handdator

Visa fullständig version : R-ALA & S-ALA


Mindek
2004-10-16, 17:40
Har fått för mig att S-delen av ALA motverkar R-delen av ALAn, och att det är just R-delen som är den som ger effekt. Om detta är sant så vore det väldigt viktigt att köpa ALA med hög R-halt, så stämmer det?

Castro
2004-10-16, 18:15
Vad jag har hört så är R-ALA sviiinigt dyrt och väldigt svårt att få tag på.

Mindek
2004-10-16, 18:27
Det är ju en fördelning av R och S i alla ALA-preparat. Ren R-ALA kanske är tokdyrt, men ett 90/10 R/S kanske inte blir så farligt...

Knäböj
2004-10-16, 18:36
Vad jag har hört så är R-ALA sviiinigt dyrt och väldigt svårt att få tag på.
Tror någon kom fram till för ett tag sen att rent r-ALA inte existerar på marknaden. Om någon säljer rent r-ALA är det isåfall bluff...

Kom inte ihåg vem som sade det men frågan var uppe här för ett tag sen.
Har fått för mig att S-delen av ALA motverkar R-delen av ALAn, och att det är just R-delen som är den som ger effekt. Om detta är sant så vore det väldigt viktigt att köpa ALA med hög R-halt, så stämmer det?
Ät så mycket vanligt R-S-ALA tills du blir trött eller t.om somnar,då vet du att det funkar ;) .

muskelbyggarn
2004-10-16, 19:24
Riktigt rent 100% R-ala finns som sagt inte på marknaden, inte om man vet vad råvarupriset på r-ala är :D

Rent personligen så anser jag att Fairings ALA och AST ALA är de två som innehåller mest r-ala per produkt. Andelen i Fairings är hemlig, men jag vet att den är hög, mycket högre än de billigare skitmärkenas ala... (ren uteslutningsmetod som sagt med tanke på råvarupriset blir dyrare för varje % högre halt r-ala).

Vad jag vet enl. en tillverkare för 100% r-ala så är rek. max dos 200mg per dag... säger väl lite om dem som slänger i sig 2-3g av andra alaprodutker för att få effekt :D


Fairings ALA är den som är mest prisvärd som jag ser det idag.


Vänl,,,
Tobbe

Pdaddy
2004-10-16, 19:40
Riktigt rent 100% R-ala finns som sagt inte på marknaden, inte om man vet vad råvarupriset på r-ala är

Rent personligen så anser jag att Fairings ALA och AST ALA är de två som innehåller mest r-ala per produkt. Andelen i Fairings är hemlig, men jag vet att den är hög, mycket högre än de billigare skitmärkenas ala... (ren uteslutningsmetod som sagt med tanke på råvarupriset blir dyrare för varje % högre halt r-ala).

Vad jag vet enl. en tillverkare för 100% r-ala så är rek. max dos 200mg per dag... säger väl lite om dem som slänger i sig 2-3g av andra alaprodutker för att få effekt :D


Fairings ALA är den som är mest prisvärd som jag ser det idag.
Vänl,,,
Tobbe

Du e en gooo gubbe du Tobbe-Polarn...
Fairing ALA rockar.. :naughty:

Du skall inte ha nåra utskrifter till SM ???

M

Knäböj
2004-10-17, 16:03
Rent personligen så anser jag att Fairings ALA och AST ALA är de två som innehåller mest r-ala per produkt.
Hur kan man "anse" att de innehåller mest R-ALA? Antingen så gör de väl det eller också inte?
Fakta.
;)

Mindek
2004-10-17, 16:47
Fattar inte varför man skulle hålla en sådan sak "hemlig". Vad tjänar man på det?

Klein
2004-10-17, 16:48
Det skulle vara intressant att se några lab assays för alla dessa märken.

Ett enkelt riktmärke för renheten är hur mycket du måste stoppa i dig för att få en viss effekt på blodsockret. Det är nämligen bara R-isomeren som ger denna effekt som jag har förstått det.

lauria
2004-10-17, 17:19
Syntrax och SAN har gjort nån r-ala produkt med 100mg/kapsel och jag tyckte inte att dom var så dyra...
Fast Fairing blir ju billigare om man tänker på att det är 250mg/kapseln

muskelbyggarn
2004-10-17, 19:59
Hur kan man "anse" att de innehåller mest R-ALA? Antingen så gör de väl det eller också inte?
Fakta.
;)

Ja antingen så får du väl tro mig eller så inte? ...
Med tanke på råvarupriser, branschvana osv. så gör jag den bedömningen.

Vänl,,,
Tobbe

Mindek
2004-10-17, 20:04
Om man har en hög R-halt och kan backa upp det med lab-analys eller råvaru-hänvisning så är det ju ett utmärkt marknadsföringsargument. Det är ju inget hemligt recept liksom ;)

Nä, jag utgår väl ifrån att Farings innehåller lite mer än 50% men knappast så mycket mer...

Patte
2004-10-17, 21:47
Nä, jag utgår väl ifrån att Farings innehåller lite mer än 50% men knappast så mycket mer...

Det borde vara minst 50% R respektiva S i alla produkter eftersom att vid många framställningsmetoder (dock ej alla och om det finns annat som selekterar) så blir det ett racemat (50/50).

Knäböj
2004-10-17, 22:38
Ja antingen så får du väl tro mig eller så inte? ...
Med tanke på råvarupriser, branschvana osv. så gör jag den bedömningen.

Vänl,,,
Tobbe
Hehe,jag misstror dig inte. Det var mest uttrycket att "anse". Kan tolkas lika tokigt som de som påstår sig sälja rent r-ALA (SAN,Synthrax mfl). Lite luddigt. Sak samma... ;)

Mindek
2004-10-17, 22:44
Svarar på min egen fråga då!

"There are two forms of ALA in popular usage. ALA is a mixture of 50% R-ALA and 50% S-ALA while R-ALA is the stereoisomer that naturally occurs in the body, hence supplemental R-ALA is much more potent (30). In some areas, such as prevention of cataracts, R-ALA works while S-ALA has no effect at all (29). In addition, there is evidence that S-ALA may negate some of the beneficial effects of R-ALA (28). R-ALA is clearly a better choice, although one can get some of the beneficial effects from regular ALA."

28. Streeper RS, Henriksen EJ, Jacob S, Hokama JY, Fogt DL, Tritschler HJ. Differential effects of lipoic acid stereoisomers on glucose metabolism in insulin-resistant skeletal muscle. Am J Physiol 1997 Jul;273(1 Pt 1):E185-91 [abstract]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9252495&dopt=Abstract

Mindek
2004-10-17, 22:58
Riktigt rent 100% R-ala finns som sagt inte på marknaden, inte om man vet vad råvarupriset på r-ala är :D

Rent personligen så anser jag att Fairings ALA och AST ALA är de två som innehåller mest r-ala per produkt.



AST säljer sin ALA som ren R, så varför skulle de vara så mycket bättre än SAN, Syntrax etc?

muskelbyggarn
2004-10-18, 07:59
Jag tror inte heller att AST har 100% ren R-ala, inte till det priset. Vad de gör är att de kanske har en 70-80% halt r-ala och sedan kan kalla det för r-ala ändå. Kommer inte riktigt ihåg men de har någon regel i USA om att en sak innehåller minst X antal % av x så får man kalla det för rent x.

Rent 100% R-ala tror jag inte finns på sportkosttillskottsmarknaden. Men jag kan ha fel.

Vänl,,,
Tobbe

Flex
2004-11-05, 02:06
Jag har testat AST:s ALA ,Och Fairings ALA.
Fick en djävulsk effekt av 600mg AST /dag. När jag körde farings låg jag på 1g ca /dag fick hyffsat effekt dock inte likabra som med 600mg AST. Vad jag har läst mig till så ska det vara AST som toppar listan på störst mängd r-ala . Dock så kan de vara billigare(även om man måste ta större dos) med fairings ALA , rätt svårt å jämföra egentligen.

ceflower
2004-11-05, 11:41
Hmm.. SAN säljer ju sin R-ALA, borde inte det vara rent ALA :rolleyes:

Fairing
2004-11-05, 11:50
Så fort R-ALA delen överstiger 50% så deklarerar många det som en ren R-ALA produkt.

Har för mig att något företag har tagit R-ALA som produktnamn tom.

Kolla bara hur många företag det är som skriver ex. 100% vassle/whey osv fast produkten bara innehåller 80% vassle protein osv.

Värsta lurendrejeriinnehållet jag har sett var ett företag som deklarerade proteininnehåller dry basis samt proteinhalten innan smaksättning 96,5%

/Lasse

ceflower
2004-11-05, 12:07
Så fort R-ALA delen överstiger 50% så deklarerar många det som en ren R-ALA produkt.

Har för mig att något företag har tagit R-ALA som produktnamn tom.

Kolla bara hur många företag det är som skriver ex. 100% vassle/whey osv fast produkten bara innehåller 80% vassle protein osv.

Värsta lurendrejeriinnehållet jag har sett var ett företag som deklarerade proteininnehåller dry basis samt proteinhalten innan smaksättning 96,5%

/Lasse

Som sagt, SAN säljer en produkt med namnet R-ALA.