handdator

Visa fullständig version : Chins: Kroppsvikt i förhållande till styrka


Fors
2004-10-09, 14:51
Hej,

Tränade rygg precis och körde chins för första gången på länge. Jag har gått ned ett antal kg fett sedan senaste passet och märkte att jag klarade flera reps mer nu än då. Jag började fundera över hur mkt man kan lägga på sig i kroppsvikt utan att tappa reps i chins.

Om jag gör 10 reps nu, vägandes 70 kg, hur stor viktuppgång bör jag då satsa på för att inte förlora reps?
Lägger jag mig på +500 kcal/dygn går jag upp 2 kg i månaden. Tror ni styrkeökningen detta innebär överväger eller iaf tar ut den tyngd som 2kg kroppmassa extra tillför?

aliquis
2004-10-09, 15:30
nej, helt enkelt eftersom det blir 24kg på ett år och jag tror inte man får så mycket muskler att det kompenserar.

(vid närmare eftertanke har ju de riktiga kolosserna rejält med muskler utan fett, men de har väl lite problem med chins?)

Castro
2004-10-09, 15:43
nej, helt enkelt eftersom det blir 24kg på ett år och jag tror inte man får så mycket muskler att det kompenserar.

(vid närmare eftertanke har ju de riktiga kolosserna rejält med muskler utan fett, men de har väl lite problem med chins?)

Csaba Koscis säger då att han gjort cirka 50 chins så jag vet inte riktigt om det stämmer att alla "klossar" får det svårare. Beror ju mest på hur uthållig och mjölksyretålig man är när man börjar närma sig sådana respantal.

Dav0d
2004-10-09, 16:52
Hur många gjorde människan som vann SM i AT senast ?

Yankeee
2004-10-09, 17:08
Om du kör 10st nu, lassa på lite vikt och kör 3-4 st istället.
Betydligt bättre för styrka och volym (tycker jag då ;)), om du nu inte har som mål att göra många. :) Du förbereder dig för en högre kroppsvikt också.

stenis
2004-10-09, 17:54
Hur många gjorde människan som vann SM i AT senast ?

http://www.athletic-fitness.com/results/sm/sm2003.asp

mvh stenis

mystic[-_-]
2004-10-09, 19:09
Mycket möjligt att Csaba gjort det. En polare gjorde 55 dips vägandes 110 kg på en dipstävling iaf :P

Emil_Larsson
2008-06-26, 08:14
Bump:

Jag lånar tråden till en fråga..
När ni kör chins, räknar ni då på den vikten ni väger just när ni gör chinsen (alltså inte enbart kroppsvikten, utan kläder, skor) man väger ju mer på eftermiddagen än på morgonen.
Jag räknar att jag kör på 77-78kg när jag kör chins fast min vikt är 73-74kg på morgonen.

Hur räknar ni? man lyfter ju faktist mer än bara sin kroppsvikt.

Nitrometan
2008-06-26, 08:26
Jag räknar bara vikten som jag hänger i bältet.

15 kg om jag hänger på 15 kg i bältet.

rolf
2008-06-26, 13:26
Jag räknar bara vikten som jag hänger i bältet.

15 kg om jag hänger på 15 kg i bältet.

+1.

Skulle jag mot förmodan ha så tunga kläder (kevlarväst och stålähättor på skorna) skulle jag säkert skriva upp det, men annars känns det inte riktigt lönt att skriva upp klädernas vikt. PB med ett par mjukisbyxor! YEAH!