handdator

Visa fullständig version : Prioritera baksida axlar OCH bröst!


Aasa
2004-10-17, 10:29
Dagens, en kort presentation kanske vore bra då detta är en av mina första poster på detta forum, som jag dock följt länge och med stort intresse. Jag heter Emil Aasa, är 18 år gammal och har tränat hockey med styrketräning som supplement i ungefär 5 år. Denna sommar har jag vilat på grund av överansträngning i ena axeln och en ledbandsskada i foten.
Stats: 95kg, 184cm, 17-18% bf ( uppskattningsvis ). Mått har jag just nu inte.

Mina träningsmål för 04/05 är att öka i styrka och muskelmassa överlag under vintern, framåt sommaren sträva mot en låg kroppsfettsnivå ( ca 6-7% ) samt rehabilitera min ledbandsskada i foten och noggrant undvika framtida skador ( främst i axlarna som ju varitutsatta tidigare ).
Att ständigt förbättra resultaten och att kunna träna kontinuerligt och skadefritt, dels för resultaten men främst för välbefinnandet jag får ut av det!
Dessutom vill jag förbättra konditionen till en nivå där jag känner mig nöjd. Denna nivå tycker jag är svårt att definiera, men en mils skidåkning i högt, tillfredsställande tempo är ett delmål.
Och slutligen ha total kontroll över kosten, att lära känna min kropp och hur den reagerar vid viktnedgång och viktuppgång, allt för att må så bra som möjligt och för att kunna uppnå mina mål.

Vidare till mitt stora predikament för årets styrketräning, nämligen hur jag ska prioritera både baksidan av axlarna och brösten på ett bra sätt. Framsidan av mina axlar är bra mycket mer utvecklade än baksidan, och det känns som att de kopplas in alldeles för mycket vid både axel- och bröstträning. Jag och min förra sjukgymnast är överrens om att detta förmodligen kan ha varit åtminstone en del av orsaken till att jag överansträngt axeln. Brösten har alltid varit min släpande muskelgrupp, både styrkemässigt och volymmässigt/visuellt.
Jag kommer att redan på tisdag samråda med vår nya lokala sjukgymnast här uppe, som också råkar tävla i SL, på vad jag förstått rätt hög nivå ( jag har inte träffat mannen ännu ). Av honom tänker jag be om hjälp med ett övergripande träningsprogram, och ställa precis den fråga jag ställer här också; alltså hur jag ska prioritera både baksidan av axlarna och brösten på ett bra sätt?

PS. Tidigare träningsrutiner har varit en 4-dagarssplit, mellan 6-12 tunga set per muskelgrupp och mellan 4-8 reps. Brösträningen specifikt har bestått mestadels av bänkpress, som varit min sämsta övning ( klarar 95kg 1rep, 90kg 2-3 och 80 för att reppa 8 ), hantelpress ( 36kg hantlar 4 rep ) och snedlutande hantelpress som känns som min bästa bröstövning ( 41kg 4 rep ). Dessutom har jag kört dips ( ungefär 3 set per pass, och aldrig kört med extra vikt ) som jag på nuvarande kroppsvikt kört 12-8-6 ungefär, failiure på samtliga set då. Jag har även komplementterat dessa bröstövningar med sporadiska flyes och kabelövningar.

Axelträningen har bestått i hantelpressar ( 28kg 4-6 rep ), militärpressar ( mellan 50-60 kg 4-6 rep ) och sidolyft ( med väldigt krokiga armar och för mycket tyngder ända tills jag fick tipset att minska vikten och köra rakt, då har den övningen gått bra mycket bättre ). DS.

Tacksam för alla svar och tips på övningar, upplägg och allmänna variationstips.

PS.2 Jag inser att det varit uppe flera trådar om prioritering generellt och olika metoder för detta, men hittade ingen med just min kombination. DS.
//mvh Aasa

Bodylotion
2004-10-17, 11:26
Bara min spontana reaktion: Ha inte tung axel och bröstträning samma dag och inte dagarna efter varandra, och lägg in ett extra "rehab-pass" för axlarna där du stimulerar till läkning mer än byggning(det passet funkar i kombination med brösträningen). Du verkar inne på rätt spår där du fick gå ner i vikt för att få en bättre rörelse och därmed bättre stimuliering i hela axeln.

Sen kan man också skilja på övningarna, vissa kan man köra tungt i och andra lättare. Regel: armarna långt ut från kroppen-kör med lättare vikt.

Jag noterade att dina övningar för axlarna bara var för deltamuskelns främre och mellersta del. Vad hände med med övningen "drag till hakan" och "framåtlutande lyft"(kan oxå göra en rodd stående med kabeldraget högt)? Varför tagit bort dem?

/lycka till however!

Aasa
2004-10-17, 11:41
Tack för det snabba svaret!

Jag har inte tagit bort de övningarna, eftersom jag aldrig haft några ( axlarna är inte felväxta för ingenting ). Jag har helt enkelt inte förstått att jag borde träna baksidan av axlarna specifikt.
Har ni fler tips på konkreta övningar för baksida axlar så uppskattas det.

Vad menar du med rehab-pass förresten?

Bodylotion
2004-10-17, 12:00
Vad menar du med rehab-pass förresten?

"Många reps"/set. 3-4 övningar. Tror din sjukgymnast kommer ta dig genom ett sådant pass när du träffar honom. Det som gäller är att man inte får ha "byggaångest"- för det du gör är att du hjälper kroppen att hålla näringstillförseln till axeln bättre och på så vis kan din axel "hela" sig.
Sen lite stretch på det.

Sen finns det inte jättemånga mer övningar just för baksida axeln, kanske en för "rotatorcuffen" -men trapetsius/baksida axeln är klart involverad när du kör en hel del ryggövningar oxå.."latsdrag", "rodd" och t.o.m när du kör en benövning som "marklyft"(så var noga med när du kör den - vanligt att man inte tänker på den som träning för axeln och tillslut blir slutkörd i axlarna för att de få träna 4 dar i veckan istället..).

Take it easy med axlarna, du behöver dem i all styrketräning i framtiden..

Aasa
2004-10-17, 12:09
Tack igen.

Jag funderar över om det är bäst med en 5-6 dagarssplit för att kunna separera muskelgrupperna mer, eller om jag tvärtom ska gå ner på färre träningstillfällen och på så sätt låta axlarna vila mer emellan?

Bodylotion
2004-10-17, 12:15
ja det kanske e bra för dig just nu med mer vila och bara ha rehabpasset..du kan alltid variera mer framöver när axeln känns bättre...

Annars hur tänkte du splitta?

Aasa
2004-10-17, 13:34
Inte säker ännu, vet inte hur många träningstillfällen som passar mina behov just nu. Som det ser ut nu ska jag dock ge brösten en egen dag, och sätta axelträningen så långt bort från den som det går, samt givetvis inte alls köra någon tung träning för axlarna till att börja med.

Någon som kan föredra för- och nackdelar med antal träningstillfällen / vecka?

Börje H
2004-10-17, 18:41
Vi syns på tisdag :D

Aasa
2004-10-17, 19:39
:love: