handdator

Visa fullständig version : Disciplin...


Hoffa
2004-10-10, 21:05
Har funderat lite på det här med mat och begär och disciplin, när man är bortbjuden så blir man ju bjuden på mat och godsaker som inte är någon exemplarisk "träningsmat" ofta kan man se till att sköta sig under veckan så kan man unna så lite "slisk" när man är bortbjuden utan att bekymmra sig om det. Man kan till och med ha sin ätardag samma dag som man är bortbjuden och slå två flugor i en smäll. Men hur ska man veta när det är stopp?
Jag var bortbjuden igår och fick tre rätters, soppa, kyckling gryta med ris och sallad, helt okej mat! Sen kom kavalleriet! Två st Äppelkakaor med vaniljsås,grädde och glass och noblesse kakor. Det fanns massor av det!
Jag tog lite lagom sådär och var absolut inte hungrig när jag började äta, så jag åt inte för att jag var hungrig, bara för att det var gott. Men det tog ju inte slut så man fortsatte och åt av den där Äppelkakan och glassen och grädden och vanlijsåsen tills allt vara slut. Efteråt känner man sig lite äcklig, men man hittar ju ingen anledning att sluta!! Anledningen till att jag skriver är inte för att jag är speciellt nojig med att få i mig dålig mat men att inte ha kontroll över ätandet är lite jobbigt, jag vet att en dålig dag ur kost/tränings synpunkt inte förstör en kropp men varför kan man inte sluta när man vill?
Jag hade visserligen spelat hockey med kompisarna i 3 timmar innan jag var bortbjuden så jag hade lite marginal att äta på vad gäller energibehov.
Annars dom andra dagarna i så går det bra, jag äter förmodligen bättre mat då som inte leker med min hjärna och blodsocker så mycket?

Som sagt, disciplin vid matbordet! Någon som vet hur man ska bara äta så det räcker? Och inte tappa kontrollen och börja svulla när man är bortbjuden?

JLL
2004-10-10, 22:05
Låta bli att stoppa en massa mat i munnen som du egentligen inte vill äta är enda sättet jag känner till. Kan vara rätt knepigt under deff speciellt om man är en sk "binge-eater" som jag och kan äta hur mycket som helst. Kan kanske vara vettigt att inte vara utsvulten när du kommer dit?

cVi
2004-10-10, 23:11
Gör som farsans föräldrar gjorde med han och hans syskon när dom var små hah, Käka massa gröt innan :D

stybb
2004-10-13, 19:37
jag är tillräckligt starkt disciplinerad att ge fan i skitmaten, som om de skulle va svårt //datorjaevel

Yankeee
2004-10-13, 19:48
jag är tillräckligt starkt disciplinerad att ge fan i skitmaten, som om de skulle va svårt //datorjaevel

Att du har lätt för något betyder inte att alla har lätt för det.

JAM
2004-10-13, 23:10
Jag tror att den sociala biten spelar in också. När man är bortbjuden sådär så "ska" man ju äta av efterrätten. Då kan det bli att man äter saker man inte skulle ha ätit annars.

Tycker mig inte ha speciellt svårt att avstå.

slobban
2004-10-13, 23:19
Det lär ju knappast synas om man drar lite paj å nån nobless i socialt syfte?!
Om man nu inte är rådeffad dvs...

skaparn
2004-10-14, 07:50
Dock så trugas bortom all sans och vett på de flesta bjudningar. Värden/värdinnan har alltid ett vattentätt "tack det är bra, jag är mätt"-filter instoppat i öronen så att ta en portion av äppelpajen är otänkbart. Man kunde lika gärna ställa sig och kissa i vardagsrummet, skymfen är total.

Men iofs, som nån sa, det lär ju inte göra så stor skillnad vid enstaka tillfällen, problemet är väl om man är omåttligt populär och alltid blir bjuden på middagar.

Callister
2004-10-14, 08:42
Hur ofta blir man bortbjuden? Ät på, men överdrift hänger ju på en själv, vi kan ju inte skicka en magisk formel till dig. :cool:

zam
2004-10-14, 20:44
Hmm är jag bortbjuden på en massa gott käk passar jag väl på att äta.
Äta trist kan jag göra resten av veckan hemma..

Beast
2004-10-14, 21:15
Det gäller att ha bra självdisciplin. Annars lär det ju inte gå. Är ofta bortbjuden men då dom vet vad som gäller väljer dom flesta att bjuda mig på ätardagen och då skiter jag i vad jag stoppar i mig :D