handdator

Visa fullständig version : Pressa ner vikten.


MojjMojj
2004-10-14, 22:29
Några polare höll på och pressade ner vikten åt varandra på gymmet idag.
Ex. Man trycker ner vikten i den negativa fasen, i bänkpress.
Då måste han håll emot mer, men ger det mer?

Ökar inte skaderisken, T.ex. om man trycker för hårt?

Bolio
2004-10-14, 22:57
Det låter i varje fall som något oerhört korkat när man faktiskt kan lägga på mer vikt om det inte är tillräckligt jobbigt.

Grahn
2004-10-15, 07:30
Är ju motsatsen till att lastapå för mycket och få hjälp upp med vikten.

Man är starkare i den negativa fasen än den positiva så de försöker helt enkelt överbelasta båda vägarna för ökad styrka.
Att ha någon som trycker nervikten låter dock inte direkt säkert.

mr_ping2
2004-10-15, 08:14
Vafan lägg på mer vikt istället... gud vad fattigt... gaaah!

Nästan lika fattigt som killarna som lägger på 20kg för mycket i pressövningarna och får hjälp på första och gör en 6:a...

MojjMojj
2004-10-15, 13:12
Vafan lägg på mer vikt istället... gud vad fattigt... gaaah!

Nästan lika fattigt som killarna som lägger på 20kg för mycket i pressövningarna och får hjälp på första och gör en 6:a...


Man går ju inte mer än till 6 reps :thumbup:


Grahn: Jo, exakt. Man är ju starkare i den negativa fasen, men att lägga på lite mer och att hjälpa till på vägen upp och är det vanligaste man får se.
Så man kan säga att det är "Forced Reps" fast tvärt emot..

Survivor
2004-10-15, 13:13
Tycker det är ett bra sätt att variera träningen med, kanske var 3:e pass, ger en rätt schysst reflex i bottenläget när man ska upp igen (t.ex bänkpress) så explosiv är man sällan annars ;)
Bra som shockmetod då alltså, skulle jag tro.

Herkulez
2004-10-15, 13:22
närå det är ett bra sätt att öka, titta tex på den bodentillverkade agatonmaskinen, benpress som lägger extra vikt på vid den negativa fasen. Var några NBA och NFL lag som bla köpte den.

man är ju starkast i den negativa fasen och på det sättet så orkar man ju själv lyftavikten.

När jag tränade för att bli stark i bänken körde vi så lite då och då, och det är inte så farligt för man lägger inte på så mycket vikt, sen är man ju beredd hela tiden att släppa trycket ifall det går snett.

Pez
2004-10-15, 14:13
närå det är ett bra sätt att öka, titta tex på den bodentillverkade agatonmaskinen, benpress som lägger extra vikt på vid den negativa fasen. Var några NBA och NFL lag som bla köpte den.

man är ju starkast i den negativa fasen och på det sättet så orkar man ju själv lyftavikten.

När jag tränade för att bli stark i bänken körde vi så lite då och då, och det är inte så farligt för man lägger inte på så mycket vikt, sen är man ju beredd hela tiden att släppa trycket ifall det går snett.
Magnus Samuelsson har väl en agaton också? Eller nåt liknande iallafall har jag för mig..

Negativ träning för att variera sig är väl inte av ondo, att få pass på ett par reps är ju en variant.. däremot ska man ha klart för sig att skaderisken ökar och att det sliter mer på kroppen.