handdator

Visa fullständig version : Vad är egentligen "för högt protein-intag"?


Ungtuppen
2004-10-10, 13:54
Tjena. Jo det är så att jag har för inte så länge sedan börjat styrketräna, jag är c:a 173cm lång och väger 62kg. Jag har börjat ätit bra och köpt kosttillskott (super mass fuel) så jag får i mig mina 124gram protein per dag.

Men, jag har en mycket orolig mamma som säger att mina njurar kommer ta skada om jag fortsätter inta så här mycket protein varje dag, och det blev inte bättre när dom skrev i någon hälsotidning att den som styrketränar ska ta 0.8-1.3g protein per kropps-kg per dag, och att man tar över det löper stor chans för att få njurskador.

Jag är rätt säker på att det som dom skrev i det där bladet inte är så himla sant, men det jag behöver är en rapport underskriven av någon sort av läkare att visa min moder så hon slipper oroa sig :em:

Ha det bra allesammans. :kickass:

John M
2004-10-10, 13:59
Tjena. Jo det är så att jag har för inte så länge sedan börjat styrketräna, jag är c:a 173cm lång och väger 62kg. Jag har börjat ätit bra och köpt kosttillskott (super mass fuel) så jag får i mig mina 124gram protein per dag.

Men, jag har en mycket orolig mamma som säger att mina njurar kommer ta skada om jag fortsätter inta så här mycket protein varje dag, och det blev inte bättre när dom skrev i någon hälsotidning att den som styrketränar ska ta 0.8-1.3g protein per kropps-kg per dag, och att man tar över det löper stor chans för att få njurskador.

Jag är rätt säker på att det som dom skrev i det där bladet inte är så himla sant, men det jag behöver är en rapport underskriven av någon sort av läkare att visa min moder så hon slipper oroa sig :em:

Ha det bra allesammans. :kickass:


Ahhh *SUCK*, vet inte hur ofta detta ämne har diskuterats, jag skulle tippa på att risken för att du får njurskador är minimal, jag äter 3 gånger så mycket protein som du och har gjort det dom senaste 3-4 åren kanske utan problem. Gruben kommer väl och viftar med någon undersökning snart :D

King Grub
2004-10-10, 14:04
High-Protein Weight Loss Diets and Purported Adverse Effects: Where is the Evidence

Manninen, A.H., “High-Protein Weight Loss Diets and Purported Adverse Effects: Where is the Evidence,” Sports Nutrition Review Journal, 2004, 1(1), pages 45-51.

This review article evaluated the literature regarding the effects of high-protein, low-carbohydrate weight loss diets on cardiac, renal, bone, and liver functions. Over 40 studies were examined. A variety of populations were investigated including pre- and post-menopausal women, body builders, diabetics, patients with recent hip fractures, and the elderly. Only studies which examined individuals with normal kidney function were considered for this review. According to the studies evaluated, there is no evidence suggesting protein is associated with reduced cardiac function. In fact, there are studies which actually support that risk of heart disease is lower and blood lipid concentrations are more favorable when dietary protein replaces carbohydrate. Several studies have shown a negative correlation between protein intake and blood pressures. There is no data indicating that a healthy kidney will be damaged when consuming protein levels above the Recommended Dietary Allowance (RDA). While the long-term effect of a high protein intake on renal function in diabetics has not been determined, improvements in overall blood sugar control and the lipid profile has been observed over the short term. Although there is an increase in urinary calcium excretion when consuming more dietary protein, calcium is not leached from the bone. High protein intake has actually been associated with increasing bone mineral density and a lower risk of osteoporosis. There is no scientific evidence supporting that high protein intake is associated with detrimental effects on liver function. For individuals with normal kidney function, high protein diets are safe and may offer additional health benefits.

Grahn
2004-10-10, 14:06
Lustigt att alla känner till alla myter(iofs skapade av läkare men ändå) men så få känner till vettiga sanningar.

Bodylotion
2004-10-10, 18:16
Lustigt att alla känner till alla myter(iofs skapade av läkare men ändå) men så få känner till vettiga sanningar.


fan va sant du!

kal_erixon
2004-10-10, 18:48
king_grub
kan du inte köra fet-stil eller capslock på allt som är viktigt. precis som ovan.
de är sällan man orkar läsa alla krångliga ord på engelska :D

King Grub
2004-10-10, 18:50
Den som inte "orkar" lära sig saker och bilda sig egen uppfattning får skylla sig själv när det skiter sig. ;)

morbror_sven
2004-10-10, 20:17
Jag tycker att det nästintill är absurt att ni kräver att grub ska skriva allt "viktigt" i fetstil. Skulle ni säga det till någon annan? Var istället glada för de 16.65 inlägg han dagligen levererar oss! :smash:

Tolkia
2004-10-10, 21:28
Liten risk att en frisk människa skall lyckas sabotera njurarna via kosten (när det gäller folk med njurdysfunktion kan det vara på sin plats med proteinreducerad kost, lite beroende på vad det är som är felet, men då kanske man inte orkar träna hur mycket som helst heller ...). Däremot är det nog en och annan som äter "för mycket" protein i den bemärkelsen att de äter mer än vad kroppen kan göra muskel av per dygn. Och som obildad "icke-gymmare" kan man ju tycka att proteinpulver är dyra som rena energitillskott, eller ...?

Sverker
2004-10-11, 06:58
king_grub
kan du inte köra fet-stil eller capslock på allt som är viktigt. precis som ovan.
de är sällan man orkar läsa alla krångliga ord på engelska :D


Vad som är viktigt är olika för olika mäniskor

Samma utmärkta text från King Grub kan innehålla mer information på andra ställen än den texten Grub vill att vi skall läsa.


Notera att jag tryckte på fel knapp när jag kvotade kal_erixons text.

Texten är INTE ändrad !

stefannn
2004-10-11, 08:53
med risk att kapa tråden men ... fiser man mer vid högt proteinintag?? borde vara så

Zonyk83
2004-10-11, 09:35
med risk att kapa tråden men ... fiser man mer vid högt proteinintag?? borde vara så

Om man blandar det med mycket mjölk så :hbang:

z_bumbi
2004-10-11, 09:44
med risk att kapa tråden men ... fiser man mer vid högt proteinintag?? borde vara så

Nej inte mer än om du äter mer mat totalt.

Mycket mjölk är inte heller något som automatiskt innebär att man får mer gas.

Fibrer däremot.. speciellt innan man blir van vid ett ökat intag. :angel:

Zonyk83
2004-10-11, 09:50
Nej inte mer än om du äter mer mat totalt.

Mycket mjölk är inte heller något som automatiskt innebär att man får mer gas.

Fibrer däremot.. speciellt innan man blir van vid ett ökat intag. :angel:

Laktos (mjölksocker) ger gasbildning (dricker 3 liter om dagen)

King Grub
2004-10-11, 10:02
Laktos (mjölksocker) ger gasbildning (dricker 3 liter om dagen)

Inte automatiskt, om man inte är speciellt känslig.

Grahn
2004-10-11, 10:03
Laktos (mjölksocker) ger gasbildning (dricker 3 liter om dagen)

Du överskrider troligen din toleransnivå något och får därför gaser.

Zonyk83
2004-10-11, 10:05
Du överskrider troligen din toleransnivå något och får därför gaser.

Jo det tror jag också, nästan lite jobbigt det där...

Zonyk83
2004-10-11, 10:07
Inte automatiskt, om man inte är speciellt känslig.

Det bildas gas oavsett, sen om det är i rimliga mängder eller inte är en annan femma. Är man känslig bildas det mer som du säger

z_bumbi
2004-10-11, 10:13
Det bildas gas oavsett, sen om det är i rimliga mängder eller inte är en annan femma. Är man känslig bildas det mer som du säger

Är du känslig dvs har mindre laktas i tarmen som bryter ner laktosen så kommer laktosen ner i tjocktarmen och där jäser den och då bildas det gaser.
Är du inte känslig så bryts laktosen ner till galaktos och glukos som båda tas upp i tunntarmen och orsakar ingen jäsning längre ner.

stefannn
2004-10-11, 10:42
Nej inte mer än om du äter mer mat totalt.

Mycket mjölk är inte heller något som automatiskt innebär att man får mer gas.

Fibrer däremot.. speciellt innan man blir van vid ett ökat intag. :angel:

då kan det nog vara det...

Johan86
2005-03-29, 14:45
High-Protein Weight Loss Diets and Purported Adverse Effects: Where is the Evidence

Manninen, A.H., “High-Protein Weight Loss Diets and Purported Adverse Effects: Where is the Evidence,” Sports Nutrition Review Journal, 2004, 1(1), pages 45-51.

This review article evaluated the literature regarding the effects of high-protein, low-carbohydrate weight loss diets on cardiac, renal, bone, and liver functions. Over 40 studies were examined. A variety of populations were investigated including pre- and post-menopausal women, body builders, diabetics, patients with recent hip fractures, and the elderly. Only studies which examined individuals with normal kidney function were considered for this review. According to the studies evaluated, there is no evidence suggesting protein is associated with reduced cardiac function. In fact, there are studies which actually support that risk of heart disease is lower and blood lipid concentrations are more favorable when dietary protein replaces carbohydrate. Several studies have shown a negative correlation between protein intake and blood pressures. There is no data indicating that a healthy kidney will be damaged when consuming protein levels above the Recommended Dietary Allowance (RDA). While the long-term effect of a high protein intake on renal function in diabetics has not been determined, improvements in overall blood sugar control and the lipid profile has been observed over the short term. Although there is an increase in urinary calcium excretion when consuming more dietary protein, calcium is not leached from the bone. High protein intake has actually been associated with increasing bone mineral density and a lower risk of osteoporosis. There is no scientific evidence supporting that high protein intake is associated with detrimental effects on liver function. For individuals with normal kidney function, high protein diets are safe and may offer additional health benefits.


nu är jag mkt kass på engelska.någon vänlig själ som kan förklara det viktigaste?

var det farligt eller inte farligt att äta mycket proteiner? eller pulver

King Grub
2005-03-29, 14:50
För friska personer som har normalt fungerande njurar och lever är det inte farligt.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=803839&postcount=180