handdator

Visa fullständig version : Muskler/ben vägrar växa


TrasMannen
2004-10-13, 14:42
Jag har tränat skrotlyftning av och till i 5 år nu och nu har min kropp avstannat i vikt och vägrar öka.

Jag har i dessa 5 åren tränat i perioder. Senaste perioden började jag med i december i år, efter 4 månaders avbrott. Första träningarna får jag ordentligt med träningsvärk och man orkar inte så tungt. Men det går rätt snabbt att få tillbaka sin ursprungliga styrka. Allt fint än så länge.

Och jag blir starkare (bättrade på mitt pb i bänk med 20 kg) osv osv. Men jag ökar inte ett enda gram i vikt. Och nu får jag problem med skador osv.
det gör ont i benstommen så fort jag tränar. Tex när jag kör Curls så kan jag inte alls köra på så tunkt för då känns det som armen går av nästan. När jag kör bänk (3x8x95kg) så känns handlederna som skräp.

Sen går alltid nånting sönder.
Sist fick jag nå skit med nacken som gör att såfort jag tränar så hade jag konstanta nacksmärtor i 1 vecka och får käka smärtstillande.

Jag blir förbannad. Jag blir starkare. Men får inte någon större muskelmassa.
Benstommen vägrar växa (det brukar väl byggas på brosk där man påfrestar den)?

Är det något ämne jag saknar i kroppen. Jag blir knäpp snart.
Nån som har tips eller idéer?

Jag funderar på att skaffa personlig tränare, som kan gå igenom min kost/träning. Var får man tag på en sådan? (finns ej på gymmet som jag tränar på tyvärr)

mvh / J

mr_ping2
2004-10-13, 14:55
Var tränar du ?

Jag hade samma problem mellan 1995-2002... men det var lätt fixat.
Jag åt alldeles för lite... idag ligger jag nog nästan på gränsen att äta för lite med dock, jag ligger idag runt 80-84kg och har gjort så i 1 år.

Vad väger du ?
Hur lång ?

Käka onyttigt mycket mer mat..så händer det grejjer.
Kör fler reps istället för få...

Tänk på att ett aktivt jobb tar kalorier... ett träningspass med.

z_bumbi
2004-10-13, 15:18
Ät mer låter det som.
Lägg även ner mer tid på att få en grundstyrka än att köra så tungt som möjligt hela tiden.
Kolla över övningsutförandet i de övningar som gör mest ont, till att börja med i alla fall.

TrasMannen
2004-10-13, 15:18
Hej!

jag är 175 cm lång väger endast 70kg så det är inga tunga grejjer vi pratar om.

Men vad jag inte förstår är att jag blir bra mycket starkare men inte ett gram går jag upp. Whats that all about.

Edit: Jag tränar på ett "ryss gym" som folk kallar det för, inget fancy. Mestadels fria vikter och bra folk.
/J

King Grub
2004-10-13, 15:20
Men vad jag inte förstår är att jag blir bra mycket starkare men inte ett gram går jag upp. Whats that all about.

Inte ett dugg konstigt. Du måste äta mer än du gör av med för att gå upp i vikt. Går du inte upp i vikt... gör du av med allt du äter.

TrasMannen
2004-10-13, 15:25
Inte ett dugg konstigt. Du måste äta mer än du gör av med för att gå upp i vikt. Går du inte upp i vikt... gör du av med allt du äter.

Alltså, jag vill ej gå upp i vikt vad gäller fett (har ett "reservlager av sånt redan") utan muskelmassan jag vill åt. Men man kanske måste äta mer än vad man gör av med ändå?

King Grub
2004-10-13, 15:27
Men man kanske måste äta mer än vad man gör av med ändå?

Ja.

TrasMannen
2004-10-13, 15:28
Ja.

Ökar man inte på "reservlagret" av fett då?

King Grub
2004-10-13, 15:29
Ökar man inte på "reservlagret" av fett då?

Jo.

TrasMannen
2004-10-13, 15:38
Hur undviker jag att bli tjock och kunna äta mycket för maximal muskelväxt?
mycket protein?

Sparrisen
2004-10-13, 15:43
Hur undviker jag att bli tjock och kunna äta mycket för maximal muskelväxt?
mycket protein?


now that's the tricky part... ;)

TrasMannen
2004-10-13, 15:53
now that's the tricky part... ;)
Håll inte inne informationen nu :bpump:

MojjMojj
2004-10-13, 16:42
Du väger 70 kg, hur mkt fett kan du ha? (Släng upp en bild om du kan :naughty: )

Om du vill gå upp i vikt så är det bara att äta och äta mera, fettet som kommer med får du tåla. Nyttig mat ska det vara :thumbup:
Bara att deffa bort det inför stranden lr vad du nu vill vara smal och rippad till.

Läs lite på "Best Of ....." och använd sök-knappen, så kommer du säkert till rätta.

ivandrago
2004-10-13, 20:57
Ät många små jämnstora mål, aldrig stora. Ha protte, kolisar och fett från bra källor i varje måltid och undvik brutala kolhydratmål före läggdags. 6 sådana om dagen som totalt ger dig ett litet kcal-överskott kommer garanterat att sätta fart på muskelökningarna utan att göra dig fet.

JAM
2004-10-13, 22:36
Håll inte inne informationen nu :bpump:
I teorin är det inte svårt: Kroppen behöver ligga på energiplus för att växa. MEN... Den energi som kroppen inte gör av med, lagras som fett. Att alltid ligga endast 1 kcal över "nollnivån" skulle vara trevligt, men är i praktiken omöjligt. Därför väljer många att äta mer så att de med säkerhet ligger över nollnivån. Att man samlar på sig lite fett är smällar man får ta. Det får du deffa bort sedan om du vill bli av med det. Men det behöver inte vara några enorma fettmängder. Allt beror på hur mycket plus du ligger.

Läsvärt: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 :thumbup:

The_RobRoy
2004-10-13, 22:55
jag känner verkligen igen mig i det du beskriver trasan.. ..har dragit på mig väldigt mycket skador genom åren och resultaten av min träning har varit dåliga också, skyller det nog till största del på maten faktiskt (såhär i efterhand), tog aldrig proteindrinkar (gainers)efter träning och slarvade även med den vanliga maten..

..jag tror inte styrketräning och en dålig skötsel av kosten är en så vidare bra kombination...

..skönt att ställen som kollo finns och personer som grub! så man lär sig! :thumbup:

TrasMannen
2004-10-14, 09:05
Fy bubblan, nu skall det ätas! :eating:

Jag äter mycket pasta, och i sådana fall blir det fullkornspasta.
Till det hade jag tänkt mig, makrill/tonfisk/lax/kykling och rapsolja.

Nu käkar jag proteintillskottet star nutrition Whey 80.

Jag jobbar med datorer hela dagen. Vilket gör att jag kanske inte gör av med så mycket energi.

Jag vet inte riktigt hur mycket jag skall äta.

Styrketräning 3 ggr i veckan. kondition 1-2 ggr i veckan.

Markus H
2004-10-14, 10:00
Jag vet inte riktigt hur mycket jag skall äta.

.

Ät tills du blir mätt, sen äter du igen efter tre timmar, blir du sugen elerl lite hungrig mellan målen så kan du jhu alltid ta en frukt elelr två. Så har jag gjort, det fungerar bra för mig .

Har ökat från 64 till 71 på mindre än sex månader.

Numero1
2004-10-14, 11:31
Om du får ont så kör du för tugnt eller har för dålig teknik! Gör om, gör rätt. Väger du 70 kg och kör serier på 95kg i bänken? Det låter tugnt. Hur länge har du tränat? Vad gör du i knäböj och marklyft? kanske dags att börja träna mer allsidigt??

Äter du något tillskott? Jag gick upp i vikt när jag började äta gainers.

TrasMannen
2004-10-14, 12:10
Om du får ont så kör du för tugnt eller har för dålig teknik! Gör om, gör rätt. Väger du 70 kg och kör serier på 95kg i bänken? Det låter tugnt. Hur länge har du tränat? Vad gör du i knäböj och marklyft? kanske dags att börja träna mer allsidigt??

Äter du något tillskott? Jag gick upp i vikt när jag började äta gainers.

mjoo, brukar köra 20x50 först å värma upp lite, sen 10x80 sen 2x8x(90-95 beroende på hur jag känner mig) ungefär.

Jag kör ej knäböj och marklyft då jag har ett diskbrott som gör att dessa övningar inte går att köra tillfredsställande. Ben över huvud taget har jag väldigt svårt att träna, Benpress fungerar rätt så bra.

Jag käkar star nutrition whey-80

Numero1
2004-10-14, 12:13
Benspark? Lårcurl? Vadhäv?

Du kanske borde käka någon gainers?

Vad gör du för att förbättra din rygg då? Tränar du inte ryggen heller?

TrasMannen
2004-10-14, 13:26
Benspark? Lårcurl? Vadhäv?

Du kanske borde käka någon gainers?

Vad gör du för att förbättra din rygg då? Tränar du inte ryggen heller?

Jag kör en hel del ryggövningar. Har lite problem med en nerv i nacken så jag kan inte träna den alltför hårt.

Numero1
2004-10-14, 13:29
Vad säger naprapaten? Går det att få det bra igen?

Lycka till!

Bite
2004-10-14, 13:38
Fy bubblan, nu skall det ätas! :eating:

Jag äter mycket pasta, och i sådana fall blir det fullkornspasta.
Till det hade jag tänkt mig, makrill/tonfisk/lax/kykling och rapsolja.

Nu käkar jag proteintillskottet star nutrition Whey 80.

Jag jobbar med datorer hela dagen. Vilket gör att jag kanske inte gör av med så mycket energi.

Jag vet inte riktigt hur mycket jag skall äta.

Styrketräning 3 ggr i veckan. kondition 1-2 ggr i veckan.

Läs på i kostdelen av forumet, finns många bra tips där. Se till som sagt att äta med jämna mellanrum, typ tre timmar, så att du håller dig i anabolt stadium så gott du kan hela dagen, ät innan du går och lägger dig. Sov ordentligt osv...

JAM
2004-10-14, 16:34
Har ökat från 64 till 71 på mindre än sex månader.
...och vitsen med det är...?
Hur stor del av de sju kilona tror du är muskler?
:rolleyes: