handdator

Visa fullständig version : SI index


obesogen
2004-10-11, 13:12
Nån som vet var det finns ett sånt?

King Grub
2004-10-11, 13:13
S.H.A. Holt, J.C. Brand Miller, P. Petocz, E. Farmakalidis, "A Satiety Index of Common Foods," European Journal of Clinical Nutrition, September 1995, pages 675-690.

obesogen
2004-10-11, 13:22
Tackar gruben! Snabb som vanligt...
Finns det något svenskt? :em: :D

King Grub
2004-10-11, 13:34
Inga tabeller, nej.

Vill du ha en direktlänk till en artikel med siffror:

http://www.mendosa.com/satiety.htm

Six Barrel Shotgun
2008-08-21, 10:42
http://www.mendosa.com/satiety.htm

"Potatoes, boiled 323%" -> Är alltså potatis det livsmedel med allra högst SI?

Eddie Vedder
2008-08-21, 10:48
"Potatoes, boiled 323%" -> Är alltså potatis det livsmedel med allra högst SI?

Ja

Haeffner
2008-08-21, 11:04
Intressant!

Anser att betydligt fler har intresse av denna tabell än de GI-tabeller som vissa verkar tro man måste leva efter för att nå en viktnedgång.

Referensen är även denna gång satt till vitt bröd=100%?

King Grub
2008-08-21, 11:06
"Potatoes, boiled 323%" -> Är alltså potatis det livsmedel med allra högst SI?

Bland dom som mättes i den studien så. Det går säkert att få upp den siffran ytterligare; att steka maten är ett sätt.

A significantly greater percentage of maximal antral distension was still present between 120 and 240 min after the fried meal. The glycemic response and hunger feeling were the same after the two meals, whereas there was a longer persistence of satiety and epigastric fullness after the fried meal. In conclusion, gastric emptying can be influenced not only by the meal content, but also by the way it is cooked.

Dig Dis Sci. 1994 Nov;39(11):2288-94. Gastric emptying of solids is markedly delayed when meals are fried.

King Grub
2008-08-21, 11:07
Referensen är även denna gång satt till vitt bröd=100%?

Vitt bröd har 100, men "även denna gång" vet jag inte - när det gäller GI är det glukos som är accepterad referens på 100. Det är bara i Sverige som "vitt bröd = 100" lever kvar.

Fralleee
2008-08-21, 12:15
Om jag fattat detta rätt så är SI bara hur mätt man känner sig under en period efter intaget. Så det påverkar inte en person på något sätt som har disciplin till att hålla sig till en sträng diet utan detta är mer ett sätt att känna sig mätt och belåten under hela perioden? Eller mäter det någon annan effekt?

Scratch89
2008-08-21, 12:18
Det är ett mått på upplevd mättnad av ett visst livsmedel, tillagat på ett visst sätt. Det finns säkert fluktationer och undantag från SI, men det är nog väldigt få som inte känner sig mätta av överkokt potatis, torsk och äggsås.

Eddie Vedder
2008-08-21, 12:19
Om jag fattat detta rätt så är SI bara hur mätt man känner sig under en period efter intaget.

Japp.

Personer fick äta 1000Kjoule av ett visst livsmedel och sedan ange upplevd mättnad mer eller mindre. Mättnaden var alltså den rent prandiella och vad jag vet har man aldrig undersökt ordentligt hur posprandiell mättnad påverkas av olika livsmedel.

En sådan undersökning tror jag själv skulle visa mer positivt för fett- och proteinrika livsmedel såsom fet fisk och ägg t.ex. Men fortfarande skulle nog potatis och havregrynsgröt placera sig högt, det är jag helt övertygad om.

Så nej, ingen annan "effekt" än subjektiv mättnad har man uppmätt just här.:)

Fralleee
2008-08-21, 12:20
Sen så enligt tabellen så stod det Potatoes 323 men French fries 116. Då spelar tillagningen stor roll eller är det endast p.g.a. att det var mycket mindre andel potatis i pomfritten och mer fett som gjorde att mängden blev mycket mindre? Isåfall borde inte tillagningen spela någon roll, dvs 100g potatis friterad/kokt/stekt mättar lika bra fast stekt och friterad har mer kalorier p.g.a. fettet.

Eddie Vedder
2008-08-21, 12:22
dvs 100g potatis friterad/kokt/stekt mättar lika bra fast stekt och friterad har mer kalorier p.g.a. fettet.

Du hann antagligen börja skriva innan du läst mitt inlägg men man intog som sagt 1000KJoule av det specifika livsmedlet och eftersom det blir betydligt mindre mängd pommes frites på den energimängden (som motsvarar ca 240Kcal) är det ganska logiskt att man inte blir lika mätt.

Fralleee
2008-08-21, 12:24
Du hann antagligen börja skriva innan du läst mitt inlägg men man intog som sagt 1000KJoule av det specifika livsmedlet och eftersom det blir betydligt mindre mängd pommes frites på den energimängden (som motsvarar ca 240Kcal) är det ganska logiskt att man inte blir lika mätt.

Japp :) försökte editera men 3-minutersregeln hindrade mig. Då kanske tillagningen bara spelar en mindre roll och tabellen inte behöver tas på 100% allvar. Kokt potatis är en pina att äta för min del.

Eddie Vedder
2008-08-21, 12:27
och tabellen inte behöver tas på 100% allvar. Kokt potatis är en pina att äta för min del.

Den här typen av tabeller ska ALDRIG tas på 100% allvar. Precis på samma sätt som kostrekommendationer inte skall göra det. Enligt mig då.:)

Men faktum är ju att ingen av oss är den andre lik så det finns ingen anledning att slaviskt följa en tabell eller kostråd från någon statlig myndighet om man nu trivs, mår bra, är frisk etc. trots en alternativ kosthållning.

Hatar du potatis skippar du potatis. Och inte ska du känna att det är "fel". Har du dessutom mycket potatis hemma som du inte vill äta upp så får du gärna skicka det till mig som snarare är potatismissbrukare.:D

King Grub
2008-08-21, 12:28
http://www.nature.com/ejcn/journal/v62/n1/images/1602677f2.gif

Mean satiety scores in 13 healthy subjects at a breakfast with energy-equivalent portions of boiled potatoes (filled triangle), french fries (filled square), mashed potatoes in a small portion (filled down triangle) and a large portion (filled diamond).

European Journal of Clinical Nutrition (2008) 62, 87–95.

Fralleee
2008-08-21, 12:31
Inte någon större skillnad efter 3-4 timmar med andra ord. Angående potatisen så ville jag bara strö lite salt på såren, slängde nämligen en stor säck(20kg~) potatis p.g.a. att den börjat mögla och jag aldrig orkat tillaga allt. Färskvaror är inget bra när man är lat..

Cohen
2008-08-22, 01:50
Bland dom som mättes i den studien så. Det går säkert att få upp den siffran ytterligare; att steka maten är ett sätt.



Dig Dis Sci. 1994 Nov;39(11):2288-94. Gastric emptying of solids is markedly delayed when meals are fried.

Hur kommer det sig att stekt mat mättar bättre än mat tillagad på andra sätt?

Innebär stekning tillsats av fett kan jag förstå sambandet, men annars inte. Som beskrivs i din senare post gav ju pommes frites sämre mättnad än annan potatis vid en isokalorisk måltid.

King Grub
2008-08-22, 04:24
Magsäckstömningen blir långsammare.