handdator

Visa fullständig version : Bulk mat??


BigDaddy
2004-10-08, 19:13
Jag har nyligen inlett min bulk period och har insett att det är inte det lättaste att komma upp till 3500+ kcal. Jag vet att den bästa bulk maten är diet maten fast i större mängder. Trots detta så är det svårt att komma upp i såna stora mänder om man bara äter kycklingfilé, torsk, tonfisk, ris, linser, bruna bönor, potatis, fullkornspasta, gröt,proteindrinkar, olivolja osv.

Vad ska jag göra?
Har ingen lust att trycka i mig skräpmat eller gainer för att få i mig rätt mängd kalorier.

mystic[-_-]
2004-10-08, 19:15
Splita upp det i fler måltider. Gå upp tidigare så hinner du lägga in ett mål till

BigDaddy
2004-10-08, 19:30
Jag är vaken ca 17 timmar om dygnet. Har ingen lust att minska sömn timmarna bar för att få i mig mat, kroppen måste vila också eller hur?

King Grub
2004-10-08, 19:32
Lägg till bra kalorier från energitäta livsmedel: nötter, frön, jordnötssmör, torkad frukt, mandlar, osv. Massor av kalorier (bra sådana), liten volym att äta.

mystic[-_-]
2004-10-08, 19:59
då hinner du äta 8-10 måltider what's the problem :P

Edit: Jag klarar mig på 6 :P

Johan
2004-10-08, 20:46
Jag är börjat äta jordnötssmör nästan varje kväll, väldigt gott och många nyttiga kalorier.

Whey
2004-10-08, 20:59
Jag satte i mig drygt 2000 kcal till lunch. Så om man har en hel dag på sig är väl inte 3500+ något komplicerat? Eller?

BigDaddy
2004-10-08, 22:10
Jag var inne på jordnötter men är osäker vilken tid av dygnet man skall äta dem, kanske inte på kvällen eller?

GhostRider
2004-10-08, 22:42
varför inte?

morbror_sven
2004-10-08, 22:44
jag begriper mig aldrig på dessa människor som har "svårt" att äta mycket.. :confused:

Rataxes
2004-10-08, 23:04
jag begriper mig aldrig på dessa människor som har "svårt" att äta mycket.. :confused:
Instämmer, skulle jag äta tillräckligt för att bli mätt, belåten och sugfri skulle intaget hamna på minst dubbla behovet. :eating:

Mitt tips är att i så stor utsträckning som möjligt äta mat som du faktiskt tycker är god, riktigt god, så god att du skulle kunna äta det bara för den goda smakens skull. Det finns ju en uppsjö av nyttiga och goda livsmedel och sätt att kombinera dem på att du inte ska behöva begränsa dig till relativt torftig mat som fisk, bönor och gröt.

Rataxes
2004-10-08, 23:10
Jag var inne på jordnötter men är osäker vilken tid av dygnet man skall äta dem, kanske inte på kvällen eller?

Vad jag har förstått går det utmärkt att äta jordnötter på kvällen, men man måste då kombinera dem med någon fullvärdig proteinkälla också. På dagen går det bättre att äta jordnötter enskilt eftersom det protein du äter vid en måltid kan komplementeras upp av protein du fick i dig några timmar före och efter.

Eller har jag fått ovanstående om bakfoten?

N1lla
2004-10-09, 09:33
jag begriper mig aldrig på dessa människor som har "svårt" att äta mycket.. :confused:


Håller verkligen med. Jag skulle lätt kunna sätta i mig en 5000 kcal om dagen om inte mer hehe, tyvärr får man fjutta runt på 2000 *suck*.

morbror_sven
2004-10-09, 11:58
Mitt tips är att i så stor utsträckning som möjligt äta mat som du faktiskt tycker är god, riktigt god, så god att du skulle kunna äta det bara för den goda smakens skull. Det finns ju en uppsjö av nyttiga och goda livsmedel och sätt att kombinera dem på att du inte ska behöva begränsa dig till relativt torftig mat som fisk, bönor och gröt.

instämmer. Jag äter nästan bara det jag tycker är gott.
Har du problem med att bli mätt är det bara att öka lite grand i taget. Inte gå direkt på sumoportionerna. Det var inte länge sedan 2 portioner gröt gjorde mig knökmätt. Nu kan jag slänga i mig 3-4 utan vidare..

CroCop
2004-10-09, 12:46
Aså vanliga Jordnötter är det bra ?! och jordnötssmör, är det nyttigt fett eller vadå? :confused:

King Grub
2004-10-09, 13:08
Aså vanliga Jordnötter är det bra ?! och jordnötssmör, är det nyttigt fett eller vadå? :confused:

Ja och ja.

CroCop
2004-10-09, 15:06
Hehe Sweeet! jag köpte nyss i burk Skippy Jordnötssmör ska slänga i mig lite på direkten! :D

Johan
2004-10-09, 15:20
Åt för en timme sen ett väldigt gott mellanmål.
Tog en ciabata och bredde lagom med jordnötssmör, strimlade en nötbiff som jag hade stekt igår och lag på så många strimlor det gick på, fyllde på med salladsblad.
Smakade mums!

CroCop
2004-10-09, 18:19
Hallå en av ingredienserna i Skippy Jordnötssmör var ju, "härdat vegetabiliskt fett" det är väl inte bra fett va?! :confused:

mmartin
2004-10-09, 18:28
nä skippy är inget toppen-jordnötsmör heller...

Gå till en hälsokostaffär och köp "kung markatta" tror jag det heter ganska exakt, har det själv och är kalas :eating:

bättre innehåll och enda tillsatsen är havssalt! kostade 35 spänn för en sån burk här, ca 3-400 gram.

mvh

King Grub
2004-10-09, 18:33
Hallå en av ingredienserna i Skippy Jordnötssmör var ju, "härdat vegetabiliskt fett" det är väl inte bra fett va?! :confused:

Mycket liten andel, endast som konsistensgivare.

Bigbulka
2004-10-10, 13:51
Passa på att njuta av mat för katten,livet blir ju skit trist av att bara äta en massa diettjaffs.Sorgligt att många är så fixerade vid att äta"rent" hela tiden.Men visst det är ett val man gör om man ständigt och jämt vill va i bra form.Tycker själv att husmanskost och att man ser till att få i sig lite extra protein(genom mat eller tillskott) funkar bäst för mig.Men då är jag ju ingen stor "bodybuildare" utan bara en liten knatte på dryga 120 pannor...nej jag har inga rutor så jag måste ju va smällfet eftersom jag äter husmanskost...det behöver inte vara så komplicerat...ta i när ni tränar och ät vettigt så kommer resultaten....dax att bli superseriös med en clean diet är när du ska upp på scenen...annars nästan motverkar det ju byggandet och ökningen av muskelmassan.Bulk har sin tid och diet har sin.

Presona
2007-06-08, 09:42
jag begriper mig aldrig på dessa människor som har "svårt" att äta mycket.. :confused:

Jag har verkligen svårt för att äta mycket. Räknade på det igår och såg att jag fick i mig ca 2000 kcal på hela dagen och då är jag proppmätt...
Styrketränar ca 3-4 ggr i veckan oxå.
Vill verkligen kunna äta mer. Så jag ska prova med lite jordnötssmör och mandlar och annat! *popcorn*

Eddie Vedder
2007-06-08, 09:55
Finns det ingen mat där du vet sådär på rak arm att "det kan jag äta mycket av utan att bli särskilt mätt", bröd brukar ju vara en sån grej exempelvis. Vitt bröd med ett lager smör, några ostskivor och kaviar är en rejäl energibomb och inte mättar det direkt.

Mitt förslag är alltid mackor, bröd i sej mätar inte alls särskilt mycket i förhållande till energidensitet och dessutom kan du göra en macka i stort sett hur kaloririk som helst med "rätt" pålägg. Sen ett redigt glas röd mjölk till det!:thumbup:

Ello
2007-06-08, 12:03
Vad jag har förstått går det utmärkt att äta jordnötter på kvällen, men man måste då kombinera dem med någon fullvärdig proteinkälla också. På dagen går det bättre att äta jordnötter enskilt eftersom det protein du äter vid en måltid kan komplementeras upp av protein du fick i dig några timmar före och efter.

Eller har jag fått ovanstående om bakfoten?

I det här fallet spelar det väl dock mindre roll om proteinet är fullvärdigt eller ej. Det är ju främst kalorierna trådskaparen vill åt. Proteinbehovet är troligtvis redan uppfyllt om han kämpar för att uppnå energiöverskott med tonfisk och kycklingfilé mm.

Jag hade med glädje satt i mig nån näve nötter om jag hade haft svårt att få i mig tillräckligt med enegi:D

Ello
2007-06-08, 12:07
I det här fallet spelar det väl dock mindre roll om proteinet är fullvärdigt eller ej. Det är ju främst kalorierna trådskaparen vill åt. Proteinbehovet är troligtvis redan uppfyllt om han kämpar för att uppnå energiöverskott med tonfisk och kycklingfilé mm.

Jag hade med glädje satt i mig nån näve nötter om jag hade haft svårt att få i mig tillräckligt med enegi:D

Edit-tiden gick ut...

Hehe... missade att jag citerade ett tre år gammalt inlägg.....nåväl...

Stoltz
2007-06-09, 13:22
jag begriper mig aldrig på dessa människor som har "svårt" att äta mycket.. :confused:

Folk är olika vet du, folk kräver olika mängd energi, har olika med tid att lägga på maten, etc.

Zydeco
2007-06-09, 19:19
Tycker själv det inte är världens lättaste grej att äta mycket. Men det slår deff iaf. Brukar ligga varje dag runt 3000+ (försöker alltid avrunda det jag äter grundligt neråt så jag vet att jag ligger i överskott i slutet av dagen).

Men en grej jag inte fattar är hur det riktigt stora killarna som ligger på 7000+ kcal om dagen och uppåt orkar äta sånna mängder. Fast din kropp blir större och kräver mycket energi så har du ju fortfarande samma mun. Måste ta stora delar av dagen att äta, rent tekniskt stoppa maten i munnen tugga och svälja, ifall man inte satsar på riktigt energitäta livsmedel, och de vill ju få i sig så få tomma kalorier som möjligt.

Nä men har du pengar så köp gainer och komplettera med, inget fel med det.

Exhale_
2007-06-09, 19:29
Tycker själv det inte är världens lättaste grej att äta mycket. Men det slår deff iaf. Brukar ligga varje dag runt 3000+ (försöker alltid avrunda det jag äter grundligt neråt så jag vet att jag ligger i överskott i slutet av dagen).

Men en grej jag inte fattar är hur det riktigt stora killarna som ligger på 7000+ kcal om dagen och uppåt orkar äta sånna mängder. Fast din kropp blir större och kräver mycket energi så har du ju fortfarande samma mun. Måste ta stora delar av dagen att äta, rent tekniskt stoppa maten i munnen tugga och svälja, ifall man inte satsar på riktigt energitäta livsmedel, och de vill ju få i sig så få tomma kalorier som möjligt.

Nä men har du pengar så köp gainer och komplettera med, inget fel med det.


När du käkar så stora mängder energi som 7000+ kcal så gäller det ju ofta att inte äta alltför nyttigt. Du vill ju inte få i dig för mycket fibrer, vitaminer och mineraler. På så sätt blir det ju helt okej att käka lite "onyttigare" eftersom du redan har täckt upp näringsbehovet. Godis går ju alltid ner :D