handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning.


AdrenalineRush
2004-10-13, 10:23
När man läser Paulun's böcker om fettförbränning och om det glykemiska indexet får han det att låta som att man kan bränna fett och bygga muskler samtidigt. Vad jag förstått av all läsning här på forumet måste man äta mindre än vad kroppen förbrukar för att uppnå en fettminskning.

Men för att minska i fettmängd måste kroppen frisätta och bränna mer fett än den lagrar in. Detta kan man väl uppnå även på ett kaloriöverskott om man tar hänsyn till alla små detaljer mm. som man kan läsa om i Paulun's böcker?

King Grub
2004-10-13, 10:52
Detta kan man väl uppnå även på ett kaloriöverskott

På ett kaloriöverskott kan du inte gå ner i fettvikt! Ett överskott lagras alltid. Var tror du att det tar vägen? Puff upp i rök?

Johan
2004-10-13, 10:56
Det blev en liten diskussion om att gå ner i fettvikt samtidigt som man bygger muskelmassa förr i din gamla tråd om ätardag.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28796&page=1&pp=15

Här är en länk där det står lite om cyklisk diet
http://www.c-k-d.com/
en till
http://tsampa.org/training/ckd/

JLL
2004-10-13, 17:41
På ett kaloriöverskott kan du inte gå ner i fettvikt! Ett överskott lagras alltid. Var tror du att det tar vägen? Puff upp i rök?

Lagras som muskler?

Rockhard
2004-10-13, 18:03
Jag deffar nu och har hittils gått ner 4 kg. Jag tycker även att jag har lagt på mig lite muskler under samma tid. Armmåttet har ökat några mm medan bröst- och benmåtten är samma. Om jag inte byggt muskler borde väl måtten minskat pga minskad fettmängd? Har även kunnat öka vikterna på en del övningar i gymmet.

King Grub
2004-10-13, 18:26
Lagras som muskler?

Ett energiöverskott lagras inte som muskler, nej.

AdrenalineRush
2004-10-13, 21:27
Kroppen ogillar ju att omvandla kolhydrater och protein till fett, så i princip är det väl bara det fettet man stoppar i sig som går till fettcellerna? Om man under en bra energifördelad kost ligger på ett litet kaloriöverskott på några hundra kalorier och lyckas frisätta och bränna mer fria fettsyror än vad som lagras borde man väl klara av att minska i fett samtidigt som man ökar muskelmassa? Jag läste i om "Allt om fettförbränning" av paulun om CLA studier där försökspersoner minskat i fett samtidigt som vikten förblev oförändrad. Alltså gick dom ner i fett och ökade i muskelmassa samtidigt. Hur förklarar man detta fenomenet?

Den som inte frågar får aldrig veta... ;)

King Grub
2004-10-14, 06:35
Det går att öka i muskelmassa på energiunderskott. Då gäller det att ha tokkoll och manipulera hormonerna med näringstajming perfekt.

Det är minska i kroppsfett på energiöverskott du inte kan.

Kroppen ogillar ju att omvandla kolhydrater och protein till fett, så i princip är det väl bara det fettet man stoppar i sig som går till fettcellerna?

Ligger du på energiöverskott kan du vara säker på att något lagras. Även om du är upptagen med att förbränna kolhydraterna som energi finns det ju som sagt fett att lagra in.

Rataxes
2004-10-14, 07:15
Lånar tråden lite, passar väl lika bra här som i en egen tråd.

Tyckte mig höra något på detta forum om fett att omättat fett lättare än mättat fett omvandlas till fria fettsyror i blodet när det väl har lagrats in. Det skulle alltså vara lättare att senare deffa bort fettkilona om man under överskottsperioden åt mycket omättat fett, än om man levt på huvudsakligen mättat fett.

Ligger det någon sanning i detta?