handdator

Visa fullständig version : Gasmoln


N1lla
2004-10-08, 20:00
Har käkat fiberrik kost nu sen i slutet av februari och har förstått att det iaf ibörjan kan ge gasmage, men va fan detta börjar bli löjligt. Borde inte magen ha vant sig efter 7 månader!?
Såfort jag ätit ngt så sväller jag upp som en kossa och luktar värre än en pappersfabrik, hur ql är det på en skala?

Jag är vegetarian så jag äter mycket bönor och sånt. Vet att det är gasbildande men ska det vara såhär jämt?


Jag dricker mycket vatten så det kan det inte vara.
Vad ska jag ta mig till!! Vill inte ha det såhär :(

/ Gasmolnet

Jejje
2004-10-08, 20:46
vet precis vad du menar.. har precis börjat bli lite gasig själv.. och inte alls roligt

N1lla
2004-10-08, 21:04
vet precis vad du menar.. har precis börjat bli lite gasig själv.. och inte alls roligt

Bah och jag antar att du är lika informativ som jag angående vad man gör åt det....
Doh irriterande som 17. Smal och så på morgonen, nästan nöjd, åsså frukost vips stor som ett hus och självförtroende i botten (även fast man vet att det inte är fett bara luft).
*morrar* :insane:

morbror_sven
2004-10-08, 21:15
Bah och jag antar att du är lika informativ som jag angående vad man gör åt det....
Doh irriterande som 17. Smal och så på morgonen, nästan nöjd, åsså frukost vips stor som ett hus och självförtroende i botten (även fast man vet att det inte är fett bara luft).
*morrar* :insane:
käka ägg till bönorna, det brukar fungera bra för mig. Min egen teori är att då bv:t blir högre får kroppen mindre besvär att bryta ned bönorna... Men det är ju egna teorier som sagt.. Hursomhelst brukar det funka :thumbup:

aliquis
2004-10-08, 21:35
Den senare teorin tror jag inte på. Black eyebönor skall inte ge gaser.
Ett annat alternativ är att börja koka i ett vatten och så byta efter ett tag. Inte för jag någonsin har orkat men ändå.

morbror_sven
2004-10-08, 21:47
Den senare teorin tror jag inte på. Black eyebönor skall inte ge gaser.
Ett annat alternativ är att börja koka i ett vatten och så byta efter ett tag. Inte för jag någonsin har orkat men ändå.
Kanske inte tesen är något att ha, men i praktiken har jag själv haft mycket bra resultat. Eller sluppit resultat så att säga:)

Frazze
2004-10-08, 22:11
Det enda jag kan ge i den här frågan är som nämnts ovan, byt vatten. Ska du käka vita bönor på konserv, så häll bort tomatsåsen. Detsamma gäller alla konserverade bönor, skölj av dem i ett durkslag, så brukar det hjälpa lite.

Semiramis
2004-10-09, 08:04
Att koka livligt utan lock i början på bönkoket kan också hjälpa. Sen finns det kryddor som hjälper matsmältningen, timjan och mejram t ex inte utan anledning att de hör hemma i ärtsoppan!

blekfet2
2004-10-09, 09:02
hur kan ni klaga på "brakare"..finns det nått bättre att psyka, underhålla arbets kollegerna med?
=)

N1lla
2004-10-09, 09:27
Att koka livligt utan lock i början på bönkoket kan också hjälpa. Sen finns det kryddor som hjälper matsmältningen, timjan och mejram t ex inte utan anledning att de hör hemma i ärtsoppan!


Jo jag har läst runt lite här på nätet om gasbildning och förstått att vissa kryddor hämmar så ska testa det. Blir galen av detta.
Tack för svaret, alla ni andra också om ni läser detta :bow:

jojje.net
2004-10-09, 11:57
Testa att köpa ett ingefäraextrakt och käka... har hjälpt många.


Sen kan det vara så att du har en taskig tarmflora. Köp ngn pre/pro-biotiskprodukt och se om det kan hjälpa.

Kimo
2004-10-09, 13:19
Läste i nåt nummer av b&k att vitlök skulle höja testonivåerna men det är nog marginellt.

N1lla
2004-10-09, 13:25
Läste i nåt nummer av b&k att vitlök skulle höja testonivåerna men det är nog marginellt.

Hehe blev lite fel där va? ;)

N1lla
2004-10-09, 13:26
Testa att köpa ett ingefäraextrakt och käka... har hjälpt många.


Sen kan det vara så att du har en taskig tarmflora. Köp ngn pre/pro-biotiskprodukt och se om det kan hjälpa.

Wohoo tack ska prova allt *desperat* :thumbup: