handdator

Visa fullständig version : Fråga om överskott av vitaminer pga kost & vitamintillskott.


AngelLove
2004-10-18, 08:28
Har försökt hitta detta via Sök-funktionen men hittade bara 3 väldigt gamla trådar så därför tänkte jag ställa frågan i en ny tråd för "aktuella" svar....

Min syrra högg mig nämligen igår med att jag får i mig alldeles för mycket A-Vitamin, pga av min kost och att jag käkar ett mineral/vitamin-tillskott (MiviTotal Flex). Nu får jag ju inte göra länk till det, men skriva namnet kan väl inte vara regelbrott ?

Det och i första hand med att jag käkar 3st ägg om dagen skulle göra enligt henne att jag hamnar på en farligt hög dos av Vitamin-A, är det sant eller det är något hon fått fel för sig ??

Enligt flaskan får jag i mig 1,5mg (borde vara 1500mg ??) VitaminA per dag, hur mycket jag får från äggen/övriga kost har jag inte lyckats hitta på webben :(

Däremot hittade jag en annan länk till en sida som säger att om man får i sig 15000mg så är det risk för förgiftning och är väl inte "normalt" att man får i sig 13500mg i mat (frukost, mellis x2, lunch, middag, träningsdrink och ev "nattmål") ???

Tack för ev svar och hjälp på förhand !!!

/Angel

Prankie
2004-10-18, 08:44
För det första. Du skiljer inte på mikrogram och milligram.
15 mg under längre tid är överdos.
Rekommendation för kvinnor är 800mikrogram, betecknas med 800ug och inte mg!

3 st ägg är 540ug vitamin A
Och från flaskan får du i dig 1.5mg
2.040mg får du i dig per dag (plus andra saker), vilket är långt ifrån 15mg per dag i längre tid. Det är inte så himla lätt att få vitaminöverskott, har du nånsin hört talas om nån blev inlagd för det? ;)

Alcazara
2004-10-18, 08:50
Men hur är det med det egentligen, det A-vitamin som inte behövs lagras det eller? Isf kan det ju vara en risk med överskott...Tur att de tagit bort a-vitaminet i mjölken iaf..

skaparn
2004-10-18, 08:52
Denna artikel handlar om a-vitamin
SLV om vitamin A (http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____5179.asp)

På samma sida kan du leta upp olika livsmedels innehåll av vitaminer och mineraler. Välj fettlösliga vitaminer när du söker. Håll muspekaren över någon av titlarna för mer information.

Ännu en artikl från SLV
Mer (http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____7646.asp)

Jag har för övrigt hört ett rykte om att man funderar på att göra om AD-droppar till bara D-droppar eller eventuellt minska dosen A-vitamin. Vet någon mer om detta?

AngelLove
2004-10-18, 09:14
För det första. Du skiljer inte på mikrogram och milligram.
Nej jag vet att det är skillnad. Hittade inte tecknet för micro men borde såklart skrivit micro än mg i båda.. My bad...


2.040mg får du i dig per dag (plus andra saker), vilket är långt ifrån 15mg per dag i längre tid. Det är inte så himla lätt att få vitaminöverskott

Tack för sammanräkningen, då kan jag enkelt berätta för syrran min att jag inte ligger i närheten av "överdos" pga ägg och tillskott.

har du nånsin hört talas om nån blev inlagd för det? ;)
Nej, men på samma sätt finns det kanske inte så många som hört talas om min dotters handikapp. Finns oändligt med saker som man inte hört talas om, det är ingen garanti för att man själv inte gör fel. Enda sättet är ju att ta reda på att exakt så här mycket får jag i mig och jämföra med var gränsen går.

Tack iaf för svaren..!!!

/Angel