handdator

Visa fullständig version : Vad är billigast protec eller Sloow Protein ?


negative
2004-10-11, 01:10
Det jag tänker mest på är hur mycket pulver man behöver ta för att uppnå tex 30gram.

Tycker det är lite svagt att det inte skivs hur mycket pulver en portion är och hur många gram protein det blir



MARKUS

King Grub
2004-10-11, 06:19
Hur mycket en portion är bestämmer DU!

Klickar jag på t ex Sloow Protein dyker det upp en sida där det står att proteinmängden per 100 gram är 87 gram.

Hur svårt är det då att räkna ut hur mycket pulver du behöver för att få 30 gram protein?

negative
2004-10-11, 08:46
Hur mycket en portion är bestämmer DU!

Klickar jag på t ex Sloow Protein dyker det upp en sida där det står att proteinmängden per 100 gram är 87 gram.

Hur svårt är det då att räkna ut hur mycket pulver du behöver för att få 30 gram protein?

JOO jag såg de nu. Men är det inte bättre att skriva tex vad alla produkter kostar per gram, eller hur många 30 grams portioner paketet räcker till. DeT hade varit mycket lättare för oss kunder.

Edit: Var tog protec vägen, den verkar inte finnas längre :MrT:



Markus

King Grub
2004-10-11, 08:53
Vad säger att alla vill ha samma portionsstorlek? ;) Jag varierar mina beroende på vad jag tränar i alla fall.

negative
2004-10-11, 09:07
Vad säger att alla vill ha samma portionsstorlek? ;) Jag varierar mina beroende på vad jag tränar i alla fall.

Bara som en jämförelse. Sen om man tar en eller tio "portioner" är ju skitsamma.....


Markus

z_bumbi
2004-10-11, 09:12
JOO jag såg de nu. Men är det inte bättre att skriva tex vad alla produkter kostar per gram, eller hur många 30 grams portioner paketet räcker till. DeT hade varit mycket lättare för oss kunder.

Edit: Var tog protec vägen, den verkar inte finnas längre :MrT:



Markus

Har du vad det innehåller per 100 g så är det ju inte så svårt att räkna sen, värre är de som inte anger innehåll per 100 g utan envisas med att bara ange meningslösa portioner.

Jag har för mig att Protec ska bytas ut.. igen.

heinz
2004-10-11, 11:07
vad betyder sloow?

Munter
2004-10-11, 11:21
låångsam

Knäböj
2004-10-11, 12:31
Måste nog hålla med negative lite. Jämförelsepris/kg borde finnas på ALLA tillskott. (Inte för att priset är allt,men det skadar aldrig att få lite begrepp om hur mycket man e g e n t l i g e n betalar) Lätt att räkna ut,visst. Borde vara minst lika enkelt för tillverkaren kan man tycka. Tyvärr är det oftast bara lågprisprodukterna som anger vad pulvret kostar pr/kg. (Har jag för mig iaf)

z_bumbi
2004-10-11, 12:37
Knäböj: Pris per 100 g vore faktiskt bra att ha ibland också men problemet uppstår när den ena produkten t ex har 37 % protein och den andra har 46 %, då måste man i alla fall räkna om det för att få reda på vad man betalar för.

KniveN
2004-10-11, 13:45
z_bumbi: Dom borde skriva vad 100g protein kostar inte 100g pulver.

Castro
2004-10-11, 13:52
z_bumbi: Dom borde skriva vad 100g protein kostar inte 100g pulver.

exakt.

Sverker
2004-10-11, 15:15
z_bumbi: Dom borde skriva vad 100g protein kostar inte 100g pulver.


Skall det gälla när du köper falukorv, ost och lax också :confused:



Jämförpris per kg eller liter tack.

aliquis
2004-10-11, 18:45
pris/(andel protein*vikt i gram), svårt? blir iofs små tal så vikt i kilo är kanske smidigare.

KniveN
2004-10-11, 19:45
Skall det gälla när du köper falukorv, ost och lax också :confused:



Jämförpris per kg eller liter tack.

Klart man kan jämföra pris per kg eller liter, det spelar ingen större roll resultatet blir det samma. Jag skulle tycka att det var bra om det stod på "vanliga" livsmedel med, med det är inget en vanlig Svensson bryr sig om så det kommer nog aldrig att hända.

Mindek
2004-10-11, 20:44
Lite träning även för hjärnan då och då skadar inte ;)

negative
2004-10-11, 21:05
I bland får jag för mig att affärer inte vill att det ska vara lätt att jämföra !

z_bumbi
2004-10-12, 14:59
z_bumbi: Dom borde skriva vad 100g protein kostar inte 100g pulver.

Problemet är ju sen när du ska räkna på något annat som ingår, det blir att ange pris per 100 g kolhydrater, fett osv också om man ska kunna jämföra. På ett rent protein kan det funka men eftersom det ska finnas en deklaration på innehåller per 100 g eller liknande så känns det mest virrigt att även ange flera olika prisuppgifter på olika saker som är i en produkt.

KniveN
2004-12-15, 22:37
Problemet är ju sen när du ska räkna på något annat som ingår, det blir att ange pris per 100 g kolhydrater, fett osv också om man ska kunna jämföra. På ett rent protein kan det funka men eftersom det ska finnas en deklaration på innehåller per 100 g eller liknande så känns det mest virrigt att även ange flera olika prisuppgifter på olika saker som är i en produkt.


Såg att jag inte hade svarat förut, det var ett tag sen men här kommer ett förslag iaf.

Man skulle kunna skriva vad man får för 100kr.

z_bumbi
2004-12-16, 10:46
Man skulle kunna skriva vad man får för 100kr.

Det enda du har gjort är ju att använda dig av innehållsdeklarationen och priset, ska man ange vad man får för 100 kr så måste man ju i alla fall räkna upp allt som ingår igen men då bara i en annan form. Ska jag jämföra två produkter kollar i alla fall jag först på innehållet per 100 g och sen priset då det ibland finns en förklaring till varför det skiljer i pris.

Vill man som kund kunna jämföra alla produkter enligt någon specifik variabel som man tycker är den viktigaste så slänger man bara in det i ett excellark så kan man få ut exakt vad man vill veta om varje produkt. Så jobbigt är det inte att räkna om det så länge försäljaren anger innehåll per 100 g.

EiseltUK
2004-12-16, 12:01
x gram av ett protein är ju inte alltid jämförbart med x gram av ett annat. Om man bara räknade på priser per gram protein eller kväve så skulle det snabbt vara gelatin i de flesta produkter eftersom det är billigast.


/ Henrik

aliquis
2004-12-16, 13:10
Varför är det lättare att räkna på 30gram än 100? Kanske lättare för kunder som har låst sig på att det skall vara just 30gram, men de som vill ha 35 eller 40 då? :D

aliquis
2004-12-16, 13:11
Protec kostar väl typ 189kr/kg, slow portein kostar väl bara 100 eller något? Gissa vilket som är billigast...

EiseltUK
2004-12-16, 15:05
Protec kostar väl typ 189kr/kg, slow portein kostar väl bara 100 eller något? Gissa vilket som är billigast...


Har du specialpriser från Lasse eller? :naughty:

Protec är billigare även om du jämför 3 kg Protec (ordinarie pris 569 kr) mot 5 kg Sloow (990 kr specialpris hos Kolozzeum).

Produkterna är ju inte precis identiska så man kan nog inte jämföra gram för gram rätt av. Protec är mer än bara ett långsamt protein.

/ Henrik

KniveN
2004-12-16, 15:14
Det enda du har gjort är ju att använda dig av innehållsdeklarationen och priset, ska man ange vad man får för 100 kr så måste man ju i alla fall räkna upp allt som ingår igen men då bara i en annan form. Ska jag jämföra två produkter kollar i alla fall jag först på innehållet per 100 g och sen priset då det ibland finns en förklaring till varför det skiljer i pris.

Vill man som kund kunna jämföra alla produkter enligt någon specifik variabel som man tycker är den viktigaste så slänger man bara in det i ett excellark så kan man få ut exakt vad man vill veta om varje produkt. Så jobbigt är det inte att räkna om det så länge försäljaren anger innehåll per 100 g.

Det är inte så svårt, gör själv så. Men varför kan inte försäljarna göra det så att kunderna lättare kan jämföra?
Förutom att om dom säljer en dyrare produkt så tjänar dom oftast mer. Men man hoppas att försäljarna vill hjälpa kunderna att hitta en produkt som passar dom inte sälja den produkten som man tjänar mest på.

Om man inte handlar på internet så kan det vara jobbigt att ta med sig en laptop in i butiken o börja fippla i excell, och det är inte alla som kan med excell heller.

KniveN
2004-12-16, 15:34
x gram av ett protein är ju inte alltid jämförbart med x gram av ett annat. Om man bara räknade på priser per gram protein eller kväve så skulle det snabbt vara gelatin i de flesta produkter eftersom det är billigast.


/ Henrik

Tror du att dina kunder är så dumma att dom inte bryr sig om det är vassle eller gelatin? Då får du se till att dina återförsäljare kan förklara skillnaden.

Tycker själv att tillverkarna skulle vara tvungen att skriva hur mycket det är av varje näringsämne i procent eller gram. Inte bara i storleksordning i innehållsdeklarationen. alltså hur mycket det är av varje typ av protein.

Du själv höll ju det hemligt hur mycket hydrolysat det var i fastway. det är väl att föra kunderna "bakom ljuset"? Lite som att blanda ut ett koncentrat med gelatin för att göra det billigare.

aliquis
2004-12-16, 16:22
Har du specialpriser från Lasse eller? :naughty:
Protec är billigare även om du jämför 3 kg Protec (ordinarie pris 569 kr) mot 5 kg Sloow (990 kr specialpris hos Kolozzeum).
Produkterna är ju inte precis identiska så man kan nog inte jämföra gram för gram rätt av. Protec är mer än bara ett långsamt protein.
/ Henrik
Mjo, kikade sidan nu, var visst bara 5kg, inte 10, huga :D
Jag är ingen storkonsument av det hur som helst.
Kunde få köpa 20kg sojaprotein för 2000, det är billigare ;D

aliquis
2004-12-16, 16:24
Det är inte så svårt, gör själv så. Men varför kan inte försäljarna göra det så att kunderna lättare kan jämföra?
Förutom att om dom säljer en dyrare produkt så tjänar dom oftast mer. Men man hoppas att försäljarna vill hjälpa kunderna att hitta en produkt som passar dom inte sälja den produkten som man tjänar mest på.
Tycker inte det är det minsta svårt att jämföra som det är nu, kvalitetsskillnaderna (procenttalen) har ju minimal variation så varför inte bara jämföra kilopriset, pris per 30gram protein eller så är ju skit samma, vad händer om du får 28? eller 32?

aliquis
2004-12-16, 16:26
Tycker själv att tillverkarna skulle vara tvungen att skriva hur mycket det är av varje näringsämne i procent eller gram. Inte bara i storleksordning i innehållsdeklarationen. alltså hur mycket det är av varje typ av protein.

Du själv höll ju det hemligt hur mycket hydrolysat det var i fastway. det är väl att föra kunderna "bakom ljuset"? Lite som att blanda ut ett koncentrat med gelatin för att göra det billigare.
Problemet med det är väl bara att saker och ting väl kanske ses som en företagshemlighet, kanske inte VILL avslöja exakta förhållandet på alla ingredienser. Och vem blev förd bakom ljuset? Ville man ha en viss andel hydrolysat fick man väl se sig efter en annan tillverkare, eller kanske ringa och fråga. Generellt kan man väl anta att står det koncentrat, hydrolysat så är det nog väldigt lite hydrolysat, för om det var 50% skulle man nog skryta om det, typ.

KniveN
2004-12-16, 17:07
Tycker inte det är det minsta svårt att jämföra som det är nu, kvalitetsskillnaderna (procenttalen) har ju minimal variation så varför inte bara jämföra kilopriset, pris per 30gram protein eller så är ju skit samma, vad händer om du får 28? eller 32?


Om du läser tidigare i tråden så finns det folk som tycker att det skulle vara bra om man slapp räkna själv. Och som sagt blir det lite svårt om man ska stå i butiken o räkna på några produkter speciellt om dom väger olika mycket.

Är det 80% protein istället för 75% i en produkt så är det ju 50g mer protein per kilo i den med 80% så lite skillnad är det ju.
I t.ex. en gainer så vill man jämföra mer än bara protein halten.

KniveN
2004-12-16, 17:33
Problemet med det är väl bara att saker och ting väl kanske ses som en företagshemlighet, kanske inte VILL avslöja exakta förhållandet på alla ingredienser. Och vem blev förd bakom ljuset? Ville man ha en viss andel hydrolysat fick man väl se sig efter en annan tillverkare, eller kanske ringa och fråga. Generellt kan man väl anta att står det koncentrat, hydrolysat så är det nog väldigt lite hydrolysat, för om det var 50% skulle man nog skryta om det, typ.


Varför är det en företagshemlighet? Om ett företag vill veta fördelningen i en annan produkt så är det bara att göra en analys. Det finns inte direkt någon hemlig fördelning som ger extra bra resultat. Borde inte kunderna få veta vad dom betalar för?

Fastway säljs som hydrolyserat vassle protein då borde man få veta hur mycket hydrolysat det är i. Eftersom det inte är någon som skriver fördelningen på proteinerna så kan det bli svårt att vända sig till något annat företag.

Jag frågade om fördelningen förut men det fick jag inte svar på. Men för ett tag sen så berättade han hur fördelningen var och det är ca 50% hydrolysat i fastway.

EiseltUK
2004-12-16, 21:02
Fastway säljs inte som en ren hydrolysad produkt eftersom det inte är det, utan som ett protein- och aminosyratillskott där en stor del är korta peptider.Tanken med Fastway är att ge en distribution av aminosyror som är bra efter träning enligt "vår" teori. Vi säljer ingredienserna som en enhet och sen är det upp till våra kunder att abgöra om det tycker att produkten är värt sitt pris.

Visst kan det vara intressant att veta hur mycket hydrolysat det är och det är därför jag även berättat andeleen på ett ungefär. Den bittra bismaken tyder på att jag talar sanning. :)

/ Henrik

KniveN
2004-12-16, 22:13
Fastway säljs inte som en ren hydrolysad produkt eftersom det inte är det, utan som ett protein- och aminosyratillskott där en stor del är korta peptider.Tanken med Fastway är att ge en distribution av aminosyror som är bra efter träning enligt "vår" teori. Vi säljer ingredienserna som en enhet och sen är det upp till våra kunder att abgöra om det tycker att produkten är värt sitt pris.

Visst kan det vara intressant att veta hur mycket hydrolysat det är och det är därför jag även berättat andeleen på ett ungefär. Den bittra bismaken tyder på att jag talar sanning. :)

/ Henrik

Varför skriver ni inte fördelningen på förpackningen? Det är ganska svårt och avgöra om den är värd sitt pris när man inte vet fördelningen. Då måste man först köpa produkten och testa den under en längre tid. Men det är ändå svårt att jämföra eftersom det är så många andra faktorer som spelar in om träningen går bra eller ej.

Har inget emot Eiselt. Käkar själv Fastway nu när den bara kostar 200kr/kg. :D Träningen går bättre än någonsin. Vet inte om det beror på Fastway, att jag tar en drink både före och efter träningen eller att jag är 90mil från flickvännen. :kinky: bränner mycket kalorier..

EiseltUK
2004-12-16, 22:57
Varför skriver ni inte fördelningen på förpackningen? Det är ganska svårt och avgöra om den är värd sitt pris när man inte vet fördelningen. Då måste man först köpa produkten och testa den under en längre tid. Men det är ändå svårt att jämföra eftersom det är så många andra faktorer som spelar in om träningen går bra eller ej.

Har inget emot Eiselt. Käkar själv Fastway nu när den bara kostar 200kr/kg. :D Träningen går bättre än någonsin. Vet inte om det beror på Fastway, att jag tar en drink både före och efter träningen eller att jag är 90mil från flickvännen. :kinky: bränner mycket kalorier..

Jag förstår din poäng och det skulle helt klart bli lättare för kunderna att kunna utvärdera produkterna utan behöva köpa dem. Och visst skulle man kunna göra det men jag tror att om en produkt blir framgångsrik så vill man gärna hålla receptet för sig själv eftersom man annars serverar produkten på fat för att låta andra kopiera den.

Just proteintillskott och gainers är lite speciella i det här fallet tror jag. Om vi skulle göra en blandning av andra ämnen, typ ALA, kreatin och dextros så är det ju givet att man deklarerar innehållet mer exakt. En sådan blandning är också lättare att analysera i kopieringssyfte så man kan ändå inte dölja innehållet.

/ Henrik

Fairing
2004-12-17, 08:22
Jag förstår din poäng och det skulle helt klart bli lättare för kunderna att kunna utvärdera produkterna utan behöva köpa dem. Och visst skulle man kunna göra det men jag tror att om en produkt blir framgångsrik så vill man gärna hålla receptet för sig själv eftersom man annars serverar produkten på fat för att låta andra kopiera den.

/ Henrik

Så sant så......
Det är tragiskt att det finns så många som försöker kopiera produkter och produktsortiment.

Jag vet två Svenska tillverkare som alltid tar efter Fairing :rolleyes:

Fast i Fairings produkter hittar ni aldrig Koncentrate :D

EiseltUK
2004-12-17, 11:14
Så sant så......
Det är tragiskt att det finns så många som försöker kopiera produkter och produktsortiment.

Jag vet två Svenska tillverkare som alltid tar efter Fairing :rolleyes:

Fast i Fairings produkter hittar ni aldrig Koncentrate :D

Vem är det som kommer med kaseinprodukt, 8 år för sent? :laugh:

Fairing
2004-12-17, 12:19
Vem är det som kommer med kaseinprodukt, 8 år för sent? :laugh:

Fairing har rent kasein och inget utblandat skit :D

EiseltUK
2004-12-17, 12:38
Fairing har rent kasein och inget utblandat skit :D

Jaha, trodde ni hade något som hette Complete Pruttein... :laugh:

Måste dock erkänna att Ferring varit före med en del saker, men vi sätter ingen prestige i att vara först - bara bäst. :D

/ Henrik

Fairing
2004-12-17, 15:42
Vi vill inte bara vara bäst vi vill vara först ochså :rolleyes:

EiseltUK
2004-12-17, 17:04
Vi vill inte bara vara bäst vi vill vara först ochså :rolleyes:

Näe dumma dig... :smash: Jag sa bäst först. Då é du sämst. :D

Fairing
2004-12-17, 19:06
Tråkigt i London eller :rolleyes: