handdator

Visa fullständig version : skinka&ost


stenis
2004-10-09, 23:33
Tjo!

Jo det är så att till frukosten har jag ost och skinka på mina smörgåsar. Det jag undrar är hur mycket protein innehåller _en_ skiva ost respektive _en_ skiva skinka?

Jag förstår att detta givetvis beror på storleken på skivorna, men ett ungefärligt mått att gå efter kanske? Om vi säger en "normalstor" ostskiva och skinkskiva..

Har ingen våg så jag kan inte väga heller.. (Lär nog införskaffa en sådann)

mvh stenis

HarD
2004-10-09, 23:49
En normalstor skinka väger ungefär 10 gram, vilket blir ca 2 gram protein.
En ostskiva är jag mer osäker på, men en ostskiva kanske väger en 8 gram vilket blir ungefär 2 gram protein också.

Skinka innehåller 20 % protien och Ost varierar mellan dryga 20% - 30 % för det mesta. Ju magrare ost desto mer protein.

stenis
2004-10-09, 23:51
man tackar man tackar, för de upplysningnarna! :) :bow:

edit: kan lika gärna använda denna tråd för ennu en fråga ang. min frukost.. går det bra att ha i lite exell vassle i min havredrink som jag tar varje morgon.. vasslet fukkar inte upp havredrinken på nå vis så den blir onyttig eller nått sånt?

mvh stenis

jim
2004-10-10, 00:34
man tackar man tackar, för de upplysningnarna! :) :bow:

edit: kan lika gärna använda denna tråd för ennu en fråga ang. min frukost.. går det bra att ha i lite exell vassle i min havredrink som jag tar varje morgon.. vasslet fukkar inte upp havredrinken på nå vis så den blir onyttig eller nått sånt?

mvh stenis

nej det går utmärkt att blanda vassle i havredrinken eller gröten om man vill ha extra protein till frukost :)

gör som jag, önska dig en matvåg när du fyller år :rolleyes: