handdator

Visa fullständig version : Kreatinmonhydrat fusk?


Brenner
2004-10-18, 17:36
Suck kreatin, ska man äta det?

Jag ser det så här, visst blir man större sen sedan så pissar du ut all väska och du blir mindre (väldigt dåligt för självförtroendet)

Vikterna måste du också dra ner på när du slutar ta det, låter inte bra det där.

Att få i sig den mängden kreatinmonohydrat som finns i t.ex CREATINE FUEL (twinlab) så måste du trycka i dig en onrmal mängd kött.

Jag tycker att kreatinmonohydrat är doping, man kan ju ej spåra detta, eftersom man får det från kött osv.

Det är lite synd att em kille/tjej som vill tävla i atheltic fitness måste köpa kreatin för att ha någon chans..... jag är väldigt intresserad av vad ni tycker om detta? är det bra? varför? och snälla va trevliga när ni skriver.

Grahn
2004-10-18, 17:38
Det är lite synd att em kille/tjej som vill tävla i atheltic fitness måste köpa kreatin för att ha någon chans.....

Kan ...inte....hålla mig..... :laugh:

Du måste inte sluta med kreatin, du kan gå på det året runt om du vill och missa både eventuella toppar och dalar.

Brenner
2004-10-18, 17:43
Kan ...inte....hålla mig..... :laugh:

Du måste inte sluta med kreatin, du kan gå på det året runt om du vill och missa både eventuella toppar och dalar.

Jo det är klart man kan, men tillskilland från dig så kanske man inte har den ekonomin som stödjer det du sa. Och någon gång måste man jue sluta med det och då förlorar du både volym och styrka låter inte bra!
:naughty:

Grahn
2004-10-18, 17:46
Jo det är klart man kan, men tillskilland från dig så kanske man inte har den ekonomin som stödjer det du sa. Och någon gång måste man jue sluta med det och då förlorar du både volym och styrka låter inte bra!
:naughty:

Kreatin är förhållandevis billigt....
Men du behöver inte använda kreatin, kost är viktigare samt protein, kolhydrat tillskott etc.

Du förlorar inte allt, och skillnande är inte mer än om du är laddad till 100% med kolhydrater eller lite tömd. Det gör ju inte kolhydrater till menlösa eller hur?

Brenner
2004-10-18, 17:50
Kreatin är förhållandevis billigt....
Men du behöver inte använda kreatin, kost är viktigare samt protein, kolhydrat tillskott etc.

Mjo det är sant, men man måste nästan käka kreatinmonohydrat om man ska tävla! tycker att det är ett fel att man måste äta det för att få en chans på en bra placering

Nej du förlorar inte allt, men att man äns förlorar, det tycker jag är förjävligt!

jojje.net
2004-10-18, 17:50
Jag tycker att kreatinmonohydrat är doping, man kan ju ej spåra detta, eftersom man får det från kött osv.


Ser inget fel i att använda kreatin, och att kalla det för doping känns lite häftigt.

Hur ser du på aminosyror och typ druvsocker... det är ju också "framrenade" beståndsdelar av vår kost. Räknar du det som doping? Alla som tävlar använder ju det, är det också fel?


Sen är man inte alls tvungen att köra kreatin för att kunna tävla. Många jag känner låter bli då de tycker de blir vätskiga av det.

z_bumbi
2004-10-18, 17:51
För att upprätthålla nivåerna i kroppen så krävs det kanske 5-10 g

1 kg kostar 358 kr, det är minst 100 dagars kreatindosering för underhåll och det dubbla om du kör på 5 g.

Grahn
2004-10-18, 17:52
Mjo det är sant, men man måste nästan käka kreatinmonohydrat om man ska tävla! tycker att det är ett fel att man måste äta det för att få en chans på en bra placering

Det måste man inte alls....vart har du fått det ifrån?
Kreatin är inget mirakelmedel.

Brenner
2004-10-18, 17:56
Det måste man inte alls....vart har du fått det ifrån?
Kreatin är inget mirakelmedel.

Det är va jag tycker, men jag har läst lite vad folk har skrivit nu och jag kan ha haft lite fel tankar! tackar
:rolleyes:

jim
2004-10-18, 18:02
En hungrig polack, är en OND polack



det är ingen fara så länge de har koll på näringsKURWAN *fniss*

mystic[-_-]
2004-10-18, 18:04
Kreatin är inte fusk används inom många sporter :P

Wayfaerer
2004-10-18, 18:35
Det är va jag tycker, men jag har läst lite vad folk har skrivit nu och jag kan ha haft lite fel tankar! tackar
:rolleyes:

Om du tror att byggarna är kreatinpumpade när de står på scenen är du helt fel ute. Tvärtom avslutar man en eventuell kreatinkur dagar eller veckor innan för att bli av med vätska som förstör den rippade looken.

Om det nu det var det du antydde, verkade så iaf...

Knäböj
2004-10-18, 18:55
Kreatin är ett prestationshöjande ämne,dvs det kan ge dig några extra reps,snabbare återhämtning osv. Denna "överväxel" ger dig (förhoppningsvis) MER muskelmassa efter avslutad "kur",även om ett par liter vätska lämnar skelettmuskulaturen efter några veckor så är det inte alls bortkastat.
Om man väger de biverkningar som finns (uppkörd mage?) av kreatin,priset samt hur mycket du kan få ut av det så är det banne mig ett "mirakelmedel". Nästan... :)

Grahn:Kan man verkligen köra kreatin året runt och få effekt av det? Jag har läst någonstans att njurarna efter en tids supplementering lär sig att "känna igen" det tillsatta kreatinet och börjar således att rensa bort det innan det hamnar där det skall. Det var därför jag trodde man skulle "cykla" det..? Jag vet att man inte får den där "sparkiröveneffekten" efter några månader,men är det fortfarande verksamt under en längre period? Har undrat detta länge.

:kickass:

Zakath
2004-10-18, 19:03
Det är ju fortfarande så att det är ett ämne som kroppen själv tilverkar, men de mängder man tar som tillskott är tusentals gånger högre än det naturliga!
Därför går det inte att jämföra med protein eller kolhydrattillskott, eftersom det inte är några onaturliga mängder av några ämnen där. Det är bara mer praktiskt än vanlig mat, kreatin däremot - är inte "vanlig" mat eller någon sorts substitut för vanlig mat...

Så tänker jag. Men det är fortfarande upp till var och en att använda det.
Skulle jag börja med det, så skulle det kännas som första steget mot steroider. Och det vill jag aldrig känna eller veta av. Så är det för mig, jag dömer ingen..

Grahn
2004-10-18, 19:19
Grahn:Kan man verkligen köra kreatin året runt och få effekt av det? Jag har läst någonstans att njurarna efter en tids supplementering lär sig att "känna igen" det tillsatta kreatinet och börjar således att rensa bort det innan det hamnar där det skall. Det var därför jag trodde man skulle "cykla" det..? Jag vet att man inte får den där "sparkiröveneffekten" efter några månader,men är det fortfarande verksamt under en längre period? Har undrat detta länge.

:kickass:

Kreatin är kreatin...såvitt jag vet är det inte skadligt och att det skulle bli verkningslöst undrar jag vart du hört? Det finns då såvitt jag vet inga studier på detta. Däremot så kan du ju bli "mättad" och då tar kroppen inte upp det iom att du inte behöver det.

Cykling är något man får välja själv...aldrig märkt någon dramatisk effekt så jag tyckte inte det var värt det att cykla det själv.

Beast
2004-10-19, 00:15
Knäböj: Nej man behöver inte cycla kreatin. Hästspark effekten du känner är när du fyller depåerna. Vilket du har hela tiden när du inte cyclar men du blir van av den liksom.

Zakath: Visst du får tro och tycka precis som du vill. Men att säga att kreatin är ett steg mot steroider är knappast smart sagt. Kroppen får i sig kreatin av kött.. är kött doping? Protein finns även i kött men du dricker massa mer än vad du får i dig av mat då är det också ett steg mot doping?
Seriöst.. läs på lite om kreatin... gämföra det med doping är som att gämföra piss och skit.

Pez
2004-10-19, 00:34
gämföra det med doping är som att gämföra piss och skit.
Det var väl kanske inte de bästa motpolerna du valde där va?
"Piss" och "skit" är båda exkrement. [way offtopic] Fö så verkar just att "jämföra skit" vara en favoritsysselsättning bland såväl småbarnsföräldrar som hundägare.. its some crazy sheit.. :D [/way offtopic]

Skulle säga att kreatin är för doping som en nyårsraket är för en tomahawk-missil, bygger på samma principer - men är pg av att en viss effektskillnad föreligger ej direkt jämförbara. :D

Grahn
2004-10-19, 07:00
Pez skillnaden i effekt beskrivs bra så :D , men kreatin är ju ändå ett naturligt inslag i vår kost om än förädlat, det är inte testosteron. Så skillnanden är ju egentligen ännu större.

Knäböj
2004-10-19, 12:01
Okej,men vad tror ni om detta upplägg: eftersom jag oftast känner av överträning efter 7-veckor ungefär så vilar jag således var 8:onde vecka. Om jag kör kreatinet (underhållsdosering) dessa 7-veckor för att sedan inte ta något kreatin den 8:onde (viloveckan),sen köra underhållsdos 7-veckor osv.osv.
Nu blev det ändå en typ av cykel men ändå,vad tror ni..?

z_bumbi
2004-10-19, 12:54
Knäböj: Det tar väl ungefär 4 veckor eller mer för kreatinet att gå ur kroppen så en vecka gör ingen större skillnad, din variant bör väl alltså funka ungeför lika bra som att äta det konstant.

Knäböj
2004-10-19, 13:49
Ok..Ingen som känner till någon forskning ang. Kreatinsupplementering? Jag tänker då just på effekterna av konstant användning,hur lång tid det tar fylla depåerna resp. tömma dem. Jag är väldigt intresserad av just Kreatin då jag tycker det är ett mycket potent tillskott. Finns det ingen Kreatin-KingGrub? :D

z_bumbi
2004-10-19, 14:10
Ok..Ingen som känner till någon forskning ang. Kreatinsupplementering? Jag tänker då just på effekterna av konstant användning,hur lång tid det tar fylla depåerna resp. tömma dem. Jag är väldigt intresserad av just Kreatin då jag tycker det är ett mycket potent tillskott. Finns det ingen Kreatin-KingGrub? :D

Jag känner till massor av forskning om kreatin, mycket finns på www.pubmed.org , där hittar du nog allt du letar efter. I alla fall gjorde jag det när jag kollade för något år sen...

AngelLove
2004-10-19, 14:48
Beast, du missförstår Zakath här i tråden...

Visst finns kreatin naturligt i vår kost i mindre mängder och det gör inte testosteron. Men att ta ett kreatintillskott ger så pass höga mängder av kreatin vilka du säkerligen inte hade kunnat "ätit dig till".
Själva tanken är densamma, tillsätt något via preparat som du inte haft möjlighet (vem äter 10kg kött per dag typ) att få i dig på normal väg.

Att däremot sätta PREPARATET kreatin och steroider i samma fack är en annan sak som jag tycker är felaktig.

William
2004-10-19, 14:56
Beast, du missförstår Zakath här i tråden...

Visst finns kreatin naturligt i vår kost i mindre mängder och det gör inte testosteron. Men att ta ett kreatintillskott ger så pass höga mängder av kreatin vilka du säkerligen inte hade kunnat "ätit dig till".
Själva tanken är densamma, tillsätt något via preparat som du inte haft möjlighet (vem äter 10kg kött per dag typ) att få i dig på normal väg.



Intaget av kreatin via kosten uppgår till ca 1 g per dag. Kroppen producerar lika mycket själv. En underhållsdos på 5 gram är inte så värst mycket mer.

Mvh

William

Zakath
2004-10-19, 15:47
Känner att jag behöver förtydliga mig själv lite grann. Vill inte verka som någon som går omkring och anklagar folk för doping och sånt tjafs.
Det är ett steg närmare doping (jag säger inte att det är nära, men det är ETT steg) FÖR MIG, speciellt AngelLove och lite Pez verkade förstå vad jag menade.