handdator

Visa fullständig version : Låg eller högreps för vaderna?


Slartibartfast
2004-10-14, 09:05
Tycker ni lågreps (ca 5) bygger bättre än högreps (ca 10 och över) för vaderna? Kör ni båda vaderna på samma gång eller turvis?

jwzrd
2004-10-14, 09:20
Gastrocnemius är en explosiv och stark muskel, därför köra jag lågreps för den (runt 6-7 med vanlig stående vadpress). Soleus är uthållig och fungerar bättre runt 8-12 rep för mig i sittande vadpressen.

nordland
2004-10-14, 09:31
jag varierar.... ibland lätt, med ca 15reps/set, ibland tungt 6-8reps/set..
Men jag börjar alltid vadpasset med en 70reppare med ca 1/3 av vikten från 15reps max.... Tycker jag får bättre kontakt då, även om jag kör resten av vadpasset tungt......

Medusa
2004-10-14, 09:36
Vaderna är väl som vilken muskel somhelst, träna tungt och träna hårt helt enkelt...Finns inga genvägar...

mystic[-_-]
2004-10-14, 09:57
Gastrocnemius är en explosiv och stark muskel, därför köra jag lågreps för den (runt 6-7 med vanlig stående vadpress). Soleus är uthållig och fungerar bättre runt 8-12 rep för mig i sittande vadpressen.


:thumbup:

Numero1
2004-10-14, 11:25
Håller med Medusa!
Kör likadant som övriga kroppen.
Eftersom triceps är kroppens mest explosiva muskel, kör ni en reppare på den, eller???

kalle_banan
2004-10-14, 11:50
jag tycker det funkar bäst med många reps då det helt enkelt känns bättre!

Numero1
2004-10-14, 11:52
Att ligga i hängmattan känns skönast....

Numero1
2004-10-14, 12:02
Det intressanta är väl vad du växer bäst av inte vad som känns behagligast!

z_bumbi
2004-10-14, 13:55
Det är skillnad på olika muskler och hur de beter sig vid träning, problemet är ju att man sällan kan träna en muskel utan att blanda in andra muskler så att man kan vara så specifik.
I vadernas fall så går det bättre även om soleus även självklart är med i stående vadpress.

Gastrocnemius är en av de muskler som har störst andel snabba muskelfibrer (I genomsnitt i alla fall och som jag har hittat uppgifter på.) så att träna den med låga reps är inte helt fel och eftersom soleus nu är med i stående vadpress så har de snabba fibrerna i den muskeln kanske redan fått sig en duvning så det räcker med att träna lite högre reps när man kommer till sittande vadpress.
Dock tycker man att soleus släpar så tror jag att man kanske ska blanda lite mer på repsen även där, det skadar inte att prova och den enda "nackdelen" jag kommer på är att man kan bli starkare.

Detta är självklart rejäl överkurs för minst 99,9 % av alla som tränar på gym idag, man bör ha tränat ett bra tag för att få ut något av att börja tänka sådana här detaljer.
Jag vet att jwzrd har passerat det stadiet för ett bra tag sen och att han känner sin kropp ganska bra numera. :)


Edit: Svaret på ursprungsfrågan, variera i samma pass eller mellan olika pass. Detta gäller nästan all träng för volym btw.

jwzrd
2004-10-14, 15:06
Håller med Medusa!
Kör likadant som övriga kroppen.
Eftersom triceps är kroppens mest explosiva muskel, kör ni en reppare på den, eller???

Vad menar du att tillföra med detta fantastiskt dumma inlägg? Om du läser på om olika fibertyper och hur/när/varför fibrerna blir fler/konverterade/större så ser du att dom blir det med arbete anpassat efter dess typ.

Och förövrigt har jag för mig att det är hamstring som är kroppens mest explosiva muskel, därför tränar iallafall jag tex marklyft med huvudsakligen 2-5 repetitioner per set. Mina hamstrings är tillräckligt stora.

jwzrd
2004-10-14, 15:11
Det är skillnad på olika muskler och hur de beter sig vid träning, problemet är ju att man sällan kan träna en muskel utan att blanda in andra muskler så att man kan vara så specifik.
I vadernas fall så går det bättre även om soleus även självklart är med i stående vadpress.

Gastrocnemius är en av de muskler som har störst andel snabba muskelfibrer (I genomsnitt i alla fall och som jag har hittat uppgifter på.) så att träna den med låga reps är inte helt fel och eftersom soleus nu är med i stående vadpress så har de snabba fibrerna i den muskeln kanske redan fått sig en duvning så det räcker med att träna lite högre reps när man kommer till sittande vadpress.
Dock tycker man att soleus släpar så tror jag att man kanske ska blanda lite mer på repsen även där, det skadar inte att prova och den enda "nackdelen" jag kommer på är att man kan bli starkare.

Detta är självklart rejäl överkurs för minst 99,9 % av alla som tränar på gym idag, man bör ha tränat ett bra tag för att få ut något av att börja tänka sådana här detaljer.
Jag vet att jwzrd har passerat det stadiet för ett bra tag sen och att han känner sin kropp ganska bra numera. :)


Edit: Svaret på ursprungsfrågan, variera i samma pass eller mellan olika pass. Detta gäller nästan all träng för volym btw.

I just dom övningarna handlar det för mig om att jag kan köra tunga repetitioner på soleues och orka 10-12 rep, höja vikten 5kg och bara orka 0-3 hela rep. I stående orkar jag 5-7 tunga hårda rep, NÄSTAN oberoende av hur mycket jag lastar på. Där är det snudd på ryggen, axlarna och hälsenorna som sätter gränsen. 200kg -> kanske 8 rep, 450kg -> kanske 5 rep. Dom 5 reppen är fortfarande rejält explosiva trots ett 100%:igt ROM med hälarna i stort sätt ner i golvet och med .5-1s kontraktion i toppläget. Av det har jag dragit slutsatsen att explosivitet/styrke-egenskaperna hos musklerna påverkar det mest praktiska rep-området.

Sverker
2004-10-14, 15:29
Jag tror att en sadist startat myten om 20 - 25 rep på vaderna.
Mjölksyran kommer vid rep nr 9 och så vet man att det är 14 rep kvar.

Nää, vaderna skall enligt mig ha samman repantal som övriga kroppen, 6 - 8 rep, 12 kanske någon tuff träning men inte mer.

jwzrd
2004-10-14, 15:55
Jag tror att en sadist startat myten om 20 - 25 rep på vaderna.
Mjölksyran kommer vid rep nr 9 och så vet man att det är 14 rep kvar.

Nää, vaderna skall enligt mig ha samman repantal som övriga kroppen, 6 - 8 rep, 12 kanske någon tuff träning men inte mer.

Bara sittande vadpress fungerar bättre för mig vid något högre rep-antal, annars fungerar runt 5-7 allra bäst, precis som för resten av kroppen.