handdator

Visa fullständig version : chins med v-handtag?


sork
2004-10-17, 20:32
på gymmet häromdan såg jag en kille som trädde på ett v-handtag på chins-stången. sedan tog han tag i det och drog sig upp nåra gånger. därav frågan. är det en bra övning? om man jämför med vanliga chins. aktiveras olika muskler? någonting värt att rpvoa kanske? :) tacksam för svar.

jim
2004-10-17, 20:35
jag inbillar mig att det borde bli väldigt mycket biceps och betydligt mindre lats.. det är iofs en åsikt helt ogrundad på fakta.. :smokin:

sork
2004-10-17, 20:39
ja, där har du en poäng, det borde väl bli som att hålla händerna nära varandra med fingrarna mot sig. som involverar mera biceps(?):S

Zodd
2004-10-17, 20:43
Här står det lite om övningen:
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/67/orsak_o_verkan_del_2.htm

V-chins är en avancerad övning som ställer stora krav på dess utövare. Det krävs god teknik och styrka för att den skall vara effektiv. Rätt utförd är den en nyckelövning för nedre delen av latissimus. Det stora problemområdet i ryggträningen. V-chinsen aktiverar även övriga delar av ryggen i viss mån.

Övningen är som sagt krävande och tekniskt svår, men belönande för de som ger sig tid att öva in tekniken, koordinationen och specialstyrkan. Den kördes mycket i slutet av 40-talet, under 50-talet och början av 60-talet, då byggarna hade lite maskiner och var tvungna att arbeta med vikter, hantlar och sin egen kropp som belastning.


Detta gjorde dem väsentligt mycket mer gymnastiska än dagens byggare. Ser man på dessa byggare ser man också resultatet av rätt utförda chins och V-chins. Latissimusutvecklingen var faktiskt mer komplett och massiv hos dåtidens byggare jämfört med dagens.

Utförande: Fatta triangelhandtaget och dra upp kroppen från en maximalt utsträckt läge, med slutdraget mot navelhöjd och överkroppen i en båge bakåt och med huvudet kastat bakåt. Sänk kroppen långsamt under kontroll och upprepa rörelsen. Hänger du rakt ner under övningens hela rörelseområde, tar den istället på övre Latissimus, Teres Major och bakre Deltoidus.

Zipic
2004-10-17, 21:48
Jag brukar köra den övningen. :) Tycker att den tar bra i ryggen. Det enda jobbiga är att man lätt börjar gunga. Så det gäller att ha bra kontroll. Men gör man rätt funkar den bra enligt mig iaf :)

sork: Du bor möjligtvis inte i Sandby? ;)

Mvh

JAM
2004-10-17, 23:35
Här står det lite om övningen:
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/67/orsak_o_verkan_del_2.htm
B&K skriver:
"Rätt utförd är den en nyckelövning för nedre delen av latissimus. Det stora problemområdet i ryggträningen."

Kan man verkligen träna "nedre latissimus"? Är det inte samma sak som att säga att man kan träna inre och yttre bröst?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tycker mig inte kunna hitta något på exrx.net som stöder B&Ks teorier.
http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html
http://www.exrx.net/Muscles/LatissimusDorsi.html

Zodd
2004-10-18, 00:24
B&K skriver:
"Rätt utförd är den en nyckelövning för nedre delen av latissimus. Det stora problemområdet i ryggträningen."

Kan man verkligen träna "nedre latissimus"? Är det inte samma sak som att säga att man kan träna inre och yttre bröst?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tycker mig inte kunna hitta något på exrx.net som stöder B&Ks teorier.
http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html
http://www.exrx.net/Muscles/LatissimusDorsi.html

Dom kanske menar "yttre latsen" (som fäster långt ner) eller så pratar dom i nattmössan. :)

jim
2004-10-18, 05:12
vad jag förstått kan man inte träna inre/yttre bröst eftersom fiberriktningen går från höger till vänster.. om det är så borde det ju vara möjligt att träna de nedre (yttre) delarna av latsen eftersom fiberriktningen går annorlunda där, antar att det är det Zodd också menar..

Karl_alfred
2004-10-18, 06:48
Tycker oxå att det låter korkat att man skulle kunna träna nedre latsen specifikt med denna övning :confused: Finns en hel del i den artikeln man kan ställa sig tveksam till T ex.
"Tyvärr ligger de flesta mittemellan med greppet vilket gör att det varken blir hackat eller malet."

Hum så håller jag och har ettt väldig välutvecklade ryggmuskler om man ser till resten av kroppen. Får en otrolig kontakt som jag knappt känner i någon annan muskel med denna fattning.

sork
2004-10-18, 16:27
QUOTE=Zipic]
sork: Du bor möjligtvis inte i Sandby? ;)
Mvh[/QUOTE]
nope:) bord i sthlm jag. sanby kanske ligger här i krokarna det vet jag iofs inte:D

Fartman
2004-10-18, 17:01
Hörrni grabbar, den där texten är ju från "Orsak & Verkan" som skrevs 1987...
vilket givetvis innebär att det har kommit fram en hel del nya fakta sen det skrevs, som att man tex inte kan träna inre bröst (har för mig att det står någonstans att man kunde det där)... Orsak & Verkan är bra, men den är gammal så vissa grejer måste man givetvis ta med en nypa salt.

tror förövrigt inte heller att man kan isolera "nedre latsen" men jag VET inte.

Doctor Snuggles
2004-10-18, 17:25
Själv har jag börjat köra chins på parallella handtag, lite bredare än axelbredd. Känns mycket bättre än alla andra chinsvarianter jag provat, mest "ergonomiskt" helt enkelt. :)

Grahn
2004-10-18, 17:28
Betvivlar att den träna "nedre latsen" men den ger bra sträck vilket kan kännas så och rörelsen blir lång och fin! :thumbup:

jim
2004-10-18, 17:32
kan någon som verkligen vet kunna förklara? skulle vara intressant att veta hur det fungerar :D

Zipic
2004-10-18, 21:05
nope:) bord i sthlm jag. sanby kanske ligger här i krokarna det vet jag iofs inte:D

Hehe okej :D
Nej, Sandby ligger i Skåne ;)
Undrade bara eftersom det var en kille på gymmet som kollade konstigt på mig när jag gjorde exakt samma grej förra veckan :)

Pez
2004-10-18, 21:20
Hehe okej :D
Nej, Sandby ligger i Skåne ;)
Undrade bara eftersom det var en kille på gymmet som kollade konstigt på mig när jag gjorde exakt samma grej förra veckan :)
Hade även jag en snubbe som gjorde googoo-eyes när jag körde smala chins förra veckan.. nu är jag rädd - han kanske åker land och rike runt för att stirra ut oss?! :eek:

Iofs..att se ett hängbuksvin med pubesmusche köra chins händer nog inte varje dag.. så det är kanske inte så konstigt. :D

Zipic
2004-10-18, 21:32
Hade även jag en snubbe som gjorde googoo-eyes när jag körde smala chins förra veckan.. nu är jag rädd - han kanske åker land och rike runt för att stirra ut oss?! :eek:

Iofs..att se ett hängbuksvin med pubesmusche köra chins händer nog inte varje dag.. så det är kanske inte så konstigt. :D


Hahahahaha :D:D
*Natthumor..* Astrött :D

jim
2004-10-18, 21:44
Hade även jag en snubbe som gjorde googoo-eyes när jag körde smala chins förra veckan.. nu är jag rädd - han kanske åker land och rike runt för att stirra ut oss?! :eek:

Iofs..att se ett hängbuksvin med pubesmusche köra chins händer nog inte varje dag.. så det är kanske inte så konstigt. :D



han vill ha dig pez :naughty:

Lizard
2004-10-18, 22:14
Smala v-chins är väl inte så knepigt att sätta sig in i....?

Tänk dig att du i stället för en chinsstång, som fixerar händerna och därmed låser armarnas och scapulas rörelsebana, håller i ett par betydligt rackligare romerska ringar.
Om du nu drar dig upp i ringarna kommer du förr eller senare (i alla fall när utmattning träder in ifall du är en hejjare på chins) att sluta ha ett grepp där händerna löper parallellt, med handflator/tummar framåt (som i chins) och händerna vrids successivt till ett naturligare läge, mer tätt tillsammans, och vinklade i fyrtiofem grader (som i v-chins). Den här lilla övningen beskriver inget annat än kroppens naturliga rörelsebana och hur de olika lederna och musklerna arbetar effektivast tillsammans med att lösa uppgiften (att dra sig upp).
Ni som kör med vikt i chins vet säkert med er att ni kan använda mer vikt vid v-chins - i alla fall ni som använder fullt rörelsemönster i båda.

Ett tips till er som blir tvugna att "leka tittut" varannan gång ni sticker upp huvudet ovanför stången (om ni saknar en stång som går ut en bit på varje sida eller där ändarna är vinklade) är att hissa upp knäböjställningen/smith till max och haka på er egen vikt i andra änden och slänga v-handaget över den delen där vikskivorna annars skulle sitta i ytteränden.

Lizard

z_bumbi
2004-10-19, 09:14
Ett tips till er som blir tvugna att "leka tittut" varannan gång ni sticker upp huvudet ovanför stången (om ni saknar en stång som går ut en bit på varje sida eller där ändarna är vinklade) är att hissa upp knäböjställningen/smith till max och haka på er egen vikt i andra änden och slänga v-handaget över den delen där vikskivorna annars skulle sitta i ytteränden.

Lizard

Gör jag det i en knäböjställning så kommer jag att döda någon, även om jag lyckas lasta på det sättet (Vilket man inte kan utan man får stången i huvudet.) så kommer v-handtaget att flyga iväg som en projektil över gymet om/när jag släpper taget efter setet. Risken är att stången följer efter och då pratar vi möjligt massmord. Totalt livsfarligt med andra ord.

I en smith från Nordic Gym skulle jag inte heller testa det då den inte är byggd för så stor asymetrisk viktbelastning, det kanske funkar i några andra smithar men jag tycker det verkar farligt även där. Man får en väldigt stor snedbelastning och går inte jag sönder så kan smithen göra det..

Grahn
2004-10-19, 09:17
Z_bumbi, funkar väl för de som väger under 20kg. ;)

JJ
2004-10-19, 09:19
Gör jag det i en knäböjställning så kommer jag att döda någon, även om jag lyckas lasta på det sättet (Vilket man inte kan utan man får stången i huvudet.) så kommer v-handtaget att flyga iväg som en projektil över gymet om/när jag släpper taget efter setet. Risken är att stången följer efter och då pratar vi möjligt massmord. Totalt livsfarligt med andra ord.

I en smith från Nordic Gym skulle jag inte heller testa det då den inte är byggd för så stor asymetrisk viktbelastning, det kanske funkar i några andra smithar men jag tycker det verkar farligt även där. Man får en väldigt stor snedbelastning och går inte jag sönder så kan smithen göra det..

Vad fan väger du?


Edit: Nu såg vad snubben skrev och håller med dig. Däremot finns det ju handtag man kan haka över stången i en smithmaskin om man nu får plats.

Lizard
2004-10-19, 09:40
z_bumbi

Jag vill ju på inga villkors vis bidra till en trend som över tiden leder till massmord på gymen runt landet.... :)

Men det har funkat för mig på otaliga gym utan vare sig olyckor eller andra palavrer under snart tre decennier....... :angel:
Visst får man vara lite aktsam och använda omdöme - framförallt får man blickarna på sig när man hissar upp stången i taket (uppseendeväckande bara det) för att inte tala om när man hakar på vikt på ena sidan däruppe... :)


Lizard

z_bumbi
2004-10-19, 10:21
z_bumbi

Jag vill ju på inga villkors vis bidra till en trend som över tiden leder till massmord på gymen runt landet.... :)

Men det har funkat för mig på otaliga gym utan vare sig olyckor eller andra palavrer under snart tre decennier....... :angel:
Visst får man vara lite aktsam och använda omdöme - framförallt får man blickarna på sig när man hissar upp stången i taket (uppseendeväckande bara det) för att inte tala om när man hakar på vikt på ena sidan däruppe... :)


Lizard

I en knäböjställning?

Skulle du göra så i en smith och på ett gym där jag har något att säga till om skulle jag gissningsvis slänga ut dig då de är inte byggda för den typen av snedbelastning.

Edit: Slänga ut direkt kanske är överdrivet men om det upprepas efter tillsägelse så bye, bye gym.

Numero1
2004-10-19, 14:43
Jag har svårt att tro att det aktiverar biceps mer, du böjer ju lika mycket i både axelled samt armbågsled.