handdator

Visa fullständig version : Kåre från Öjebyn?


lauria
2004-10-15, 20:21
Tjena!!!


Jag har hört talas om någon Kåre från öjebyn som hade tagit 170kg i bänken med 29 i överarm...??? Nån mer som har hört detta, det var någ iofs några år senda säkert....Kan ni dela med er av lite fakta om dettta om ni vet nåttt, tackar på förhand..

Pudzianovski
2004-10-15, 20:26
Fråga här http://pub44.bravenet.com/forum/show.php?usernum=3751415949&cpv

Lillgrabben
2004-10-15, 20:32
Kåre är en trevlig herre som är mkt kunnig vad gäller träning & speciellt träning för att bli stark!

Så vitt jag vet så har han bland annat gjort över 320 i böj i 82,5an.

Han har hjälpt mig, Hulken etc med träningstips & tekniktips för lyftningen.


Jag skulle tro att -AG- som är från Öjebyn vet mera om Kåre & hans bedrifter än vad jag själv gör.

Numera är han rikstränare för SL-förbundet.


MVH

Pudzianovski
2004-10-15, 20:44
Kåre är en trevlig herre som är mkt kunnig vad gäller träning & speciellt träning för att bli stark!

Så vitt jag vet så har han bland annat gjort över 320 i böj i 82,5an.

Han har hjälpt mig, Hulken etc med träningstips & tekniktips för lyftningen.


Jag skulle tro att -AG- som är från Öjebyn vet mera om Kåre & hans bedrifter än vad jag själv gör.

Numera är han rikstränare för SL-förbundet.

MVH




Fan, 320 är ruggigt bra om man väger så lite...

:cryout:

Lillgrabben
2004-10-15, 20:46
Fan, 320 är ruggigt bra om man väger så lite...

:cryout:

Hehe, jo jag själv skulle vara himla glad om jag gjorde den vikten i min "något" tyngre viktklass!





:em: :)

z_bumbi
2004-10-15, 20:55
Hehe, jo jag själv skulle vara himla glad om jag gjorde den vikten i min "något" tyngre viktklass!

:em: :)

Jag skulle var glad om jag böjer hans bänkresultat så du ska inte vara allt för nedslagen. :D

hulken
2004-10-15, 21:16
Jo Kåre är ett Orakel inom Svenskt styrkelyft,här följer lite tips som han lagt in på förbundets hemsida.

Träningstips


PLANERING AV FORMTOPPAR TILL TÄVLINGAR.


Att vara i kanonform på tävling är en häftig upplevelse! Man klarar lyft efter lyft och det känns att det finns mer att hämta! Att pricka in sin topp i en delgren brukar man lyckas med, men att göra det i alla tre momenten är betydligt svårare. Vissa kan med tiden lära sig en personlig, instinktiv modell och lyckas ofta med detta. Andra går som tåget på träning, men har väldigt svårt med att få ut det på tävling och det är väldigt frusterande. Man har ingen riktigt väl fungerande modell i hur man ska lägga upp sin träning för att pricka in formtoppar. Man kan överraskande råka vara i storform på småtävlingar och ur slag vid viktiga tillfällen, utan att riktigt veta vad det beror på. Om man upplever att man når sina bästa resultat på träning, ska man göra något åt det.

Ju högre nivå man når, ju viktigare blir det att minska antalet tävlingar per år där man maxar i alla delmomenten. Gör man inte det är risken stor att man splittrar sig och bränner ut sig.

Som jag visade på i den tidigare artikeln om sommarträning, ska man inför en ny säsong välja ut några riktigt viktiga tävlingar där man verkligen går för fullt, i andra tävlingar räcker det om man maxtestar enstaka delgrenar.

FÖR TRÄNINGSDAGBOK OCH LÄR KÄNNA DIG SJÄLV!

Ska man lära sig upptäcka hur man svarar på olika träningsupplägg SKA man föra träningsdagbok. Det är få som kan redogöra för exakt varje övning, reps, set och känslan av dem mer än för en kort tid tillbaka och det räcker inte. All träning är nerbrytning, du är alltid svagare efter ett träningspass än före. När du sedan vilar så återhämtar sig din kropp och svarar på träningen med att bli starkare/effektivare än innan. All träning är alltså en ständig dualism mellan nedbrytning och återhämtning. Dvs förutsättningen för att du ska få upp en formtopp är att du en tid innan på ett gynnsamt sätt först tryckt ner och stimulerat din kropp med träning.

Längst återhämtning krävs när du tränar negativ/eccentrisk träning då du hanterar övermaximala belastningar, därför passar det här inslaget bäst i förberedande träning långt innan tävling. För en del fungerar den här träningen bra. Vissa bryts ner så extremt att de inte alls svarar på den, dom ska inte träna eccentriskt. Den kortaste återhämtningen behövs när du tränar signalträning, dvs lägre vikt, mycket explosivt utförande alltid i perfekt stil, den kan man träna nära inpå tävlingar. En mellanställning i återhämtningstid har den traditionella dynamiska träningen.
LYSSNA PÅ DIN KROPP!
När du är i kanonform på träning i en delgren är det alltså mycket intressant, då "pratar" din kropp med dig! Då ska du kika tillbaka i din träningsdagbok. Att du är i toppform just då är INGEN slump. Det betyder att du en tid innan den här tidpunkten , på ett optimalt sätt stimulerat din kropp och just nu svarar kroppen på det träningsupplägget med att vara på topp. Den här sekvensen på några veckor, ska du använda dig av för att planera en formtopp på tävling. Kopiera hela den här periodens träning, sätt helt enkelt ut dagen då du var i topp på träning som kommande tävlingsdag och räkna sedan baklänges ut hur de tidigare träningspassen ska placeras tidsmässigt och träna sedan passen med samma innehåll som tidigare! Gör på samma sätt med de två andra delgrenarna.

Målet är att du ska lära känna dig själv, att upptäcka dina personliga samband vad gäller nedbrytning och vila och optimera det i de tre delgrenarna, knäböj, bänkpress och marklyft. För först då har du verktygen till att utforska hur bra du egentligen kan bli!
Alla har vi unika ingångsvärden och förutsättningar för vår sport, det är därför väldigt viktigt att träningsupplägg maximalt anpassas efter individen när man är på hög nivå. Det är därför som jag personligen drar mig för att lägga ut färdiga, allmänna träningsprogram. De kanske fungerar till 80% effektmässigt och det är för lite.

När man gör en maximal singel-toppning i ett av tävlingsmomenten, knäböj, bänkpress och marklyft får man alltid en tillfällig men tydlig nedgång i sin förmåga. Muskulärt tröttas en maximal mängd muskelfibrer, nervsignalerna blir svagare ett tag efteråt och psykiskt är du inte lika motiverad till maximal ansträngning, du är inte lika "hungrig". Det tar tid att återhämta dessa avgörande parametrar för en topprestation. Av dessa skäl måste man anpassa sin träning för att möjliggöra att den maximala formtoppen planmässigt kommer när det verkligen gäller,alltså på tävling. Detta problem handlar mest om planering, en rätt sådan gör att du är bäst på tävlingsdagen. Enligt mina erfarenheter av svenska topplyftare toppar de flesta ut maxsinglar med full tävlingsutrustning på träning alldeles för ofta. Mycket vanligt är också att man toppar alltför nära inpå tävlingar, följden blir att man känner sig lite bränd där och den verkliga formtoppen kommer 1-2 veckor efter tävlingen.

MIN ÅSIKT:
Försök aldrig att överträffa dina maximala rekord i singlar med tävlingsutrustning i någon av tävlingsgrenarna på träning, spar det till tävlingar! Utöver att du minskar ovanstående problem, ger det automatiskt ett bättre självförtroende om du alltid presterar dina topplyft på tävlingar. Du blir även mer hungrig på att tävla, för det är ju bara då du får toppa ut maximalt och slå personliga rekord!

Däremot ska du hela tiden försöka prestera nya personbästa på träning i reps, vad gäller tävlingsgrenarna. I alla de tävlingsnära övningar ( knäböj-, bänk- och marklyfts-varianter utan, eller med lite utrustning) som du tränar, ska du förutom nya rekord i reps, även ofta försöka nå nya toppsinglar, här är det fritt fram att toppa singlar när du tränar. Varje gång du förbättrar dig i tävlingsnära övningar, så vet du att du är starkare inför nästa tävling.

INFÖR TÄVLING.
Marklyft.
I marklyft ska man vara mest försiktig med att göra mycket tunga lyft i tävlingsstil, det är den tävlingsgren som man lättast kan bränna ut sig i på träning.
På tävling avgörs marklyft sist, därför är du också tröttast inför det momentet. Att då gå tunga maxsinglar på träning när du är utvilad är inte tävlingsliknande. Däremot kan du toppa de tävlingsliknande övningarna. Tre, fyra veckor före tävling toppar man ut en nästan maximal tvåa eller trea med tävlingsutrustning, på en vikt som ger mersmak, tex, startvikten på kommande tävling. Därefter tränar man som vanligt. Sista två veckorna håller du uppe toppvikterna på träning, men du minskar volymen träning mycket (färre set).

Knäböj.
I knäböj toppar man ut singlar tre veckor före tävling till högst tangerat rekord. Direkt efter det lyftet lägger man på 20-40kg mer och knäböjer en singel så djupt du vågar , och ändå så grunt (5-8cm över godkänt) att du kommer upp igen. Näst sista veckan tränar du mer toppvolym än vanligt i knäböj, några fler set. Tanken med det är att "trycka ner" din nivå den här veckan, så att du sista veckan hela tiden är på uppgång formmässigt. På måndag tränar du tungt utan dräkt och på fredag kör du signalträning.
På måndag, tävlingsveckan går du upp till 2reps/2set till max med enbart bälte. Du håller då upp den höga kvalite´n, men minskar träningsvolymen i knäböj.

Bänkpress.
I bänkpress toppar du till högst tangerat rekord måndag två veckor innan tävling. Därefter ökar du vikten med 15-25kg och håller stången mycket spänt på sträckta armar i startposition i ungefär fem sekunder. Fram till tävlingen tränar du ofta på höga vikter, ofta även signalträning. Du håller upp din maximala förmåga med den höga kvalite´n, men som tidigare sagts så minskar du volymen träning , mindre antal set.

Dagen innan tävling gör du tre reps, tre set på låg vikt (40-70kg) , i knäböj, bänkpress och marklyft. Detta för att bibehålla känslan i ditt signalsystem, för det är verkligen färskvara.

TESTA DIG FRAM.
Observera att i ovanstående upplägg är det principerna som är intressanta, inte det exakta reps/set-upplägget. Den enskilda lyftaren kan utgå från ovanstående grund-ide´och kan för varje tävling alltmer finjustera sitt upplägg inför tävling.

Sikta högt!

Kåre Lundgren Rikstränare
2004-09-27





SÄSONGSAVSLUTNING OCH OFF-SEASON-TRÄNING.

Snart är sommaren här och det innebär för många att tävlingssäsongen är
över. Här kan man lägga en fin grund för nästa säsong genom att man lär
sig av och analyserar den just avslutade.Gör man inte det utan
fortsätter i gamla hjulspår så utvecklas du sämre. Med analysen som
underlag korrigerar man sitt träningsupplägg, teknik och gör även en
översiktlig planering av kommande säsong.

VIKTIGT!
1) Vila totalt först i 2-3 veckor och gör helt andra saker.
- Du laddar om dig psykiskt.
- Du ger din kropp en nödvändig återhämtning då småskador och skavanker
hinner läka ut.
- Om du ska göra teknikomläggningar så går den lättare att lära in om
man först låter nervsystemet glömma den gamla stilen
under en tid.

2)
Gå igenom den just avslutade säsongen. Vad var bra? Vad var mindre bra?
( På träning och på tävling) Här ligger fakta från din
träningsdagbok, din egen och annan expertis åsikter till grund.

Gör en analys av dig själv tillsammans med din tränare, eller ta hjälp
av någon som du har förtroende för. Ringa in det du ska förbättra och
utveckla på dig själv, både praktiskt och teoretiskt:



ANALYS-SCHEMA.

Namn:

Datum:

- Har du en ofta skadedrabbad muskelgrupp? Flera? Vilka redan
uppkomna skador finns? Vilka kroppsdelar är i farozonen att skadas.
Vilka kroppsdelar är helt OK? Kan man anpassa träningen för att minska
skaderisken?

- Är din totala träningsbörda optimal för dig? Är du ofta övertränad,
tränar du för tungt för ofta? Tränar du för lite, för att få veta
hur bra du egentligen kan bli?


- Finns det svagare muskelgrupper hos dig som måste utvecklas mer? Har
du någon speciell muskelgrupp/gren som du har väldigt lätt
för och som borde gå att utveckla långt? Har du en väldigt svag delgren
så prioritera den.

- Din teknik? Utför du dina lyft med säker stil, rytmiskt och med
optimal fart? Vad behöver du utveckla mer eller kanske förändra
totalt? Vad bör man helt lägga om pga av att du ofta får underkänt på
tävling i knäböj, bänkpress eller i marklyft?

- Din explosionsförmåga? Farten i knäböj och marklyft? Är farten för
låg eller okontrollerad? Kan du bli explosivare?

- Din smidighet? Finns det tillräcklig flexibilitet, så att optimal
teknik kan utföras. Så att återhämtningen fungerar och att inga
överansträngningsskador/inflammationer riskeras på grund av att du är
för stel.


- Tävlar du i rätt viktklass? Ny diet?

- Har du ett optimalt träningsupplägg? Utveckla!


- Balans mellan muskel- och signalträning: Vilken fördelning finns nu?
Vad händer om du provar en annan fördelning?


- Utrustning: Är den optimal? Kan du utvecklas än mer genom att mer
effektivt använda sig av utrustning?

- Nya idee´r och experiment: Tänk på att du är unik! Testa och prova ut
vad som är bäst för just dig! Viktigt för att utvecklas
optimalt och hitta ny metodik!

- Prickar du dina formtoppar rätt? Utveckla!

- Mental inställning: Under träning? Före,under och efter tävling?
Vad kan förbättras?


- Kommande säsongs målsättningar? (ungefärliga resultatmål och
priorterade tävlingar)


Den här analysen ligger sedan till grund för din Off-season träning och
upplägget för nästa säsong.


GROVPLANERING.

Gör en översiktlig planering av kommande säsong. Välj ut 2-4 tävlingar
som är de viktigaste för dig och där du ska vara i absolut toppform. De
andra tävlingarna ska du mest använda för att topptesta av en eller
högst två delgrenar. Om du maxar i alla grenar på varenda tävling
bränner du ut dig, mer, ju högre nivå du är på.


När ska förberedande- och tävlingsperioder tränas? Börja redan nu att
planera innehållet i din första förberedande period.



ÅRSPLANERING.


År:....................


Namn:...........................................





TÄVLINGAR: Topp-, test- och delgrenstävlingar.

JAN. FEB. MAR. APR. MAJ. JUN.


JUL. AUG. SEP. OKT. NOV. DEC.




PERIODFÖRDELNING: Förberedande-, Tävlings-, Vila, och Offsäsongsperiod
(veckor).

JAN. FEB. MAR. APR. MAJ. JUN.

JUL. AUG. SEP. OKT. NOV. DEC.



3)
OFF-SEASON-TRÄNING (3-6 veckor)
Relativt korta pass tidsmässigt.

Gör upp ett träningsprogram som är anpassat just till dig.
Prioritera det du behöver mest, styrka, teknik och skadeförebyggande.
Håll övriga muskelgrupper
"vid liv". OBS: Ingen utrustning, inte ens bälte!

Allmän kondition och återhämtning: Tränas med promenader 30-60min.
2-3ggr/vecka eller annan aktivitet med LÅG belastning på kroppen?

4)
Om du inte redan gör det, för träningsdagbok! Den är, rätt använt,
ett viktigt hjälpmedel för dig. Ett exempel:
Då vet du exakt hur du tränade tiden innan du var i kanonform den där
gången då allt kändes kanonlätt för dig! Ska du sedan planera för att
vara i toppslag på en viktig tävling så använder du dig av
träningsdagboken. Du räknar helt enkelt baklänges från den fina
formtoppen och kan exakt pricka in hur du ska träna dina pass veckorna
innan tävlingen.



Vill du veta hur bra du kan bli?
Lämna inget åt slumpen, tro på din förmåga och sikta högt!

Kåre Lundgren Rikstränare

Allan
2004-10-15, 22:25
Flyttar den här till Träning&Kondition. Känns som texten är mer relevant där...


allan

-AG-
2004-10-17, 02:05
Tjena!!!


Jag har hört talas om någon Kåre från öjebyn som hade tagit 170kg i bänken med 29 i överarm...??? Nån mer som har hört detta, det var någ iofs några år senda säkert....Kan ni dela med er av lite fakta om dettta om ni vet nåttt, tackar på förhand..

Nja, lite grövre än så var nog armarna, men bicepsträning har inte varit högt på programmet i Öjebyn. Man inriktar sig på det som är väsentligt och eftersom att man tävlar i styrkelyft och inte i bicepscurl så blir det inte mycket sånt. Och fö så gjorde Kåre 322.5 i 82:an och 305 i 75:an i knäböj, det senare är Svenskt rekord. Men Roland i klubben har gjort 250 i bänk med obetydligt över 40cm överarm vägandes kring 109kg (185 lång). Han gjorde som bäst 232.5 utan tröja tävlingsstrikt (med stopp i botten och allt annat enligt reglerna). Det är grymt!