handdator

Visa fullständig version : Kyckling i ugn


Tjuckot
2004-10-14, 10:35
Sååå, försöker mig på lite kyckling i ugnen, har bara erfarenhet av stekpanna förrut ;) så vi får se hur det går.

Iaf mitt recept som jag hittade på ltie själv såg ut som följande
5 kycklingfileér
½ gul lök
3 vitlöksklyftor
några klickar sambal olek
olivolja
lite salt

Tinade fileérna. Sedan så hackade jag löken någorlunda fint, pressade vitlöksklyftorna, tog sambalen, och olivoljan samt salt. Allt det ner i en bytta, som jag rörde om. Sedan tog jag det här och strök ut över 3 kycklingfileér, ovan och undersida, samt la på ett fint stort lager på ovansidan. Anledningen till att jag bara tog 3 var att jag inte har en jävla aning om hur detta kommer att smaka :s då det är i ugnen nu. Resterande 2 fileer var vitpeppar och salt, mat att falla tillbaka på in case of emergency ;)

20 min i ugnen, 190 grader något. Jag har inte en aning om hur det här blir, jag återkommer :D

Tycker ni det låter som nåt att ha?

Tjuckot
2004-10-14, 10:36
Och ugnsfolie över när det ligger i ugnen, i en sorts form med höga kanter :x

King Grub
2004-10-14, 15:18
Hur blev det?

Tjuckot
2004-10-14, 15:40
Hmm, helt ok. Men först ett par saker jag nog skulle göra annorlunda ;)

Kanske använda alla sambalen, löken osv som en marinad?
Steka lite först så man får lite stekyta, eftersom mina var vita som små.. nått =p
Låta dom vara lite mer tinade än vad jag trodde.
Inte ha mindre än 200 grader, som jag hade. Utan 225 ca, som jag hade sen och fick dem klara på :P

Men smaken och övrigt var det inget fel på, helt supersmaskens :D även om jag bara ätit en liten bit så var det helt mums :D Men modifiera gärna, jag är ingen mästerkock :o Möra och fina var dom, mums mums :d

MacLeod
2004-10-20, 00:35
Skulle nog rekommendera dig att sänka graderna på ugnen istället för att höja.
Kyckligen mår inte bra av så hög värme och blir lätt torr.
175 grader är nästan alltid standard.
Är det ingen som gör vanlig hel kyckling längre eller är det jag som har blivit gammal? 25 spänn för 1,2 kilo köpte jag senast idag. Dela upp den i två delar, krydda och kör in i ugnen 45-50 min.

Tjuckot
2004-10-20, 07:15
jag gör aldrig hel, men mina föräldrar gör :D Det kan inte bli så mycket godare, slår filé med längder :D

Jo testade 175, men inget hände så ja höjde till 225 :p funkade mkt bättre, blev faktiskt inte torrt :o

kal_erixon
2004-10-20, 18:45
vad ni ska göra är att gö mindre bitar utav filéerna och lägg i en marinad gjord av (blir ju inte i ugn men)
soja
olja
ev balsamvinäger
citron
vitlök
"herbes de provence" (timjan, basilika och en del andra :)

om allt de där "behövs" vet ja inte, men gott blirre
och sedan bara steka på det.

(jag fryser in i portions förpackningar och har som kvälls mål)