handdator

Visa fullständig version : Drinken före träning


mangs
2004-10-11, 13:13
Enligt de senaste rönen skulle det vara fördelaktigt att hälla i sig ca halva sin efterträningsdrink direkt före passet. Efterträningsdrinken innehåller ju vassleprotein och helst dextro/malto som snabba kolisar.

Detta gäller under förutsättning att passet inte varar mer än ca en timme då man kommer få ett blodsocker fall vilket kommer göra en lite dåsig mm.

Snabbast möjliga upptag och därmed största möjliga blodsockerfall borde man då få med hydraliserat vassle samt dextropur/maltodextrin.

Min tanke är då att man istället för att hälla i sig denna maximalt snabba drink, kanske hälla i sig något mindre snabbt, typ vassle/mjölk/godis, före passet och sedan ta en vassledrink med dextro/malto och vatten direkt efter passet. Då borde man förskjuta blodsockerfallet så att man kan köra intensivt i kanske 1.30 istället?

vad talar mot min idé?


Sedan undrar jag oxå ifall mjölk i efterträningsdrinken kommer att slöa ner vasslet? Mjölk ger ju ett rejält insulinpåslag vilket borde vara positivt direkt efter träning. Iofs ger ju även vassle och snabba kolisar detta men frågan är ju om mjölken påverkar negativt elelr hinner vasslet och de snabba kolisarna ut innan mjölken segar upp upptaget i magsäcken? För ca ett år sedan förspråkade ju så gott som alla att man skulle blanda efterträningsdrinken med mjölk och nu verkar det tvärtom. Jag har provat båda och tyckte mig få bättre resultat med mjölk men det kan ju bero på mycket annat.

Att ta en företräningsdrink brukar ge mig bättre ork och få mig piggare på passet vilket gör att det överlag går bättre.

King Grub
2004-10-11, 13:32
vad talar mot min idé?

Att själva grundidén är att allt skall toppa samtidigt: glukos, vasslehydrolysat, insulin.

Varför skulle du få blodsockerfall? Drick den DIREKT innan passet så bör du slippa det.

Syftet med systemet är INTE att du skall orka träna intensivt en längre tid.

Syftet är att du skall säkerställa tillgången av aminosyror till muskulaturen.

"These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.

Har du en bestämd mängd kolhydrat och protein att fördela i drinken efter passet ger vassle+maltodextrin/dextros+vatten HÖGRE insulinpåslag än vassle+maltodextrin/dextros+mjölk.

Sedan undrar jag oxå ifall mjölk i efterträningsdrinken kommer att slöa ner vasslet?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30544&highlight=mags%E4ckst%F6mning

mangs
2004-10-11, 13:43
ok, tack frö det och tack för länken ang. mjölken.

Den hade jag missat tidigare. :thumbup:

Det är därför det numera även är ok att dricka vasslet till frukost istället för en stund före?

När det handlar om optimalt intaga v efterträningsdrinken så borde det ju vara en stund innan passet är slut? Låt säga, när 10 minuter återstår av passet så kan man mellan varje set ta någon klunk av efterträningsdrinken och sedan svepa resterna när man är klar. Någonting som talar emot detta? ;)

jag störs personligen inte av att ha detta skvalpande i magen, det skulle i så fall vara det enda negativa jag kommer på.

King Grub
2004-10-11, 13:45
Någonting som talar emot detta? ;)

Inget jag kan komma på, nej. :)

mangs
2004-10-11, 14:51
ok vad bra, törs man då fråga om du gör på detta optimala sätt eller du avvaktar tills passet är klart pga att du oftast kör Cardio direkt efter?

King Grub
2004-10-11, 15:37
ok vad bra, törs man då fråga om du gör på detta optimala sätt eller du avvaktar tills passet är klart pga att du oftast kör Cardio direkt efter?

Jag? Nej, jag tar ingen drink före. Jag gillar inte att ha något klunkande i magsäcken under passet; sedan får det vara hur optimalt det vill.

Johan
2004-10-11, 17:05
Jag vet inte om jag är extra kännslig men idag på gymmet så fick jag vad jag tror ett grymt blodsockerfall redan efter en halvtimme, va tvungen att börja dricka lite efterträningsdrink sista kvarten för att orka med.
Kanske får vänta tills efter uppvärmningen nästa gång innan jag dricker.

King Grub
2004-10-11, 17:07
Kanske får vänta tills efter uppvärmningen nästa gång innan jag dricker.

Ja, det är väl mer eller mindre ett måste. Maltodextrin och druvsocker höjer blodsockret så fort att det annars hinner frigöras insulin innan du kommer igång, som trycker ner blodsockret igen.

aliquis
2004-10-11, 22:03
Min tanke är då att man istället för att hälla i sig denna maximalt snabba drink, kanske hälla i sig något mindre snabbt, typ vassle/mjölk/godis, före passet och sedan ta en vassledrink med dextro/malto och vatten direkt efter passet. Då borde man förskjuta blodsockerfallet så att man kan köra intensivt i kanske 1.30 istället?

vad talar mot min idé?

Isåfall kan du ju köra på det gamla beprövade: MAT ett litet tag före passet. Istället för en massa dynga.

Det som talar emot idén är att du ändå inte utnyttjar effekten vassle och druvsocker/maltodextrin kan ha så varför göra något överhuvudtaget.

mangs
2004-10-12, 09:52
Jo, Jag äter även ett normalt mål mat ca 1- 1.5 timme före passet. Min fråga till Grub var inte ang. före-drinken utan mer om du tog efterträningsdrinken innan du avslutat passet eller först efter det att du är klar.

CroCop
2005-02-20, 12:20
Ja, det är väl mer eller mindre ett måste. Maltodextrin och druvsocker höjer blodsockret så fort att det annars hinner frigöras insulin innan du kommer igång, som trycker ner blodsockret igen.
Men vad "arbetar" insulinet med under passet då? Om man kör igång direkt och har höga insulinnivåer, glukosnivåer och aminosyrenivåer trycker väl insulinet ner glukosnivåerna efter ett tag i varje fall? Det som då håller blodsockret uppe är Adrenalin? jag gissade på slutet där hoppas du förstår vad jag försöker fråga :)

King Grub
2005-02-20, 12:57
jag gissade på slutet där hoppas du förstår vad jag försöker fråga :)

Inte riktigt.

Vid högintensiv träning är insulinsvaret på glukosintag undertryckt och utsöndring av epinefrin/adrenalin ökar; dessa två hormonsvar interagerar för att behålla eller öka nivåerna av blodglukos och förhindra hypoglykemi.

Lizard
2005-02-20, 12:57
Insulinet fungerar som ett "clear-and-store"-hormon. Eftersom fettinlagring är omöjligt och glut-4 laddat upp mitokondrierna redan av sammandragningarna i musklerna har näringen ingen annan väg att vandra än rakt in i muskelvävnaden.

Lizard

Edit: Grubben var snabbare än jag.....som vanligt *grr27*

Hoffa
2005-02-20, 19:53
Kan man inte också säga att prestationen under styrketräningspasset är i relation till hur bra du återhämtade dig från förra passet när du körde samma muskelgrupper som dagens pass? Eftersom det glykogen som man använder under träningen är inlagrat från förra passet och tidigare dagar.

En fråga när ett närliggande ämne diskuteras.
Om återhämtning och glykogen, efter träningen är ju fettinlagringen avstängd, men fett kan ändå lagras från fett men inte från kolhydrat och protein.

Men för dom som ligger på energi underskott (deff) så borde ju inte kroppen ens kunna lagra in fett från fett efter träning?
Om kroppen inte kan göra det, vad händer då med det fettet som intas efter träning om personen ligger på energiunderskott sett ur ett 24 timmars perspektiv eller 7 dagars eller vad som helst.

Grisen
2005-02-20, 20:04
Enligt de senaste rönen skulle det vara fördelaktigt att hälla i sig ca halva sin efterträningsdrink direkt före passet. Efterträningsdrinken innehåller ju vassleprotein och helst dextro/malto som snabba kolisar.

Detta gäller under förutsättning att passet inte varar mer än ca en timme då man kommer få ett blodsocker fall vilket kommer göra en lite dåsig mm.

Snabbast möjliga upptag och därmed största möjliga blodsockerfall borde man då få med hydraliserat vassle samt dextropur/maltodextrin.

Min tanke är då att man istället för att hälla i sig denna maximalt snabba drink, kanske hälla i sig något mindre snabbt, typ vassle/mjölk/godis, före passet och sedan ta en vassledrink med dextro/malto och vatten direkt efter passet. Då borde man förskjuta blodsockerfallet så att man kan köra intensivt i kanske 1.30 istället?

vad talar mot min idé?


Sedan undrar jag oxå ifall mjölk i efterträningsdrinken kommer att slöa ner vasslet? Mjölk ger ju ett rejält insulinpåslag vilket borde vara positivt direkt efter träning. Iofs ger ju även vassle och snabba kolisar detta men frågan är ju om mjölken påverkar negativt elelr hinner vasslet och de snabba kolisarna ut innan mjölken segar upp upptaget i magsäcken? För ca ett år sedan förspråkade ju så gott som alla att man skulle blanda efterträningsdrinken med mjölk och nu verkar det tvärtom. Jag har provat båda och tyckte mig få bättre resultat med mjölk men det kan ju bero på mycket annat.

Att ta en företräningsdrink brukar ge mig bättre ork och få mig piggare på passet vilket gör att det överlag går bättre.

Jag äter som vanligt 1-2 timmar innan passed för att aldeles innan dricka en halv drink (vassle + druvsocker) innan träningspassen för att jag blir piggare och får en "energikick". Jag har aldrig känt mig slö i slutet av passen trots att de ibland varar uppemot två timmar. Flera har fått "uteblivet blodsockerfall" trots långa pass och förträningsdrink, däribland Zakath här på forumet.

King Grub
2005-02-20, 20:07
Men för dom som ligger på energi underskott (deff) så borde ju inte kroppen ens kunna lagra in fett från fett efter träning?
Om kroppen inte kan göra det, vad händer då med det fettet som intas efter träning om personen ligger på energiunderskott sett ur ett 24 timmars perspektiv eller 7 dagars eller vad som helst.

Visst kan det det. Du får ju som du själv säger se saken ur längre än ett minutperspektiv. Dock är det inte säkert att fett som lagras in, lagras in som underhudsfett, utan som intramuskulära triglycerider, och detta i sådana fall är en fördel.

"It is likely that during energy restriction,
greater proportions of available carbohydrate substrates
(e.g. dietary carbohydrate) are oxidized to meet
immediate energy needs, whereas carbohydrate consumed
during a period of energy balance or surplus may
be available for storage within the muscle and liver."

"There is now consensus that IMTGs (intramuskulära triglycerider)
provide a potentially important energy source for the contracting
muscle, and emerging evidence
that the consumption of a high carbohydrate/low fat diet
in the recovery period after prolonged exercise may fail
to provide for efficient recovery of this substrate."

^^^ alltså, fett efter träning kan förbättra återhämtning. Vid styrketräning utgör glykogen den nästan allenarådande energikällan, men vid konditionsträning kanske det inte är fel att använda sig av lite mer fett i återhämtningsmålen.

CroCop
2005-02-20, 20:17
Inte riktigt.

Vid högintensiv träning är insulinsvaret på glukosintag undertryckt och utsöndring av epinefrin/adrenalin ökar; dessa två hormonsvar interagerar för att behålla eller öka nivåerna av blodglukos och förhindra hypoglykemi.
Shit aså svår text men jag förstår nog det mesta, det enda jag undrar är vad som undertrycker insulinet?

MFredde
2005-02-20, 22:04
Kul att ni tog upp detta, Var precis iväg på gymmet och hällde i mig min gainer tillsammans med kreatin 30 min innan träning, Fick ett hyffsat pass, men jag blev trött fort och helt snurrig i bollen efter en stund. Så nu fick man svar på varför man blev det... =)

King Grub
2005-02-21, 06:49
Kul att ni tog upp detta, Var precis iväg på gymmet och hällde i mig min gainer tillsammans med kreatin 30 min innan träning, Fick ett hyffsat pass, men jag blev trött fort och helt snurrig i bollen efter en stund. Så nu fick man svar på varför man blev det... =)

30 minuter är för lång tid, som du märkte. :) Då hinner insulinsvaret trycka ned blodsockret.

MFredde
2005-02-21, 13:25
30 minuter är för lång tid, som du märkte. :) Då hinner insulinsvaret trycka ned blodsockret.

mm man kände sig lite svimfärdig när man släppte vikterna :(