handdator

Visa fullständig version : Kvällsmaten, en gång för alla.


AdrenalineRush
2004-10-12, 04:54
Nu har jag läst en hel del om hur kvällsmålet ska vara sammansatt innan läggdags. Enligt paulun ska kvällsmålet innehålla rikligt med protein, relativt lite kolhydrater och vara fettsnålt för att förhindra fettlagring under natten. Men är det så farligt att äta en större mängd bra fett innan man lägger sig??

Mina kvällsmål brukar innehålla mycke bra fett (Ca 20-25g) och protein (Ca 30g), och runt 50g kolhydrater, är detta kasst för hormonutsöndringen som sker under natten? :confused:

blekfet2
2004-10-12, 05:06
brukar själv ta en protte drink samt äta 2-3 knäckebröd-mackor med jordnötssmör

Grahn
2004-10-12, 07:08
Nån gång måste du ju äta fettet iofs.

King Grub
2004-10-12, 07:34
Och vill man ha en fettsnål frukost, fettfria drinkar före och efter träning, samt en lättsmält och fettsnål måltid timmen efter träningen... så har man kanske inte så många mål och kalorier att fördela fettet på. Dessutom gör fett av både kolhydrater och protein tas upp långsammare och räcker längre under natten..

B-jay
2004-10-12, 08:36
Och vill man ha en fettsnål frukost, fettfria drinkar före och efter träning, samt en lättsmält och fettsnål måltid timmen efter träningen... så har man kanske inte så många mål och kalorier att fördela fettet på. Dessutom gör fett av både kolhydrater och protein tas upp långsammare och räcker längre under natten..

Nu kapar jag tråden lite! hoppas det är ok?

läste igår här om nya studier som visade att vassle inte slöas ner speciellt mycket av mjölk. Jag brukar ibland när jag är trött ta en vassledrink i ca 4 dl mjölk innan jag går och lägger mig, mest för att jag inte orkar med något annat då.
Jag brukar käka ca 50 g jordnötter innan sängdax då.
Visst borde fettet i nötterna slöa ner vasslet något?

stocktown
2004-10-12, 10:06
Nu kapar jag tråden lite! hoppas det är ok?

läste igår här om nya studier som visade att vassle inte slöas ner speciellt mycket av mjölk. Jag brukar ibland när jag är trött ta en vassledrink i ca 4 dl mjölk innan jag går och lägger mig, mest för att jag inte orkar med något annat då.
Jag brukar käka ca 50 g jordnötter innan sängdax då.
Visst borde fettet i nötterna slöa ner vasslet något?

DET BLIR NOG GANSKA LITEN SKILLNAD, VÄLDIGT HÖGT II MAO.

B-jay
2004-10-12, 10:13
Jo antagligen!

Fast jag bryr mig inte speciellt mycket om II för tillfället!

stocktown
2004-10-12, 10:58
Jo antagligen!

Fast jag bryr mig inte speciellt mycket om II för tillfället!

men jag gissar på att det är ganska fettinlagrande...

Johan
2004-10-12, 11:09
men jag gissar på att det är ganska fettinlagrande...
Så här skrev King Grub i en annan tråd:
"Högt II, men magra mjölkprodukter har å andra sidan en kraftigt fettförbränningsstimulerande effekt. Och insulin är anabolt vid vila."

Från den här tråden där dom diskuterar liknande topic.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31034&highlight=insulin%2A+anabolt

stocktown
2004-10-12, 13:32
Så här skrev King Grub i en annan tråd:
"Högt II, men magra mjölkprodukter har å andra sidan en kraftigt fettförbränningsstimulerande effekt. Och insulin är anabolt vid vila."

Från den här tråden där dom diskuterar liknande topic.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31034&highlight=insulin%2A+anabolt

tror ändå den där måltiden blir fettinlagrande..

Johan
2004-10-12, 13:36
Ja ett kaseinpulver kanske är att föredra, t.ex. Fairing - Sloow Protein
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121
Med mjölk då så klart.

stocktown
2004-10-12, 14:18
Ja ett kaseinpulver kanske är att föredra, t.ex. Fairing - Sloow Protein
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121
Med mjölk då så klart.

NEJ! däremot tex kyckling/tonfisk med grönsaker till nötterna, är nog att föredra.. och varför inte ett glas mjölk också.

Matte_Maiden
2004-10-12, 16:37
NEJ! däremot tex kyckling/tonfisk med grönsaker till nötterna, är nog att föredra.. och varför inte ett glas mjölk också.

Varför inte något kaseininnehållande?

Johan
2004-10-12, 16:39
Grejjen va väl att han inte orkade laga nån mat alls, då skulle i alla fall jag druckit en kaseindrink med lite nötter kanske istället för ingenting alls.

stocktown
2004-10-13, 08:20
Grejjen va väl att han inte orkade laga nån mat alls, då skulle i alla fall jag druckit en kaseindrink med lite nötter kanske istället för ingenting alls.

kan inte se i tråden att han inte orkade laga något!? vart ser du det?

B-jay
2004-10-13, 09:14
Jo det stämmer att det händer att jag inte orkar fixa till något på kvällen när jag är förbannat trött. då blir detvassle i mjölk eftersom jag inte använder något annat tillskott än vassle, äter hellre riktig mat under dagarna.

Så vad jag egentligen undrade var ju om fettet i nötterna hjälper till att sänka hastigheten på Vasslet tillsammans med mjölken.

I de allra flesta fall blir det en burk tonfisk eller kasslerrökt kyckling och 50 g jordnötter innan läggdax.

King Grub
2004-10-13, 09:37
Så vad jag egentligen undrade var ju om fettet i nötterna hjälper till att sänka hastigheten på Vasslet tillsammans med mjölken.

"Dietary carbohydrates and lipids have been reported to affect gastric emptying and to modulate protein metabolism by postprandial changes in substrates and/or in hormonal concentrations. Therefore, the absorption rate of dietary proteins and their impact on postprandial protein metabolism will likely be affected by these nonprotein energy sources.

To verify this hypothesis, two test meals, differing only in their protein composition (E-CAS containing CAS + energy vs E-WP containing WP + energy) and providing an identical amount of leucine (296 µmol/kg body weight), were ingested in two separate occasions by healthy young men. As previously discussed, the amount of protein ingested was necessarily lower with E-WP than with E-CAS. Each test meal was otherwise composed of identical amounts of carbohydrates and fat (0.75 and 0.13 g/kg body weight, respectively).

Our preliminary results suggest that, in complete meals, i) E-WP was still more rapidly absorbed than E-CAS and ii) postprandial leucine balance was still lower with the meal containing WP than with meal composed of CAS, although the differences in digestion rate and in leucine balance were less marked than when the proteins were given alone."

American Society for Nutritional Sciences J. Nutr. 132:3228S-3233S, October 2002, Influence of the Protein Digestion Rate on Protein Turnover in Young and Elderly Subjects

Johan
2004-10-13, 10:32
Jag brukar ibland när jag är trött ta en vassledrink i ca 4 dl mjölk innan jag går och lägger mig, mest för att jag inte orkar med något annat då.
Jag brukar käka ca 50 g jordnötter innan sängdax då.
Visst borde fettet i nötterna slöa ner vasslet något?
..
kan inte se i tråden att han inte orkade laga något!? vart ser du det?

stocktown
2004-10-13, 10:50
..

hehe jag tänkte på trådskaparen..

men men vassle,mjölk och nötter innan läggdags är säkert super-bra...