handdator

Visa fullständig version : En fundering kring frukost...


AdrenalineRush
2004-10-09, 16:31
Jag vill minnas att jag läste i en gammal tråd där det sades att man bör hålla fetttintaget lågt vid frukosten och undrar nu just varför man ska äta en fettsnål frukost. Hur mycke betraktas isf som en rimlig mängd fett på morgonen, om man väger 80kg tex?

King Grub
2004-10-09, 16:32
undrar nu just varför man ska äta en fettsnål frukost.

Därför att ett högt fettintag på morgonen sänker insulinkänsligheten bra många timmar framåt. Gäller dock främst mättat fett.

Grahn
2004-10-09, 16:35
Iom den förhöjda insulinkänsligheten på morgonen, jmf med kvällen, så är det ju ett ypperligt tillfälle att ladda med kolhydrater.

King Grub
2004-10-09, 16:47
"Twenty-four middle-aged healthy men were given a low-fat high-carbohydrate (5.5 g fat; L), or a moderately-fatty, (25.7 g fat; M) breakfast of similar energy contents"

"the M breakfast led to higher OGTT C-peptide responses and higher areas under the curves (AUC) of OGTT serum glucose and insulin responses compared with the OGTT responses to the L breakfast"

"A small difference in fat intake at breakfast has a large influence on circulating diurnal NEFA concentration, which it is concluded influences adversely glucose tolerance up to 6 h later."

British Journal Of Nutrition October 1998, vol. 80, no. 4, pp. 323-331 (8 )

AdrenalineRush
2004-10-09, 16:57
Men mättat fett påverkar väl insulinet på lång sikt och är alltid lika negativt för insulinkänsligheten oavsett när man får i sig de mättade fetterna under dagen??

King Grub
2004-10-09, 17:00
Men mättat fett påverkar väl insulinet på lång sikt och är alltid lika negativt för insulinkänsligheten oavsett när man får i sig de mättade fetterna under dagen??

Insulinkänsligheten är alltid högre på morgonen, varför intag av samma fördelning av näringsämnen kan ge olika respons olika tider på dygnet.

Max
2004-10-09, 22:05
"Twenty-four middle-aged healthy men were given a low-fat high-carbohydrate (5.5 g fat; L), or a moderately-fatty, (25.7 g fat; M) breakfast of similar energy contents"

"the M breakfast led to higher OGTT C-peptide responses and higher areas under the curves (AUC) of OGTT serum glucose and insulin responses compared with the OGTT responses to the L breakfast"

"A small difference in fat intake at breakfast has a large influence on circulating diurnal NEFA concentration, which it is concluded influences adversely glucose tolerance up to 6 h later."

British Journal Of Nutrition October 1998, vol. 80, no. 4, pp. 323-331 (8 )Det är ganska stor skillnad i fettintaget i L resp. M. Det står däremot i sista stycket att "en liten skillnad i fettintag....". Verkar lite motsägelsefullt.

Om man skulle käka en burk makrill till morgon, där omega-3 oljan bidrar till förhöjd insulinkänslighet, tar det ut sig då? Nu antar jag att förhöjd insulinkänslighet på morgonen är något som är "direkt" och förhöjd insulinkänslighet från omega-3 snarare sker indirekt?

King Grub
2004-10-10, 06:23
Om man skulle käka en burk makrill till morgon, där omega-3 oljan bidrar till förhöjd insulinkänslighet, tar det ut sig då? Nu antar jag att förhöjd insulinkänslighet på morgonen är något som är "direkt" och förhöjd insulinkänslighet från omega-3 snarare sker indirekt?

Ja, "Postprandial plasma insulin concentrations after a single high-fat meal may be modified by the presence of specific fatty acids"

Br Journal Nutr. Volume 88, Issue 6, December (2002), pp. 635-640

Det gäller dock ett mål som har ett högt fettinnehåll; att äta en fettsnål frukost kanske skulle innebära ännu bättre resultat.

Whey
2004-10-10, 09:52
Bör man p.g.a. detta undvika ägg på morgonen?

King Grub
2004-10-10, 10:00
Jag tänker inte göra det.

Åse Columbus
2004-10-10, 11:11
ÅÅÅÅ

Jag som äter bacon o ägg varje lördag o söndag.....de e såååå gott..sen en kopp mycket starkt kaffe...

Med den frukosten så står jag mig ett par timmar +...

J_Hells
2004-10-10, 11:22
Om man nu äter ägg till frukost som jag gör. Är det en märkbar fördel att inta mycket fibrer? Jag får i mig ungefär 15gram fibrer och har för mig att det minimerar fettupptaget.

Åse Columbus
2004-10-10, 11:41
1 Sluta helt att äta vitt bröd, gå över till mörkt i stället.
2 Byt ut alla sockersötade sylter och marmelader. Det finns goda alternativ som sötats med fruktsocker.
3 Ät solrosfrön! Strö på filen och använd det i brödet när du bakar. Det sänker glykemiskt index (GI). Lågt GI ger en jämn blodsockerhalt, vilket är bra, eftersom du då inte känner behovet att småäta. Dessutom ger det en längre mättnadskänsla.
4 Drick citronvatten och/eller häll vinäger på salladen, sänker också GI.
5 Mitt bästa mellanmål är en frukt
och tio nötter.

30 väsrsta sockerbomberna
Godis
Daim
Djungelvrål
Riesen
Kitkat
Snickers
Glass Sandwich
Glassås choklad
Våffelstrut ofylld
Nougatkräm Nutella

Mellanmål
Yoghurt Yoplait
Yoghurt Yoggi Yunior
Risifrutti
Havredryck vanilj, choklad Oatly
Frukostflingor Loops
Energibar choklad nötter Start

Konditorivaror
Mazarin
Mariekex
Rån fyllda Wafers
Munkar ofyllda
Mandelkubb
Rulltårta med sylt
Punschrulle
Småkakor
Prinsesstårta
Potatisbakelse
Maränger chokladdoppade
Chokladbiskvi
Ballerina
Chokladboll
Delicatoboll
Cookies amerikanska

King Grub
2004-10-10, 13:10
Om man nu äter ägg till frukost som jag gör. Är det en märkbar fördel att inta mycket fibrer? Jag får i mig ungefär 15gram fibrer och har för mig att det minimerar fettupptaget.

Varför vill du äta något som minimerar fettupptaget? Varför äter du i sådana fall fettet överhuvudtaget, om du sedan vill manipulera bort det?

J_Hells
2004-10-10, 13:30
Varför vill du äta något som minimerar fettupptaget? Varför äter du i sådana fall fettet överhuvudtaget, om du sedan vill manipulera bort det?

För att ägg är gott och innehåller en massa bra protein, fettet följer liksom med.

Sverker
2004-10-10, 13:48
Kostfibrer brukar kunna binda upp någon %, av sin egna vikt, av fett från maten. Alltså långt mindre än 1 g i ditt fall.

Däremot är fibrer betydligt bättre på att binda till sig gallsalterna och på sikt sänka kolesterolet i blodet.

King Grub
2004-10-10, 14:32
1 Sluta helt att äta vitt bröd, gå över till mörkt i stället.
2 Byt ut alla sockersötade sylter och marmelader. Det finns goda alternativ som sötats med fruktsocker.
3 Ät solrosfrön! Strö på filen och använd det i brödet när du bakar. Det sänker glykemiskt index (GI). Lågt GI ger en jämn blodsockerhalt, vilket är bra, eftersom du då inte känner behovet att småäta. Dessutom ger det en längre mättnadskänsla.
4 Drick citronvatten och/eller häll vinäger på salladen, sänker också GI.
5 Mitt bästa mellanmål är en frukt
och tio nötter.

30 väsrsta sockerbomberna
Godis
Daim
Djungelvrål
Riesen
Kitkat
Snickers
Glass Sandwich
Glassås choklad
Våffelstrut ofylld
Nougatkräm Nutella

Mellanmål
Yoghurt Yoplait
Yoghurt Yoggi Yunior
Risifrutti
Havredryck vanilj, choklad Oatly
Frukostflingor Loops
Energibar choklad nötter Start

Konditorivaror
Mazarin
Mariekex
Rån fyllda Wafers
Munkar ofyllda
Mandelkubb
Rulltårta med sylt
Punschrulle
Småkakor
Prinsesstårta
Potatisbakelse
Maränger chokladdoppade
Chokladbiskvi
Ballerina
Chokladboll
Delicatoboll
Cookies amerikanska


Klipper man och klistrar istället för att skriva själv (särskilt som texten innehåller saker som "Mitt bästa mellanmål..." är det god sed att sätta ut källa, Expressen i det här fallet.

aliquis
2004-10-10, 19:59
snyggt val av sockerfällor också, bara tanken att skriva godis för sig och sedan komplementera med massa godissorter? och varför är just loops värre än säg choko pops, kalaspuffar eller special-k? Varför nämns inte sylt? Hur är det med en vetelängd? osv, sämst tabell som sagt.

challe balle
2004-10-11, 17:47
ni som kan, är det då inge bra att äta en ganska stor tallrick med fil som har 3%fett? behövs det stats för att veta det? :confused:

King Grub
2004-10-11, 18:37
ni som kan, är det då inge bra att äta en ganska stor tallrick med fil som har 3%fett? behövs det stats för att veta det? :confused:

Nej, det behövs inte. Det är inte dåligt. I och för sig är fettet inte det allra bästa, så lättfil skulle i det avseendet vara ett bättre alternativ, och komplettera fettmängden med någon bättre källa.

Generic
2004-10-12, 15:08
Gröt på morgonen är väl ganska bra fortfarande eller?
Ska jag gå över till Fil med nötter eller solrosfrön istället för gröten?

King Grub
2004-10-12, 15:12
Gröt är en alldeles utmärkt kolhydratkälla.