handdator

Visa fullständig version : Ändra livsstil!


mas
2004-10-08, 16:16
Jag är 20 år är 1.90 lång väger för mycket, ca 130 kg. Ni kommer inte fatta hur mycket jag misshandlat min kropp vad gäller att äta junkfood och bara sitta still.

Senaste två åren har jag kanske käkat sammanlagt ungefär 5 bananer och det är enda frukten/grönsaken jag käkat :) Har käkat i snitt 3-5 pizzor/mcdonalds osv per vecka sen jag var 15 år. Har dock cyklat till skolan varje morgon det är ca 3 km dit. Gjorde lumpen i tio månader muckade i April. Under lumpen blev jag väl av med endel fett vet dock inte om jag gick ner något, gjorde jag säkert fast de kilona har jag då gått upp igen. Tror jag mest fick mer muskler under lumpen.

De senaste två veckorna har jag börjat fundera lite och nu senaste dagarna har jag bestämt mig, jag måste ändra livsstil kan inte hålla på såhär längre. Snackade med en som rekommenderade erat forum så jag tänkte att lika bra jag slänger in en post och ser om ni kan komma med några värdefulla tips.

Varför vill jag då gå ner i vikt? Jo jag har trötnat på att vara för stor. Jag ser inte jättetjock ut, har t.ex. ingen stor mage. Har bara för mycket fett överallt. Det som är drygt är ju när man ska handla kläder, kan ju köpa kläder på Dressman utan problem har tröjstorlek XXL. Men jag känner ändå att jag är alldeles för stor. Ni skulle nog gissa på 100 kg istället för 130 kg. Jag gör dock detta för mig själv och inte för någon annan ska tycka att jag gör nått bra.

Det jag fattat när jag läst runt på internet är ju att man skall dra ner på maten och röra sig, det innebär för mig en helt totalt ändring i livet. När det gäller dra ner på maten så är det ingen svältkost jag planerar. Skall även skippa pizza, mcdonalds, godis, läsk. Vitt bröd ska jag ersätta med "brunt" bröd.

Jag hade tänkt mig en veckodag såhär:

06.00 ut och gå i 30-40 minuter.

07.00 Frukost. Något grovt bröd med smör och något vettigt pålägg.

09.30 Mellanmål. Frukt (en banan eller ett äpple) samt en kopp kaffe.

12.00 Lunch. Pasta blir det oftast när jag är hemma. I skolan käkar jag det som bjuds där. Sägs att man skall undvika pasta men jag får isf succesivt byta ut det mot annat. Några tips?

14.00/14.30 Mellanmål. Frukt och kaffe.

17.00 Middag. Pasta som sagt... Eller två stekta hamburgare (90 gram). Med senap och ketchup. Har ni några tips? Pytt i panna är ett hett alternativ för mig också.

Middag är väl sista målet jag egentligen behöver eller? Kanske kan ta någon frukt på kvällen? Tänkte även ut och gå en sväng på kvällen.

Ser detta schema bra ut?

Jag har aldrig tidigare i mitt liv försökt ändra min livsstil, har jämt suttit framför datorn och käkat massa godis och annat skit. Därför är jag totalt okunnig på vad som man ska käka (jaja man ska undvika chips, läsk, socker, mycket fett osv.)

Vad är det som är bra pålägg på en macka? Leverpastej, kaviar och messmör måste ju vara rätt så okej? Ost är ju ganska mycket fett så det är väl inte så bra? Fett behöver man, det vet jag. Fast man behöver ju inte överdriva!

Nu är det nog bara en fråga kvar... Pastaproblemet. Hur dåligt är det att äta pasta egentligen? Räcker det inte med att man tar mindre pasta bara?

Blev mycket text fick lov att skriva av mig lite. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon tog sig tid och gav mig tips och åsikter om saker och ting. Detta är ju inget som kommer gå över en dag det fattar jag. Därför jag skriver att jag måste ändra livsstil. Detta är alltså inget som jag ska göra i en månad utan detta är något som jag skall göra livet ut.

Börjar redan så smått nu med att gå ner till affären och handla lite frukt :)

HellCat
2004-10-08, 16:21
här står så gott som allt du behöver veta =)

Lycka till!! :thumbup:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

o tveka inte att fråga om det är nåt du vill veta.. finns gott om kunniga personer här!

Välkommen!

mas
2004-10-08, 16:42
Tackar, läst det där nu. Pasta är inte så farligt ändå alltså, tur det.

"Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado."

Då är det bättre om jag nu vill lyxa till det någongång att äta lite jordnötter istället för chips?

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

UNDERBAR sida. Det skall alltså vara så lågt värde som möjligt på det man äter. Nu är jag ju inte dum i huvudet så jag kommer ju inte bara sitta och käka det som har lägst värde där. Men så lågt värde som möjligt är att eftersträva?

Ska dra igång nu på Måndag på riktigt allvar hade jag tänkt, har ju redan hållt på att dra ner på massa junkfood, socker och godis den senaste veckan. Kommer nog kanske skriva en dagbok här, om hur det går osv. Ska väl ner och köpa en våg nästa vecka också....

King Grub
2004-10-08, 16:45
UNDERBAR sida. Det skall alltså vara så lågt värde som möjligt på det man äter. Nu är jag ju inte dum i huvudet så jag kommer ju inte bara sitta och käka det som har lägst värde där. Men så lågt värde som möjligt är att eftersträva?

Nej, ett för lågt blodsocker är heller inget att eftersträva. GI 20 är inte bättre än GI 40. Försök hålla dig under 70-75 så är allt :thumbup: . Och GI är inte allt - det säger inget om näringsvärdet. Det enda undantaget från regeln är efter träning: då är det så HÖGT värde som möjligt du vill ha.

mas
2004-10-08, 16:51
Och GI är inte allt - det säger inget om näringsvärdet. Det enda undantaget från regeln är efter träning: då är det så HÖGT värde som möjligt du vill ha.

Ok, fast hur är det med min kära pasta då?

En till fråga: Juice? Kan man dricka det? Dricker det just nu istället för läsk. Juice utan socker då, finns en som heter Bravo. Ska tydligen bara vara apelsiner som är pressade, inga tillsatser, det lär ju kanske tom va lite nyttigt :) Eller?

blekfet2
2004-10-08, 16:55
Ok, fast hur är det med min kära pasta då?

En till fråga: Juice? Kan man dricka det? Dricker det just nu istället för läsk. Juice utan socker då, finns en som heter Bravo. Ska tydligen bara vara apelsiner som är pressade, inga tillsatser, det lär ju kanske tom va lite nyttigt :) Eller?




köp kungsörnens fullkornspasta...mycket god....se upp för färdigmat som du värmer i mikron mm...typ köpes pyttipanna...inte alls bra...tycker det låter bra att du bestämt dig för att förbättra hälsan...du kommer nog tappa en massa under kort tid kan jag tänka mig....se bara till att kämpa på å inte ge upp..

lycka till


angående jordnötterna så köp inte Olw mm typ..köp jordnötter som du skalar själv...dom är inte saltade samt doppade i dålig olja...men de tär klart att du ska unna dig lite onyttigt oxå under bestämda dagar...men dock inte 5 dar i veckan som jag önskar jag kunde göra =)

King Grub
2004-10-08, 16:57
Ok, fast hur är det med min kära pasta då?

Kolhydraterna i pasta är bra och ger långvarig energi. Inga problem. Näringsmässigt är det ingen höjdare: det är i princip vetemjöl, dvs inte det näringsrikaste du kan stoppa i dig. Fullkornsvarianten ger mer näringsämnen. Men inte heller standardmakaronerna är dåliga.

En till fråga: Juice? Kan man dricka det? Dricker det just nu istället för läsk. Juice utan socker då, finns en som heter Bravo. Ska tydligen bara vara apelsiner som är pressade, inga tillsatser, det lär ju kanske tom va lite nyttigt Eller?

Är det inget tillsatt så är det inte onyttigt. Frukten i flytande form, med lite mindre fibrer och aningens högre GI. Att hälla i sig juice obehindrat kan dock lätt leda till att du får i dig mycket energi (kalorier). Kalorifritt är det inte, och det är lättare och mindre mättande att dricka juice än att äta samma mängd energi från frukten.

Cupofcoffee
2004-10-09, 00:57
[...]Detta är ju inget som kommer gå över en dag det fattar jag. Därför jag skriver att jag måste ändra livsstil. Detta är alltså inget som jag ska göra i en månad utan detta är något som jag skall göra livet ut.

Jag hoppas verkligen att du lyckas! Jag håller tummarna för dig. :cheers:

mystic[-_-]
2004-10-09, 08:43
Lycka till :thumbup:

Callister
2004-10-09, 09:23
Det kanske blir jobbigt för dig att gå till detta så snabbt. Om du bara undviker onyttiga saker och promenerar kommer det börja hända saker.

aliquis
2004-10-09, 15:00
angående jordnötterna så köp inte Olw mm typ..köp jordnötter som du skalar själv...dom är inte saltade samt doppade i dålig olja...men de tär klart att du ska unna dig lite onyttigt oxå under bestämda dagar...men dock inte 5 dar i veckan som jag önskar jag kunde göra =)
Salt är inte farligt och vad gäller fettet vet jag inte vad de använder för fett, vet du? Står bara vegetabiliskt. Parrots har jordnötter som bara är rostade i jordnötsolja iaf. Utöver det är jordnötter ändå så feta så jag tror inte det gör någon större skillnad även om det skulle vara palmolja.

Tycker du kan dricka vatten, smaksatt vatten, någon lightläsk/lightsaft, te eller något sådant istället för juicen för att på så vis minska ner på kalorierna. Sedan kan du ju få äta mat istället för dessa. Ger nog mer bukfyllnad med lite mat än lite juice.

JLL
2004-10-09, 15:26
Torrostade jordnötter från OLW eller Estrella är ett alternativ om man vill undvika den tillsatta vegetabiliska oljan. Bara nötter och salt.

MacLeod
2004-10-10, 00:59
Pyttipanna är inga som helst problem att äta om du tycker om det. Men då ska du göra den själv. Skippa korven och strimla eller tärna ned lite biff samt potatis,lök och morötter så har du en näringsrik måltid.

Samma sak är det med hamburgare. Undvik frysta och gör dom själv.
500 gram nötfärs och 2 ägg gör att dom blir saftiga och fina.
Skippa ketchup och det vita brödet där med och kör med ett mörkt bröd som du lägger in i ugnen eller brödrosten. På med lök och tomat så smakar den riktigt gott.

Det finns oftas nyttiga och goda alternativ till skräpmaten så du slipper känna att du måste ta bort dina favoriträtter helt.

mas
2004-10-10, 12:09
Nu har jag lite färdiglagad pytt i panna kvar i frysen samt några hamburgare och lite vitt hamburger bröd. Kommer ju naturligtvis att käka upp detta, eftersom man är en fattig student och inte har råd att slänga mat. Fast jag ska testa att göra egna hambrugare, låter riktigt gott. Är säkert billigare också.

Annars så går jag minst 30 minuter varje morgon i ganska så snabb takt. Sedan på kvällen brukar jag gå typ 40-50 minuter, riktigt skönt att vara ute och gå faktiskt.

Jag kommer ju inte kunna hålla mig ifrån allt gott hela tiden, naturligtvis kommer man få något "återfall". Ska väl köpa torrostade jordnötter då, eller sådana man skalar själv. Om man nu skulle känna ett enormt sug efter läsk, är det light som gäller då eller?

Cupofcoffee
2004-10-10, 12:36
[...]
Jag kommer ju inte kunna hålla mig ifrån allt gott hela tiden, naturligtvis kommer man få något "återfall". [...]

Det är givetvis helt okej att göra snedsteg - men se till att det inte blir mer än nödvändigt. Om du sköter kost och motion på ett vettigt sätt så kommer inte ett misstag då och då spela någon som helst roll.

Alltså - trampa fel är okej - men se till att komma tillbaks på stigen igen. Det finns ingen som går vilse av att pissa i diket. Men fortsätter du in i djungeln så lär stigen snart vara svår att komma tillbaka till. :D

mas
2004-10-11, 20:07
Har dykit upp några fler frågor i mitt huvud...

1. Kaviar, är det vettigt pålägg eller? Tyckte det såg lite onyttigt ut när jag läste bak på tuben...

2. Nu har ju jag dragit ner på fettet ganska så mycket. Börjat dricka Lättmjölk (0.5 fetthalt) förrut drack jag mellanmjölk. Sen har jag ju slutat med ost osv. Kommer min kropp ställa in sig på svält? I och med att jag käkat ganska så mycket fet och annan skitmat förrut...

3. Va ner på affären nyss och köpte lite bröd. Tyckte energi-innehållet i brödet är detsamma som i det vita brödet, fast det ska väl kanske va så. Va väl det här med att kolhydraterna tas upp långsammare i det grova brödet. Jag bifogar iaf innehållsdeklarationen på de två olika bröden jag köpte, så får någon kunnig svara på om det är vettigt bröd.

Fazer må bättre råg. (http://www.stormaz.servebeer.com/~upload/bilder/uploadblandat/PICT5395.jpg)

Polarkraft Fullkorn (http://www.stormaz.servebeer.com/~upload/bilder/uploadblandat/PICT5393.jpg)

4. Jag är ute och går på kvällen också, ca 40-50 minuter. Så om jag käkar kl 17.00, när ska jag ut och gå då för att bränna mest fett? Antar att det är när insulin nivån är lägst, fast när är den det? Hur många timmar efteråt ungefär?


För övrigt så rullar det på med att vara ute och gå och undvika allt onyttigt skit. Svårast är när man handlar, står ju hyllvis med sötsaker överallt i affären :( Fast det är bara att ignorera och gå vidare. Är inte så svårt att ut och gå faktiskt, brukar tänka att jag har suttit så många timmar vid datorn/tvn så jag har faktiskt tid att ut och gå. Och om man inte har tid så tar man sig tid! Är ju dessutom ruskigt skönt att vara ute och få lite frisk luft. Tycker redan byxorna sitter lite slappare, ska väl köpa en våg snart också...

King Grub
2004-10-11, 20:13
1. Ja, det är bra fett i kaviar. Om du inte suger tuben tom direkt är sockermängden inget att oroa sig över.

2. Du skall inte dra ner på fettet för mycket! Det är det dåliga, mättade, fettet du skall dra ner på, men du skall ersätta det med bra fettkällor.

3. Båda är bra bröd! Hur kan du få det till att det är samma ingredienser - råg och vete är olika saker, och några mängder surdeg är det inte i småfrallor direkt.

4. Så långt efter målet som möjligt. När du kommer hem, innan du går till sängs, äter du ett mål som är till största delen baserat på protein och fett, med en mindre mängd kolhydrater, kanske i form av grönsaker, som mättar bra utan att ge mycket energi. Ett sådant mål saboterar inte din förbränning under natten.

mas
2004-10-11, 20:31
Trevligt att det var bra bröd, de ser ganska så goda ut också.

Du har givit exempel på bra fetter i din guide.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Finns det några vettiga pålägg som har bra fett i förutom kaviar?

Arnesson
2004-10-11, 20:56
Trevligt att det var bra bröd, de ser ganska så goda ut också.

Du har givit exempel på bra fetter i din guide.



Finns det några vettiga pålägg som har bra fett i förutom kaviar?

Makrill i tomatsås är oerhört gott att ha på mackan tycker jag.. så om du tycker om mankrill kan du ju testa det :)

Lycka till!

emlo
2004-10-12, 08:54
Trevligt att det var bra bröd, de ser ganska så goda ut också.

Du har givit exempel på bra fetter i din guide.



Finns det några vettiga pålägg som har bra fett i förutom kaviar?
Annars fungerar det ju med magert kött (typ kalkon, skinka, hamburgerkött) och en klick majonäs, som är en bra fettkälla. :)

Tolkia
2004-10-12, 10:37
Tyckte energi-innehållet i brödet är detsamma som i det vita brödet, fast det ska väl kanske va så. Va väl det här med att kolhydraterna tas upp långsammare i det grova brödet. Jag bifogar iaf innehållsdeklarationen på de två olika bröden jag köpte, så får någon kunnig svara på om det är vettigt bröd.
Mat är så mycket mer än kalorier (se t.ex. alla diskussioner om näring kontra energi som cirkulerat på slutet). Även om energiinnehållet per 100 g för ett fullkornsbröd och en formfranska eller en skogaholmslimpa skulle vara detsamma (kanske i slutänden t.o.m. mer per skiva för fullkornsbrödet, eftersom de i regel är tyngre) är det ju stor skillnad på varifrån energin kommer (betydligt mer "näring" i fullkornsbrödet). Annars skulle man ju kunna leva på strösocker ...

mas
2004-10-12, 15:45
Tack för alla tips! Ni kan inte ana hur tacksam jag är!

Idag var första dagen sen i Fredags som jag inte vara ute och gick på morgonen. Första dagen jag hade skola också, somna vid två igår natt så jag orkade inte gå upp kl 06.00. (Trodde vi inte hade någon skola idag, fast vi hade ändrat lite. Annars ska jag vara noga med att få 8 timmars sömn också.) Men nu har jag vänt tillbaka dygnet så imorgon skall jag ut 06.00 vill jag lova! Får gå lite längre ikväll helt enkelt, eftersom jag missade morgonen. Fast jag ska aldrig mer missa någon morgon, den promenaden är ruskigt uppiggande också.

@Emlo, tackar, ska köpa lite skinka och ha på mackorna.

@Tolkia jo det är ju en hel jävla vetenskap detta om hur man ska käka osv :) Jag trodde det bara var att käka mindre och dra ner på fettet så skulle allt ordna sig, men det är ju så mycket mer vet jag nu...

AndersHermansson
2004-10-13, 22:28
Ketogen diet:
http://www.halso.info/71.html

För en del fungerar denna diet kanon. Den bygger på att man skippar kolhydraterna, så att de olika hormonnivåerna i blodet hela tiden är optimala för fettförbränning. Utöver det så blir man inte lika hungrig. Det kan vara jävligt skönt att slippa de där magknipskänslorna när man dietar "som vanligt". Jag klarade inte av att dieta på det sättet just därför. Jag bestämde mig för att skippa kolisarna helt (förutom 50gram snabba kolhydrater en timma före träning) och gick ned nästan 1 kilo fett i veckan, utan att tappa nämnvärt i styrka! Jag har dock ovanligt lätt för att tappa fettvikt, verkar det som, men ja, jag vet iallafall vilken metod jag kommer att använda mig av nästa gång jag ska deffa! :)

P.S. Det var jävligt gott att äta grillad kyckling med bearnaise till middag varje dag och samtidigt gå ned i vikt :D

mas
2004-10-14, 06:56
Ketogen diet:
http://www.halso.info/71.html

För en del fungerar denna diet kanon. Den bygger på att man skippar kolhydraterna, så att de olika hormonnivåerna i blodet hela tiden är optimala för fettförbränning. Utöver det så blir man inte lika hungrig. Det kan vara jävligt skönt att slippa de där magknipskänslorna när man dietar "som vanligt". Jag klarade inte av att dieta på det sättet just därför. Jag bestämde mig för att skippa kolisarna helt (förutom 50gram snabba kolhydrater en timma före träning) och gick ned nästan 1 kilo fett i veckan, utan att tappa nämnvärt i styrka! Jag har dock ovanligt lätt för att tappa fettvikt, verkar det som, men ja, jag vet iallafall vilken metod jag kommer att använda mig av nästa gång jag ska deffa! :)

P.S. Det var jävligt gott att äta grillad kyckling med bearnaise till middag varje dag och samtidigt gå ned i vikt :D

Låter ganska så trevligt. Inget jag kommer prov nu dock. Då jag går i skolan så äter jag ju vad som serveras där och det kan jag inte påverka så mycket... Fast jag känner nog att jag måste skära ner på kolhydraterna när jag käkar middag. Känns som att jag äter för mycket där. Får lov att lära mig att göra någon nyttig sallad, typ någon mager pizzasallad. Måste hitta någon bra mat som är god, någon som har några tips? Lätt att laga ska den va också.

Förövrigt så var jag naturligtvis ute och gick 06.00 igår morse och imorse. Brukar även gå runt kl 20-21 på kvällen. Promenaden tar ca 35-40 minuter. Känns dock som att jag har motivation och ork att gå längre så på kvällen ska jag utöka sträckan jag går, på morgonen blir det svårt, tajt om tid då....

Callister
2004-10-14, 09:03
Om man kommer iväg på morgonen är det skönt o uppfriskande som tusan, men det måste ju passa med skolschemat o sånt jobbigt. :P
Själv går jag inte varje dag men det blir 5/7 dagar morgonpromenix i 40 min, jag går säkert en timme till när man håller på o krånglar mellan buss, tåg, och vägen till skolan. :D

Tjuckot
2004-10-14, 09:48
härligt att du kommit igång med det här nu :D Håller själv på att försöka komma ner i vikt. Men mitt tips är inte angående mat, mer motivation. Leta fram ett måttband o mät olika måttp å dig, midjemått, överarm, lår. osv, för där kommer fettet att försvinna. Otroligt stor boost när man jämför resultaten :D Väldigt bra tips för motivationen och om du känner att inget händer, osv.

Det är min bästa motivationskick iaf.

Lycka till, kommer säkert att gå super!

mas
2004-10-14, 15:41
Om man kommer iväg på morgonen är det skönt o uppfriskande som tusan, men det måste ju passa med skolschemat o sånt jobbigt. :P


Sant, men det är bara att studdsa upp en timme tidigare. Går upp 6 istället för 7 bara. Är bara att skippa en timmes data/tv på kvällen och gå och lägga sig tidigare.

Jag behöver dock fortfarande tips på kalorifattig mat som jag kan käka på middag. Finns det något annat än massa grönsaker? Kyckling, hamburgare verkar ju vettigt. Sedan skulle man ta och sno lite älgfärs från mor och far så kan man göra egna hamburgare/pannbiffar på det, lär ju gå bra.

emlo
2004-10-15, 09:20
Jag beundrar alla som orkar ge sig ut och knalla innan frukost. Jag får inte mycket vettigt gjort innan morgongröten...

Middag är det inget svårt att komponera. Det svåra är att välja! Som tumregel så gäller det att undvika halvfabrikat som korv, färdiga köttbullar, potatismos, de flesta färdigrätter etc. Komponera istället en egen måltid av:

* Protein: ex alla typer av filéer och fisk. Kan du få tag i älgfärs har du en riktigt mager och lyxig proteinbomb! Älgbullar kanske? :D

* Kolhydrater: pasta, ris, potatis, korngryn, bulgur eller vad du nu gillar. Varför inte använda bönor och linser som dessutom innehåller en massa protein och näringsämnen.

* Fett: rapsolja, olivolja, nötter, avocado etc.

Krydda en massa och komplettera med frukt och grönt så får du en toppenmiddag! :thumbup:

mas
2005-09-17, 19:12
Vet inte om det är tillåtet att bumpa upp trådar men en uppföljning tänkte jag skulle vara skoj. Då jag av en slump kom in på denna sidan igen.

Jag har gått ner runt 15 kg sen jag postade min tråd här. Är ute och går en minst en timme varje dag, promenaderna är som en drog. Jag har i princip helt slutat äta chips. Har totalt slutat dricka läsk. Har dessutom lärt mig att gilla grönsaker och äter mycket frukt. Fullkorn är det enda som gäller när jag äter bröd och pasta.

Så nu har jag bara 15 kg till. Sen tänkte jag tom börja träna på gym.

Ha de gott alla, kanske kommer en update om ett år igen :)

King Grub
2005-09-17, 19:24
*yourock* Suveränt!

raZmus
2005-09-17, 20:15
Starkt jobbat! Go go go!

Angel
2005-09-17, 20:36
Vad bra, grattis!!!!

Ang juicen!
Jag har hört att man högst skall dricka ett glas juice om dagen. Dessutom ligger juicen och fräter på tänderna. Börja dricka vatten. Gott billigt och törstsläckade.

Dumleman
2005-09-18, 01:20
Grattis! Imponerande hur du först ville något, sedan undersökte hur du skulle genomföra det, sedan gjorde det och nu vill fortsätta! Är ju vanligt att det slutar halvvägs :).

Sve
2005-09-18, 01:46
Vet inte om det är tillåtet att bumpa upp trådar men en uppföljning tänkte jag skulle vara skoj. Då jag av en slump kom in på denna sidan igen.

Jag har gått ner runt 15 kg sen jag postade min tråd här. Är ute och går en minst en timme varje dag, promenaderna är som en drog. Jag har i princip helt slutat äta chips. Har totalt slutat dricka läsk. Har dessutom lärt mig att gilla grönsaker och äter mycket frukt. Fullkorn är det enda som gäller när jag äter bröd och pasta.

Så nu har jag bara 15 kg till. Sen tänkte jag tom börja träna på gym.

Ha de gott alla, kanske kommer en update om ett år igen :)

Grattis till nedgången. Tycker nog du ska börja gymma redan nu. Du kommer bara må ännu bättre.