handdator

Visa fullständig version : knäböj och stela marklyft


gajo fino
2004-10-14, 16:07
Finns det några övningar jag kan ersätta Knäböj och stela marklyft... E inte säker på hur man utför dessa och vill inte riskera skador!

Svar i stilen "Lär dig då..." är inte nåt ni behöver skriva... om ni nu dessa två övningar inte är ersättningsbara

Bencharkungen
2004-10-14, 16:10
Kika i övningsbanken under ben.

MunsöHustla
2004-10-14, 21:57
Finns det några övningar jag kan ersätta Knäböj och stela marklyft... E inte säker på hur man utför dessa och vill inte riskera skador!

Svar i stilen "Lär dig då..." är inte nåt ni behöver skriva... om ni nu dessa två övningar inte är ersättningsbara

Få någon annan att lära dig då :D

lauria
2004-10-14, 22:06
Benpress med fötterna lite längre ner på plattan
och lår curl

Rataxes
2004-10-14, 22:40
Hur är det med utfall, är inte det ett hyfsat substitut för knäböj?

Bolio
2004-10-14, 22:58
Hur är det med utfall, är inte det ett hyfsat substitut för knäböj?

Jo, men jag tvivlar på att han klarar av utfall om han inte vet hur man gör knäböj.

Rataxes
2004-10-14, 23:09
Jo, men jag tvivlar på att han klarar av utfall om han inte vet hur man gör knäböj.
Tekniskt sett kanske knäböj är enklare, men den övningen ställer ju mycket högre krav på smidighet och vighet om man ska kunna utföra dem ordentligt. Själv har jag inga problem med att göra utfall, men knäböj är helt omöjliga. Kan knappt få ner benen i 90 graders vinkel med hela fotsulan i marken, och då är ändå ryggen så pass framskjuten att den i princip är parallell med marken. Med upprätt rygg (dvs, rät vinkel mot marken) kan jag knappt böja på benen överhuvudtaget utan att rumpan åker ut och ryggen fram.

Jo jag vet, det ska gå att stretcha bort ovanstående problem, men det går långsamt framåt, så jag kör utfall under tiden.

RobbeliRobban
2004-10-15, 07:11
Edit: Här e några halvkassa alternativ till böj (men bättre ett halvkasst än inget)
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBHackSquat.html
:hbang:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSquat.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLSeatedLegPress.html
:mallan:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLHackSquat.html

Till stela mark

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGoodMorning.html
(fast med lite böjda knän)

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/LVLyingLegCurl.html
Denna i kombination med denna:
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtHyperextension.html

Grahn
2004-10-15, 07:27
För att lära dig marklyft och böj så måste du först testa dessa övningar, du kan ju givetvis läsa på hur de ska utföras eller få någon kunnig att instruera.

Men förr eller senare står du där med en stång och testar.

Inte bryter du ryggen på 20kg inte, så testa på. Testa..läs lite mer och testa lite mer är väl metoden att lära sig själv.

z_bumbi
2004-10-15, 08:19
Benpress, lårcurl.
Två bra nybörjarövningar som man inte behöver lika mycket intruktioner i.

Numero1
2004-10-15, 08:57
Knäböj i smithmaskin är inte heller dum för nybörjare.

z_bumbi
2004-10-15, 09:11
Knäböj i smithmaskin är inte heller dum för nybörjare.

Jag tycker den är värre än vanlig knäböj, kräver minst lika mycket instruktioner och man kan leka med alldeles för mycket vikt på en gång om man gör fel.

Numero1
2004-10-15, 09:20
Jag håller inte med! Enda problemet är att ha benen i rätt position i startläget vilket känns lite avigt i början. Du är mycket stabilare i smitställningen, mindre risk att trilla, mindre risk att lyfta snett, du har möjlighet att haka fast stången om du inte orkar lyfta hela vägen osv
Menar du att fristång med har dessa fördelar????

Samtidigt tycker jag att alla nybörjare behöver instrueras första gången i stort sätt oavsett övning.

Att köra benpress som nybörjare, utan någon som har erfarenhet som är närvarande, är inte heller att rekomendera....

z_bumbi
2004-10-15, 10:50
Jag håller inte med! Enda problemet är att ha benen i rätt position i startläget vilket känns lite avigt i början. Du är mycket stabilare i smitställningen, mindre risk att trilla, mindre risk att lyfta snett, du har möjlighet att haka fast stången om du inte orkar lyfta hela vägen osv
Menar du att fristång med har dessa fördelar????..

Enda problemet i smithen är fotpositionen?

Jag ser stora problem om rygg/mage inte är tillräckligt starka för då kan man i alla fall utföra något som ser ut som en ganska bra böj i smithen men det är ryggen som får ta smällen.

Du är inte stabilare i en smith utan smithen är stabilare, jag ser en stor skillnad mellan dessa två begrepp nämligen.
Att vara ostabil i en maskin är minst lika illa som att vara ostabil med fri stång och skaderisken är antagligen lika stor.

"Sneda lyft" i smithar ser jag ganska ofta då ojämnheter i styrkan gör att man även då kan fortsätta köra böjar som ser ganska bra ut men där ett ev dominerande ben eller liknande får ta stor del av vikten, kör man med fri stång får man antagligen inte upp den vikten och vet då att man ska köra lättare. Jag upplever förövrigt detta i de flesta maskiner där man kan pressa/dra mer med ena halvan av kroppen utan att det märks.

Smithen har alltså som största nackdel att den maskerar svagheter hos den som tränar, att det är en fast bana osv kan jag leva med då man inte baserar all sin träning i en smith och därmed, förhoppningsvis, utjämnar det problemet med tiden.

Självklart kör man inte böj fritt om man inte har passare eller vet vad man håller på med, då är det böjställning alt powerrack som gäller, har du förövrigt sett någon ny i en smithmaskin försöka kroka i krokarna när de har fastnat? Det gör de inte..

Numero1
2004-10-15, 11:12
Nja, står du rätt med fötterna i smithen får du ofta en bra ställning/hållning för bålen med.
Men du har rätt i att bålstyrka och kunskap är viktig, speciellt för nybörjare.

Jo, att vara ostabil i en maskin är lika illa som att vara instabil med en fri stång men tappar du balansen med en fri stång kan det gå riktigt illa. Det blir ett moment mindre att koncentrera sig på i en smithmaskin och om du tappar stången går den rakt ned. Du riskerar inte att skada andra på samma sätt som med en fri stång.

Då smithen, som du vet, går på räls kan du omöjligt få stågen lika sned som med en fri stång. (Där finns ju inga begränsningar) Sedan att du tar i olika mycket med den starka resp. den svaga delen av kroppen är en helt annan sak. Stången är mer eller mindre rak vilket torde vara bra mot snedbelastningar i t. ex ryggen. Även om du håller långt ut på sidan på stången och pressar uppåt så kommer den att vara relativt rak, eller?

Ja, jag har sett nybörjare krokat på stången när de inte orkat lyfta mer...
Varför gör de inte det menar du?

z_bumbi
2004-10-15, 11:52
Skrivet av Numero1

Då smithen, som du vet, går på räls kan du omöjligt få stågen lika sned som med en fri stång. (Där finns ju inga begränsningar) Sedan att du tar i olika mycket med den starka resp. den svaga delen av kroppen är en helt annan sak. Stången är mer eller mindre rak vilket torde vara bra mot snedbelastningar i t. ex ryggen. Även om du håller långt ut på sidan på stången och pressar uppåt så kommer den att vara relativt rak, eller?

Snedbelastningen finns ju redan i ryggen, visst du böjer inte ryggen 90 grader åt sidan i en smith men då snedbelastningen inte syns på samma sätt så är det mycket lättare att den dyker upp i form av problem senare.
Kör du i en nordics-smith så har jag för mig du inte kan pressa upp stången om du är helt "of center" på stången, ska kolla i kväll.

Ja, jag har sett nybörjare krokat på stången när de inte orkat lyfta mer...
Varför gör de inte det menar du?

Det är ett extra moment som inte många tänker på när de fastnar, de flesta brukar stanna på stoppen i bottenläget eller så har de en kompis som lyfter stången. Det är även väldigt få som tar ett sådant grepp om stången att de kan vrida dit krokarna utan problem, de flesta behöver flytta händerna något vilket ju inte är så bra när man har stången över sig och sitter fast på mitten.

Numero1
2004-10-15, 12:01
Jag förstår vad du menar, du förstår jvad jag menar och jag tro att vi är överrens, eller?

Det finns för och nackdelar med både smithen och fristången.

Det bästa är de som kör fristång i bänk och får rulla av den över pungen när de har fastnat.... :laugh: