handdator

Visa fullständig version : Träna upp snabbhet i fingrarna?


Rataxes
2004-10-17, 14:53
I egenskap av trummis har jag just börjat träna upp min fingerfärdighet genom att klappa ihop ringfingret och långfingret så snabbt jag kan tills det bränner i underarmen, sen kör jag på lite till.

Frågan är om det finns någon risk för överträning, eller är det i princip så att ju oftare desto bättre resultat när det gäller snabbhetsträning? Både den och många andra snabbhetsövningar för händer och underarm går ju att göra lite var som helst.

Dav0d
2004-10-17, 17:29
Tror det är väldigt svårt att överträna eftersom du inte tränar med någon volym alls, vilket bidrar till att muskeln inte bryts ner lika mycket. Dock är jag inte 100% och om någon rättar mig har jag fel :)... Men risken för överträning är nog väldigt liten, tänk bara på dom som kör kampsport 6 dagar i veckan samt gör armhävningar hela tiden.

JoelR
2004-10-18, 16:24
Ett annat sätt att träna snabbheten i fingrarna är att börja lira gitarr ;)

Dav0d
2004-10-18, 16:33
Eller så tillfredställer du dig själv och en flicka sexuellt på flera olika sätt. Tro mig det känns som fan i handlederna och fingrarna efter typ några timmar :thumbup: ...

Rockhard
2004-10-18, 16:37
Spelade gitarr 3 timmar om dagen i 10 år och har märkte aldrig av någon överträning. Skulle säga att det är ganska omöjligt. Däremot sliter det på lederna jag har nu kronisk led-inflamation i handen och har inte kunnat spela på ett år.

JoelR
2004-10-18, 16:40
Spelade gitarr 3 timmar om dagen i 10 år och har märkte aldrig av någon överträning. Skulle säga att det är ganska omöjligt. Däremot sliter det på lederna jag har nu kronisk led-inflamation i handen och har inte kunnat spela på ett år.

Fan vad jobbigt :(
har problem med min högerhand som jag tror att jag har fått pga av gitarrspel, massvis med ledvätska som samlas i en klump, ser ut som det bor en alien där i eller nåt :D

Rockhard
2004-10-18, 16:41
När det gäller snabbhet så tror jag inte att det går att träna upp så mycket. Men när tekniken (mindre effektivare rörelser, bättre precision etc.) blir bättre kommer snabbheten automatiskt.

Rockhard
2004-10-18, 16:45
Fan vad jobbigt :(
har problem med min högerhand som jag tror att jag har fått pga av gitarrspel, massvis med ledvätska som samlas i en klump, ser ut som det bor en alien där i eller nåt :D

I handleden då eller? Jag har också haft problem med högra handleden, värst var det när jag spelade i ett heavy-metal band med massa "down-picking" a la Metallica. Fattar inte hur Hetfield och grabbarna i Slayer klarar det år efter år

Edit: Jag var till läkaren en gång med handleden och hon sa att det var ledbrock. Åtgärd....spela inte så mycket gitarr :furious:

JoelR
2004-10-18, 16:49
I handleden då eller? Jag har också haft problem med högra handleden, värst var det när jag spelade i ett heavy-metal band med massa "down-picking" a la Metallica. Fattar inte hur Hetfield och grabbarna i Slayer klarar det år efter år

Jo, precis vid handleden där lederna som håller fingrarna på plats går, har vart hos läkare o. så men att ta bort skulle göra mer skada än nytta, skulle varken kunna träna gitarr eller styrketräna på flera månader :-(
Alla såna där tekniker är svåra att klara sig från skador om man spelar väldigt mkt

Rockhard
2004-10-18, 16:53
I egenskap av trummis har jag just börjat träna upp min fingerfärdighet genom att klappa ihop ringfingret och långfingret så snabbt jag kan tills det bränner i underarmen, sen kör jag på lite till.


Vad spelar du för trummor om du behöver snabba fingrar förresten.

Snabbhet igen: kom på att jag brukade göra lite övningar för snabbheten. Men att köra tills det börjar bränna funkade inte för mig. Tycker mest att det går saktare och saktare och det blir man inte snabb av. Testa att köra intervaller :) , tycker det ger mycket mer för att då kan man hålla ett snabbare tempo. Kör med en metronom också, då kan man öka tempot väldigt lite i taget.

Honn
2004-10-19, 08:15
Lite roliga övningar för händerna finns här (http://www.handhealth.com/ffchallenge.asp) .

ceflower
2004-10-19, 17:17
Vill man bli snabb i fingrarna ska man börja programmera :D förutsatt att man har rätt fingersättning på tangentbordet då ... eller så kan man bli forumtroll.

Numero1
2004-10-20, 09:15
Satsa på att spela mer trummor. Du blir bra på det du tränar...

Arne Persson
2004-10-20, 09:36
Spela gamla hederliga URTETRIS på högsta level. :thumbup: :)

Numero1
2004-10-20, 09:37
Tetris är brutalt!
Kul att det fanns i Ericsson T28 :D

ceflower
2004-10-20, 13:58
Spela gamla hederliga URTETRIS på högsta level. :thumbup: :)

Nono... urtetris är för långsamt. Quadra ska det vara! http://sourceforge.net/projects/quadra/