handdator

Visa fullständig version : hjälp med bröstträning


sork
2004-10-18, 21:50
hej hej. tänkte bara se om det är någon nattuggla här som skulle kunna ge mit tips och synpunkter på morgondagens bröst/triceps-pass?:)
alltså.
uppvärmning: rodd 6-7 minuter.
så till träning. jag kör alltid 1 lätt uppvärmning. sedan direkt på. jag kör 4-6 set beroende på övning. och sedan 5-6 reps.(lite fler på triceps)
sittande-Bänkpress:5*6
sedan någon variant av en pec-dec 4*6
uppåtlutande hantelpress:4*6
flyes:6*6
och sist:plan hantelpress:5*5
till frågor:
dips, har jag inte riktigt spikat tekniken i, därför undviker jag övningen(vill inte bli skadad). det finns iofs en maskin på gymmet som man gör dips i. kan det vara något? det är som en dip-ställning. fast man lägger vikt på sä det blir lättare.
neråtlutande: skulle det vara bra att komplettera med en nedåtlutande bänk/hantel?
och sist men inte minst: kör jag bra med reps och set och allt sånt. triceps orkar jag inte gå in på.
tar bara övningarna.
1. håller rep och skidar sig fram. drar det ner efter sidorna bakåt på kroppen.(svårt att förklara men ni vet nog) i korsdragsmaskin med nåt rep.
2.push-downs.
3.en maskin där man sitter och pressar ner handtag bakom sig. som att trycka sig upp på en stol(?)
4.när man håller skivstång ned till ögonbryn.
5: en smal bänk.
är detta för mycket jobb för triceps?
tacksam för svar. :) och ursäktar för en tråkig post;)

Frantic
2004-10-18, 22:11
Det var en väldans massa set! Orkar du hålla intensiteten igenom hela passet?
Och så måste jag fråga: Kör du lika många set för benen:)?

På tricepspasset är min favorit den du kallar "4.när man håller skivstång ned till ögonbryn" så jag skulle ha lagt den först. OBS kör den hela vägen ner bakom huvudet. Som övning nr 2 skulle jag ha smalbänk för att avsluta med pushdowns. men det är jag det...

aliquis
2004-10-18, 22:18
Bänkpress
Lutande hantelpress
Dips
Smalbänk

Så mycket enklare det blev ;D

jim
2004-10-18, 22:33
mm håller med aliquis, såga ner på antalen övningar och framförallt antalet set. bättre att göra kanske max 12-15 set per muskelgrupp och göra dem bra!

Beast
2004-10-19, 00:05
och VÄRM upp ordentligt innan! 1 set räcker inte för att förbereda muskeln. Om du sen kör rodd eller inte hjälper knappt. skippa hellre rodden och kör fler uppvärmningsset! Du kommer märka att du är starkare då.

Frantic
2004-10-19, 09:34
och VÄRM upp ordentligt innan! 1 set räcker inte för att förbereda muskeln. Om du sen kör rodd eller inte hjälper knappt. skippa hellre rodden och kör fler uppvärmningsset! Du kommer märka att du är starkare då.
Det är snarare tvärtom för mig

aliquis
2004-10-19, 11:00
"dips, har jag inte riktigt spikat tekniken i, därför undviker jag övningen(vill inte bli skadad). det finns iofs en maskin på gymmet som man gör dips i. kan det vara något? det är som en dip-ställning. fast man lägger vikt på sä det blir lättare."

btw, det senare är värdelöst också, blir det tungt viker du bara höften istället för att pressa med armarna. Kör det riktigt eller inte alls.

Min uppvärmning är nog på intet vis optimal, men den är tillräckligt snabb för att jag skall orka med den, några reps på 50% av vikten jag tänker köra på, typ 5, några på ca 70%, säg 4, och så 2-3 på en 85% eller så, sedan får det vara bra. Och jag gör det bara på första övningen/muskelgrupp om ens då, har jag exempelvis inlett passet med knäböj värmer jag inte upp inför säg axlar fast det inte alls är samma muskelgrupp =P

Numero1
2004-10-19, 14:29
Håller inte med aliquis.
Dips maskinen är bra att börja med.
Vad är det för fel med att göra rätt med lättare vikt?

Numero1
2004-10-19, 14:36
Dessutom skulle jag inte skippa rodden som uppvärmning. I så fall jogga istället eller cykla. AO i en bra uppvärmning är lite rodd/löpning/cykel för att hela kroppen skall vakna tycker jag!

sork
2004-10-19, 17:40
tack så mycket för alla bra tips:) ska såga ner passet lite då och ändra ordningen;)

mystic[-_-]
2004-10-19, 18:15
Dipsmaskinen är svinbra att pumpa ut tuttarna i om man kör framåtlutat.

pellepedal
2004-10-19, 20:40
Angående brästträningen... Läste inte längre än så...
Jag skulle nog välja att köra de fria övningarna före maskinerna, inte tvärtom.