handdator

Visa fullständig version : Deffning för Thaiboxare


skenben
2004-10-18, 14:15
Hej!
Som nybliven medlem här i forumet skulle jag vilja fråga om en sak. (Kunde inte hitta något om det på forumet.)

Jag är 26 år, 174cm och väger för tillfället 77kg (mål: 70-72kg). Är väl inte direkt fet men det finns så det blir över ;)

Jag har tagit upp träningen efter 3års uppehåll och tränar nu thaiboxning 3-4ggr/vecka (a´1½h) samt ett par promenader och cykelturer i veckan tillsammans med flickvännen.

Jag äter nyttigt och enligt min tränare korrekt, men vill ha lite hjälp på vägen.
Tänkte efter rekommendation prova "Calsium Pyruvat (pulver)" för att hjälpa kilona att försvinna. Tydligen ska man äta mer "kolhydratfattig kost" för bästa effekt. Hm.. problem. Som det är nu så käkar ja fullkornspasta, parboiled ris, eller kokt potatis innan träning (annars också för den delen), just för att orka. Hur gör jag nu? Måste jag äta väldigt lite kolhydrater för att det ska fungera eller ska jag bara dra ner på det?
Vill ju inte känna att orken försvinner redan efter 1 timmes träning... :confused:

Helst vill jag bara komplettera träningen med detta kosttillskott utan att behöva promenera varje morgon och kväll. Jag är ute efter att gå ner ca 5 kg på 2 månader, kan jag lyckas med detta som jag tränar nu?


Go easy on me!

Tacksam för svar

jim
2004-10-18, 14:19
Läs och lär :D (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

Jejje
2004-10-18, 15:08
2månader = 8 veckor typ
8veckor/5kg = 1.6kg/vecka

det har jag hört är en lite för snabb nedgång.. satsa på 0-5kh/vecka.. som tydligen ska innebära 500kcal underkott om dagen.. för 7500kcal är tydligen ett kilo.. i runda slängar..

själv käkar jag kolhydrater till varje mål mat.. men "försöker" koncentrera mig på att få i mig proteiner under dagen.. men jag käkar de kolhydrater jag vill.. då fullkornspasta och potatis eller liknande bra kolhydrater..

så tror inte att du behöver oroa dig.. kanske att man går ner MASSOR om man kör en sk atkinsdiet??? för det är så jag har fattat att det heter när man i princip nollar kolhydraterna.. eller ketogen diet kanske det hett.. aja.. men jag kör iaf på att käka en 100-200gram kolhydrater om dagen och det funkar fin fint för mig.. går ner iaf.. det känner jag.. men som sagt.. 1.6kg/veckan då måste du nog gå lågt på kolhydrater. eller nåt

tejpis
2004-10-18, 15:24
2månader = 8 veckor typ
8veckor/5kg = 1.6kg/vecka Nu har du nog tänkt lite fel ;)

8veckor/5kg = 1,6veckor/kg
5kg/8veckor = 0,625kg/vecka, vilket är en ganska optimal nedgångstakt.. Det är bara att läsa King Grub's fettguide som jim länkade till så bör du ha koll på allt som behövs.

jim
2004-10-18, 17:50
så tror inte att du behöver oroa dig.. kanske att man går ner MASSOR om man kör en sk atkinsdiet??? för det är så jag har fattat att det heter när man i princip nollar kolhydraterna.. eller ketogen diet kanske det hett.. aja.. men jag kör iaf på att käka en 100-200gram kolhydrater om dagen och det funkar fin fint för mig.. går ner iaf.. det känner jag.. men som sagt.. 1.6kg/veckan då måste du nog gå lågt på kolhydrater. eller nåt


ketogena dieter är utmärkta om man vill lukta illa, inte ha någon energi och ha hjärnan arbetande på 25% av sin fulla kapacitet.. jag föredrar att träna och äta rätt :kickass:

Callister
2004-10-18, 18:33
Det är ju bara i början, sen ska det ju gå riktigt bra.
Jag ska lätt testa det när man har möjlighet, typ nästa sommarlov. :)

Jejje
2004-10-18, 22:18
Nu har du nog tänkt lite fel ;)

8veckor/5kg = 1,6veckor/kg
5kg/8veckor = 0,625kg/vecka, vilket är en ganska optimal nedgångstakt.. Det är bara att läsa King Grub's fettguide som jim länkade till så bör du ha koll på allt som behövs.

jo givetvis räknade jag helt gaelet.. jag kanske har dragit ner för mycket på kolhydraterna :smash:

ne men den uträkningen blev både bättre och gav ett resultat som låter mycket sundare att försöka eftersträva..som jag tror du kan fixa..

skenben
2004-10-23, 12:45
tack för tipsen...
har kört utan kosttillskott nu ett par veckor o har gått ner typ 0.5-0.6kg/vecka.

väl mött...

King Grub
2004-10-23, 13:05
tack för tipsen...
har kört utan kosttillskott nu ett par veckor o har gått ner typ 0.5-0.6kg/vecka.

väl mött...

Det låter ju som en alldeles utmärkt takt! :thumbup: