handdator

Visa fullständig version : koffe


ölobrännvin
2004-10-18, 16:43
Är det bra att dricka kaffe innnan passet och hur många koppar dricker ni om det är det, jag menar då för fettförbräninningen skull, om man så att säga kör med lite högre tempo ?

King Grub
2004-10-18, 16:58
I vila frisätter koffein fettsyror i blodet. Man har alltså inte nytta av det i just det avseendet under träning, men ämnesomsättningen höjs också (300 mg ger en ökad energiförbrukning på 175 kj under 90 minuter, om jag inte minns helt fel). Plus att alertfaktorn inte är att förakta.

ölobrännvin
2004-10-18, 19:24
ok.... 300 mg hur mycket tror du det är i normalbryggt kaffe.

blunder
2004-10-18, 19:27
ok.... 300 mg hur mycket tror du det är i normalbryggt kaffe.

Man räknar 50-80 mg i en vanlig koppkaffe (1500 ml) läste jag någonstans tidigare idag. Så fyra-fem koppar kaffe... Synd att de slutat med koffientabletter på Apoteket =(

Mental
2004-10-18, 19:56
Man räknar 50-80 mg i en vanlig koppkaffe (1500 ml) läste jag någonstans tidigare idag. Så fyra-fem koppar kaffe... Synd att de slutat med koffientabletter på Apoteket =(

Stryk en nolla där va, annars blir det massor av kaffe :p

Eller är det jag som inte kan mina konverteringar?

ölobrännvin
2004-10-18, 20:19
Stryk en nolla där va, annars blir det massor av kaffe :p

Eller är det jag som inte kan mina konverteringar?
Jo jag tror du har rätt och var det inte snack om att dom skulle ha tabletterna bakom disk och inte sälja så stora burkar...?

King Grub
2004-10-18, 20:28
Jo jag tror du har rätt och var det inte snack om att dom skulle ha tabletterna bakom disk och inte sälja så stora burkar...?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31231

Rataxes
2004-10-18, 23:19
I vila frisätter koffein fettsyror i blodet.
Wut, trodde det var en myt att koffein påverkade frisättningen av fettsyror? Det skulle ju i vilket fall som helst inte ge någon nämnvärd effekt att inta koffein innan en morgonpromenad, men jag antar att detta beror på att det redan är så pass många fria fettsyror i blodet?

Du skriver i varje fall att denna frisättning endast sker i vila, skulle det då vara gynnsamt för fettförbränningen att dricka en stark kopp kaffe en tid innan en kvällspromenad, eller kan man rentav dricka den precis innan promenaden och under promenaden fortfarande dra nytta av den boost av fettsyrefrisättningen som koffeinet ger?

Edit: Vet någon hur mycket koffein det finns i rostade kaffebönor typ Nescafé Lyx per 100 g?