handdator

Visa fullständig version : Kondition under byggande


jim
2004-10-14, 03:16
Vad är en lagom mängd konditionsgivande träning under en byggande period? Jag bulkar inte men ligger på energiöverskott och tränar tung styrketräning 4-5 dagar i veckan, hur mycket konditionsträning är att rekommendera? vad finns det för för-/nackdelar med mer/mindre kondition under denna period?

ivandrago
2004-10-14, 20:50
man brukar väl säga att 3ggr i veckan räcker för att förbättra sin kondition. Ser ingen anledning till att köra mer än så om man inte vill få en riktig dunderkondition, risken är bara att du övertränar.

Bodylotion
2004-10-14, 21:19
Viktigt är väl att konditionsträningen inte tar kraft du egentligen behövt till byggandet.
Men visst, en lagom dos av kondition e positivt för byggandet också. Som tidigare sagt kör inte mer än 3 pass i veckan. Och kör varierat.

Konditionsträningen involverar gärna benen mycket så ett tips är att toppa den dagen du kör ben med ett tungt konditionspass därtill.

Officer
2004-10-14, 21:22
Därför ska ni köra HIIT :thumbup:

Bodylotion
2004-10-14, 21:27
Därför ska ni köra HIIT :thumbup:

Instämmer. Funkar. Jävliigt svettigt. Man måste vara otroligt diciplinerad för att "plåga" sig så... Finns dock annat som e skojigt oxå....dock.

z_bumbi
2004-10-15, 08:08
Konditionsträningen involverar gärna benen mycket så ett tips är att toppa den dagen du kör ben med ett tungt konditionspass därtill.

Benträning och konditionsträning på samma dag? Det låter jobbigt samt kanske t o m farligt beroende på vad man väljer för konditionsform.

Karl_alfred
2004-10-15, 08:12
Håller med som någon ovan skrev här ovan, 3 gånger i veckan låter lagom. Sen kan man ju fråga sig vad du menar med kondition, menar du förbränna fett eller verkligen förbättra konditionen? Om du vill förbättra konditionen anser jag löpning vara överlägset för detta ädamål, men gör man detta för mycket så lär du förlora muskler istället för att bygga, men säg 2-3 pass på 20-30 min i veckan skulle jag inte tro skada ett dugg.

jim
2004-10-15, 14:55
Håller med som någon ovan skrev här ovan, 3 gånger i veckan låter lagom. Sen kan man ju fråga sig vad du menar med kondition, menar du förbränna fett eller verkligen förbättra konditionen? Om du vill förbättra konditionen anser jag löpning vara överlägset för detta ädamål, men gör man detta för mycket så lär du förlora muskler istället för att bygga, men säg 2-3 pass på 20-30 min i veckan skulle jag inte tro skada ett dugg.


jag vill maximera resultaten i styrketräningen och om möjligt samtidigt förbättre konditionen... men prioriteten ligger på muskelökning! :)


Edit:
Spinning?

Stab
2004-10-16, 01:54
jag skulle tagit 2 dagar kondition och se till att dom inte låg nära benpasset

Beast
2004-10-16, 02:35
Jag joggar 1gång/vecka. Räcker gott o väl till en bra kondition. Inte vill man sabba byggandet.
Gäller att prioritera.

z_bumbi
2004-10-16, 08:05
Det finns ingen träningsform som är bäst för att förbättre konditionen utom den som man tycker är kul..

Det räcker med tre pass per vecka och ganska kort tid, det brukar sägas 30 min men jag tvivlar inte på att man kan få liknande resultat om man tar i lite mer och tränar kortare tid.
Att köra 10-15 min efter ett vanligt styrkepass gör att man kombinerar den konditionsträning man får av styrketräningen med en "vanlig" form av konditionsträning och då behöver man inte hålla på lika länge med den vanliga konditionsträningen.

För en byggare i elitklass skulle jag kanske se till att han varierar sig mellan olika former av träning för att han inte ska belasta samma muskelgrupper på samma sätt hela tiden genom sin konditionsträning, för en styrke- och tyngdlyftare så tror jag den metoden också är den bästa. Det har med fibersammansättning och explosivitet att göra men alltså inget som den som inte tävlar på ganska hög nivå kommer att märka något av.