handdator

Visa fullständig version : Vilo perioder för mig.


Dav0d
2004-10-13, 16:23
Det är så att jag nu kört 8 månader ganska hårt utan några vilo perioder förutom när jag varit förkyld.

Jag är P19 & kör 6 dagar i veckan styrketräning samt kampsport.

Jag undrar hur ofta borde jag ha vilo perioder och hur länge ?
Man hör allting från att man ska vila varannan månad i 2 veckor, till att vilo perioder behövs inte om du sköter allt rätt.

(*Nu söker jag inte perfekta svar för mig själv, men jag tänkte att ni kunde skriva ner hur ni använder era vilo perioder om ni gör det, så jag kan få en överblick*)

Tack och Adjö

JJ
2004-10-13, 16:26
Jag vilar när det råkar bli så :) Om jag t.ex. är uppe i Dalarna över julhelgen så blir det ingen träning. Sen vilar jag om jag känner mig sliten, men då en dag eller två.

Bigbulka
2004-10-13, 16:38
Är du inte trött och sliten i kroppen finns ingen anledning att vila.Känns det skit däremot och det går tungt på passen och det är inte kul att träna så bör du nog vila lite för att återfå suget och gnistan.Har själv alltid ett jäkla bra tryck i kroppen efter att ha vilat en vecka eller så från träningen.

Em1l
2004-10-13, 16:49
brukar känna efter och vila några dagar om jag behöver de, några två veckor blir de aldrig, men ett par dagar..

Dav0d
2004-10-13, 16:54
Men det finns ett problem, efter några månader kan jag tappa suget. Dock slutar jag träna i 2 veckor blir det oftast värre. Om jag dock fortsätter så kan det bli bättre eller värre beroende på andra faktorer.

Det är nämligen så att mitt psyke är starkt oavsett hur jag mår så jag kan alltid träna. Men brister det plötsligt så är jag i en sådan position att jag måste vila i flera månader. Det jag försöker säga är att jag har verkligen svårt att veta om jag är fysiskt övertränad för mitt psyke är 10 steg före i styrke evulutionen :)...

För t.ex nu på gymmet så kan jag plötsligt börja ta mindre vikter och det slutar inte heller, men jag märker inte av att mitt psyke är svagare. Jag kan fortfarande köra 10 övningar stenhårt om jag vill, men vikt intensiteten minskar.

Jobbigt problem...

z_bumbi
2004-10-13, 17:04
Jag är P19 & kör 6 dagar i veckan styrketräning

Varför så mycket träning?

Lugna perioder lägger jag i normala fall in var fjärde period, vila ungefär var tolfte period. Jag kör oftare åtta dagars uppdelning än vanliga veckor därav period, kör jag veckoindelening så funkar det likadant på ett ungefär.
En lugn period betyder kanske ett pass där jag kör något jag tycker jag behöver träna extra eller att jag kör "hela kroppen" på ett pass och sen inte tränar mer den perioden.
Vila är totalvila från gymet men jag kan konditionsträna om jag har lust.