handdator

Visa fullständig version : Vasslehydrolysat


Knäböj
2004-10-12, 17:18
Har för närvarande vanligt vasslekoncentrat i för-,och efterdrinken men då jag befinner mig i allmän medvind så tänkte jag passa på att fråga om det kan vara värt de extra slantarna i ett snabbare vassle i form av hydrolysat. Andra tider på dygnet äter/dricker jag Protec som anti-katabolt proteintillskott men skulle vilja "vässa" den anabola för- och efterdrinken om det går. Är det bara Fairing som har Vasslehydrolysat. Suktar lite efter Fairings Rapid-Hydro...Ärligt talat har jag börjat snegla allt mer på Fairing då jag aldrig provat märket.

Erfarenheter av hydrolysat gentemot ett vanligt koncentrat,samt Fairing i största allmänhet önskas. :rolleyes:

King Grub
2004-10-12, 17:22
så tänkte jag passa på att fråga om det kan vara värt de extra slantarna i ett snabbare vassle i form av hydrolysat.

Har du pengarna och vill ha snabbast möjliga upptag: javisst. Jag kan tänka mig en fördel att toppa glukos, insulin och aminosyreutsöndring samtidigt istället för glukoset först och aminosyrorna 40 minuter senare.

Knäböj
2004-10-12, 17:45
Har du pengarna och vill ha snabbast möjliga upptag: javisst. Jag kan tänka mig en fördel att toppa glukos, insulin och aminosyreutsöndring samtidigt istället för glukoset först och aminosyrorna 40 minuter senare.
De 40 minuterna,är det den skillnaden mellan ett koncentrat vs. hydrolysat då?

King Grub
2004-10-12, 18:04
De 40 minuterna,är det den skillnaden mellan ett koncentrat vs. hydrolysat då?

Hydrolysat toppar på runt 20 minuter, koncentrat på runt timmen, ja. Och maltodextrin eller dextros tar inte en timme på sig.

Knäböj
2004-10-12, 18:19
Hydrolysat toppar på runt 20 minuter, koncentrat på runt timmen, ja. Och maltodextrin eller dextros tar inte en timme på sig.
Det var stooor skillnad! Tack för infon. Då kan det nog vara värt att lägga några extra kronor på. 50-75g om dagen (före och efter träning) 4ggr i veckan,det behövs inga mängder till det. Får nog bli 2kg Rapid Hydro när lön ramlar in...

Zera
2004-10-12, 19:12
Vad finns det för andra märken än Fairing som säljer vasslehydrolysat?

nordland
2004-10-12, 19:39
AST har ju sin VP2:a, men med det priset går det ju bort direkt... I dagsläget är det nog Fairing som gäller om man ska ha vasslehydrolysat.....

Jakobbus
2004-10-12, 19:59
koncentrat, hydrolysat, visst finns det nåt som ligger imellan om man tänker på snabbheten i upptaget??

King Grub
2004-10-12, 20:09
koncentrat, hydrolysat, visst finns det nåt som ligger imellan om man tänker på snabbheten i upptaget??

Isolat. Ligger antagligen närmare koncentrat än hydrolysat.

mmartin
2004-10-12, 21:09
hydrosylat toppar på 20 min och koncentrat på 40?

vad tar då isolat för tid?

köpt ett protein av fairing som innehåller större mängd isolat men även kasein, det är väl så att isolat toppas snabbt och efter ett tag tar även kaseinet vid ungefär som ett "protein-stänk" lite senare..?

tänker jag rätt?

mvh

Pez
2004-10-12, 21:29
AST har ju sin VP2:a, men med det priset går det ju bort direkt... I dagsläget är det nog Fairing som gäller om man ska ha vasslehydrolysat.....

Det är ju inte så att jag har sett några siffror från en analys som visar att VP2 innehåller långt mer koncentrat än hydrolysat.. :angel:

z_bumbi
2004-10-12, 21:39
hydrosylat toppar på 20 min och koncentrat på 40?

vad tar då isolat för tid?

köpt ett protein av fairing som innehåller större mängd isolat men även kasein, det är väl så att isolat toppas snabbt och efter ett tag tar även kaseinet vid ungefär som ett "protein-stänk" lite senare..?

tänker jag rätt?

mvh

Koncentrat runt 60 min, det tar alltså 40 min längre tid för koncentratet jämfört med hydrolysatet.

Om man blandar vassle med kasein så tror jag fortfarande att det hela blir ganska långsamt när det gäller upptaget, dock kommer vasslen att skynda på på snabbheten en smula jämfört med rent kasein.
Finns lite olika tankar om detta men så tror jag i alla fall.
Completen är god dessutom, särskilt minten. :D

muskelbyggarn
2004-10-12, 21:40
Det är ju inte så att jag har sett några siffror från en analys som visar att VP2 innehåller långt mer koncentrat än hydrolysat.. :angel:

Kom igen nu Pez, både du och jag vet att det där är skitsnack. Eller har du bekostat en egen analys på hydrolyseringsgrad och peptidstorlek på sistone och kan verifiera påståendet?

Alla har förstått din hetsjakt mot Twinlab och AST :D


Håller dock med om att Fairing Rapid Hydro och Whey-Hydro är hydrolysat - to go när man vill ha en bra produkt!!! Säkerligen marknadens bästa, om man inte ser till smaken :D (lasses helt egna bad-taste line)


Vänl,,,
Tobbe

Pez
2004-10-12, 21:45
Kom igen nu Pez, både du och jag vet att det där är skitsnack. Eller har du bekostat en egen analys på hydrolyseringsgrad och peptidstorlek på sistone och kan verifiera påståendet?

Alla har förstått din hetsjakt mot Twinlab och AST :D


Håller dock med om att Fairing Rapid Hydro och Whey-Hydro är hydrolysat - to go när man vill ha en bra produkt!!! Säkerligen marknadens bästa, om man inte ser till smaken :D (lasses helt egna bad-taste line)


Vänl,,,
Tobbe
Det är sant.. jag skulle vilja jaga livet ur dom med grepen i ena näven och facklan i andra... DÖD ÅT DE AMERIKANSKA HUNDARNA! :D

Vi omformulerar och säger - de enda hydrolysat jag skulle köpa eller rekommendera är Fairings.

Johan1986
2004-10-12, 21:46
Hydrolysat toppar på runt 20 minuter, koncentrat på runt timmen, ja. Och maltodextrin eller dextros tar inte en timme på sig.

Om man använder sig av koncentrat borde det inte va bättre att använda sig av en långsammare kolhydratkälla t.ex oboy som kanske toppar närmre/samtidigt som koncentratet. Eller ska man ändå använda sig av en snabbare kolhydratkälla för att få en högra insulinpeak?

Mindek
2004-10-12, 21:52
Eller ska man ta sin koncentratdrink en stund innan (~30 min) kolhydraterna?

Frazze
2004-10-12, 21:55
Grub: Var kommer de siffrorna ifrån? låter intressant.

edit: Grammatikfel.

muskelbyggarn
2004-10-12, 22:00
"Vi omformulerar och säger - de enda hydrolysat jag skulle köpa eller rekommendera är Fairings."

Håller faktiskt med jävligt mycket där :thumbup:

Dock så tar lasses bad-taste serie: whey-hydro pris över det mest disgusting smak som någonsin producerats på kommersiell basis :D
Men som man brukar säga, ju äckligare det är att trycka ned - detså bättre effekt :smokin: (vilket faktiskt stämmer i detta fall).

Vänl,,,
Tobbe

Peter
2004-10-12, 22:32
Att vänta med kolhydraterna eller ta en långsamare kolhydrat för att man kör koncentrat tror jag inte är så smart.

1. Nedbrytningen av musklerna håller på tills du fått upp insulinnivåerna. En timmes längre nedbrytning efter träningen är negativt.

2. Även om insulinet peakar efter 15-20 minuter efter malto/druvsocker kommer nivåerna fortfarande vara höga 60 minuter efter intaget.

Men teoretiskt sett är det inget snack om att det är en fördel med hydrolysat som tas upp fortare och peakar ungefär samtidigt som kolhydraterna. Min gissning är att hydrolysat för x kr är bättre än koncentrat för x kr direkt innan/efter träningen om man kompenserar det något lägre proteinintaget i just den drinken med att öka upp det totala intaget till samma nivå genom lite mer protein resten av dagen.

Jag föreslår också att man satsar på Fairings hydrolysat om man nu ska ge det här med hydrolysat en ordentlig chans. Nästan hälften av proteinet i Rapid hydro blend innehåller peptider på mindre än 500 daltons vilket motsvarar under 5 aminosyror per kedja. Min gissning är att AST inte kommer i närheten av den hydrolysgraden.

joa
2004-10-13, 06:17
Hur är det med Optimums 100% Whey?
Det inehåller hydrolysat, men har aldrig sett hur stor andel.
Någon som vet.

//Jocke

Sverker
2004-10-13, 06:26
Jag föreslår också att man satsar på Fairings hydrolysat om man nu ska ge det här med hydrolysat en ordentlig chans. Nästan hälften av proteinet i Rapid hydro blend innehåller peptider på mindre än 500 daltons vilket motsvarar under 5 aminosyror per kedja. Min gissning är att AST inte kommer i närheten av den hydrolysgraden.

Tarmen tar inte bara upp fria aminosyror utan även mycket korta peptider som består av 2 - 6 st aminosyror som sitter bundna till varandra.

Det är orsaken till att korta peptider tas upp FORTARE till blodet än fria aminosyror. Snabbare finns alltså inte.

Zera
2004-10-13, 06:55
Hur är det med Optimums 100% Whey?
Det inehåller hydrolysat, men har aldrig sett hur stor andel.
Någon som vet.

//Jocke

Det skulle jag oxå gärna vilja veta :)

z_bumbi
2004-10-13, 07:19
Hur är det med Optimums 100% Whey?
Det inehåller hydrolysat, men har aldrig sett hur stor andel.
Någon som vet.

//Jocke

Det är en stor affärshemlighet tydligen, (Runt 20% har uppgetts.) men jag har i alla fall inte sen en något så när exakt siffra. Jag har inte heller sett vilken typ av hydrolysat det är i den.

Att blanda en mindre mängd hydrolysat med vassleislolat och/eller -koncentrat gör bara proteinet något snabbare och jämför man priserna i Sverige så är wheyhydro inte så dyrt i jämförelse med den produkten. (100% whey: 255 kr/kg, 81% protein jömfört med wheyhydro: 324 kr/kg, 84% protein.)
Skulle jag välja mellan de två produkterna så är valet ganska lätt för min del.

Detta gäller alla blandproteiner med hydrolysat som jag har kollat på då jag inte sett någon som verkar ha så stor andel att det gör någon skillnad.
100 whey gör en stor miss då det är koncentrat i den, skulle det bara vara isolat samt en mycket högre andel hydrolysat (Säg 50%) skulle den vara helt okey som "efterträningenprotein."

Köper man sen ett vanligt vasslekoncentrat till de andra drinkarna under dagen så har man i alla fall sparat en slant men har fått det snabbaste i samband med träningen.

Fairing
2004-10-13, 09:53
"Vi omformulerar och säger - de enda hydrolysat jag skulle köpa eller rekommendera är Fairings."

Håller faktiskt med jävligt mycket där :thumbup:

Dock så tar lasses bad-taste serie: whey-hydro pris över det mest disgusting smak som någonsin producerats på kommersiell basis :D
Men som man brukar säga, ju äckligare det är att trycka ned - detså bättre effekt :smokin: (vilket faktiskt stämmer i detta fall).

Vänl,,,
Tobbe

Smak handlar om referenser , om man har ätit ex. Whey Hydro under lång tid så äter man aldrig något annat för det smakar för sött. Ungefär som en som alltid dricker Kaffe utan socker helt plötsligt måste börja dricka kaffe med socker (nåja)

Whey Hydro med apelsin juice smakar riktig bra och Rapid Hydron upplever många som riktigt god , lite bitter men söt.

Förövrigt får man nästan en tår i ögat när man ser alla som ÄNTLIGEN börjar att få upp ögonen för riktiga Hydrolysat. Vi har tjatat om hydrolysaten fördelar i 10 år typ :D

Vår nya produktinfo som kommer upp på Fairings nya sida beskriver hydrolysaten på ett förträffligt sätt.

På tal om Fairing , under SM I Bodybuilding i Västerås så släpper vi lite nya produkter bl.a. ett vassle Isolat , fettförbrännare & energigivare + lite annat :thumbup:

z_bumbi
2004-10-13, 09:59
På tal om Fairing , under SM I Bodybuilding i Västerås så släpper vi lite nya produkter bl.a. ett vassle Isolat , fettförbrännare & energigivare + lite annat :thumbup:

Och det säger du nu. :insane: ;)

Vassleisolatet låter intressant, pris och smak?

Edit: Jag har letat isolat ett tag och iom att jag beställde en rejält mängd tillskott i dagarna så hade jag varit intresserad av isolatet. Jag har nu fått allt förklarat för mig via telefon vilket även innebär att jag idag både talat med Lasse på Fairing och ArneP. :D

Zera
2004-10-13, 10:13
Hur mycket laktos är det i Whey-Hydro?

Knäböj
2004-10-13, 12:17
Förövrigt får man nästan en tår i ögat när man ser alla som ÄNTLIGEN börjar att få upp ögonen för riktiga Hydrolysat. Vi har tjatat om hydrolysaten fördelar i 10 år typ
Tacka King Grub för det,jag hade inte en susning om att det fanns något hydrolyserat vassleprotein innan jag läst hans oändligt många (och bra) inlägg om för- och efterträningsdrinkar bla.
Som sagt,nyfiken på Fairing har man blivit. När hinkarna med koncentrat tagit slut hemma får det nog bli lite anabolt Vasslehydrolysat ala Rapid-Hydro.

:devil:

John M
2004-10-13, 12:41
Jag tar en vassle koncentrat/druvsocker-drink direkt efter passet (även direkt före) och sedan mat ca 30 minuter senare, betyder det att maten kommer att slöa ner vasslet? :cryout:

Castro
2004-10-13, 13:06
Tacka King Grub för det,jag hade inte en susning om att det fanns något hydrolyserat vassleprotein innan jag läst hans oändligt många (och bra) inlägg om för- och efterträningsdrinkar bla.
Som sagt,nyfiken på Fairing har man blivit. När hinkarna med koncentrat tagit slut hemma får det nog bli lite anabolt Vasslehydrolysat ala Rapid-Hydro.

:devil:

Samma här!

Grub borde få lön för detta :D

King Grub
2004-10-13, 13:12
Jag tar en vassle koncentrat/druvsocker-drink direkt efter passet (även direkt före) och sedan mat ca 30 minuter senare, betyder det att maten kommer att slöa ner vasslet? :cryout:

Nej, drinken har nog redan lämnat magsäcken. Magsäckstömning och upptag av aminosyror är inte samma sak. Men 30 minuter är nog onödigt tätt inpå vilket fall som helst.

Zera
2004-10-13, 16:32
1. Hur fungerar kaseinhydrolysatet i Rapid-Hydro? Tas det upp lika snabbt som vasslehydrolysatet?

2. Tas Rapid-Hydro upp snabbare än Whey-Hydro pga mindre molekylvikt (mindre aminokedjor)?

Sverker
2004-10-13, 16:49
Kaseinhydrolysatet är snabbare än vasslehydrolysatet, konstigt nog.

RHB tas upp snabbare pga kaseinhydrolysatet.

Zera
2004-10-13, 16:58
Kaseinhydrolysatet är snabbare än vasslehydrolysatet, konstigt nog.

RHB tas upp snabbare pga kaseinhydrolysatet.

Intressant.
Men det är ju inte lika bra aminosyramönster i kasein som vassle, så vilket är "optimalast" att ta i samband med träningen ? :confused:

Knäböj
2004-10-13, 16:59
Intressant.
Men det är ju inte lika bra aminosyramönster i kasein som vassle, så vilket är "optimalast" att ta i samband med träningen ? :confused:
Jag gissar på att sammansättningen i Rapid-Hydro är optimal...Nästintill annars.

Castro
2004-10-18, 00:12
Ni som använder Whey Hydro. Tar ni lika stora portioner av det i proteingram räknat som av ett vanligt koncentrat eller isolat?

The_RobRoy
2004-10-18, 00:28
men vadå kan man inte matcha dedär genom att dricka det vanliga vasslekoncentratet typ 30-40 min innan man dricker kolhydraterna.. ..alltså mitt i passet ta vassledrinken och sen när passet är slut dricka druvsockret?

King Grub
2004-10-18, 06:27
men vadå kan man inte matcha dedär genom att dricka det vanliga vasslekoncentratet typ 30-40 min innan man dricker kolhydraterna.. ..alltså mitt i passet ta vassledrinken och sen när passet är slut dricka druvsockret?

Nej, det kan man inte. Proteinet oxideras till glukos.

Peter
2004-10-18, 09:51
Att tro att man kan kompensera ett långsammare upptag med att ta det lite tidigare är ju lite samma sak som att säga att man lika gärna kan käka pasta några timmar innan passet istället för snabba kolhydrater efter. Tyvärr funkar det ju inte riktigt så. Dels av det skäl som King Grub säger och dels blir ju peaken högre och mer exakt ju snabbare källa man väljer.

Det gör också att jag misstänker att man kan ta mindre mängd än av ett koncentrat. Vilket ju är svar på Castros fråga. I många av Tiptons nybanande studier har små doser av essentiella aminosyror används. I flera fall under 10 gram.

Jag har aldrig fått så bra resultat som när jag körde 20 gram hydrolysat och 50 gram druvsocker direkt innan och efter träningen för ca 2 år sedan. Har just börjat med det upplägget igen (men med malto) och ska bli spännande och se om det går lika bra igen.

Castro
2004-10-18, 10:58
Att tro att man kan kompensera ett långsammare upptag med att ta det lite tidigare är ju lite samma sak som att säga att man lika gärna kan käka pasta några timmar innan passet istället för snabba kolhydrater efter. Tyvärr funkar det ju inte riktigt så. Dels av det skäl som King Grub säger och dels blir ju peaken högre och mer exakt ju snabbare källa man väljer.

Det gör också att jag misstänker att man kan ta mindre mängd än av ett koncentrat. Vilket ju är svar på Castros fråga. I många av Tiptons nybanande studier har små doser av essentiella aminosyror används. I flera fall under 10 gram.

Jag har aldrig fått så bra resultat som när jag körde 20 gram hydrolysat och 50 gram druvsocker direkt innan och efter träningen för ca 2 år sedan. Har just börjat med det upplägget igen (men med malto) och ska bli spännande och se om det går lika bra igen.

Det där avgör saken, nu beställer jag whey hydro! :thumbup:

Edit: Men nu läste jag även detta om Rapid Hydro Blend som även innehåller kaseinhydrolysat:
"Det finns flera studier som visar att Kasein Hydrolysat kanske är det absolut bästa Proteinet både för att bygga muskler och förhindra muskelnedbrytning i kroppen men tyvärr så kan man inte sälja ett rent Kasein Hydrolysat med tanke på den extremt beska och bittre smaken."

Stämmer det att kaseinhydrolysat är bättre än vasslehydrolysat även efter träningen? Vilken hydrolysatprodukt från Fairing skulle ni satsa på om ni skall ta det efter träning?

Peter
2004-10-18, 16:54
Det där avgör saken, nu beställer jag whey hydro! :thumbup:

Edit: Men nu läste jag även detta om Rapid Hydro Blend som även innehåller kaseinhydrolysat:
"Det finns flera studier som visar att Kasein Hydrolysat kanske är det absolut bästa Proteinet både för att bygga muskler och förhindra muskelnedbrytning i kroppen men tyvärr så kan man inte sälja ett rent Kasein Hydrolysat med tanke på den extremt beska och bittre smaken."

Stämmer det att kaseinhydrolysat är bättre än vasslehydrolysat även efter träningen? Vilken hydrolysatprodukt från Fairing skulle ni satsa på om ni skall ta det efter träning?

Grattis i förskott till dina nya muskler :D

Nu kör jag med Rapid hydro blend eftersom jag tycker det är godare och jag slipper blanda i juice eller något sånt som gör att jag får massa kolhydrater i medelsnabb form (jag vet inte exakt hur whey hydro är nu i smak eftersom jag köpte det på den tiden det inte var low bitterness, men då var det inte så kul att blanda i vatten).

Kasseinhydrolysatet i RHB är nog snabbare än whey hydro eftersom över 50% av det har en molekylvikt på högst 500 daltons (innbär att det högst är 5 aminosyror per kedja), vilket gör att det kan tas upp direkt. Totalt sett borde RHB inte vara långsammare än WH, snarare lite lite snabbare.

Priset tror jag är rätt jämförbart, och de få gram i skillnad i kolhydratmängd tycker jag inte har någon betydelse.

Vet inte om man blev så mycket klokare av det svaret?

z_bumbi
2004-10-18, 17:39
Kasseinhydrolysatet i RHB är nog snabbare än whey hydro eftersom över 50% av det har en molekylvikt på högst 500 daltons (innbär att det högst är 5 aminosyror per kedja), vilket gör att det kan tas upp direkt.

Är inte det intressanta hur mycket av kaseinet som är över en viss nivå?
Har för mig att jag sett någon rapport där man kollade vid vilken nivå som kaseinhydrolysaten inte tas upp snabbare utan beter sig som vanligt kasein, en vild gissning var att man hade siffran 3500 dalton samt en viss andel med detta värde eller högre som testvärde. (Alla anteckningar ligger nog på en cd någonstans.) Något som du känner igen?

Peter
2004-10-18, 17:52
Är inte det intressanta hur mycket av kaseinet som är över en viss nivå?
Har för mig att jag sett någon rapport där man kollade vid vilken nivå som kaseinhydrolysaten inte tas upp snabbare utan beter sig som vanligt kasein, en vild gissning var att man hade siffran 3500 dalton samt en viss andel med detta värde eller högre som testvärde. (Alla anteckningar ligger nog på en cd någonstans.) Något som du känner igen?

För att det ska vara rikigt intressant krävs väl att det kaseinet lyckas bromsa upp upptaget av även det andra kraftigare hydrolysatet? För att ex 10% av det totala proteinet inte tas upp riktigt lika fort som det övriga är ju ingen katastrof så länge det inte bromsar det 90 andra procenten. (I fallet RHB är ju vasslehydrolysatet största källan och i kaseinet är över 50% under 500 dalton. Så det borde handla om högst 10% av totala proteinet som kan vara över kasein över 3500 dalton.)

Tror inte jag sett någon sådan studie och känner därför inte igen siffran 3500 dalton, men spontant tycker jag det låter rätt lågt. Men har ingen aning. Skulle vara kul att se om du hittar studien.

z_bumbi
2004-10-18, 19:12
Peter: Nu har jag två val, antingen letar jag reda på rätt backup eller så brygger jag två kannor kaffe och använder pubmed. :D

Jag ska kolla om jag hittar det på något sätt i alla fall.

Castro
2004-10-18, 22:09
Grattis i förskott till dina nya muskler :D

Nu kör jag med Rapid hydro blend eftersom jag tycker det är godare och jag slipper blanda i juice eller något sånt som gör att jag får massa kolhydrater i medelsnabb form (jag vet inte exakt hur whey hydro är nu i smak eftersom jag köpte det på den tiden det inte var low bitterness, men då var det inte så kul att blanda i vatten).

Kasseinhydrolysatet i RHB är nog snabbare än whey hydro eftersom över 50% av det har en molekylvikt på högst 500 daltons (innbär att det högst är 5 aminosyror per kedja), vilket gör att det kan tas upp direkt. Totalt sett borde RHB inte vara långsammare än WH, snarare lite lite snabbare.

Priset tror jag är rätt jämförbart, och de få gram i skillnad i kolhydratmängd tycker jag inte har någon betydelse.

Vet inte om man blev så mycket klokare av det svaret?

Okej tack så mycket för svaret Peter, men jag förstår tyvärr inte allt det där med dalton, molekylvikt, aminosyrekedjor osv...Smaken för mig spelar absolut ingen roll och det övergår min intelligensnivå hur kasein helt plötsligt kan bli snabbare än vassle så jag är fortfarande oklar i frågan om vilket av alternativen jag skall välja.

Fairing...Du som har alla labanalyser osv kan väl berätta vilket protein som verkligen är SNABBAST.

Peter
2004-10-18, 22:17
Att kasein helt plötsligt blir snabbare beror på att det inte längre är vanligt kasein utan att de långa kedjorna med aminosyror delats upp till väldigt korta kedjor. Det förlorar då sina långsamma egenskaper. Protein är som ett tåg, där aminosyrorna är vagnar.

Daltons är helt enkelt enheten man anger vikten i. Här kan du se vad de olika aminosyrorna väger. Som du ser ligger genomsnittliga vikten på en bit över 100 daltons per aminosyra. Om 51% av kaseinhydrolysatet har en molekylvikt på under 500 daltons inser vi ju snabbt att det är frågan om väldigt korta kedjor.


Alanine 89.1
Valine 117.15
Leucine 131.18
Isoleucine 131.18
Methionine 149.21
Phenylalanine 165.19
Glycine 75.07
Tryptophane 204.23
Proline 151.13
Serine 105.10
Threonine 119.12
Cysteine 121.16
Asparagine 132.12
Glutamine 128.10
Tyrosine 181.19
Lysine 146.19
Arginine 174.2
Histidine 155.16
Aspartate 133.11
Glutamate 147.13

Pez
2004-10-18, 22:35
Castro - hydrolyseringen har helt enkelt smiskat sönder kaseinet till mindre delar.
Tänk dig att kasein är ett isblock - ställ det i solen så smälter det, men det tar en stund. Riv sönder samma isblock i små kristaller och sprid ut dom över marken så smälter dom nästan ögonblickligen. Förstår du eller har jag fukkat upp det ännu mer nu? :D

Korta kedjor/låg molekylvikt - mer finfördelat och tas upp snabbare.

Castro
2004-10-18, 22:37
Okej, tack så mycket grabbar/män! Jag tror att jag nästan börjat fatta galoppen :thumbup:

Då slår jag till på rapid hydro blend direkt!

Edit: Förlåt om jag är jobbig ;) men jag tänkte att när jag ändå skall beställa så kanske det är lika bra att köpa både whey hydro och hydro blend. Vad tror ni om att blanda dessa två till pre- och postworkout-drinken? Om ni inte tror på en blandning...finns det då några argument för vilken som skulle vara bäst att ta som preworkoutdrink? Om rapid hydro är bäst i alla avseenden så köper jag nog bara en burk och om jag märker att hydrolysatet ger det där lilla extra som är ack så viktigt får det bli fler burkar senare. :)

Pez
2004-10-18, 22:50
Okej, tack så mycket grabbar/män! Jag tror att jag nästan börjat fatta galoppen :thumbup:

Då slår jag till på rapid hydro blend direkt!

Edit: Förlåt om jag är jobbig ;) men jag tänkte att när jag ändå skall beställa så kanske det är lika bra att köpa både whey hydro och hydro blend. Vad tror ni om att blanda dessa två till pre- och postworkout-drinken? Om ni inte tror på en blandning...finns det då några argument för vilken som skulle vara bäst att ta som preworkoutdrink? Om rapid hydro är bäst i alla avseenden så köper jag nog bara en burk och om jag märker att hydrolysatet ger det där lilla extra som är ack så viktigt får det bli fler burkar senare. :)
Testa RH - faller den inte dig i smaken så testa WH.. har du cash är det ju bara att beställa båda på en gång... kan ju vara kul att ha prövat en produkt från Lasses "Bad Taste Line" också.. :D

Fairing
2004-10-19, 07:33
Okej tack så mycket för svaret Peter, men jag förstår tyvärr inte allt det där med dalton, molekylvikt, aminosyrekedjor osv...Smaken för mig spelar absolut ingen roll och det övergår min intelligensnivå hur kasein helt plötsligt kan bli snabbare än vassle så jag är fortfarande oklar i frågan om vilket av alternativen jag skall välja.

Fairing...Du som har alla labanalyser osv kan väl berätta vilket protein som verkligen är SNABBAST.

Det finns en del kaseinhydrolysat på råvarumarknaden men vi använder det som är hårdast hydrolyserat och jag tror (vet) att det enda proteinet som är snabbare är vårat gamla Whey Amino som vi har slutat att sälja pga priset steg något fruktansvärt.Ang. kaseinhydrolysatet så har bara 7% av proteinet en molekylvikt över 3000 dalton och 87% är under 1500 dalton.

Vilket är snabbast av Whey Hydro och Rapid Hydro ? Svar: Rapid Hydro

Förresten var har alla era gamla teorier som löd "vassle som vassle" tagit vägen :naughty:

Knäböj
2004-10-19, 07:58
Okej, tack så mycket grabbar/män! Jag tror att jag nästan börjat fatta galoppen :thumbup:

Då slår jag till på rapid hydro blend direkt!

Edit: Förlåt om jag är jobbig ;) men jag tänkte att när jag ändå skall beställa så kanske det är lika bra att köpa både whey hydro och hydro blend. Vad tror ni om att blanda dessa två till pre- och postworkout-drinken? Om ni inte tror på en blandning...finns det då några argument för vilken som skulle vara bäst att ta som preworkoutdrink? Om rapid hydro är bäst i alla avseenden så köper jag nog bara en burk och om jag märker att hydrolysatet ger det där lilla extra som är ack så viktigt får det bli fler burkar senare. :)
Har du inte beställt än? :D
Beställde min Rapid-Hydro igår kväll :smokin:
Fan va stor jag kommer bli...

JanneS
2004-10-19, 08:20
Om man inte har möjlighet att äta den riktiga måltiden inom ~10-20 min efter efterträningsdrycken eller tränar längre än ~30-40 min åt gången skulle jag nog säga att en blandning av hydrolysat och vanligt vassle är att föredra, för att undvika dalar i aminosyrenivåerna.

Rapid Hydro och Exell jordgubb 50/50 är mitt förslag. Om Fastway fungerar som det är tänkt med stegvis utsläpp av aminosyror skulle det vara ett utmärkt färdigblandat alternativ. Problemet är att ingen vet om kasein påverkar upptagshastigheten av hydrolysat negativt.

Pez, bra liknelse med isblocket!

z_bumbi
2004-10-19, 08:59
Ang. kaseinhydrolysatet så har bara 7% av proteinet en molekylvikt över 3000 dalton och 87% är under 1500 dalton.

Ah, då är det verkligen toksnabbt.

Förresten var har alla era gamla teorier som löd "vassle som vassle" tagit vägen :naughty:

Vassle som vassle, det stämmer väl till stor del för 99,9% av alla som tränar i fortsättningen också. :)

Castro
2004-10-19, 09:00
Har du inte beställt än? :D
Beställde min Rapid-Hydro igår kväll :smokin:
Fan va stor jag kommer bli...

Samma här :smokin:

JJ
2004-10-19, 09:08
jag tänkte att när jag ändå skall beställa så kanske det är lika bra att köpa både whey hydro och hydro blend.

Säg åt mamsen att beställa båda :thumbup:


:D

muskelbyggarn
2004-10-19, 11:25
Säg åt mamsen att beställa båda :thumbup:


:D

Det är det fina med att vara "gammal", man får bestämma själv. Tills man befinner sig i ett förhållande med barn. Då är man livegen IGEN :D



Konstigt, det har gått mycket Rapid Hydro och Whey Hydro i många år från en viss butik, nu verkar flera förstått vad man mässat för i flera år :D


>Lasse
Men kan man jämföra grisfoder och vassle? alltså vassle som vassle :D


Vänl,,,
Tobbe

Bite
2004-10-19, 11:43
Förresten var har alla era gamla teorier som löd "vassle som vassle" tagit vägen :naughty:

Det är ju på modet att vara optimal nu :) uppsving för affärerna kanske :naughty:

Fairing
2004-10-19, 13:52
Det är ju på modet att vara optimal nu :) uppsving för affärerna kanske :naughty:

:thumbup:

Knäböj
2004-10-20, 22:26
Fick mitt hydrolysat idag. Tvi fanken vad bittert det smakade..! Det var något rent jä*ligt bittert. Tur att man inte bryr sig så mycket om smaken (antar att hydrolyserat protein smakar jä*ligt) för jag tror det är ett kanonprotein på alla sätt. Utom smaken...Vill inte avskräcka blivande hydrolysat kunder,vara bara tvungen att säga det någonstans.
;)

Pez
2004-10-20, 22:38
Fick mitt hydrolysat idag. Tvi fanken vad bittert det smakade..! Det var något rent jä*ligt bittert. Tur att man inte bryr sig så mycket om smaken (antar att hydrolyserat protein smakar jä*ligt) för jag tror det är ett kanonprotein på alla sätt. Utom smaken...Vill inte avskräcka blivande hydrolysat kunder,vara bara tvungen att säga det någonstans.
;)
Är det RHB?

Tänk dig då wh - naturell smak.. :D

Man vänjer sig faktiskt ganska snabbt... :)

Knäböj
2004-10-21, 00:11
Är det RHB?

Tänk dig då wh - naturell smak.. :D

Man vänjer sig faktiskt ganska snabbt... :)
RHB...

Vill man bli störst får man väl lida lite antar jag... :smokin:

King Grub
2004-10-21, 06:52
Eat for performance, not pleasure. Or something like that. :D

Peter
2004-10-21, 07:32
Skulle uppskatta att RHB har högst 1/10 av gamla Whey Hydros eller Whey Aminos bitterhet, eller så är det bara mina smaklökar som vant sig lite.