effektiv fettbrännare har jag märkt. fabriksjobb : P

bubbleman
2004-10-19, 17:34
Jag har inte tränat på 6 veckor, högern gipsad. Vänstern har minskat och höger har tvinat bort...

Dav0d
2004-10-19, 21:28
Är det inte så att vätskan som finns i musklerna, alltså det folk säger är pumpen går bort efter 4-7 dagar och att muskel nedbrytningen börjar efter 2 veckor ?
Det är därför första dagen på gymmet efter en vecka kan kännas lite svagt.

Eller jag som missuppfattat ?

King Grub
2004-10-20, 06:34
Är det inte så att vätskan som finns i musklerna, alltså det folk säger är pumpen går bort efter 4-7 dagar och att muskel nedbrytningen börjar efter 2 veckor ?
Det är därför första dagen på gymmet efter en vecka kan kännas lite svagt.

Eller jag som missuppfattat ?

Visst påverkar det, men under sjukdom har nog själva infektionen större negativ inverkan på orken, skulle jag gissa. Allt sammantaget och man går som en zombie första träningsdagen. :)

TheSQUAT
2004-10-20, 08:34
hur fort tappar man muskler egentligen? jag har varit sjuk nu under 3 dagar.. varit hemma.. inte rört mig nämnvärt.. missade 2 träningspass =(


Förkylning nån vecka - jag tycker inte du behöver oroa dig nämvärt! Se till att få den vila du behöver men ät bra och regelbundet!

Lite personliga reflektioner kring sjukdom och ofrivillig vila: Jag har Ulcerös Colit, en kronisk tjocktarmsinflamation sen -87. Imellanåt blir jag sämre men oftast är jag i "hyfsat" skick. Upp till 3-4 veckors träningsvila när jag är sämre leder i mitt fall förvånansvärt nog inte till något märkbart massa eller styrketapp! Visst är uthålligheten lite sämre när jag börjar träna igen men efter ett par/tre träningscykler (kört igenom hela kroppen) så är jag tillbaka där jag var. Självklart sköter jag käket bra även under sjukdomsperioder. Överkonsumerar glutamin (blir dyrt) rätt rejält när jag är sämre för jag har märkt dels snabbare läkprocess samt att jag "tappar" mindre. Skillnaden är faktiskt märkbar tycker jag.
Vilar jag LÄNGRE än 4 veckor börjar det gå snabbt utför. Tycker det verkar gå nån "magisk" gräns där oavsett om man är sjuk eller inte. Så funkar det för mig i alla fall.