handdator

Visa fullständig version : den där tröjan


mmartin
2004-10-11, 08:04
hmm funderat lite angående pratet om bänkpress och tävlingströjan som finns till det som jag sett folk nämna till höger och vänster.

Vad innebär den, alltså kan en tröja göra sådan stora skillnader?? låter ju märkligt..

eller är det helt enkelt så att alla tröjor underlättar och man ska pressa "naturellt"?

vill gärna veta vad som menas med denna nymodighet för mig :D

mvh
kanske värt att skaffa mig en sådan om jag får för mig att maxa :naughty:

Grahn
2004-10-11, 08:06
bänktröjan hjälper genom att materialet spänns som ett extremstarkt gummiband desto djupare du sänker vikten och därmed hjälper den till att pressa upp vikten när du skjuter på.
Den hjälper mest i bottenläget och minst i toppläget, den enda anledningen att skaffa en är om du ska tävla i styrkelyft.

Numero1
2004-10-11, 08:24
Ökar den inte dessutom bukpressen och ökar blodtrycket?

Herkulez
2004-10-11, 08:35
sen är ökningarna väldigt individuella, vissa ökar knappt nåt medans andra ökar 40kg + i bänken

Grahn
2004-10-11, 08:46
sen är ökningarna väldigt individuella, vissa ökar knappt nåt medans andra ökar 40kg + i bänken

Mjo, torde ju bero på var ens svaghet ligger. Är den i toppläget så blir det ju inte mycket hjälp alls med tröja. Dubbla tröjor är det väl som gör att WestSide lyftarna fokuserar på toppläget och att pressa med triceps i bänk i sin träning med.

Börje H
2004-10-11, 10:31
Dagens tröjor är såpass bra att de även ger x-trakraft i toppläget (beroende på hur trång tröja du väljer). Dessutom så försöker man träna på att få med sig accelerationen från bottenläget i utsträckningen så visst kan en tröja ge 40kg+ helt klart.
En bänktröja är därmed ingenting för någon motionär som vill prova att maxa någon gång då och då. Du behöver ett antal veckor/månader att få till tekniken dessutom så krävs det att du har specialhjälp att få på/av dig tröjan samt erfarna passare om något skulle gå snett......

Bänka med t-shirt så får du kvitto på om träningen fungerar.

raZmus
2004-10-11, 10:39
Jag som inte öht är insatt i såna här tävlingar tycker det verkar tämligen konstigt. Varför använder man tröjorna? Hade inget använt dem hade det väl bara varit att köra utan helt enkelt :) Förklara för mig varför jag tänker fel :)

mmartin
2004-10-11, 10:46
ok då vet jag, tack för svaren!

Rataxes
2004-10-11, 12:53
Fattar inte heller poängen med sådana tröjor. Hade det inte varit bättre och givit mer rättvisa förutsättningar att bänka i plagg som inte ger några prestationsfördelar, speciellt i tävling? :confused:

Börje H
2004-10-11, 13:05
Jag som inte öht är insatt i såna här tävlingar tycker det verkar tämligen konstigt. Varför använder man tröjorna? Hade inget använt dem hade det väl bara varit att köra utan helt enkelt :) Förklara för mig varför jag tänker fel :)

Du tänker rätt. Många av oss som tävlar anser oxå att det bara är krångligt och löjligt. Får se om vi kan göra någonting åt det. Det gäller att vara överens bara....

nordland
2004-10-11, 13:10
Fattar inte heller poängen med sådana tröjor. Hade det inte varit bättre och givit mer rättvisa förutsättningar att bänka i plagg som inte ger några prestationsfördelar, speciellt i tävling? :confused:

en bänktröjja kan ju vem som helst köpa och använda, så jag ser inte varför det skulle bli mer rättvisa tävlingar om utrustningen slopas... att vissa inte lär sig att använda utrustningen till max är ju en annan femma, men alla har rättigheterna att använda den............

Rataxes
2004-10-11, 13:12
Jag inbillade mig väl bara att det är ens egen styrka som avgör vad man presterar, inte vad för kläder man har på sig ;)

Pez
2004-10-11, 13:16
Jag inbillade mig väl bara att det är ens egen styrka som avgör vad man presterar, inte vad för kläder man har på sig ;)
En bänktröja är inte "kläder"...snarare utrustning.
Dess vara eller icke vara lämnar jag till de det berör.

Rataxes
2004-10-11, 13:18
Hursomhelst tycker jag att sportprestationer rent allmänt bör avgöras av utövarens egen förmåga och inte vara beroende av några utomstående faktorer som t ex utrustning.

Grahn
2004-10-11, 14:02
Tja men det är även svårt att förändra något som redan är på ett visst vis, varför hjälpmedel är tillåtna är historia även om det kanske inte är det bästa som kunde ha hänt.

Numero1
2004-10-11, 14:06
Det är som att säga att en pingisspelare inte får använda gummi på racketen, för att det ska vara lika för alla. Bänkpress är en materialsport ;) det är bara att acceptera :D

Lillgrabben
2004-10-11, 14:28
Hursomhelst tycker jag att sportprestationer rent allmänt bör avgöras av utövarens egen förmåga och inte vara beroende av några utomstående faktorer som t ex utrustning.


Vi hade en diskussion om detta för ngt antal månader sedan & jag tror att de 2 olika sidorna i den tråden hade ganska svårt att ena sina ståndpunkter.


Jag å min sida hävdade att lyfta med dräkt inte är speciellt stor skillnad mot att simma med "hajdräkten" i frisim eller att hoppa stav med de nya glasfiberstavarna. Alla dessa attiraljer hjälper idrottsmannen att prestera "bättre" resultat än vad han eller hon skulle ha gjort annars.

Andra synpunkter i den tråden var att man kan minsann simma utan dräkten & att man kan hoppa stav utan de nya effektiva stavarna detta medan att lyftardräkterna bara var av ondo.

Min egen synpunkt i det hela är att; materialet i sporten hjälper idrottsmännen att prestera resultat som de inte skulle ha gjort annars. I min mening ingen större skillnad på bänktröjor slagträn, i aluminium, hajdräkter i simningen osv.

Så länge som det är på samma villkor för alla inblandade så är det okej för min del ! Det är ingen som hindrar dom som inte lärt sig att få god effekt av materialet att lära sig detta.


MVH

Numero1
2004-10-11, 14:30
Jag håller med lillgrabben!

Pingu
2004-10-11, 15:25
Tycker det är fjolligt att ha tröja. Aldrig skulle jag dra på mig en sån för att kunna lyfta mer än vad jag egentligen gör.

Styrkebyggare
2004-10-11, 15:58
Anledningen till att många biter sig fast vid tröjan är ju att den i sin utveckling möjliggör att man ökar resultaten utan att öka styrkan nämnvärt. Det var länge sedan som man kunde hänvisa till skydd av axlar och liknande då dagens modeller skapar sånt tryck över kroppen att de snarare ökar skaderisken.

Jag tycker inte att jämförelser med hajdräkter och hoppstavar är rättvisande då det i de fallen handlar om betydligt mer mångdimensionella sporter, och där utrustningen underlättar vissa enstaka moment och förutsättningar av flera. I exempelvis stavhopp så är ju själva meningen med idrotten att man skall använda stav (man kan ju knappast påstå samma sak ang tröja och bänkpress) så därvidlag är det ju inte konstigare att man utvecklar denna än löparskor, skidor mm.

Bänkpress består trots allt enbart av att (så fort man lärt sig de formella reglerna kring stopp mm) pressa en vikt från bröstet upp till raka armar. Om man i detta fall marginaliserar betydelsen av muskelstyrkan så urholkas värdet av sporten i sin ursprungliga mening och övergår mer och mer till en precisionssport där den som kan få på sig, och kontrollera den tajtaste och mest effektiva tröjan vinner.

En mer rättvisande jämförelse tycker jag snarare skulle vara att tillåta inlines vid långdistanslöpning.

the_PL_man
2004-10-11, 16:01
Eller spikskor vid löpning på ruptanbana istället för barfota på gräs.......

/the_PL_man

jim
2004-10-11, 16:24
det faller väl ganska mycket på att det ska vara lika för alla.. som någon sa så har utrustningen växt fram med tiden och eftersom det är ett godkänt hjälpmedel så skapar det ju snarare ytterliggare en referenspunkt i jämförelse i bänkpress.. om man är stark och dessutom kan utnyttja tröjan maximalt så har man ju ett extra övertag mot de andra.. de vars framgång till viss del baseras på god tröjteknik kommer ju inte vilja sluta med den.. därför blir det väl svårt för hela den tävlande gruppen att kollektivt besluta sig om att sluta använda tröjor..

så skaderisken blir större med tröja?

Styrkebyggare
2004-10-11, 16:54
så skaderisken blir större med tröja?

Eftersom det finns ett relativt stort antal modeller och ingen direkt forskning har gjorts (såvitt jag vet) så finns det ju inga formella belägg för detta. Däremot är det många (inklusive jag själv) som aldrig haft problem med vanlig bänk, men som råkat ut för diverse skavanker med tröjan.

Jag motiverar främst detta med att:

1: Tröjan gör att man belastar leder och fästen mer än vad den naturliga styrkan tillåter, och därmed ökar risken för överbelastning.

2: Tröjorna kräver ibland att man pressar i en lite annorlunda bana än utan - något som lätt kan leda till skador om man får ett "onaturligt" belastningsläge för kroppen.

3: Tröjan trycker på extremt hårt på vissa delar av överkroppen - om den spricker (vilket händer ibland) så är skaderisken mycket stor.

Fridebe
2004-10-11, 22:19
Eftersom det finns ett relativt stort antal modeller och ingen direkt forskning har gjorts (såvitt jag vet) så finns det ju inga formella belägg för detta. Däremot är det många (inklusive jag själv) som aldrig haft problem med vanlig bänk, men som råkat ut för diverse skavanker med tröjan.

Jag motiverar främst detta med att:

1: Tröjan gör att man belastar leder och fästen mer än vad den naturliga styrkan tillåter, och därmed ökar risken för överbelastning.

2: Tröjorna kräver ibland att man pressar i en lite annorlunda bana än utan - något som lätt kan leda till skador om man får ett "onaturligt" belastningsläge för kroppen.

3: Tröjan trycker på extremt hårt på vissa delar av överkroppen - om den spricker (vilket händer ibland) så är skaderisken mycket stor.

Ropen skalla!!!
Tröjor åt alla !!!

:hbang: :cool: :bpump:

MojjMojj
2004-10-11, 23:06
Konstiga jämförelser det där, tycker jag. Håller med Styrkebyggarn :thumbup:

Inte många som skulle säga att det är okej att ta preparat för att bli starkare, men ett annat slags hjälpmedel som också inte har med den "naturliga" styrkan att göra är okej?

REN styrka vill iaf jag se :D

Fridebe
2004-10-12, 07:27
Konstiga jämförelser det där, tycker jag. Håller med Styrkebyggarn :thumbup:

Inte många som skulle säga att det är okej att ta preparat för att bli starkare, men ett annat slags hjälpmedel som också inte har med den "naturliga" styrkan att göra är okej?

REN styrka vill iaf jag se :D

//...som också inte...//?? Hmmm...

Tror du att det går att lyfta mycket MED tröja om man INTE klarar av att lyfta UTAN tröja? :smash:
Naturligtvis gör tröjan att du lyfter mer, men är du inte stark innan så behöver du inte ens prova.
Att försöka få bra utdelning med tröja om man gör mindre än 150-170 kg, är inte värt pengarna, och i många fall ej heller besväret. Det är alldeles för besvärligt att lära sig ett korrekt utförande. Att få ut 10-15 kg anser jag INTE vara värt besväret. För egen del är det precis på gränsen till "lönsamt"...

Egentligen går det inte att jämföra "dopad" styrka med "tröjstyrka", eftersom doping är förbjudet men tröjan är tillåten. Att du och andra inte klarar av, alt., inte gillar tröjan, är ju i sammanhanget helt egalt.

Vill du eller nån annan få bort tröjan, och bedömer det värt besväret så är det bara att låta "den demokratiska" processen ha sin gång... :hbang:

RobbeliRobban
2004-10-12, 07:38
Ang tröjan: Bänktröjan hjälper väl till i botten? Om man då har problem i toppläget i bänken, och är stark som satan i botten, spelar det då någon roll om man har tröja eller inte?

(Rent hypotetisk fråga, skulle aldrig få för mig att köpa en bänktröja, det räcker att se när den dras på för att få mig att bli klaustrofobisk.)

Fridebe
2004-10-12, 08:03
Ang tröjan: Bänktröjan hjälper väl till i botten? Om man då har problem i toppläget i bänken, och är stark som satan i botten, spelar det då någon roll om man har tröja eller inte?

(Rent hypotetisk fråga, skulle aldrig få för mig att köpa en bänktröja, det räcker att se när den dras på för att få mig att bli klaustrofobisk.)

Ja, det spelar roll, eftersom du får bättre fart i lyftet. Det hjälper dig att ha fart ända upp.
Dessutom så kan man ju träna extra på det man är svag i, tex korta pressar eller bänk med kloss.

Börje H
2004-10-12, 08:03
Ang tröjan: Bänktröjan hjälper väl till i botten? Om man då har problem i toppläget i bänken, och är stark som satan i botten, spelar det då någon roll om man har tröja eller inte?


Får du bara fart på vikten från bröstet så kan du pressa betydligt mer i toppläget. Men naturligtvis underlättar det om du är björnstark i toppläget dvs har bra tryck i triceps.

RobbeliRobban
2004-10-12, 08:12
Fridebe och BörjeH. Tack, det borde ju vart logiskt om jag tänkt till lite, hehe...

Mextreme
2004-10-12, 08:29
Eftersom det finns ett relativt stort antal modeller och ingen direkt forskning har gjorts (såvitt jag vet) så finns det ju inga formella belägg för detta. Däremot är det många (inklusive jag själv) som aldrig haft problem med vanlig bänk, men som råkat ut för diverse skavanker med tröjan.

Jag motiverar främst detta med att:

1: Tröjan gör att man belastar leder och fästen mer än vad den naturliga styrkan tillåter, och därmed ökar risken för överbelastning.

2: Tröjorna kräver ibland att man pressar i en lite annorlunda bana än utan - något som lätt kan leda till skador om man får ett "onaturligt" belastningsläge för kroppen.

3: Tröjan trycker på extremt hårt på vissa delar av överkroppen - om den spricker (vilket händer ibland) så är skaderisken mycket stor.


Håller med.
Dessutom finns ju risk att tröjan (liksom knäböjsdräkten) går sönder och passarna inte hinner med.


Estetik är kanske ett dumt argument men en person med en riktigt tight bänkpresströja ser ju för j....g ut. Lägg dessutom till ett par skor med hög klack. Armarna framåt och trippande i högklackat.
Liknar en transvestit i en zombiefilm.
Fast jag börjar kanske bli gammal och gnällig.
Gillar att raw ser ut att bli en trend även i skandinavien.

Lillgrabben
2004-10-12, 08:33
Håller med.
Dessutom finns ju risk att tröjan (liksom knäböjsdräkten) går sönder och passarna inte hinner med.


Estetik är kanske ett dumt argument men en person med en riktigt tight bänkpresströja ser ju för j....g ut. Lägg dessutom till ett par skor med hög klack. Armarna framåt och trippande i högklackat.
Liknar en transvestit i en zombiefilm.
Fast jag börjar kanske bli gammal och gnällig.
Gillar att raw ser ut att bli en trend även i skandinavien.


Iofs så har dojjorna med klack varit förbjudna ett bra tag. I allafall 4-5 år tror jag!



MVH

Mextreme
2004-10-12, 08:40
Tackar för det, ett framsteg.
Det var 7-8 år sedan jag tävlade och av bl.a. estetiska skäl tycker jag att styrkelyft är en publikfientlig sport som jag inte går på.

Numero1
2004-10-12, 08:46
Appropå att dräkten kan gå sönder.
Jag har tränat mycket på Bosön och vid ett tillfälle var det SL tävling.
En av killarnas dräkt sprak så illa att den på något sätt klämde pungen på stakarn. Tre man stod och slet i dräkten medans killen låg och tjöt....
Rolig anekdot! :D (Men, aj vad ont det måste ha gjort....)

Grahn
2004-10-12, 08:47
Som jag sa i den tidigare RAW debatten, för mig handlar det om att kunna relatera till bedriften.
Bänktröja etc det hjälper alla precis som ni säger men det distansierar den tävlande från den motionerande.
Jämförelsen med spikskor är inte fel, men ändå inte rätt. Inget tvivel råder om hur spikskor assisterar sprinters, men många har inte en susning om varför folk pressar i en dykardräkt anpassad för pygmér men buren av isbjörnar.

Om utrustningen dessutom förvärrar skador för folk och det bara blir värre och värre.....

Styrkebyggare
2004-10-12, 09:51
Armarna framåt och trippande i högklackat.
Liknar en transvestit i en zombiefilm.


ROTFL :laugh: Den liknelsen skall jag lägg på minnet. Det är ju tillåtet med 5 cm klack (+ 1 cm inlägg) så lite högklackat är det fortfarande. Dock inte på långa vägar så extremt som innan. Folk gjorde "ramper" av träklossar och limmade fast dojorna på :D

Känns som en mycket lång väg till att få bort utrustningen - kolla in på www.powerlifting-ipf.com och se vilka huvudsponsorerna är :rolleyes:
Svenska styrkelyftförbundet måste naturligtvis hålla sig till IPF´s bestämmelser om vi skall vara med på den internationella arenan.

Får väl se vad det går att uppbringa för intresse för RAW-tävlingar och liknande framigenom. Vad som definitivt kan sägas är att MÅNGA inom styrkelyftssverige är ordentligt trötta på utrustningen, och anser att den på sikt hotar sportens trovärdighet, popularitet och givetvis i förlängningen dess existens.

MojjMojj
2004-10-12, 14:23
//...som också inte...//?? Hmmm...

Tror du att det går att lyfta mycket MED tröja om man INTE klarar av att lyfta UTAN tröja? :smash:
Naturligtvis gör tröjan att du lyfter mer, men är du inte stark innan så behöver du inte ens prova.
Att försöka få bra utdelning med tröja om man gör mindre än 150-170 kg, är inte värt pengarna, och i många fall ej heller besväret. Det är alldeles för besvärligt att lära sig ett korrekt utförande. Att få ut 10-15 kg anser jag INTE vara värt besväret. För egen del är det precis på gränsen till "lönsamt"...

Egentligen går det inte att jämföra "dopad" styrka med "tröjstyrka", eftersom doping är förbjudet men tröjan är tillåten. Att du och andra inte klarar av, alt., inte gillar tröjan, är ju i sammanhanget helt egalt.

Vill du eller nån annan få bort tröjan, och bedömer det värt besväret så är det bara att låta "den demokratiska" processen ha sin gång... :hbang:


Såg själv att det blev fel, men orkade inte ändra. :thefinger :angel:

Inte värt pengarna eller besväret för folk som inte tar mer än 150-170 kg, som mig........jaha?
Vad har din förklaring, av att tröjan funkar för bättre för starkare personer, att göra med min åsikt?
Man lyfter "mycket" (40 kg kanske inte är så mycket för andra) mer med tröjan, om man kan hantera tekniken. Detta tycker jag är dåligt, eftersom det inte längre handlar om 100% ren naturlig styrka.

Lillgrabben
2004-10-12, 15:26
Såg själv att det blev fel, men orkade inte ändra. :thefinger :angel:

Inte värt pengarna eller besväret för folk som inte tar mer än 150-170 kg, som mig........jaha?
Vad har din förklaring, av att tröjan funkar för bättre för starkare personer, att göra med min åsikt?
Man lyfter "mycket" (40 kg kanske inte är så mycket för andra) mer med tröjan, om man kan hantera tekniken. Detta tycker jag är dåligt, eftersom det inte längre handlar om 100% ren naturlig styrka.


Troligtvis så har det inget att göra med din åsikt.


För de allra flesta så är det ett faktum att tröjan ger mera för de som är starkare utan. Givetvis så finns det undantag som bekräftar regeln men oftast så är det som Fridell skrev.

I SL har det alltid varit godkänt med dräkter då man lyfter, böjdräkt i böj, markdräkt i marklyft & i ca 10 år bänktröja i bänken.

Det är även andra idrotter som använder SL-dräkterna, i Strongman så är det mkt vanligt att de använder markdräkt i kronlyft samt i marklyft så det är inte bara SL-are som använder dom.

MVH

Lillgrabben
2004-10-12, 15:28
Glömde att skriva att många får ut ganska mkt kilon ur knälindorna i böjen samt bältet i mark/böj också så det är inte bara dräktern/tröjorna som ökar resultaten!

MVH

Styrkebyggare
2004-10-12, 16:07
Glömde att skriva att många får ut ganska mkt kilon ur knälindorna i böjen samt bältet i mark/böj också så det är inte bara dräktern/tröjorna som ökar resultaten!

MVH

Bältet är väl en av de få saker inom styrkelyftsutrustningen som verkligen fungerar skadeförebyggande, eftersom många (framförallt lättare lyftare) förmodligen hade sabbat ryggen annars.

Är principiellt emot alla dräkter - dock lite kluven till knälindorna. Å ena sidan så kan de, genom att stabilisera knät, förebygga skador medan dagens tillämpning med stenhårda lindningar (20-25 kg resultatökning) förmodligen snarare ökar förslitning och skaderisk. Sen hör ju dock knälindor verkligen "klassisk" styrkelyft till.