handdator

Visa fullständig version : Räkna ut förbränningen med modifikation utifrån pulsen?


Tolkia
2004-10-12, 20:30
(Om den här tråden borde ligga någon annanstans kan kanske någon moderator ha den ofantliga godheten att flytta den?)

Jag undrar om det finns någon sida (alt. om någon sitter på en formel för manuell beräkning) där man kan räkna ut hur mycket man förbrukar under en viss period där man inte bara tar med kroppsstorlek (vikt och ibland längd) utan även pulsen? Uppladdningen, hälsovakten m.fl. ger ju ett schablonvärde för varje aktivitet, men det känns ju onekligen som om det skulle kunna vara rätt stor skillnad på t.ex. spinning och spinning, beroende på hur hårt man kör. Och det är ju inte nödvändigtvis så att ens KÄNSLA av hur hårt eller slött man kör stämmer helt överens med verkligheten ...

z_bumbi
2004-10-13, 09:16
Vill du blanda in pulsen så finns det tabeller över det någonstans, jag har sett dem och kan nog hitta dit igen om jag letar, men skillnaden i förbränning är inte så stor vid t ex medelintensiv cykling och att köra som en tok.
Tycker man att värdet på uppladdningen inte stämmer så väljer man en aktivitet som har ett högre eller lägre PAL-värde.
Physical Acticity Levels (Pal-värde) är ju ett sätt att mäta intensitetsgrad på aktivitetet och högre PAL-värde ger högre förbrukning osv.

Här finns det en del information, har bara skummat sidan då det är för mycket tabeller för min skalle idag.
http://www.unu.edu/unupress/food2/UID01E/uid01e08.htm
Sidan efter har en hög med referenser vilket kan fördriva ett antal timmar. :)