handdator

Visa fullständig version : Njurbälte i knäböj?


randomized
2004-10-09, 17:55
Är en nybörjare som precis på allvar börjat med knäböj. Det känns mycket stabilare med njurbälte och jag kan dessutom böja med tyngre vikter. Bör jag sänka vikten och köra utan njurbälte såhär i början?

Gudfadern
2004-10-09, 18:05
Jag tycker du ska köra utan i början, tills du kommer upp i dom höga vikterna så att bålen stärks.

Karl_alfred
2004-10-09, 18:33
Är en nybörjare som precis på allvar börjat med knäböj. Det känns mycket stabilare med njurbälte och jag kan dessutom böja med tyngre vikter. Bör jag sänka vikten och köra utan njurbälte såhär i början?
Skippa bältet tills du kommer på rejäla vikter, ca 200 eller nått sånt kanske.

King Grub
2004-10-09, 18:36
Sedan är det inget "njur"bälte heller. Det används för att ge stadga och stablitet och buktryck, och har inget att göra med att skydda njurarna.

z_bumbi
2004-10-09, 19:35
Jag är kluven faktiskt, är det mycket lättare att köra med bälte så kanske det är vad som behövs just nu. Senare när man fått till tekniken så kan man efter att ha sänkt vikterna rejält jobba sig upp utan bältet för att få den riktiga stadgan i kroppen.
Det är omöjligt att säga vilket som är bäst i något fall utan att se hur övningen ser ut med och utan bälte.

Självklart ska man inte slarva med träningen av länd- och korsrygg samt mage under någon av dessa perioder.

emmzan
2004-10-09, 20:17
Skippa bältet tills du kommer på rejäla vikter, ca 200 eller nått sånt kanske.

Tycker nog att 200 i böjen är ett lite väl högt mål för när man ska börja använda bälte :rolleyes:

Tänk på att ett bälte inte gör att det är mer okej att tappa tekniken, utan finns där som en hjälp för att öka buktrycket och därmed bålstabiliteten.