handdator

Visa fullständig version : Sömn?


Jejje
2004-10-13, 14:39
Visste inte riktigt vad ja ska lägga detta.. men iaf..

nu är det så att varannan vecka jobbar jag morgon och detta tvingar mig att gå upp 4.00 på morgonen.. käkar gröt+protein ungefär 4.15 på morgonen..
kommer hem från jobbet cirka 15.00.. och då brukar jag va så DÖD att jag sover en 3-4h.. sen direkt efter min "nap" så sticker jag och tränar.. kanske slänger i mig en banan eller nåt annat litet innan.. sen sticker jag och tränar.. sen hem.. käkar nån timme efter.. och sen sover jag 3-4h på natten.. för jag somnar alltid runt 0.00.. det går typ inte att ändra på.. och går ju upp 4 så det blir bara 4h där igen..

vad gör detta 4h+4h sömnschema för min kropp? är det SKITDÅLIGT? för allt vad återhämtning och så heter.. sen kan jag ta två "Morgonpromenader".. hehe.. inte för att jag brukar ta sådana. men jag menar jag har ju två sömperioder..

John M
2004-10-13, 21:44
Visste inte riktigt vad ja ska lägga detta.. men iaf..

nu är det så att varannan vecka jobbar jag morgon och detta tvingar mig att gå upp 4.00 på morgonen.. käkar gröt+protein ungefär 4.15 på morgonen..
kommer hem från jobbet cirka 15.00.. och då brukar jag va så DÖD att jag sover en 3-4h.. sen direkt efter min "nap" så sticker jag och tränar.. kanske slänger i mig en banan eller nåt annat litet innan.. sen sticker jag och tränar.. sen hem.. käkar nån timme efter.. och sen sover jag 3-4h på natten.. för jag somnar alltid runt 0.00.. det går typ inte att ändra på.. och går ju upp 4 så det blir bara 4h där igen..

vad gör detta 4h+4h sömnschema för min kropp? är det SKITDÅLIGT? för allt vad återhämtning och så heter.. sen kan jag ta två "Morgonpromenader".. hehe.. inte för att jag brukar ta sådana. men jag menar jag har ju två sömperioder..

Tror nog inte att det är så bra det där. Höll på på liknande sett när jag gick i 9:an och i början på gymnasiet. Känndes inte riktigt bra. Du kan inte ändra på arbetstiderna tro?

Fors
2004-10-13, 21:54
Jag gör på liknande sätt. Tror nog att det fungerar hur bra som helst att dela upp sömnen i två omgångar.

Olsson
2004-10-13, 22:26
Så länge du fortsätter med att sova ett par timmar på eftermiddagen så är det inte så konstigt om du inte kan sommna förän kl 00 sen. Sluta göra det fastän du är trött så lär du somna tidigt på kvällen efter några dagar. En bra sammanhängande sömn är viktigt i längden.

JAM
2004-10-13, 23:04
Det tror jag också. Det är mycket som händer i kroppen under de 6-9 timmar normalsvensson sover. Kan aldrig tänka mig (utan att egentligen ha någon grund för mina tankar... :) ) att det går lika bra att dela upp sömmen som du gör.

Nä, iväg och träna direkt efter jobbet (och efter att ha ätit en BRA måltid), drick din gainer, hem och ät igen och direkt i säng kl 21! Det kommer att göra susen!

Jejje
2004-10-14, 03:35
alltså det är PSYKISKT.. kan inte lägga mig förrän runt 0.00.. har alltid varit så.. och jag jobbar skift.. så det pågår bara i en vecka detta.. och veckan efter är det "bra" arbetstider och då får jag bra med sömn.. och måndagen är alltid värst.. och fan jag ORKAR inte träna direkt efter jobbet... jag använder mina sista krafter till att dra ner handtaget hemma.. sen kollapsar jag på sänger.. sen när det väl blir helg så kan jag återhämta mig lite..

Saj
2004-10-14, 13:50
alltså det är PSYKISKT.. kan inte lägga mig förrän runt 0.00.. har alltid varit så.. och jag jobbar skift.. så det pågår bara i en vecka detta.. och veckan efter är det "bra" arbetstider och då får jag bra med sömn.. och måndagen är alltid värst.. och fan jag ORKAR inte träna direkt efter jobbet... jag använder mina sista krafter till att dra ner handtaget hemma.. sen kollapsar jag på sänger.. sen när det väl blir helg så kan jag återhämta mig lite..

Ja exakt det är psykiskt. Så länge du "vet" att du inte kan somna innan 0.00 kan du heller inte det :D