handdator

Visa fullständig version : Svårare att lägga på sig massa ju mer van man är?


johnnytex
2004-10-16, 13:47
Jag har gått och småfilosoferat på en grej nu, och tänkte det vara bäst att fråga experterna här :cool:

Blir kroppen mer och mer kräsen av vad den växer av dessto längre man har tränat? Alltså säg att jag första året när jag styrketränade växte skit bra av en måltid X efter träningen. Kommer måltid X vara lika bra för mig när jag är inne på mitt andra år? Alltså kan man vara säker på att få lika fina resultat bara för att man käkar det som man växte av tidigare. Alltså det finns nån spärr där det e svårt att lägga på sig muskelmassa. Tex kan jag förstå att efter 20års bodybuilding så är det svårt att lägga på sig mer massa ? Hoppas ni förstår min fråga, jag är lite dålig på att formulera mig :rolleyes:

King Grub
2004-10-16, 13:52
Ju bättre ditt kostupplägg är, desto bättre är det för muskeltillväxten, oavsett hur länge du har tränat. Däremot är det alltid lättare att öka i muskelmassa i början av "karriären". Du kan inte räkna med att lägga på dig kvalitativa muskelkilon i samma takt efter 15 års träning som efter 2 år. Det blir allt svårare att stimulera tillväxt av ny muskelmassa, och därför kan man säga att det blir allt viktigare att hålla koll på alla delar av upplägget ju längre man tränat, varav kostbiten är en.

johnnytex
2004-10-16, 13:55
Men alltså kommer man till den gräns du säger vid många års träning. Eller räcker det med 1 års träning så har man redan svårare för att lägga på sig muskler?

Sverker
2004-10-16, 14:04
Jag har tränat i 23 år och ännu inte nått min gräns. Jag kan fortfarande lägga på mig massa. Lite här och lite där.

Jag har en helt ovetenskaplig formel i huvudet och den säger ungefär:

Ger du järnet första året och äter bra kan du lägga på dig 10 kg muskler. Andra året lägger du på dig hälften så mycket dvs ca 5 kg, hälften av det tredje året dvs 3 kg osv. Det går aldrig mot noll men efter 10 år kanske 1 kg muskler på ett år är bra jobbat.

Denna " formel " kräver också att du äter bra så att det alltid finns protein och energi för att bygga muskelmassa.

johnnytex
2004-10-16, 14:10
Jag har en helt ovetenskaplig formel i huvudet och den säger ungefär:

Ger du järnet första året och äter bra kan du lägga på dig 10 kg muskler. Andra året lägger du på dig hälften så mycket dvs ca 5 kg, hälften av det tredje året dvs 3 kg osv. Det går aldrig mot noll men efter 10 år kanske 1 kg muskler på ett år är bra jobbat.



Men jag förstår inte varför? Varför är kroppne mindre villig att lägga på sig muskler efter mkt träning? Även om man har samma intag av näring?

King Grub
2004-10-16, 14:29
Vad är svårt att förstå? Att det finns en genetisk kod för hur mycket muskelmassa människan kan lägga på sig? Tänk dig att öka 10 kilo muskelmassa om året från, säg, 17 års ålder. Vad väger du då när du är 50? 300+ kilo muskelmonster?

johnnytex
2004-10-16, 14:32
Vad är svårt att förstå? Att det finns en genetisk kod för hur mycket muskelmassa människan kan lägga på sig? Tänk dig att öka 10 kilo muskelmassa om året från, säg, 17 års ålder. Vad väger du då när du är 50? 300+ kilo muskelmonster?

Haha. Sant.

Langster
2004-10-16, 16:09
Man kan ju säga att kroppen vänjer sig till viss del också. Att man får muskler av att träna är ju kroppens sätt att anpassa sig till tung belastning, för att orka med det man utsätter sig för. Efter ett antal år har man så pass välutvecklade muskler att det blir svårt att stimulera dem på samma sätt. Man måste träna hårdare och hårdare och därmed äta bättre och bättre. Till slut blir det alltså nästan omöjligt att pressa sig så hårt att kroppen behöver växa mer, pga andra faktorer, som att det inte går att träna hur hårt som helst utan att slita ut sig, bli övertränad osv.