handdator

Visa fullständig version : Näringsvärdet på kikärter


jim
2004-10-17, 20:24
Eller någon annan som eventuellt har energi :naughty:


Jag har letat mig blodig över näringsvärdet på kikärtspasta, alltså kokta finfördelade kikärter som man köper på burk.. har absoult ingen uppfattning om hur mycket kikärter som behövs för en burk färdig produkt och hittar inte informationen någonstans..

Det kallas bl a kikärtsdip, kikärtspasta, chick pea dip och hommos.. Tänk på att det även finns en maträtt med samma namn där man blandat kikärtspastan med bl a olja och citron vilket ju förändrar näringsvärdet nämnvärt!

tack! :)

Pez
2004-10-17, 20:30
Jag vet av erfarenhet att Grub inte uppskattar frågeställningar riktade direkt till honom.. kan han svaret så lär han ge det, såtillvida ingen annan redan gett det, oavsett om det är adresserat till honom direkt eller ej.

Vidare "on topic" - är denna kikärtspasta identisk oavsett tillverkare?
Är det ett halvfabrikat så lär det skilja åt beroende på märke.
Läst på burken? Andel kikärtor av den färdiga produkten? osv...

King Grub
2004-10-17, 20:31
Gå in på Livsmedelsverkets (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp) databas och sök på kikärter.

jim
2004-10-17, 20:51
(ber om ursäkt för den direkta adresseringen)

eftersom det är en produkt som bara importeras har den ingen näringsdeklaration alls.. kikärter blir inte rättivisande eftersom de i detta fall är kokta till oändlighet och jag inte vet hur stor % av burkens innehåll som är kikärter!

I regel säljs produkten tillsammans med tahina som är en sesampasta, vet inte hur stor del av produkten det är heller..

King Grub
2004-10-18, 06:28
eftersom det är en produkt som bara importeras har den ingen näringsdeklaration alls.. kikärter blir inte rättivisande eftersom de i detta fall är kokta till oändlighet och jag inte vet hur stor % av burkens innehåll som är kikärter!

Då kan du ju inte få något svar här. ;) På Livsmedelsverkets sida finns i alla fall uppgifter för både kokta och okokta kikärter, så ett hum kanske du kan få.

jim
2004-10-18, 14:11
Då kan du ju inte få något svar här. ;) På Livsmedelsverkets sida finns i alla fall uppgifter för både kokta och okokta kikärter, så ett hum kanske du kan få.


bästa lösningen är kanske att själv koka å mala ner dem å se se vad de väger :D

jag rekommenderar för övrigt hommos mycket mycket gott med långsamt protein (utgår jag från) och massa bra fett :)

Zlin
2004-10-18, 15:57
bästa lösningen är kanske att själv koka å mala ner dem å se se vad de väger :D

jag rekommenderar för övrigt hommos mycket mycket gott med långsamt protein (utgår jag från) och massa bra fett :)

Gör din egen Hummus. Garanterat billigare, och du vet exakt vad du får i dig.

Ett recept på Hummus, finns många:

http://www.vegomums.com/recept.php?id=1226&PHPSESSID=e5062ced4df64e482e1fe33294d7a202

jim
2004-10-18, 17:27
Gör din egen Hummus. Garanterat billigare, och du vet exakt vad du får i dig.

Ett recept på Hummus, finns många:

http://www.vegomums.com/recept.php?id=1226&PHPSESSID=e5062ced4df64e482e1fe33294d7a202


priset är inte direkt problemet en burk hommos kostar 3 spänn och sen kanske 5 kr för vitlök, citron och tahini.. :) men jag borde gör det för att få ordning på näringen!

jim
2004-10-20, 15:41
okej vi gör såhär istället :) någon som anser sig kunnig nog att göra en bedömming hur bra tycker ni att detta låter som ett mellanmål? Ur min synvinkel borde det innehålla mycket nyttigt fett, hyfsat bra fibrer, bra långsamma kolhydrater mycket långsamma proteiner och borde tjäna utmärkt som utfyllnadsmål mitt på dagen! Am I right or wrong?


Kikärtsröra:

1 vitlöksklyfta
1 msk sesamolja
400 g kokta kikärter
1 halv pressad citron
3 msk olivolja

King Grub
2004-10-20, 15:50
Inget fullvärdigt protein, bara, annars är det inget fel på det.

Zlin
2004-10-20, 19:59
Pröva med sojabönor kanske? Inte samma smak, men du får fullvärdigt protein. Nu vet jag inte överhuvudtaget om det blir gott eller inte, men kan vara värt att pröva.

jim
2004-10-21, 04:40
Inget fullvärdigt protein, bara, annars är det inget fel på det.


okej! definiera "inget fel på", okej eller bra? vad krävs (kompletterande) för att göra det fullvärdigt?

Zlin
2004-10-21, 09:55
okej! definiera "inget fel på", okej eller bra? vad krävs (kompletterande) för att göra det fullvärdigt?

Det undrar jag också. Finns det någon regel för vilka protein som blir fullständiga? Exempel: King Grub har någon gång sagt att linser blir fullvärdiga om man kompletterar med majs. Hur vet man det? Är det tvunget att göra tester på det, eller går det att komma fram till det på något annat sätt?

King Grub
2004-10-21, 10:34
Kolla aminosyreprofilen i SLV:s tabeller och komplettera upp för de som ligger lågt.

aliquis
2004-10-21, 10:37
Sesamolja och olivolja? Varför det? Ta sesampasta/tahini istället så blir det ju mer näring och fullvärdigt protein.

jim
2004-10-21, 16:25
Sesamolja och olivolja? Varför det? Ta sesampasta/tahini istället så blir det ju mer näring och fullvärdigt protein.


det är tahini.. vet inte var "sesamolja" kom ifrån... :confused:

räcker det för att det ska bli fullvärdigt? (ger sig in på SLVs hemsida)

Zlin
2004-10-22, 02:16
Kolla aminosyreprofilen i SLV:s tabeller och komplettera upp för de som ligger lågt.

Mannen med den oändliga kunskapen slår till igen. Tack. :bow:

aliquis
2004-10-22, 09:03
Generellt ger en blandning från två av grupperna:
Sädesslag
Baljväxt
Nötter/frön

fullvärdigt protein, mer än så orkar/tänker inte jag bry mig, utan jag konstaterar bara att kikärtor + sesamfrön är tillräckligt fullvärdigt för mig, i kombination med bröd alldeles förträffligt ;D

jim
2004-10-23, 04:47
Generellt ger en blandning från två av grupperna:
Sädesslag
Baljväxt
Nötter/frön

fullvärdigt protein, mer än så orkar/tänker inte jag bry mig, utan jag konstaterar bara att kikärtor + sesamfrön är tillräckligt fullvärdigt för mig, i kombination med bröd alldeles förträffligt ;D


och gott oxå! :eating: :thumbup: