handdator

Visa fullständig version : Problem med ryggträning


ceflower
2004-10-12, 15:09
Har ett ganska irriterande problem. Jag har ytterst svårt att få någon kontakt med "rätt" muskler när jag kör rygg, framförallt övre delarna. Det börjar bli ganska allvarligt då jag känner att ryggen börjar släpa lite mot övriga kroppen.

Den enda ryggövningen som ger mig kontakt är ryggresningar, där jag kör 3x25reps. Antalet övningar jag inte får någon kontakt i är desto fler;

Latsdrag/Assisterade chins (klarar väl 2 utan hjälp)
Marklyft (Well, har faktiskt slutat med denna övningen eftersom jag känner mig smått osäker på genomförandet och inte har någon som kan verifiera att jag gör rätt)
Hantelrodd, blir bara trött i armarna av den. Hjälper inte med dragremmar.
Cablerodd (heter det så..?). Ungefär samma effekt som hantelrodd.

På mitt förra gym fanns det en maskin som fungerade ungefär som en inverterad PecDec vilken gav mig en otrolig kontakt, tyvärr finns det ej någon sådan på stället jag tränar på nu.

Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att lösa detta problem, sänka vikterna och öka repetitionerna på latsdrag/hantelrodd?

Som sagt, börjar bli ett riktigt problem. Tacksam för hjälp.

Toljanen
2004-10-12, 15:14
Lägg kraften ut i armbågarna i stället för i händerna så kopplar du bort armarna i alla latsövningar. :thumbup:

ceflower
2004-10-12, 15:37
Lägg kraften ut i armbågarna i stället för i händerna så kopplar du bort armarna i alla latsövningar. :thumbup:

Heh, lättare sagt än gjort ...

Rockhard
2004-10-12, 15:55
Jag har äntligen nyligen lärt mej göra latsdrag. Vad jag gjorde var att varje gång jag var nere i gymmet körde jag latsdrag på ungf. halva vikten vad jag normalt kör. Tränade på att dra med biceps så lite som möjligt. Efter ett par veckor hade jag lärt mej :)

HenrY
2004-10-12, 16:01
Tror svaret är att sänka vikterna...Lär dej arbeta med ryggen istället för armarna! Testa halvera vikterna och koncentrera dej på att verkligen koppla ur biceps. Självklart kommer ju biceps alltid jobba då det gäller ryggträning, men man måste lära sej att arbeta främst med ryggen om man vill ha en stabil rygg!:)

Officer
2004-10-12, 16:17
Lättare sagt än gjort, som sagt.
Du behöver konkretare tips! Du ska se till att försöka klämma ihop skuldrorna vid bottenläget, så att säga. Det är skuldrorna som ska jobba och du ska tänka med att utföra rörelsen med armbågarna, och försök lägga tyngdpunkten på lillfingrarna istället för att greppa stången stenhårt med hela händerna. Därför du ska använda dragremmar också, det är bara dumt att begränsa ryggträningen till styrkan/uthålligheten av underarmarna.

Zonyk83
2004-10-12, 16:17
Tror svaret är att sänka vikterna...

Det är sant, så fort man känner att man tappar kontakt med muskeln som man vill träna, så sänk vikterna ända fram tills att du känner att du använder ryggmusklerna sedan får du jobba dig upp därifrån.
Du kan även be en kompis trycka lätt på muskeln du tränar så att du lättare känner ifall du använder den i övningen.

Karl_alfred
2004-10-12, 16:26
Här är ett bra tips om du vill ha kontakt med ryggen!

Sätt dig ner för att köra latsdrag, greppa stången precis utanför axelbredd (alltså mycket smalare än de flesta kör), dra stången så långt som möjligt bakom huvudet istället för frampå.

Får ofta sån kontakt att det ibland smärtar när jag kör så. Greppar jag brett får jag liknande problem som dig, känns mest i armvecken och axlarna typ.

Frazze
2004-10-12, 21:47
personligen skulle jag inte rekommendera att köra bakom kroppen.

Däremot är jag helt inne på övrigas linje att sänka vikten, och verkligen fokusera på att "bara" använda lats.

Kör du med rak eller böjd stång? Om du kör med böjd- testa rak, lite skonsammare för lederna och lättare att koppla bort armarna. tycker jag i alla fall.

Frazze
2004-10-12, 21:47
edit: blev visst två.

Sparrisen
2004-10-12, 21:58
Latsdrag: Tänk dig att du har ett snöre fäst vid vardera armbåge, och att du drar ner stången genom att (någon) drar i dessa... :D

ceflower
2004-10-12, 22:31
Latsdrag: Tänk dig att du har ett snöre fäst vid vardera armbåge, och att du drar ner stången genom att (någon) drar i dessa... :D

Interessant. Skall testas i morgon tror jag bestämt. Tills vidare tänkte jag ge ryggen ett helt eget pass för att ta igen ev. släp. Får se hur det går.

Tack för alla tips hittils iaf, sänkta vikter blir det.

rickardo49
2004-10-12, 22:43
spänna skulderbladen är jättesvårt, man får liksom brösta upp sig för att det ska funka gör jag rätt då?