handdator

Visa fullständig version : Omvänd bänkpress?


Zakath
2004-10-10, 16:41
Japp, jag undrar om någon kan beskriva övningen och hur den går till för mig?

Har hört det lite då och då, när man istället för att hålla handflatorna bort från sig i bänkpress håller dem emot sig. Har bara vågat testa lite med stången...
Vilka muskler tränar den? Antar att det är samma, men mycket mer axel och triceps, fast mindre bröst.

pellepedal
2004-10-10, 17:39
Borde väl bli en tricepsövning.

Dav0d
2004-10-10, 17:50
Desto närmre ihop händerna är desto mer triceps tar det. Är dom långt ifrån går det mer på bröst eller främre axlar beroende på hur du kör.

blekfet2
2004-10-10, 17:53
usch hemskt övning..körde den....mina handleder ceppade ihop totalt...slutad med att jag inte kunde träna på 4 dar...hade ont som fan

lauria
2004-10-10, 17:58
Det verkar inte vara skonsamt mot handlederna ;)

Zakath
2004-10-10, 18:07
Jag menar precis som vanlig bänkpress men med händerna åt motsatta hållet.

Dipshit
2004-10-10, 18:36
Säger detsamma.. handlederna
Som när man kör lite vild med för mkt vikt på drag till hakan..
AJ..känns som jag tappar handen ibland..

Zakath
2004-10-10, 18:51
Jag fattar inte varför det skulle göra ont i handlederna!?
Kan ingen ge en BRA beskrivning av övningen?

Magnus
2004-10-10, 18:59
har för mig att den kallas rumänsk/rysk bänkpress. nån annan vet säkert mer

Allan
2004-10-10, 19:01
har för mig att den kallas rumänsk/rysk bänkpress. nån annan vet säkert mer

Har jag aldrig hört - men den var poppis i California på sextio- och sjuttiotalet. Pearl, Scott och Gironda rekommenderar den.

allan

Knäböj
2004-10-10, 19:33
Jag kör den med jämna mellanrum. Ja,den kräver starka handleder men ni som upplever rent obehag i handlederna håller nog händerna för tätt. Jag kör knapp axelbredd,sänker stången till partiet precis under bröstkorgen,sänker stången djuupt ned och trycker till uppåt. Tar som f*n precis i början/botten. Jag kan lätt köra till positiv failure pga när triceps inte orkar mer för jag stången lite längre upp och låter brösten hjälpa till sista repetitionen. En övning med grym sträck i botten. Jag vet inte säkert men jag tror den är ganska elak mot armbågarna.Därför kör jag den inte jämt, 3-4-veckor kanske.

Finns säkert någon med lite mer vetenskaplig bakgrund/info till denna övning.

Edit: Jag tror smal bänkpress med överhandsfattning är elakare mot axlarna än denna. Magen/triceps/umderarmar tycker jag får jobba mest vid underhandsfattning.

Zakath
2004-10-10, 19:35
Finns säkert någon med lite mer vetenskaplig bakgrund/info till denna övning.



Det skulle vara intressant, vill gärna veta!

Knäböj
2004-10-10, 19:39
Jag kör denna övning på ca.80% av vikten jag bänkpressar med...

Knäböj
2004-10-10, 19:41
Det skulle vara intressant, vill gärna veta!
Äh, lassa på lite o känn vart du får pump/träningsvärk :D

Lillgrabben
2004-10-10, 19:46
Jag personligen skulle absolut inte köra den pga den allvarliga skaderisken.


Om man tappar orken mitt i ett lyft så är risken överhängande att man tappar stången rakt över halsen / ansiktet. Tackvare skaderisken så har omvänd fattning blivit förbjudet att använda i IPF tävlingar i SL/bänk....


Förutom att övningen är ganska skadebenägen så torde den ta bra på triceps men om jag får komma med ett tips så rikta in dig på vanlig smalbänk istället!


Om du trots allt vill köra den så ska du ha "extremt" vana & alerta passare tillhands vid lyftandet. Det duger inte med ngn som står & halvsover för då du missar så sticker stången neråt blixtsnabbt.


MVH

Zakath
2004-10-10, 19:49
Jag personligen skulle absolut inte köra den pga den allvarliga skaderisken.


Om man tappar orken mitt i ett lyft så är risken överhängande att man tappar stången rakt över halsen / ansiktet. Tackvare skaderisken så har omvänd fattning blivit förbjudet att använda i IPF tävlingar i SL/bänk....


Förutom att övningen är ganska skadebenägen så torde den ta bra på triceps men om jag får komma med ett tips så rikta in dig på vanlig smalbänk istället!


Om du trots allt vill köra den så ska du ha "extremt" vana & alerta passare tillhands vid lyftandet. Det duger inte med ngn som står & halvsover för då du missar så sticker stången neråt blixtsnabbt.


MVH



Tack för infon :bow:

"Om du trots allt vill köra den så ska du ha "extremt" vana & alerta passare tillhands vid lyftandet"
Heheehe, då tror jag nog inte det blir någon omvänd bänk för mig :D

Hade mest tänkt det som en kul sak att prova för omväxlingens skull.

Men du säger att övningen har en väldigt hög skaderisk, är det endast chansen att tappa stången som gör skaderisken så hög, eller är övningen också farlig ur anatomisk synvinkel? D.v.s sliter den på axlar, ligament eller liknande?

Lillgrabben
2004-10-10, 19:55
Tack för infon :bow:

"Om du trots allt vill köra den så ska du ha "extremt" vana & alerta passare tillhands vid lyftandet"
Heheehe, då tror jag nog inte det blir någon omvänd bänk för mig :D

Hade mest tänkt det som en kul sak att prova för omväxlingens skull.

Men du säger att övningen har en väldigt hög skaderisk, är det endast chansen att tappa stången som gör skaderisken så hög, eller är övningen också farlig ur anatomisk synvinkel? D.v.s sliter den på axlar, ligament eller liknande?


Njaäe, det är väl mest ur "tappningshänseende" som jag anser omvänd bänk vara förkastligt. Du torde iofs få himla bra sträck i framsida axlar tackvare att man i omvänd bänk lägger stången betydligt längre ner än i en vanlig bänkpress, men att detta skulle vara speciellt farligt tror jag inte!

Om du tänker på det hela så är det endast tummarna som håller fast stången & om man missar ett lyft så är det stor risk att armarna viker sig som en fällkniv....


MVH

Allan
2004-10-10, 20:05
Till saken hör väl också att Lillgrabben antagligen lattjar med en 170-180 kg i nämnda övning...

allan

Zakath
2004-10-10, 20:08
Njaäe, det är väl mest ur "tappningshänseende" som jag anser omvänd bänk vara förkastligt. Du torde iofs få himla bra sträck i framsida axlar tackvare att man i omvänd bänk lägger stången betydligt längre ner än i en vanlig bänkpress, men att detta skulle vara speciellt farligt tror jag inte!

Om du tänker på det hela så är det endast tummarna som håller fast stången & om man missar ett lyft så är det stor risk att armarna viker sig som en fällkniv....


MVH


Det är alltså om man missar ett lyft och triceps failar som det blir riktigt farligt.. Lite som smalbänk då, fast värre.
Hur brett ska man hålla?

Med närmare eftertanke kanske jag kör den här övningen på lite lättare vikter någon gång, inte för att jag vet vad det skulle vara bra för, men kul att prova :D

Lillgrabben
2004-10-10, 20:34
Till saken hör väl också att Lillgrabben antagligen lattjar med en 170-180 kg i nämnda övning...

allan



Nope, jag är en liten klenis i den där!

Har faktiskt inte tränat den ngt seriöst, provade några lyft på drygt 100 kg sist jag körde omvänt för några år sedan. :em:


Däremot så tränar jag en hel del vanlig smal bänkpress just nu & tycker det är en trivsam övning. Är på dryga 170 i maxstyrka i den f.n. tror jag.

MVH

Lillgrabben
2004-10-10, 20:35
Det är alltså om man missar ett lyft och triceps failar som det blir riktigt farligt.. Lite som smalbänk då, fast värre.
Hur brett ska man hålla?

Med närmare eftertanke kanske jag kör den här övningen på lite lättare vikter någon gång, inte för att jag vet vad det skulle vara bra för, men kul att prova :D



Inte för att jag är ngn auktoritet på omvänd bänkpress men om jag skulle köra den så blev det lite drygt axelbredd.


MVH

Karl_alfred
2004-10-10, 21:54
Övningen kallas ryssbänk och kan med fördel köras i smithmaskinen, axelbrett grepp, tar mycket bra på triceps!

Johan1986
2004-10-10, 21:58
Borde man inte kunna köra det i en bröstpressmaskin. Visserligen blir det ju inte riktigt samma som med friavikter men riskerna att tappa stången försvinner.