handdator

Visa fullständig version : Tänkte börja fetta!!


Jejje
2004-10-11, 03:03
http://www.kraftfoodsnordic.com/gfx/Medium/Estrella_torrostade_jordnot.jpg

bra fettkälla? tror ja äter för lite fett.. så tänkte köpa nötter och käka.. då ja älskar nötter.. och som sagt.. äter nog för lite fett..

eller är de lika "dåliga" som vanliga saltade.. eller är detta ett mycket vettigare alternativ

Ervin
2004-10-11, 03:07
alla slags nötter innehåller väl bra fetter.

Jag käkar saltade o har alltid gjort.

King Grub
2004-10-11, 06:24
eller är de lika "dåliga" som vanliga saltade..

Varför är saltade så mycket sämre? Är det något avgörande som skiljer förutom saltet?

Zonyk83
2004-10-11, 06:50
http://www.kraftfoodsnordic.com/gfx/Medium/Estrella_torrostade_jordnot.jpg

bra fettkälla? tror ja äter för lite fett.. så tänkte köpa nötter och käka.. då ja älskar nötter.. och som sagt.. äter nog för lite fett..

eller är de lika "dåliga" som vanliga saltade.. eller är detta ett mycket vettigare alternativ

Bra och bra, om du fixar jordnötter som det inte står Estrella på så är det bättre, massvis med salt och onyttigt fett i det där...men vill man gå upp i vikt så

King Grub
2004-10-11, 06:55
Bra och bra, om du fixar jordnötter som det inte står Estrella på så är det bättre, massvis med salt och onyttigt fett i det där...men vill man gå upp i vikt så

Varifrån kommer det onyttiga fettet? Vad är tillsatt?

Zonyk83
2004-10-11, 07:01
Varifrån kommer det onyttiga fettet? Vad är tillsatt?

Hmm eller har jag fel? De är väl dränkta i någon slags oljebad men är det nyttigt? Jag har alltid fått för mig att hellre köpa obehandlade jordnötter iaf

Linusen
2004-10-11, 07:15
Jag käkar hellere hasselnötter eller mandlar, kanske lite pinje nötter, mycket godare o nyttigare:)

Lina

King Grub
2004-10-11, 07:16
Hmm eller har jag fel? De är väl dränkta i någon slags oljebad men är det nyttigt? Jag har alltid fått för mig att hellre köpa obehandlade jordnötter iaf

Visst finns det sådana. Jordnötterna på bilden är dock torrostade och endast kryddade.

Spike
2004-10-11, 07:17
Håller nötfettet sin kvalitet i rostningen då?

Sverker
2004-10-11, 07:55
Håller nötfettet sin kvalitet i rostningen då?

Detta skrev jag på ett annat ställe:


" Självklart skall nötter rostas först.
Finns en massa fettnedbrytande enzymer som angriper fettet och får det att härskna.
Värmebehandlingen är possitiv också då det bildas ett stort antal antioxidanter under rostningen som bevarar fettet. Både i nöten och i våran kropp när vi ätit upp den rostade nöten "
__________________

Olsson
2004-10-11, 08:47
Påsen på bilden är bäst och godast på alla vis :) Nästan FÖR god, för det är lätt att hela påsen slinker ner på inköpsdagen.

Zonyk83
2004-10-11, 08:59
Påsen på bilden är bäst och godast på alla vis :) Nästan FÖR god, för det är lätt att hela påsen slinker ner på inköpsdagen.

Det blir till att inhandla ett par såna till helgen :D

Johan
2004-10-11, 11:16
Det är nästan enklare att övertala vissa kompisar att jorden är platt än att jordnötter innehåller nyttigt fett som man bör får i sig, i rimlig mängd.
Men man gör sitt bästa för att polarna och ska lära sig nånting.

OggeP
2004-10-11, 12:14
Påsen på bilden är bäst och godast på alla vis :) Nästan FÖR god, för det är lätt att hela påsen slinker ner på inköpsdagen.


Ja verkligen! De där är fruktansvärt goda, nästan beroendeframkallande! :eating: :thumbup:

HenrY
2004-10-11, 13:02
Det är nästan enklare att övertala vissa kompisar att jorden är platt än att jordnötter innehåller nyttigt fett som man bör får i sig, i rimlig mängd.
Men man gör sitt bästa för att polarna och ska lära sig nånting.

Haha, det där slutade jag med för länge sedan :laugh:
Ingen som tror på det iaf, dom bara garvar bakom ens rygg:)

Sverker
2004-10-11, 13:16
Det är nästan enklare att övertala vissa kompisar att jorden är platt än att jordnötter innehåller nyttigt fett som man bör får i sig, i rimlig mängd.
Men man gör sitt bästa för att polarna och ska lära sig nånting.

Berätta att Arachis frön är det senaste, och det absolut nyttigaste du kan äta. Vackra ord kan lura de flesta.





Jordnöt heter Arachis hypogea på latin :D

Bodylotion
2004-10-11, 13:23
[QUOTE=Jejje]http://www.kraftfoodsnordic.com/gfx/Medium/Estrella_torrostade_jordnot.jpg

Jordnötter är inte en nöt. Det är en böna. Men iaf,,,,det bästa är att käka dem direkt från skalet. Vid rostning tillsätts vegetabiliskt härdat fett, läs transfettsyror och som är värre än mättat fett.

Rekomenderar iövrigt: sötmandlar eller cashewnötter(naturella)-hyfsade priser. Sen finns det dyrare valnötter och makademianötter som e kalas!

Fett e bättre än kolhydrater!!!

Jejje
2004-10-11, 14:29
köpte 15 påsar av denna idag.. så jääävla goda måste jag ju säga.. mycket godare än saltade jordnötter.. 10kr styck på jobbet.. så köpte 15 påsar på en gång.. så jag inte proppar i mig annat.. kan köra på detta som mitt dagliga "godis"

Bodylotion
2004-10-11, 19:28
köpte du 15 makademiapåsar???????????? Lyllos if..

supremo
2004-10-11, 19:36
Vid rostning tillsätts vegetabiliskt härdat fett, läs transfettsyror och som är värre än mättat fett.

Inte torrostade, de innehåller endast jordnötter och kryddblandning och kryddblandningen innehåller ej fett.
Detta ser man enkelt genom att titta på innehållsförteckningen.

Sverker
2004-10-11, 19:44
[QUOTE=Jejje]http://www.kraftfoodsnordic.com/gfx/Medium/Estrella_torrostade_jordnot.jpg

Jordnötter är inte en nöt. Det är en böna. Men iaf,,,,det bästa är att käka dem direkt från skalet. Vid rostning tillsätts vegetabiliskt härdat fett, läs transfettsyror och som är värre än mättat fett.

Fett e bättre än kolhydrater!!!

Vad utgör oljan på rostade jordnötter ? 1 % kanske. Hur mycket transfettsyror innehåller ett modernt hydrerat fett ? 2 - 3 % kanske, i sämsta fall.
Vad blir 3 % av 1 % ?

Fett arbetar bättre med kolhydrat.

morbror_sven
2004-10-11, 19:45
Så sant, jordnötter är FÖR goda :eating:

Jejje
2004-10-11, 21:32
15 påsar var allt som fanns på hyllan idag.. jobbar på Kraft Foods.. och i personalbutiken är det väldigt billigt..

Bodylotion
2004-10-11, 21:50
Yo! jajaaa jag ska äta jordnötter me´gott samvete framöver :bow:

Jejje
2004-10-11, 21:55
jag gillade grejen att man inte blev lika törstig av de.. som man ju blir med saltade.. sen att kryddningen var riktigt god.. skulle vilja likna de vid chilinötter utan det där skalet på.. och en mer "jordnötig" smak.. vilket iaf jag gillar..

aliquis
2004-10-12, 07:51
Nej, dålig, estrellas jordnötter e asdyra, köp parrots istället ;D

Torrostade är ännu dyrare, visserligen mycket godare, men ändå :)
alla slags nötter innehåller väl bra fetter.
Jag käkar saltade o har alltid gjort.
Förutom just kokosnötter då, lite mättat fett är ju iofs ok det med.
Bra och bra, om du fixar jordnötter som det inte står Estrella på så är det bättre, massvis med salt och onyttigt fett i det där...men vill man gå upp i vikt så
Går man upp mer i vikt av salt?
Och vadå onyttigt fett, på mina estrellanötter står det bara vegetabiliskt fett, inte specat vad för fett. Skall ringa och fråga någon gång dock. De flesta budgetnötter brukar ju dock ha palmolja eller delvis härdat vegetabiliskt fett med undantag för parrots så jag tvivlar på att de är bättre.
Hmm eller har jag fel? De är väl dränkta i någon slags oljebad men är det nyttigt? Jag har alltid fått för mig att hellre köpa obehandlade jordnötter iaf
49g fett i torkade jordnötter, signum har 48gram i sina rostade, estrella o olw 54, vet inte vad de andra har. Men särskilt stor skillnad är det ju inte. Är det dessutom jordnötsolja ser jag inte riktigt skillnaden.
Jordnötter är inte en nöt. Det är en böna. Men iaf,,,,det bästa är att käka dem direkt från skalet. Vid rostning tillsätts vegetabiliskt härdat fett, läs transfettsyror och som är värre än mättat fett.
Rekomenderar iövrigt: sötmandlar eller cashewnötter(naturella)-hyfsade priser. Sen finns det dyrare valnötter och makademianötter som e kalas!
Fett e bättre än kolhydrater!!!
Varför chansa eller skriva det du TROR? Vet du att det är härdat fett i de där? Jag är helt säker på att det inte står härdat vegetabiliskt fett vare sig på de vanliga rostade jordnötterna eller de torrostade från estrella. De förstnämnda ÄR ju dock rostade i olja av okänd ursprung, ska ringa och fråga vad för någon, de senare är det ju inte utan enbart kryddade.
Jordnötter med skal är dyra. Cashewnötter är mycket smakrikare rostade, skulle aldrig köpa naturella nuförtiden, dyrare också. Valnötter är väl inte så dyrt? Iaf inte runt jul ;D Makademia skall väl vara godaste nöten? Aldrig smakat och även den alldeles för dyr. Kolhydrater är bra.