handdator

Visa fullständig version : Något som fyller kroppen snabbt med vätska vid vätske förlust?


FELLO
2004-10-12, 13:23
Tja, finns det något sådant att köpa? Dricker man vatten snabbt rinner det bara ut, och det tar ganska lång tid innan vätske depoerna är återställda.

Finns det möjligen en bra kosttillskott som snabbt återställer vätske behoven inom några timmar vid förslust på ca. 2l?

Mvh Fello

morbror_sven
2004-10-12, 13:35
kranvatten :smash:

FELLO
2004-10-12, 13:40
kranvatten :smash:

Tyvärr pissar man bara ut det om man behöver fylla på med vatten snabbt. Det man gör är att smutta på vatten hela tiden under en dag då funkar det, men nu behöver jag fylla på vätska som fastnar inom ett par timmar.

King Grub
2004-10-12, 13:43
Tyvärr pissar man bara ut det om man behöver fylla på med vatten snabbt. Det man gör är att smutta på vatten hela tiden under en dag då funkar det, men nu behöver jag fylla på vätska som fastnar inom ett par timmar.

Jag tror du behöver läsa på lite om hur hydration fungerar...

Men den här (http://www.abcbodybuilding.com/magazine03/hydration.htm) artikeln kanske kan vara av värde?

nordland
2004-10-12, 14:39
Resorb, finns att köpa på apoteket....
(Vätskeåterställare vid kräkning samt diarre)....

FELLO
2004-10-12, 17:24
Tack för länken King Grub det var nyttigt.

Tackar Nordland också, ska prata med Apoteket och eventuellt köpa Resorb och prova.

Mvh F

LunaSpice
2004-10-13, 20:00
Resorb, finns att köpa på apoteket....
(Vätskeåterställare vid kräkning samt diarre)....

Precis vad jag tänkte råda också. Anledningen till att du upplever att vattnet "rinner rakt igenom" är att din elektrolytbalans troligen är ganska rubbad. Resorb kan fixa detta problem, likaså andra livsmedel som innehåller mkt natrium, kalium, kalcium, magnesium etc.

Tolkia
2004-10-13, 21:22
... plus just det faktum att du som du skriver "dricker snabbt" (med risk för att upprepa något som står i artikeln Grub länkat till). Om du häller i dig litervis med vatten på nolltid leder detta, grovt förenklat, till att blodtrycket ökar (eftersom du tvingat in mer vatten än vad som "skall" cirkulera runt) och elektrolytbalansen förskjut - vilket i sin tur leder till att kroppens vattendrivande mekanismer slår på och du måste kuta på toa för att göra dig av med vattnet du nyss pressat i dig. För att vätska upp effektivt är det myket bättre att dricka lite och ofta, d.v.s. inte hälla i sig literflaskan på en gång, utan ett par klunkar i taget. Prova och se; skillnaden kan vara högst påtaglig.

Edit: Såg precis att du redan sågat "smuttandet", men det fungerar faktiskt även att "smutta" i lite större volymer; det är skillnad på att dricka 2,5 dl i kvarten och 0,5 l i halvtimmen. Sedan undar jag ju lite hur bråttom du har och hur gigantiska volymer det är fråga om?

Nadja
2004-10-14, 10:35
Precis vad jag tänkte råda också. Anledningen till att du upplever att vattnet "rinner rakt igenom" är att din elektrolytbalans troligen är ganska rubbad. Resorb kan fixa detta problem, likaså andra livsmedel som innehåller mkt natrium, kalium, kalcium, magnesium etc.
Lånar tråden lite. Rent teoretiskt; skulle en person med bulimi ha ngt att vinna på att ta resorb efter en kräkningsattack? Skulle det åtminstone hjälpa kroppen ngt?

LunaSpice
2004-10-14, 10:41
En person med bulimi har ofta kräkningar vilket resulterar i elektrolyt och vätskerubbningar. Resorb kan vara fördelaktigt i detta läge ja. :)