handdator

Visa fullständig version : hjälp mig med konditionsträning....


Fyrkantig_njure
2004-10-13, 19:23
Tjaaa, jag är en kille på 18år som har bestämt mig för att grovjobba upp min kondition, spelar fotboll just nu grusträning 2ggr i veckan...Tränar konditionen på fritiden, såhär:


Vecka/Dag 1/Dag 2/Dag 3
1/ 9min/9min/9min
2 /11min/11min/11min
3/13min/13min/13min
4/15min/15min/15min
5/17min/17min/17min
6/19min/19min/19min
7/21min/21min/21min
8/23min/23min/23min
9/25min/25min/25min

Jag har pulsklocka och ser till att pulsen ligger mellan 160 - 190 hela tiden,
Springer en dag på planmark, en dag i terräng och en dag på en bana som är uppförsbacke och nerförsbacke hela tiden. Några tips????

z_bumbi
2004-10-13, 20:12
Kör inte samma längd på varje pass under en vecka, om inte bara för att det blir så enformigt men även för att det som sker när du stegrar längden på passen på det sättet är att du kommer att anpassa konditionen efter det som du sprang senast.
Dvs så kommer du att bli bra på att springa längre och längre sträckor men sist jag kollade var en fotbollsplan ca 100 m lång. :)

Jag skulle köra ett lite längre pass där det inte gäller att ta slut utan man ska ha någon km kvar i benen (grundkondition), ett kortare intervallpass (Fotbollskondition) och ett kortare pass vanlig löpning.
Eftersom jag tycker löpning på slät väg är tråkigt så skulle jag lägga den längre sträckan i skogen, det är även dumt att springa trött i terrängen.
De andra passen kan man köra lite som man vill med även om det är roligare att springa intervall på en kuperad bana då det blir mer naturligt.

Detta varje vecka men självklart anpassa sig lite till hur man mår och hur sliten kroppen känns.

Xponent
2004-10-13, 20:14
Är det specifikt för fotbollen du vill ha bättre kondition? Eller är det allmän kondition som du eftersträvar?

Jax
2004-10-13, 23:08
Lite inne på bumbis linje.
Kör tre olika pass varje vecka.
1. Ett intervallpass, 15-15 blir jättebra för en fotbollsspelare, men prova gärna 30-30 eller 60-60 ibland.
2. Snabbdistans, en kortare sträcka i det närmsta maxtempo. Hur långt beror på vad du tycker är en kort sträcka. Bör dock inte vara under 2 km.
3. Ett längre lungt pass. Pulsen behöver inte gå över 160, men du ska springa länge. Länge är återigen en definitionsfråga.

Förövrigt så undrar jag om du inte är lite väl snäll mot dig själv första veckorna. Nio minuters löpning är ju knappt värt att snöra på sig skorna för.

Fyrkantig_njure
2004-10-14, 08:46
okejj, jag vill ha bättre kondition som är anpassad efter fotbollen, jag spelar forward och jag sliter jäkligt mycket, vill orka 90 minuter men det gör jag inte.....Det som bumbi skrev, tre olika pass i veckan låter bra, ska jag pröva det??, Sedan öka mitt tempo allt eftesom jag känner att jag orkar, detta lär ju öka ens snabbhet också eller har jag fel??

Fyrkantig_njure
2004-10-14, 08:49
en fråga till dig JAX_! Den korta sträckan där man ska löpa i maxtempo (minimum 2km) jag har en motionsslinga på 1,2 km som är i terräng, dvs backar (uppför och nedför) och en massa svängar, kan jag springa denna då?? (typ 2 varv?) eller är terräng löpning inte bra för en fotbollsspelare?

Jax
2004-10-14, 08:56
Terränglöpning blir skitbra, särskilt när det är backigt. Och två varv kan nog vara lagom.

z_bumbi
2004-10-14, 08:57
eller är terräng löpning inte bra för en fotbollsspelare?

Som grundträning är det nog bättre än löpning på slöt väg, man lär sig kompensera för riktningsförändringar och liknande vid terränglöpning.

Fyrkantig_njure
2004-10-14, 09:02
okejj, TACK SÅ ENORMT MYCKET FÖR HJÄLPEN!! Jag tycker värkligen att Kolozzeums forum är det bästa som finns, alla är så jävla schyssta och hjälper en till 100%! Stort tack grabbar!

Seanbanan
2004-10-14, 15:59
Äntligen, nu funkar det även för mig på kolozzeum, så här kommer mitt första inlägg :hbang:

Du har ju fått många fina tips redan, men oavsett om du har en Polar Pulsklocka eller annat märke skulle jag rekommendera att kika på deras hemsida, där kan du nämligen lägga upp träningsprofil och då få ett program anpassat efter din profil i olika pulsintervaller!

Good Luck!