handdator

Visa fullständig version : Periodiserar ni? Hur då?


gorken
2004-10-10, 15:59
Många pratar om att man ska periodisera för att få bra resultat. Andra menar att man alltid ska köra gristungt. Vad funkar för er? Och om man nu ska periodisera....med vilka intervaller ska man då bäst köra med? Har läst någonstans att kroppen skulle vänja sig vid 5-6 veckor med samma vikt eller övningar? Så då skulle man i princip kunna köra 1 vecka tungt och sen 1 vecka lätt och sen tungt igen....?

jim
2004-10-10, 16:03
Många pratar om att man ska periodisera för att få bra resultat. Andra menar att man alltid ska köra gristungt. Vad funkar för er? Och om man nu ska periodisera....med vilka intervaller ska man då bäst köra med? Har läst någonstans att kroppen skulle vänja sig vid 5-6 veckor med samma vikt eller övningar? Så då skulle man i princip kunna köra 1 vecka tungt och sen 1 vecka lätt och sen tungt igen....?


virra inte runt för mycket.. jag tror på att köra en period med liknande träning så du kommer in i övningarna ordentligt! får alltid bättre kontakt när jag kört en övning några veckor! en god tumregel är väl annars att variera om du får mindre eller uteblivna ökningar i en övning!

pellepedal
2004-10-10, 17:44
Periodisera bör du. Annars stagnarerar du garanterat efter en tid.
Periodisera ofta så slipper du överhuvudtaget stagnationen, istället för att vänta tills du står helt stilla innan du börjar ändra saker.
Man kan periodisera mellan varje pass i stället för typ varje månad. Det finns en del studier som visar att det är bättre för kroppen med kortare och snabbare perioder.

-AG-
2004-10-10, 21:44
Det beror på vilken övning det handlar om och vilken tid på året det är. I mark kör jag för tillfället treor och höjer ungefär 20kg per vecka i fem veckor. I böj periodiserar jag på tre veckor med ca 20kg per vecka. I bänk kör jag för tillfället med en gammal "nybörjarklassiker" där jag kör på en vikt till jag klarar en åtta och sedan höjer fem kilo och kör tre reps (klarar mer, men kör medvetet lite lättare efter veckan jag persar). Detta kommer jag att köra till jan-feb då jag kommer att sänka antalet reps till treor. Ingen periodicering bör köras för evigt och det kan vara bra att variera sig för att behälla gnistan och inte hamna i slentrianmässiga träningar.