handdator

Visa fullständig version : Te?


Jejje
2004-10-17, 17:32
Är vanligt te dåligt att dricka? innehåller te koffein? jag har nämligen ont i halsen just nu och är sjuk så har inte kunnat träna på hela helgen. och det värmer gott att dricka några koppar te om dagen!!

vad gör te med kroppen? stimulerar insulinkänslighet? bränner fett? you name it.. vad gör det? ska man börja köra en kopp te om dagen även om jag inte e sjuk.. dricker inte kaffe i övrigt så får inte i mig nåt koffein.

jag snackar om vanligt plain te.. typ earl grey i påsar i en kopp med vatten. inge mjölk eller socker. thats the way i like it..

kunde inte hitta så mycket om detta genom att söka.. sökte på earl grey.. tea..te..the.. men vissa av termerna var antingen för korta eller så hittade jag inget..

så jag skapade ett nytt inlägg..

Whey
2004-10-17, 18:45
Är vanligt te dåligt att dricka? innehåller te koffein? jag har nämligen ont i halsen just nu och är sjuk så har inte kunnat träna på hela helgen. och det värmer gott att dricka några koppar te om dagen!!

vad gör te med kroppen? stimulerar insulinkänslighet? bränner fett? you name it.. vad gör det? ska man börja köra en kopp te om dagen även om jag inte e sjuk.. dricker inte kaffe i övrigt så får inte i mig nåt koffein.

jag snackar om vanligt plain te.. typ earl grey i påsar i en kopp med vatten. inge mjölk eller socker. thats the way i like it..

kunde inte hitta så mycket om detta genom att söka.. sökte på earl grey.. tea..te..the.. men vissa av termerna var antingen för korta eller så hittade jag inget..

så jag skapade ett nytt inlägg..
Normalt innehåller ju te koffein. Detta ämne har ju både positiva och negativa effekter, försämrar bland annat insulinkänsligheten, men stimulerar fettförbränning och är prestationshöjande.

Som alternativ till "vanligt" te finns koffeinfritt. Smakar annorlunda, men man vänjer sig nog.

Nu när du är sjuk så tycker jag inte att du skall bry dig så mycket om hur teet påverkar din kropp. Jag TROR inte att du får några märkbara påverkningar om du inte börjar hälla i dig hinkvis med te under en längre period.

Cupofcoffee
2004-10-17, 18:46
De var bara några dagar sedan som någon släppte en länkt till en te-artikel som verkligen övertygade mig. Grönt te är superdunder för dig. Drick det dagligen och lite till. Mycket antioxidanter och så höjer det förbränningen något (mer än vad bara koffeininnehållet kan stå ansvarigt för).

De nämnde inte så mycket om mer "behandlat" te, men jag kan inte tänka mig att det gör någon skada iaf.

Krya på dig!

Jejje
2004-10-17, 19:07
ne alltså jag menade inte att det gör nåt dåligt för min kropp.. gör det det så skiter jag i det.. men jag brukar inte va en tedrickar på dagarna vanligtvis.. varken te/kaffe är vanliga inslag i min vardag.. men nu under dessa två sjukdagar så har jag druckit lite te och känner att det både är gott. och kanske gör gott.. och blir ju inte "hinkvis" utan en till två koppar om dan.. iofs väldigt stora koppar man tror inte det kan klassas som ens i närheten av hinkvis : P

cupofcoffee: tack.. blir till att sjukskriva sig imorrn =( men får se hur det blir på tisdag... satan vad man missas träning när man är sjuk.. och har käkat en hel del choklad =( men det är man kanske värd. när man är sjuk...

aliquis
2004-10-18, 11:28
Både grönt och svart te innehåller koffein och antioxidanter. Koffein höjer ju mängden adrenalin(?) som är nedbrytande vilket väl är en nackdel, det höjer även förbränningen och användningen av fett samt prestationsförmågan (om det nu inte leder till att man blir uttorkad antar jag). Koffein sänker även insulinkänsligheten som sagt men det gäller RENT koffein, svart te verkar inte påverka den och grönt te förbättrar den.
Grönt te innehåller även thainin eller något sådant som höjer användningen av fett som energikälla ytterligare, och jag läste nyligen att det i japan var godkänt vid behandling/som hjälp/blabla/något vid över 1900 olika åkommor/saker/...

Själv dricker jag massa te, jag oroar mig inte över insulinkänsligheten eller att det skulle vara onyttigt (skitsnack att säga att svart te är ett gift...). Koffein-"kicken" före/inför träning är nog bara positiv. Det enda jag oroar mig över är utifall att den mängd koffein jag får i mig från teet är så stor att det skulle ge någon signifikant nedbrytning av min lilla mängd muskelmassa, om den har det överlåter jag till någon som har läst studier om det. Lär ju även vara skillnad på inaktiva individer och personer som tränar i det sammanhanget.

(Ska du få riktigt märkbara positiva effekter av grönt te är det dock rejäla mängder som gäller, sisådär 6-8 koppar om dagen)

(jag dricker väl runt 2-3 kannor om dagen, där varje brukar resultera i ca 3 koppar)

Jejje
2004-10-18, 12:49
ok.. får ta och inhandla lite grönt te och smaka då.. vet med mig att jag smakat det nån gång förut men minns inte om jag gillade det eller inte..

så du menar att det är nedbrytande.. men 1-2koppar "vanligt" te om dagen lär väl inte ens bryta ner en promille av en promille av något i min kropp? jag menar jag tränar 4-5dagar i veckan.. är det som en piss i havet då lixom?! någon som har några siffror att hänvisa till? : P kul att veta.

aliquis
2004-10-18, 12:52
Jag har ingen aning, men koffein är väl farligt vid sisådär över 4gram/dag, och en tablett innehåller 100mg, tror en kopp te innehåller runt 30mg, så en kopp borde ju inte göra någonting alls, men jag överlåter det som sagt åt folk som har koll ;D

Alcazara
2004-10-18, 13:37
Att koffein skulle minska insulinkänsligheten var någe nytt för mig...I hur stor grad påverkar koffeinet? Alltså hur mkt måste man dricka innan det påverkar?

Bigbulka
2004-10-18, 13:45
Drick ditt te,lovar dig du inte kommer märka nån skillnad alls på din kropp eller träningsresultat.

King Grub
2004-10-18, 13:51
Att koffein skulle minska insulinkänsligheten var någe nytt för mig...I hur stor grad påverkar koffeinet? Alltså hur mkt måste man dricka innan det påverkar?

"Caffeine (3 mg/kg) decreased insulin sensitivity by 15%"

"Caffeine can decrease insulin sensitivity in healthy humans, possibly as a result of elevated plasma epinephrine levels."

Diabetes Care. 2002 Feb;25(2):364-9.

Grahn
2004-10-18, 13:52
Kungen, glöm inte att nämna att det är en temporär "skada"... :)

King Grub
2004-10-18, 14:02
Kungen, glöm inte att nämna att det är en temporär "skada"... :)

Fråga inbitna kaffedrickare om deras koffeinintag är temporärt... ;)

Grahn
2004-10-18, 14:03
Fråga inbitna kaffedrickare om deras koffeinintag är temporärt... ;)

Hahaha iofs ;) fast de är oftast rätt smala med vad jag har sett.

King Grub
2004-10-18, 14:05
Träning minskar den negativa effekten:

"exercise reduces the detrimental effects of caffeine on insulin action in muscle."

Diabetes. 2002 Mar;51(3):583-90.

Utan koffeinet hade det i och för sig inte funnits några "detrimental effects" att reducera.

Alcazara
2004-10-18, 14:52
"Caffeine (3 mg/kg) decreased insulin sensitivity by 15%"

"Caffeine can decrease insulin sensitivity in healthy humans, possibly as a result of elevated plasma epinephrine levels."

Diabetes Care. 2002 Feb;25(2):364-9.

Ok. och en kopp(stor) kaffe innehåller?
Försämras insulinkänsligheten ständigt ju mer och ju längre man dricker, allstå 15x=y % 15y=z etc...?
Förbättras insulinkänsligheten igen om man slutar dricka eller måste den tränas upp igen?

King Grub
2004-10-18, 14:58
Det är inte så lätt att svara på den frågan. Det är inget bankkonto där du kan räkna plus och minus i verkliga livet utanför laboratoriet.

Här är fullängdsstudien:

http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/25/2/364

aliquis
2004-10-18, 15:01
Fann en artikel i iForm nr 5/2004 där det skrivs om te. En hel del faktiskt, bl.a. att det skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar och cancer (innehåller en massa antioxidanter, hade ingen koll på hur mycket det faktiskt var men en kopp ger lika mycket som två äpplen eller ett kvarts kilo lök eller tre glas apelsinjuice, så det är inga små mängder.) (gällde svart te dessutom, tror det är mer i grönt och ännu mer i vitt)
Te ökar som sagt ämnesomsättningen och fettförbränningen (minskad risk för fetma), mer än vad bara koffeinet hade gjort, och man slipper som sagt den negativa delen med försämrad insulinkänslighet. Det är mer uppiggande än motsvarande mängd koffein från annan källa hade varit också. Grönt te skall väl dessutom vara avslappnande(?) osv.

Slutligen är det bra för tänderna också då det ger flour ;D

(det är flavoiderna som ger den bittra smaken och beläggningen på koppen).

Hur som helst, fördelarna lär överväga nackdelarna med råge.

Alcazara
2004-10-18, 15:07
Slutligen är det bra för tänderna också då det ger flour ;D

Alkisen:...men inte för färgen... :rolleyes:

Grub: Ok, jag ska ändå klura lite på en användbar formel..

Efterlyser fortfarande hur mkt kofein en kaffekopp (ca 2 dl) innehåller?

Grahn
2004-10-18, 15:09
Vill minnas att flour som når magsäcken i stora mängder är muskelnedbrytande.... :D

aliquis
2004-10-18, 15:10
Efterlyser fortfarande hur mkt kofein en kaffekopp (ca 2 dl) innehåller?
Varierar massor på sort, typ, hur länge det är i vattnet..

Alcazara
2004-10-18, 15:18
ok, men det borde väl gå att tippa på hur mycket på ett ungefär? Om en kopp te innehåller 30 mg, så innehåller kaffe....?

Tolkia
2004-10-18, 15:23
Vill minnas att flour som når magsäcken i stora mängder är muskelnedbrytande.... :D
Nja, "flour" torde väl kunna var ganska uppbyggande; eller energigivande åtminstone - "fluor" därmot kanske inte ... (flour = eng. "mjöl"). :D

Förlåt, kunde inte låta bli ...

Grahn
2004-10-18, 15:25
Nja, "flour" torde väl kunna var ganska uppbyggande; eller energigivande åtminstone - "fluor" därmot kanske inte ... (flour = eng. "mjöl"). :D

Förlåt, kunde inte låta bli ...

heh good one :laugh: där åkte man dit :D

William
2004-10-18, 17:31
Efterlyser fortfarande hur mkt kofein en kaffekopp (ca 2 dl) innehåller?

En kopp innehåller generellt mellan 50-150 mg koffein. Det varierar givetvis med styrkan på kaffet men ungefär så mycket.

Mvh

William

aliquis
2004-10-18, 21:19
Grub som har sagt att adrenalin är nedbrytande, men det kanske bara gäller under vissa förhållanden, fann nämligen följande på b&ks site:
"Adrenalin och noradrenalin

Dessa stresshormoner förbereder oss för kamp. De ökar frisättningen av kolhydrater och fett, samtidigt som de sparar muskelmassan. Det är de här hormonerna som ger oss en kick när vi hoppar bungy-jump eller chockar systemet på något liknande sätt. Adrenalin/noradrenalin minskar temporärt blödningar, ökar syreupptagningsförmågan för stunden och ökar vakenheten.", http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1997/5/hormoner_del_1.htm

Vilket ju verkar finfint.

Alcazara
2004-10-19, 15:01
En kopp innehåller generellt mellan 50-150 mg koffein. Det varierar givetvis med styrkan på kaffet men ungefär så mycket.

Mvh

William

Tack för det!