handdator

Visa fullständig version : Om proteinmängden


Glen
2004-10-15, 13:34
Tänkte på det här att den rekommenderade mängden protein är 2-3 gram/kilo kroppsvikt/dag. Vad finns det för fördelar repsektive nackdelar med att lägga sig på endera nivån, alltså antingen 2 eller 3 gram? jag själv kör på 2 gram då jag därmed kan stoppa i mig mer kolhydrater och ändå hålla den dagliga energinmängden (mer glykogen till dom snälla musklerna...). Vad finns det för fördelar med att istället äta mer protein, alltså 3 gram och dra ner på kohydraterna? är det individuellt? har kanske med vilka aktiviteter man pysslar med också, men låt säga för någon som tränar på gym 4 ggr/vecka och kör kondition ett par gånger

King Grub
2004-10-15, 13:49
Det mesta tyder på att proteinbehovet minskar istället för ökar av träning, då proteinmetabolismen antigligen blir effektivare.

"There is no evidence that habitual exercise increases protein requirements; indeed protein metabolism may become more efficient as a result of training."

Annu Rev Nutr. 2000;20:457-83

2 gram är säkert fullt tillräckligt, särskilt om du tajmar intaget på ett vettigt sett över dygnet och i och med att kolhydrater har en proteinbesparande effekt. 3 gram ser jag som något av en "säkerhetsmarginal". Behöver du kolhydraterna för energi kan du säkert fortsätta som du gör.