handdator

Visa fullständig version : Lakrits minskar testot men finns det nåt som ökar det ?


negative
2004-10-08, 22:22
Finns det nåt i kosten som ökar kroppens naturliga tillverkning av testosteron ?



Markus

slakker
2004-10-08, 22:35
"Chysin" eller hur det stavas. Står det iaf :)

King Grub
2004-10-09, 06:32
Träning och tillräckligt med korrekt sammansatt mat överhuvudtaget. Omättat fett.

Sverker
2004-10-09, 07:01
Ger inte så mycket för att manipulera testosteronnivån.


Det är hjärnan/hypothalamus som styr testosteronnivån.
Låt den delen sköta sitt jobb själv och ge järnet på gymmet och vid matbordet i stället. Någon procents höjning här kommer bara att leda till någon procents sänkning där.

John M
2004-10-09, 08:35
"The type of protein you consume is also important. Men who include red meat in their diets possess higher concentrations of free (active) testosterone.[4]"


4. Hameed M, Harridge DR, Goldspink G. Exerci. Sport Sci Rev.

Från *******.com :smokin:

TCOG
2004-10-09, 08:58
Zma?

King Grub
2004-10-09, 10:00
Sexuell avhållsamhet. :D

"higher testosterone concentrations were observed following the period of abstinence. These data demonstrate that acute abstinence does not change the neuroendocrine response to orgasm but does produce elevated levels of testosterone in males."

Endocrine response to masturbation-induced orgasm in healthy men following a 3-week sexual abstinence., World J Urol. 2001 Nov;19(5):377-82.

Ulf A Big
2004-10-09, 11:01
En studie visar att man kan knåda testiklarna och öka testosteronnivåerna. Ganska hårdhänt!!
Men lyssna på Sverker han har rätt....

stridis
2004-10-09, 11:06
Sexuell avhållsamhet.

Ger ju ett nytt perspektiv på ordet kvinnokarl. :)

Styx
2004-10-09, 13:10
En studie visar att man kan knåda testiklarna och öka testosteronnivåerna. Ganska hårdhänt!!
Men lyssna på Sverker han har rätt....

Frågan om det ändå ger någon effekt,
du kan knåda sköldhörteln som sitter på adamsäpplet och få en massiv utsöndring av sköldkörtelhormon. Men fysiologiskt kommer det inte ge nån effekt, kroppen kommer nedreglera sitt svar på dessa hormon på nåt sätt jag inte känner till.
Kan vara samma sak om du knådar testiklarna.

Zonyk83
2004-10-09, 14:09
Sexuell avhållsamhet. :D

"higher testosterone concentrations were observed following the period of abstinence. These data demonstrate that acute abstinence does not change the neuroendocrine response to orgasm but does produce elevated levels of testosterone in males."

Endocrine response to masturbation-induced orgasm in healthy men following a 3-week sexual abstinence., World J Urol. 2001 Nov;19(5):377-82.

Har hört precis tvärtom...
Fast när jag under eget experiment testade att hålla mig en vecka så kände jag mig faktiskt oerhört mycket mer peppad, hmmmm (det var svårt förresten) :D

King Grub
2004-10-09, 14:10
Har hört precis tvärtom...

"Hört", ja.

Zonyk83
2004-10-09, 14:12
"Hört", ja.

Jo att en frisättning av testosteron vid orgasm främjade musklerna, men vet inte om detta var i teorin bara, tror nästan det...Håller mer på tvärtom som du sa

King Grub
2004-10-09, 14:12
"The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline"

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.

Zonyk83
2004-10-09, 14:15
"The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline"

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.

Ahh, intressant men vet inte om det är praktiskt möjligt för mig att leva så.... ;)

hajder
2004-10-09, 16:46
"The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline"

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.

:eek: det avr inte lite. Men borde inte det ta "stopp" nånstans? Alltså att nivån sjunker för att sedan höjas igen?

King Grub
2004-10-09, 16:48
:eek: det avr inte lite. Men borde inte det ta "stopp" nånstans? Alltså att nivån sjunker för att sedan höjas igen?

Därefter verkar det som om den förhöjda nivån stannar där.

"No regular fluctuation was observed following continuous abstinence after the peak"

hajder
2004-10-09, 16:50
Därefter verkar det som om den förhöjda nivån stannar där.

"No regular fluctuation was observed following continuous abstinence after the peak"

Hmm står ju inte hur länge efter den sjunde dagen. Eller lyckades den här killen hålla sig i 1-2 månader?

King Grub
2004-10-09, 16:59
Hmm står ju inte hur länge efter den sjunde dagen. Eller lyckades den här killen hålla sig i 1-2 månader?

Värdet gäller genomsnittet för 28 personer, och studien pågick 16 dagar.

"If there was no ejaculation, there was no periodical changes in serum testosterone level. These results indicate that the periodic change in serum testosterone level is caused by ejaculation. "

Bodylotion
2004-10-10, 18:14
Sverker har rätt, träna o ät. Detta är vad forskning säger: fett och zink(zma är ett kostillskott med zink+magnesium) höjer testosteronhalten. För övrigt är zink en antioxidant..och det e bra.

Matte_Maiden
2004-10-10, 18:18
Så ni menar att om man inte runkar så ökar testonivåerna? Fan det blir svårt! :furious:

King Grub
2004-10-10, 18:19
Så ni menar att om man inte runkar så ökar testonivåerna? Fan det blir svårt! :furious:

Även sexuellt umgänge med andra... Fast det kanske inte är relevant? :D

CroCop
2004-10-10, 18:21
det kan väl endå inte röra sig om så mycket så det är värt uppoffringen ? :P eller ?!

King Grub
2004-10-10, 18:22
det kan väl endå inte röra sig om så mycket så det är värt uppoffringen ? :P eller ?!

"The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline"

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.


"reaching 145.7% of the baseline"

Absolut inte. ;)

Matte_Maiden
2004-10-10, 18:25
Även sexuellt umgänge med andra... Fast det kanske inte är relevant? :D

HEHEHEHE :thefinger

I alla fall inte när man är singel (och det är självklart då ingen orkar med en "byggare") :hbang:

Grisen
2004-10-10, 18:32
Även sexuellt umgänge med andra... Fast det kanske inte är relevant? :D


AAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
:rolleyes:

Cilia
2004-10-10, 18:34
ibland forskar man på saker som alla redan vet om.

som att man får sämre hörsel när man är full. Vem har inte varit på fest med alkohol och ljudvolymen går upp ju senare på natter (=ju fullare folk blir) det blir?

eller som här att avhållsamhet letter till uppdämt behov. Det behöver man ju inte vara full av testosteron för att veta om och inte göra massa forskning på heller. Det har väl de flesta av oss upplevt i så kallad empirisk forskning på egen hand.

Och om lakrits sänker testosteron nivån så antar jag att man säkert bör inta rejäla mängder regelbundet för att få någon effekt. Men gott är det oavsett effekt.

King Grub
2004-10-10, 18:35
Och om lakrits sänker testosteron nivån så antar jag att man säkert bör inta rejäla mängder regelbundet för att få någon effekt. Men gott är det oavsett effekt.

7 gram per dag i 1 vecka = 26% lägre testo. Rejäla mängder? :)

Zonyk83
2004-10-10, 18:37
ibland forskar man på saker som alla redan vet om.

som att man får sämre hörsel när man är full. Vem har inte varit på fest med alkohol och ljudvolymen går upp ju senare på natter (=ju fullare folk blir) det blir?

eller som här att avhållsamhet letter till uppdämt behov. Det behöver man ju inte vara full av testosteron för att veta om och inte göra massa forskning på heller. Det har väl de flesta av oss upplevt i så kallad empirisk forskning på egen hand.

Och om lakrits sänker testosteron nivån så antar jag att man säkert bör inta rejäla mängder regelbundet för att få någon effekt. Men gott är det oavsett effekt.

Forskning är detaljerat och det är detaljerna som är roliga :smash:

Cilia
2004-10-10, 19:57
hhmmmmm tur att man inte behöver bry sig om testo *g*
men vem äter lakrits dagligen?
ja, förutom ja under vissa perioder.



visste att mitt hackande på forskning skulle reta några.
det var mer för att provocera än att vara seriös.

Zonyk83
2004-10-10, 20:12
hhmmmmm tur att man inte behöver bry sig om testo *g*
men vem äter lakrits dagligen?
ja, förutom ja under vissa perioder.



visste att mitt hackande på forskning skulle reta några.
det var mer för att provocera än att vara seriös.

Forskning är ju forskning, man vet att lakrits sänker testo och vill ha reda på hur mkt utifall att man äter si och så av det...
För det andra så förstår jag inte vad som är så roligt med att provocera, jag tycker inte du provocerade, såg dig mer som en lite okunnig tjej :whipped:

aliquis
2004-10-10, 21:05
När man är singel är det ju helt klart värt att avstå, hur givande är det att runka egentligen...

Hum, förövrigt har jag slut på mina vitamintabletter, men jag har säkert 1000kr kvar att leva på den här månaden så jag kan köpa nya imorrn.

aliquis
2004-10-10, 21:06
7 gram per dag i 1 vecka = 26% lägre testo. Rejäla mängder? :)
Å andra sidan om man käkar lakrits istället för att runka så får man mer testosteron :cool:

schysst ragg dessutom, lär ju ska funka att säga att man har avsagt sig allt sexuellt umgänge för att man vill bygga ;/

cilia: jag skulle gärna äta lakrits dagligen, och har väl mer eller mindre gjort det, nu är det mindre än en gång i veckan :(

Mindek
2004-10-10, 21:15
"The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline"

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.


Okey, så det betyder alltså att man mer än fördubblar sin testonivå på en vecka?

Kreout
2004-10-11, 04:57
Okey, så det betyder alltså att man mer än fördubblar sin testonivå på en vecka?

"Reaching 145.7% of the baseline" borde enligt mig betyda att man når en nivå motsvarande 145.7% på en skala där 100% är "normalt", inte att nivån ökar MED 145.7%. Men jag kanske har fel?

King Grub
2004-10-11, 06:22
"Reaching 145.7% of the baseline" borde enligt mig betyda att man når en nivå motsvarande 145.7% på en skala där 100% är "normalt", inte att nivån ökar MED 145.7%. Men jag kanske har fel?

Nej, du har rätt.

King Grub
2004-10-11, 06:23
Å andra sidan om man käkar lakrits istället för att runka så får man mer testosteron :cool:

Var fick du det ifrån?

Lakrits i sig verkar ju sänka testosteronnivån, oavsett om du håller händerna ovanför täcket eller inte.

Grahn
2004-10-11, 08:13
Grub han menar att summan skulle bli högre i slutändan, men det är ju inget man vet alls oavsett om ngn kan räkna fram det.

Choklad funkar nog bättre under avhållsamhet isf, det ska ju ge liknande effekter som sex i skallen på en säger de.

mangs
2004-10-11, 08:46
Någon som vill vara med en empirisk studie här på Kolozzeum? Låt säga 2 månader utan sex och lakrits?

Hur är det för tjejer? har liknande undersökningar gjorts för dem?

King Grub
2004-10-11, 08:52
Grub han menar att summan skulle bli högre i slutändan, men det är ju inget man vet alls oavsett om ngn kan räkna fram det.

Choklad funkar nog bättre under avhållsamhet isf, det ska ju ge liknande effekter som sex i skallen på en säger de.

Ah... Som om man kunde räkna plus och minus på hormonnivåerna som ett annat bankkonto. :D

Grahn
2004-10-11, 08:53
Ah... Som om man kunde räkna plus och minus på hormonnivåerna som ett annat bankkonto. :D

Typ ;) heh revisorerna anfaller! :D

otterholm
2007-03-22, 01:25
Att sexuell avhållsamhet skulle öka testo nivån tar jag för struntprat. *screwy*

Att träna, agera aggresivt(tävla) och ha sex däremot ökar testo nivån bevisligen.
:furious: *flex*
Detta är fortfarande analogt med aflahanne/hone observationer. Att man skulle sitta i celibat som en loserapa eller munk/nunna och plötsligt få bättre testo låter som en myt som inte kan backas upp av empiriska data. Må så vara att tanken och fantsin om sex ( ett sätt at agera mentalt) skulle kunna kompensera vid kortvarig abstinens. Tror annars att vem som hellst kan erinra sig att när man inte psykat upp sig regelbnundet träning/tävling så har man inte fått samma resultat som när man gjort så.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7069152&dopt=Abstract
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=51147

King Grub
2007-03-22, 05:37
Referenser är redan postade, i tråden dessutom. En veckas avhållsamhet ger en endagsboost.

fluffy_ferret
2007-03-22, 11:30
Marklyft :D

Sniggel
2007-03-22, 11:42
Bli arg, det ökar nog också testosteronet.
Skrik på päronvikterna!

sailaways
2007-03-22, 11:45
Alltså, pratar vi om ren lakrits här? Lakrisrot - lakritsrötter som man köper i typ hälsokostbutiker eller kryddbutiker?

otterholm
2007-03-22, 13:49
lakrits gör mer skada än bara sänker testot. Lakrits skulle jag undvika så gott det går. Men så finns det annat skadligt som sprit o dant...

bruise lee
2007-03-22, 21:37
Sexuell avhållsamhet. :D

"higher testosterone concentrations were observed following the period of abstinence. These data demonstrate that acute abstinence does not change the neuroendocrine response to orgasm but does produce elevated levels of testosterone in males."

Endocrine response to masturbation-induced orgasm in healthy men following a 3-week sexual abstinence., World J Urol. 2001 Nov;19(5):377-82.

Ganska kort studie... Kanske är rimligt att anta att nivåerna så småningom sjunker då hypofysen utsöndrar mindre LH till följd av förhöjda testosteronnivåer?

King Grub
2007-03-22, 21:54
Inte så småningom, utan det är bara dag 7 som en topp på i genomsnitt 140-150% av basnivåer ses. Därefter faller nivåerna ned på bas igen dag 8.

Detta har visats flera gånger, t ex i J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.

Cerberus
2007-03-22, 22:05
har för mig att det gjorts studier på hur musik påverkar testosteron-utsöndringen, men har ingen referens på det.

Har för mig att riktigt tung musik(typ metal) ökar testosteron. Arga miner ska också öka(?) men är osäker.

backfire
2007-03-24, 03:27
Förlåt att jag som nybörjare och oerfaren kommer här och kanske trampar på ett par tår. Men vad f*n, snackas det om att KNÅDA TESTIKLARNA för att öka testosteronet? Herregud, börjar det inte gå LITE över gränsen när det kommer till att mosa könsorganen? VIssa saker måste ju banne mig förbli heliga *grr27*

Igen, förlåt, men detta var bara j*vligt roligt =)

Rune_Raptor
2007-03-24, 05:37
damnit jag som börjat med nikotinfritt snus som innehåller lakrits o har inne dessa konstant.. :) whaa!!

Gastrocnemius
2008-09-02, 17:42
"The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline"

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.

Och jag som drar mig i snoken tre gånger dagligen (minst) :cryout:.

Någon som testat att undvika spelning av skinnflöjt under en längre period? Har ni märkt någon skillnad?

(Bumpen är regelrätt eller?)

King Grub
2008-09-02, 17:49
(Bumpen är regelrätt eller?)

Nej, då det finns ett antal trådar som ställer samma fråga.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=41840&highlight=masturbation

Gastrocnemius
2008-09-02, 18:28
Kollade endast denna tråden då jag råkade glida in på den av misstag. Ber om ursäkt.

King Grub
2008-09-02, 19:06
Nej, det är inget att be om ursäkt för. Det är snarare mitt försök att vara lustig som lät grinigt, när jag ser det i efterhand.

Gastrocnemius
2008-09-02, 19:58
Nej, det är inget att be om ursäkt för. Det är snarare mitt försök att vara lustig som lät grinigt, när jag ser det i efterhand.

Hehe ok, är ibland svårt att identifiera ironi/humor över internet :).

Slartibartfast
2008-09-02, 20:03
Och jag som drar mig i snoken tre gånger dagligen (minst) :cryout:.


Du behöver en hobby! *popcorn*

Gastrocnemius
2008-09-02, 20:20
Du behöver en hobby! *popcorn*

Haha jag vet. Träna och spela skinnflöjt är i stort sett det enda jag gör.

Salus
2008-09-03, 10:57
Haha jag vet. Träna och spela skinnflöjt är i stort sett det enda jag gör.

Welcome to my world :)

Cidersson
2009-02-21, 00:00
7 gram per dag i 1 vecka = 26% lägre testo. Rejäla mängder? :)

Köpte hem en flaska Kan Jang i hopp om att bota min trotsiga förkylning. Efter tredje dosen såg jag dock (genom att läsa bipacksedeln) att Kan Jang innehåller 25mg lakritsrot per ml, då åkte flaskan upp i skåpet igen.

3 doseringar á 15ml, dvs 25mgx15x3=11,25g totalt.

Vaknar man upp imorgon och är en flicka kanske? :cryout:

WHITEFOLKS
2009-02-21, 11:12
Hur räknar du nu?

25mg x 13 x 3 borde ju bli 1125mg. Dvs 1.125g.

Sen att Kan Jang antagligen gör ungefär ingenting för din förkylning är ju en annan femma.

Cerberus
2009-02-21, 18:30
krävs väl ganska rejäla doser med testosteron för att man ska öka i muskelmassa enbart pga det? Novedex XT ökade väl fritt testo med 300-600% på några veckor och inte fick de deltagande några muskelökningar för det.

Cidersson
2009-02-22, 21:45
Hur räknar du nu?

25mg x 13 x 3 borde ju bli 1125mg. Dvs 1.125g.

Sen att Kan Jang antagligen gör ungefär ingenting för din förkylning är ju en annan femma.

Decimal hit eller dit ;)