handdator

Visa fullständig version : Benböj och skadefrekvens


Glen
2004-10-08, 10:30
En polare till mig vägrar köra djupare böjar än 90 grader då han är helt övertygad om att det är farligt för knäna att gå djupt. Jag tänkte då kolla om någon vet ungefär hur vanligt det är med knäskador hos styrke- och/eller tyngdlyftare vad gäller knäna? Vad finns det förresten rent teoretiskt som talar för/emot att det skulle vara förenat med högre skaderisk att köra djupa böjar?

jo förresten, hur djupt är godkänt sl-djup?

Arne Persson
2004-10-08, 10:40
En polare till mig vägrar köra djupare böjar än 90 grader då han är helt övertygad om att det är farligt för knäna att gå djupt. Jag tänkte då kolla om någon vet ungefär hur vanligt det är med knäskador hos styrke- och/eller tyngdlyftare vad gäller knäna? Vad finns det förresten rent teoretiskt som talar för/emot att det skulle vara förenat med högre skaderisk att köra djupa böjar?

jo förresten, hur djupt är godkänt sl-djup?


Har aldrig varit med om att någon skadat knäna av djupa knäböj.

Glen
2004-10-08, 10:55
Har aldrig varit med om att någon skadat knäna av djupa knäböj.


Ok. Och det finns ingen fara teoretiskt heller? exempelvis att det skulle vara farligt med "trycket" på knäna i djupaste läget om man har tungt på stången?

jwzrd
2004-10-08, 11:02
SÅ vitt jag vet är det mindre bra för knäna att helt ramla igenom och samtidigt ha knäna långt framför fötterna. Det skulle "trycka iväg" knäskålen på ett sätt som gör att den hamnar fel.

Förutom det är det lika farligt att köra fulldjup knäböj som det är att köra tex flyes "för djupt". Är man väldigt kort i alla muskler som kommer att arbetas nära ytterlägena så kanske man kan sträcka något. Mao handlar det som vanligt att köra övningen i det rörelseomfånget som passar "vigheten". Stretch men inte för mycket stretch.

Numero1
2004-10-08, 11:31
Skaderisken ökar i alla övningar där du utsätter lederna för extrema vinklar men med rätt vikt och teknik så är det inga problem. Vissa vet av erfarenhet att de får ont i vissa lägen och vissa övningar och då undviker dem.

Jag kör djupa knäböj utan problem, lugnt och kontrollerat!

Mextreme
2004-10-08, 12:22
Har inte heller upplevt att någon skadat knäna av djupa knäböj. Däremot av avarter med brädor under hälen och / eller i smithmaskin.
Godkänt SL djup skall högsta delen på lårets översida vid höftvecket skall vara under knäets högsta del.

aliquis
2004-10-08, 12:27
Det jag alltid finner lite lustigt är att man ofta försvarar olika basövningar som anses vara "farliga" (kanske inte just böj, men säg marklyft) med att om man gör rätt så skadar man sig inte. Men sedan drar sig flertalet styrkelyftare och seriösa "tränande" individer likförbannat på sig skador?

Semiramis
2004-10-08, 13:09
Det vore intressant att veta vad det är som folk faktiskt skadar sig mest av. Min ovetenskapliga men inte helt ogrundade uppfattning är att inget slår skaderisken för medelålders, otränade, överviktiga män som bestämmer sig för att bästa sättet att komma iform är att börja med att springa en mil..

Mextreme
2004-10-08, 13:34
Fast min erfarenhet är att det är extremt lite skador i framförallt SL.
Jämför med löpning t.ex. Ändå är det ingen som säger att det är farligt att springa.
Det sägs ju att elitidrott aldrig är nyttigt och just i de extrema tävlingsmomenten där man verkligen tar ut max och i viss mån chansar, är naturligtvis riskerna också lite större.

Grahn
2004-10-08, 13:36
Ofta man känner av skador i de stora lyften som inte nödvändigtvis uppkommit i dem.

jwzrd
2004-10-08, 14:30
Jag tror man ska skilja utslitnings/inflammatoriska symptom från omedelbara skador. Den omedelbara skaderisken ökar naturligtvis ju större vikter/mer riskfyllda moment man pysslar med. Tex att man inte är helt koncentrerad i böjen och vobblar till åt något håll så att man pajar rygg och/eller knän. Den typen av skador är mer eller mindre upp till var och en om man vill ha. Tänker man på gårdagens fjäss när man ska till att lyfta 280kg från golvet så får man skylla sig själv. Utslitning och inflammationer är mer en fråga om att vara hemma när man är sjuk, ge fan i att träna 4 timmar om dagen 8 dagar i veckan, äta en sund kost, skita i att överanstränga musklerna med volym eller svårt hårda set helt enkelt.

Zakath
2004-10-08, 17:24
Jag skadade knät i djupa böjar en gång, roterade knäna inåt på upplyftet så det stack till. Nu har jag ont i en sena där och kan inte böja. Sedan förvärrade jag skadan genom att springa till bussen med runt 10kg på ryggen varje morgon när den hade läkt... Blir till att cykla till skolan i fortsättningen ;)
Löpning är inget vidare för knäna, tror det är boven för mig.

Allan
2004-10-08, 18:56
Fast min erfarenhet är att det är extremt lite skador i framförallt SL.
Jämför med löpning t.ex. Ändå är det ingen som säger att det är farligt att springa.
Det sägs ju att elitidrott aldrig är nyttigt och just i de extrema tävlingsmomenten där man verkligen tar ut max och i viss mån chansar, är naturligtvis riskerna också lite större.

Nä, både SL och OL är relativt drabbade när det gäller skador, men det beror inte på övningarna i sig, utan på att det är idrotter där ytterligt få tränar hårt för motions skull. Alla utövare tävlar, om ni förstår vad jag menar. Och i lyftning kan man inte vinna på halvfart (vilket man faktiskt kan i många andra idrotter).
Man kan inte hller träna på halvfart.

Men...korrekt utförd gymträning hör till de minst skadefrekventa sysselsättningarna. Och i runda slängar motionstränar ungefär 600.000 människor på gym. OL och SL:are är ett par hundra.

Djupa knäböjar är INTE skadefrekvent. Det är tvärtom en rent kroppsnaturlig rörelse, i likhet med marklyft men till skillnad från bänkpress. Vi är konstruerade för att sitta på huk, och för att lyfta tunga saker.

Om man ser det hela rent muskulärt har knäböjen en belastningskurva med "hack" i. Vi kan utveckla oerhört mycket kraft i ett par lägen men blir svagare i ett par andra (jag kan fortfarande inte ladda upp bilder från min dator :furious: ).

Jag har en schematisk beskrivning men jag vet inte om nån blir klokare av den.

allan

Allan
2004-10-08, 18:57
Belastningskurva i böjen

Allan
2004-10-08, 19:03
Som synes är det inte en linjär kraftutveckling, utan den speglar det faktum vi - de som böjer lite tyngre - redan vet. Det är jobbigast att vända vid 90 grader, men den tyngsta belastningen kommer strax under 90 grader. Det finns inga tester som visar att "ass-to-the-grass" skulle vara absolut tyngst.
De flesta som böjer tungt brukar kunna vända från bottenläget men får en "rekyl" en liten bit upp, där man måste börja jobba med just quadricepsmuskulaturen, och har kopplat bort röven.
Observera att en belastningskurva som den här inte skiljer på vilka muskler som arbetar - det här handlar om kroppens totala kraftutveckling.

Nå, detta om detta. När det handlar om din kompis tror jag det finns andra orsaker. Alla kan inte göra bra böjar - det fodrar en viss kroppsbyggnad, och istället för att erkänna att man inte är byggd för det är det väl lättare att säga att man är rädd om knäna. Den partiella rörelsen, alltså grunda böjjar, är predestinerade att ge mer skador än den hela rörelsen. TYvärr.

allan

RobbeliRobban
2004-10-08, 19:23
Ok sidospår om knäböj om jag får stjäla tråden lite grann??, har nyligen börjat köra knäböj "på riktigt" (till skillnad mot tidigare att maxa en gång i halvåret och skratta åt hur lite jag lyfter). Märker att vikterna går väldigt fort upp, har bara kört fyra pass, men vikterna jag slet med i passet före flyger upp i passet efter (Kan öka vikterna på stången med 10kg per pass) är rätt "stark" förövrigt så böjvikterna är ju ändå låga om jag jämför med mark och bänk.

Men skall man hålla igen, eller blåsa på?

Allan
2004-10-08, 19:28
Håll igen tills du lärt dig tekniken. Dina ben är säkert starka för avsevärda vikter men du har inte tekniken än.

allan

bosse_brutal
2004-10-09, 09:34
diagram mm

är belastningen lutningen på kurvan i diagrammet? eller är det effort? men i så fall ökar ju belastningen genom hela böjen om man kollar på diagrammet.

Allan
2004-10-09, 15:04
Nope - effort är ansträngning. I den här grafen avser den kraftutveckling. Dvs man måste utveckla mest kraft i bottenläget, men kurvan är inte spikrak, det är därför jag la upp den.

allan

Pudzianovski
2004-10-09, 16:12
Myth #2: Full Squats (below parallel) Are Bad For The Knees
More squat myths?!?
We’ve all heard it, if you dip below parallel during a squat, your kneecap will blow off and land in the front desk girl’s mocha latte. Well it just ain’t true! What’s that, you need a little more evidence? Ok boys and girls, its time for today’s episode of Fun With Musculoskeletal Anatomy.
The knee has four main protective ligaments that keep the femur from displacing on the tibia (ACL, PCL, MCL, LCL). These four ligaments are most effective at their protection during full extension and full flexion. Full extension would be when you are standing; full flexion would be when there is no daylight between your hamstring and your calf. When the knee is at 90 degrees of flexion (the halfway point), these four ligaments are almost completely lax and cannot exert much if any of a protective force at the knee (Zatsiorsky V. Kinematics of human motion. 1998 - published by Human Kinetics - p.301).
Unfortunately, the position where the protective ligaments of the knee are not doing any protecting is the common recommended stopping point of a squat. Therefore, as it as it turns out, this is the exact worst place you could reverse the motion under load.
If flexibility allows (heels staying planted, torso not flexing forward past 45 degrees), then a full squat where you lower yourself all the way to the ground is far safer on the knees than the traditional half squat. Guess what joint angle most leg extension machines start at? If you said 90 degrees, give yourself a pat on your healthy knee. This makes a full squat even safer than a leg extension machine (Wilk K et al. A comparison of tibiofemoral joint forces and electromyographic activity during open and closed kinetic chain exercises. Am J Sports Med; 24(4):518-527).
So am I telling you never to do parallel squats? No! Am I saying that you’ll injure yourself on a parallel squat? No, again! What I’m trying to do is simply make an argument for the safety of full squats, thereby relegating squat myth #2 to the fiery pits of hades.

---------

Gammal länk som jag tror finns i best of forumet

MAXX
2004-10-09, 21:03
Kör djupt men kontrollerat som sagt. Försök att inte studsa i bottenläget det är då belastningen och skaderisken för senor i knäna blir som störst. Studsar du i bottenläget så sänk vikten.

Mextreme
2004-10-11, 08:01
Nä, både SL och OL är relativt drabbade när det gäller skador, men det beror inte på övningarna i sig, utan på att det är idrotter där ytterligt få tränar hårt för motions skull.
allan


Senast jag kollade på statistik låg SL lågt.
Tror badminton var 1:a där 85% av licensierade var skadedrabbade under ett år. Högt låg även fotboll, innebandy, ishockey, handboll, basketboll, bandy och volleyboll. Lägst siffror för handikappidrott.
SL låg runt 12-13% vilket är lågt.

mangs
2004-10-11, 08:15
Som synes är det inte en linjär kraftutveckling, utan den speglar det faktum vi - de som böjer lite tyngre - redan vet. Det är jobbigast att vända vid 90 grader, men den tyngsta belastningen kommer strax under 90 grader. Det finns inga tester som visar att "ass-to-the-grass" skulle vara absolut tyngst.
De flesta som böjer tungt brukar kunna vända från bottenläget men får en "rekyl" en liten bit upp, där man måste börja jobba med just quadricepsmuskulaturen, och har kopplat bort röven.
Observera att en belastningskurva som den här inte skiljer på vilka muskler som arbetar - det här handlar om kroppens totala kraftutveckling.

Nå, detta om detta. När det handlar om din kompis tror jag det finns andra orsaker. Alla kan inte göra bra böjar - det fodrar en viss kroppsbyggnad, och istället för att erkänna att man inte är byggd för det är det väl lättare att säga att man är rädd om knäna. Den partiella rörelsen, alltså grunda böjjar, är predestinerade att ge mer skador än den hela rörelsen. TYvärr.

allan


ok, om jag tittar på diagrammet du lade upp är jag med på att det inte är en linjär kurva men hur du än vrider och vänder på det så är ju en 90 graders böj lättare att göra jämfört med en fulldjupsböj om man använder samma vikt. Även diagrammet visar ju detta.

Jag har själv bytt till fetdjupa böjar nyligen och har därför gått ner rejält i vikter men belastar ändå benen tillräckligt för att de sakll må bra och förhoppningsvis växa. Dessutom känner jag mer träningsvärki Quadriceps jämfört med Glutesus nu? :confused:

Numero1
2004-10-11, 08:23
Jag kan intyga att sprintlöpning är en skadedrabbad idrott.
Ofta är det bristningar i baksidalår som sätter stopp för träningen.