handdator

Visa fullständig version : Hmb


noob
2004-10-11, 08:48
vad är det för skillnad på...säg dalblads HMB och Miximize's HMB det första man lägger märkte till e väl priset men jag menar alltså funktions mässigt...använder nu maximize creatine x-cell som funkar så jädra bra...mäkta imponerad över resultaten...men jag har läst att det ska vara bra att komplettera med HMB...o då undrar jag vilket av dem två nämnda produkterna som ni tror funkar bäst... :naughty:

nordland
2004-10-11, 09:10
vad du läst i annonser ja..... men när folket här på kolozzeum vaknar, skall du se att HMB blir totalsågat.... Jag känner inte en människa som talat gott om HMB... Och självklart har jag testat, utan att märka ett skit..

HMB är egentligen bara ett dyrt sätt att sälja aminosyran L-leucine...

så mitt råd är... Forsätt med din kreatintransporter men skippa HMB:et.. Det mår både du och kassan bättre av.... :thumbup:

noob
2004-10-11, 09:16
aight..ska tänka över saken...men ni som läser detta o mot förmodan då har haft positiva effekter av HMB kan väl skriva ett par rader alla är ju trots allt individer o det kanske funkar olika från person till person?

Zonyk83
2004-10-11, 09:44
vad du läst i annonser ja..... men när folket här på kolozzeum vaknar, skall du se att HMB blir totalsågat.... Jag känner inte en människa som talat gott om HMB... Och självklart har jag testat, utan att märka ett skit..

HMB är egentligen bara ett dyrt sätt att sälja aminosyran L-leucine...

så mitt råd är... Forsätt med din kreatintransporter men skippa HMB:et.. Det mår både du och kassan bättre av.... :thumbup:

I en studie, med 41 deltagare, gjorde man två undersökningar på HMB. I den första delstudien gav man dem antingen 0, 11/2 eller 3 gram HMB dagligen och samtidigt delades de upp i två olika grupper med avseende på proteinintaget. De fick antingen 117 eller 175 gram protein/dag och de började träna under tre veckor. Resultatet visade att de som fick HMB hade en mindre muskelnedbrytning efter träningspasset. När kroppssammansättningen mättes i slutet av studien såg man att ökningen av fettfri kroppsmassa var 0,4 kg placebogruppen (de som inte fick något HMB alls), och 0,8 kg för de som fick 1,5 g/dag. Störst ökning av den fettfria kroppsmassan fick de som tog 3 g/dag. De ökade hela 1,2 kg. Andra studier har visat liknande resultat på både män, kvinnor och även för personer över 70 år. (paulun.com)

Jag har inte testat HMB men man borde vara lite mer öppen för det med tanke på bland annat denna studien.

Honn
2004-10-11, 10:09
Det finns även studier som säger att det är värdelöst.
PMID: 12580653 [PubMed - indexed for MEDLINE

1: Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Sep;11(3):384-96. Related Articles, Links


Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation does not affect changes in strength or body composition during resistance training in trained men.

Slater G, Jenkins D, Logan P, Lee H, Vukovich M, Rathmacher JA, Hahn AG.

Sports Medicine Sports Science Division of the Singapore Sports Council, National Stadium, Singapore.

This investigation evaluated the effects of oral beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation on training responses in resistance-trained male athletes who were randomly administered HMB in standard encapsulation (SH), HMB in time release capsule (TRH), or placebo (P) in a double-blind fashion. Subjects ingested 3 g x day(-1) of HMB or placebo for 6 weeks. Tests were conducted pre-supplementation and following 3 and 6 weeks of supplementation. The testing battery assessed body mass, body composition (using dual energy x-ray absorptiometry), and 3-repetition maximum isoinertial strength, plus biochemical parameters, including markers of muscle damage and muscle protein turnover. While the training and dietary intervention of the investigation resulted in significant strength gains (p < .001) and an increase in total lean mass (p = .01), HMB administration had no influence on these variables. Likewise, biochemical markers of muscle protein turnover and muscle damage were also unaffected by HMB supplementation. The data indicate that 6 weeks of HMB supplementation in either SH or TRH form does not influence changes in strength and body composition in response to resistance training in strength-trained athletes.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 11599506 [PubMed - indexed for MEDLINE]

noob
2004-10-11, 10:25
man kanske inte ska ta allt som står på återförsäljares sidor på allt för stort allvar..dem vill ju bara sälja sina produkter men ta en titt på den här länken <poof länk gone :nono: > dem har ju en del referenser som stödjer deras fakta...men ve tinte om man ska ta det på allvar..rätt många som säger olika saker...

Styx
2004-10-11, 11:05
En färsk reviewartikel från september på olika ev. ergogena ämnen sammanfattar forskningen på HMB så här:

BETA-HYDROXY-BETA-METHYLBUTYRATE
Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) is a leucine
metabolite that has recently gained popularity as an “anticatabolic.”
This supplement is marketed to suppress protein
breakdown in the recovery phase after a workout,
thereby burning only carbohydrates and fat for energy and
increasing lean body mass. Studies have examined this
supplement’s effects on lean body mass, strength, postexercise
eccentric muscle damage, and side effects.
Basic Science
The mechanism by which HMB may function is not
known. Some have postulated that it may act through
increasing the testosterone-epitestosterone ratio, similar
to anabolic steroids. Slater et al,89 however, showed that
supplementation with HMB over 2 weeks resulted in no
significant increase in the urinary testosterone-epitestosterone
ratio, and they concluded that this supplement does
not work through a testosterone-mediated pathway.
Other researchers have postulated that HMB supplementation
may delay the onset of markers of anaerobic
metabolism. Vukovich and Dreifort99 examined VO2 peak
and lactate accumulation in cyclists in a prospective, randomized
double-blind trial of HMB versus placebo over
three 2-week supplementations. The authors noted that
although VO2 peak was unaffected by HMB supplementation,
the onset of blood lactate accumulation, a marker of
anaerobic metabolism, was significantly increased in the
HMB group compared with controls.
If HMB is to work as a protein breakdown suppressor,
then it would follow that supplementation with HMB
should decrease the concentration of markers of muscle
damage. This hypothesis has been tested by Knitter et al,53
who examined the effect of HMB supplementation on creatine
phosphokinase and lactate dehydrogenase activities
before and after a long run in a prospective, randomized,
placebo-controlled 6-week trial. The authors found that
the HMB group exhibited significantly lower creatine
phosphokinase and lactate dehydrogenase levels than did
controls and concluded that HMB supplementation may
prevent exercise-induced muscle damage. Several other
authors70-72 have noted similar findings.
Performance Studies
A number of studies have evaluated the effects of HMB
supplementation on various markers of human performance.
It has been shown that although upper body
strength72 and peak torque generation37 may show modest
improvements after HMB supplementation in untrained
individuals, measures such as bench press and leg press
one-repetition maximum in trained individuals are not
affected by HMB.37,56,89 When performance with this supplement
is examined based on body composition changes,
the results are modest at best. Some studies37,70-72 have
shown significant increases in fat-free mass and decreases
in body fat percentage of around 1% over that of controls,
whereas other studies56,89 have shown no significant
changes in body composition after HMB supplementation.
Thus, although there is some evidence that HMB may
act to suppress protein breakdown, there is little evidence
in the literature to support that this translates into an
ergogenic advantage.

från: Tokish JM, Kocher MS, Hawkins RJ.
Ergogenic AIDS: a review of basic science, performance, side effects, and
status in sports.
Am J Sports Med. 2004 Sep;32(6):1543-53.

aliquis
2004-10-11, 18:51
vad du läst i annonser ja..... men när folket här på kolozzeum vaknar, skall du se att HMB blir totalsågat.... Jag känner inte en människa som talat gott om HMB... Och självklart har jag testat, utan att märka ett skit..

HMB är egentligen bara ett dyrt sätt att sälja aminosyran L-leucine...

så mitt råd är... Forsätt med din kreatintransporter men skippa HMB:et.. Det mår både du och kassan bättre av.... :thumbup:
Läste en artikel där HMB rekommenderades, men då med en liten text om att det kostade runt $10/kg. 75-80kr/kg är det kanske värt. Trist att saker och ting bara säljs i kapslar, samma sak med ALA.

nordland
2004-10-11, 19:33
Trist att saker och ting bara säljs i kapslar, samma sak med ALA.

Vaddå??.... ALA finns ju som pulver... dock inte här på kollo.....

Swede..
2004-10-12, 04:10
har själv snart käkat upp 3 st dalblads HMB burkar... svårt och säga om det har gett mej något, har kompletterat med några till tillskott så... men jag tycker iaf att jag både har växt och ökat i styrka!

men en sak som jag märkt av nu på sistone, som borde vara hmb:ets förtjänst, är att jag får mindre träningsvärk fast jag kört lika hårt som vanligt lr ibland hårdare... alltså verkar musklerna brytas ner mindre och därför få en snabbare återhämtningstid.

eftersom man kan komma över hmb:et så billigt nu så rekommenderar ja det! jag tror på det iaf =O)

Mvh//Swede..